Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ستار نوری‌راد شامگاه شنبه در نشست خبری در نمایشگاه الکامپ، تعداد ایستگاه‌های آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان را ۳۰۷ ایستگاه عنوان کرد که از این تعداد در حال حاضر ۱۸۰ ایستگاه به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و مابقی نیز تا سال آینده به آنلاین (ارسال خودکار داده‌ها) تبدیل می‌شوند.

وی اظهار داشت:  ایستگاه‌های آب و هواشناسی خوزستان در پنج حوضه آبریز در هشت استان کشور فعال بوده و مسئولیت بهره برداری و جمع آوری داده را بر عهده دارند، این ایستگاه‌ها با مراکز سازمان هواشناسی متفاوت است و برای سنجش میزان بارش باران و برف، میزان تبخیر آب، تراز، دبی و هدایت الکتریکی (EC) بکار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی در حدود ۶۵ درصد ایستگاه‌های آب و هواشناسی در خوزستان و مابقی در خارج از استان نصب و فعال شده‌اند.

نوری‌راد همچنین گفت: در سیلاب اخیر ۲۳ ایستگاه آبسنجی در بالادست حوزه رودخانه‌های دز و کرخه بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

وی افزود: با وجود عدم اختصاص بودجه خسارت سیلاب، اما این ایستگاه‌ها تعمیر و وارد مدار شده تا در سیل احتمالی آینده با اشکال مواجه نشویم.

نوری‌راد با اشاره به نقش مهم ایستگاه‌های آب و هواشناسی در مدیریت خشکسالی در سال‌های گذشته در خوزستان، گفت: یکی از دستاوردهای این ایستگاه‌ها مدیریت سیل اخیر و رصد لحظه‌ای شرایط منابع آبی و سدهای استان بوده است، به طوری که سیلاب بهمن ماه ۹۷ در رودخانه دز و فروردین ۹۸ در رودخانه کرخه با استفاده از داده‌های این ایستگاه‌ها مدیریت شده و به دستگاه‌های مرتبط نیز اطلاع رسانی به موقع صورت گرفت، همین مساله باعث شد که مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق به عنوان الگوی کشوری مطرح شود.

وی در ادامه درباره امکان استفاده از ایستگاه‌های آب و هواشناسی این سازمان برای اطلاع رسانی به شهروندان و رسانه‌ها در زمان بحران، گفت: این مرکز مسئولیت اطلاع رسانی عمومی ندارد و اطلاعات مربوط به زمان بحران در اختیار شورای مدیریت بحران استانداری خوزستان قرار می‌گیرد که این شورا بنا به صلاحدید می‌تواند آنها را به اطلاع عموم برساند.

سال آبی گذشته (مهر ۹۷ تا پایان شهریور ۹۸) دومین سال پرآب در خوزستان در نیم قرن اخیر بوده، در این مدت بیش از ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در این استان رخ داد.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند و به گفته وزیر کشور بر زندگی ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تاثیر گذاشت.

شورای بحران خوزستان، از مرداد امسال هشدار سیل را برای سال آبی جاری صادر کرده تا ضمن آمادگی رویارویی با سیلاب احتمالی، خسارت های سیل بهار ۹۸ تکرار نشود. این در حالیست که هواشناسی خوزستان بارش‌های نرمال و کمی بیش از نرمال را برای ۲ ماه نخست پاییز پیش‌بینی کرده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هواشناسی خوزستان سیل کارون اهواز وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۰۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار زرد هواشناسی خوزستان درخصوص سامانه بارشی جدید

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمد سبزه زاری، مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بررسی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، از اوایل روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ سامانه بارشی در استان فعال می‌شود و تا روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.

وی مخاطره‌های این سامانه بارشی را رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد‌های متوسط تا نسبتاشدید و تندباد‌های لحظه‌ای و احتمال ریزش تگرگ عنوان کرد و افزود: اغلب مناطق استان به ویژه مناطق جنوبی و مرتفع شمالی و شرقی تحت تاثیر این سامانه قرار خواهند گرفت.

سبزه زاری با بیان اینکه روز سه شنبه نیمه شرقی استان به ویژه ارتفاعات تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرند، ادامه داد: احتمال لغزندگی جاده ها، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله؛ بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان بر خودداری از عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها، احتیاط هنگام عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیلها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، جابجایی عشایر تاکید کرد.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی و امدادی باید آمادگی لازم داشته باشند و پاکسازی دهانه پلها، لایروبی کانال‌ها و آبرو‌ها انجام و از پارک خودرو‌ها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره شود، همچنین محصولات کشاورزی به انبار‌های استاندارد انتقال داده شوند.

دیگر خبرها

  • کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • هشدار زرد هواشناسی خوزستان درخصوص سامانه بارشی جدید
  • آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده/ آماده باش ستاد‌های بحران در ۲ روز آینده
  • تدوام سامانه بارشی در آذربایجان غربی/سیلاب و طغیان رودخانه‌ها دور از انتظار نیست
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • احتمال افزایش خروجی سد دز