Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه کتاب و کتابخوانی در استان در سایه غفلت و بی‌توجهی مسئولان کردستان همچنان می‌لنگد. ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۹ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، میزان رشد و توسعه‌یافتگی در هر کشوری ارتباط مستقیمی با میزان مطالعه در آن فرهنگ و کشور دارد. این نکته که کتابخوانی تاثیر مهمی در زندگی افراد دارد بر کسی پوشیده نیست، افراد مختلف با مطالعه کتاب و بالا بردن سطح آگاهی، اطلاعات و بینش خود می‌توانند زندگی بهتری برای خود داشته باشند و این آگاهی, توانایی و دانایی در رشد و توسعه کشور در بلندمدت موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس تحقیقات به‌عمل آمده، کشورهای جهان سوم بنا به دلایلی کمترین سرانه مطالعه را به خود اختصاص می‌دهند و ایران نیز در زمره آنها قرار دارد. در استان کردستان هم کماکان شاهد کاهش سرانه مطالعه هستیم و علی‌رغم اینکه مسئولان و متولیان فرهنگی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی درصدد افزایش سرانه مطالعه اما همچنان وضعیت این حوزه می‌لنگد.

تنزل جایگاه کتاب

«کاوان ابراهیمی» صاحب یکی از کتاب‌فروشی‌های مطرح سنندج که چندین سال است در این عرصه فرهنگی فعالیت گسترده دارد, به خبرنگار تسنیم گفت: طبق آمار و مطالعات صورت گرفته در سطح کشور سرانه مطالعه کردستان در حد مقبولی قرار دارد و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در استان گواه این امر است منتها در شهر کوچکی مانند سنندج با افزایش نرخ کتاب قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کمتر شده و به نوعی یکی از اقلام ضروری سبد خرید شهروندان محسوب نمی‌شود.

وی افزود: کتاب مخاطبین خاص خود را دارد و عموما این افراد از وضعیت مطلوب اقتصادی برخوردار نیستند در نتیجه گرایش نسبت به مطالعه کمتر شده و سرانه مطالعه تاحدودی تنزل یافته است.

ابراهیمی در خصوص ارزش کتاب و اهمیت مطالعه اظهار کرد: مطالعه در منش، گفتمان، دیدگاه و روان فرد تاثیرگذار و آستانه انتقاد شخص را افزایش داده و سبب می‌شود فرد نسبت به جامعه پیرامون خود توجه بیشتری داشته و با مشارکت‌های مدنی در انتخاب آینده‌ای روشن برای جامعه خود سهیم باشد.

به گفته وی, تنزل سرانه مطالعه تبعات فراوانی از قبیل افزایش بزهکاری‌های اجتماعی و تربیت نادرست فرزندان را به دنبال دارد.

آشفتگی بازار کتاب

«علی احمدی» کارشناس و از دیگر فعالان عرصه فرهنگی کتاب در خصوص افزایش قیمت کتاب به خبرنگار تسنیم گفت: بدون‌شک کتاب نیز همچون اجناس دیگر از زلزله اقتصادی بی‌نصیب نمانده و در حال حاضر کتاب بیشتر از همیشه خود را روی تخته پاره‌ای در اقیانوسی طوفانی می‌بیند.

وی افزود: البته مسئله افزایش قیمت کتاب تنها مربوط به گرانی‌های اخیر امسال نیست بلکه از سال 84 به بعد که دوره اوج بازار کتاب و مطبوعات محسوب می‌شود, آشفتگی در بازار کتاب به وجود آمد.

نمایشگاه کتاب همدان آبان ماه برپا می‌شودنمایشگاه کتاب اصفهان 18 آبان برپا می‌شود؛ عرضه کتاب با تخفیف 30 درصدیرقابت هنرمندان رضوی در کوهدشت؛ خوشنویسان لرستان مناقب شمس‌الشموس را کتابت کردند

احمدی اظهار کرد: افزایش قیمت کتاب و اثرات ناشی از آن به عوامل مختلفی از قبیل آشفتگی فضای سیاسی، گسترش فضای مجازی، تورم و رکود بازار در  نیمه دوم دهه هشتاد و برخی از دیگر مسائل بستگی دارد که این مسائل به مرور بازار کتاب را تا به امروز  نحیف‌تر کرده است.

وی به تبعات ناشی از تنزل مطالعه در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: تنزل سرانه مطالعه خسارات فراوانی را به‌دنبال دارد و منجر به سطحی‌نگری در مسائل زندگی, عدم آرامش فکری و بروز خشونت‌ها در رفتار جامعه, گم‌گشتگی در مسیر زندگی, عدم آگاهی و درک کافی برای حل مسائل می‌شود و در بسیاری از موارد این آسیب‌ها بیشتر تاثیر مخرب خود را بر نسل‌های آینده می‌گذارد.

یارانه دولت برای چاپخانه‌ها

عبید رستمی, معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت‌وگو باخبرنگار تسنیم در سنندج در خصوص روند مطالعه در استان اظهار داشت: روند مطالعه قطعا افزایش یافته و افزایش تعداد دانشگاه ‌ها، آموزشگاهها، کتابخانه‌ها و تیراژ کتاب و عنوان آن گواه بر این موضوع است.

وی با اینکه مراجعه مردم به کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌‌‌ها نشان از استقبال مردم است, افزود: افزایش قیمت کاغذ و چاپ کتاب یکی از مشکلات ایجاد شده در حوزه کتاب است که دولت برای ساماندهی و جلوگیری از کاهش چاپ، یارانه‌ای را برای چاپخانه‌ها در نظر گرفته است.

رستمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تصریح کرد: نمایشگاه محل تجمیع کتاب‌ها و انتشاراتی‌ها در یک مجموعه واحد بود که سال گذشته 85 هزار نفر بازدیدکننده داشت و بیشترین فروش کتاب نیز در زمینه کتاب‌های کُردی مذهبی بود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان یادآور شد: برگزاری نمایشگاه کتاب امسال نیز دسترسی مردم به کتاب‌های مختلف را آسان کرده و اقدام مناسبی برای چرخه بین تولیدکننده و خواننده بوده و خرید آسان را برای مردم به ارمغان آورد.

به گزارش تسنیم; از آنجا که وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از لحاظ فضای فیزیکی نامناسب و سرانه مطالعه هم پایین است, بنابراین توسعه این مکانها نیازمند احساس مسئولیت مسئولان و حمایت خیرین و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

انتهای پیام/ش

R7848/P4001/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۰۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان گنبدکاووس با افتتاح یک زمین چمن مصنوعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان  پنجمین طرح ورزشی از مجموعه طرح‌های شهید سلیمانی در گنبدکاووس شامل یک زمین چمن مصنوعی افتتاح و سرانه‌ی ورزشی دانش آموزان این شهرستان از ۲۷ سانتی‌متر مربع به ۳۵ سانی متر مربع افزایش یافت.

غنی پور مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس می گوید : این زمین چمن با همکاری شهرداری شهرستان ۱۶۰۰ متر زیرسازی شده است و ۲۰۰ میلیون تومان برای بتن ریزی این مجموعه و ۶۰۰ میلیون تومان هم برای خرید و نصب چمن‌های مصنوعی هزینه کردیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان گنبدکاووس با افتتاح یک زمین چمن مصنوعی
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد