Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:04:18 GMT

بازگشایی یک پرونده مختومه ترامپ

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۰۸۳۳

بازگشایی یک پرونده مختومه ترامپ

وزارت دادگستری آمریکا روز شنبه به وقت محلی پانصد صفحه از این اسناد را که شامل خلاصه مصاحبه‌ها، ایمیل‌ها و سایر اسناد مولر است در اختیار شبکه سی. ان. ان و تارنمای بازفید قرار داد.
این اسناد پس از آن منتشر شد که سی. ان. ان و بازفید طبق «قانون آزادی اطلاعات» به دادگاه شکایت کرده و خواستار انتشار آنها شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خلاصه مصاحبه‌های ماموران پلیس فدرال آمریکا «اف. بی. آی» با «ریک گیتس» معاون ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و «پال مانافورت» رئیس ستاد وی و همچنین خلاصه مصاحبه‌هایی با «مایکل کوهن» وکیل شخصی و «استیو بنن» مشاور سابق ریاست جمهوری آمریکا جزو اسنادی است که انتشار یافته است.

عصبانیت ترامپ از ویکی‌لیکس
بنا بر این اسناد، ترامپ و مسئولان ستاد انتخاباتی‌اش بارها در محافل خصوصی خود درباره راه‌های دست یافتن به ایمیل‌های هک شده دموکرات‌ها که سال ۲۰۱۶ در اختیار وبسایت افشاگر «ویکی‌لیکس» قرار گرفته بود، صحبت و بحث کرده بودند.
ترامپ از اینکه ویکی‌لیکس ایمیل‌های حزب دموکرات را به سرعت منتشر نمی‌کرد، ناراضی بود. ترامپ سال ۲۰۱۶ در یک سخنرانی انتخاباتی به طور علنی از روس‌ها خواست که این اسناد را پیدا کنند.
این در حالی است که آمریکایی‌ها از جمله «ریچارد بِر» رئیس کمیته اطلاعات سنا، «جولیان آسانژ» موسس ویکی‌لیکس و وبسایتش را «بازوی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه» معرفی کرده‌اند.
سی. ان. ان نوشت: جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده بود که روس‌ها این اسناد را دزدیده بودند و ستاد انتخاباتی ترامپ تلاش کرده بود تا با دسترسی به آنها اطلاعات مخربی درباره رقیب دموکرات وی یعنی هیلاری کلینتون دست پیدا کند.

قول فلین
بازرسان تیم مولر در یادداشت‌های خود نوشته‌اند: ریک گیتس گفته که یک بار ترامپ در هواپیمای خود اعلام کرده بود که «ایمیل‌ها را پیدا کنید» و مایکل فلین گفته بود که می‌تواند منابع اطلاعاتی خود را برای دسترسی به این ایمیل‌ها به کار بگیرد.
فلین در دوره مبارزات انتخاباتی مشاور ترامپ در حوزه سیاست خارجی بود و پس از آن در کاخ سفید مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا شد. بازرسان همچنین به نقل از گیتس نوشته‌اند که فلین ارتباطاتی با روس‌ها داشت که «او را در بهترین موقعیت قرار می‌داد تا ایمیل‌ها را از آنها بخواهد.»
در اسناد با اشاره به گروهی از نزدیکان و مشاوران ترامپ آمده است: گیتس گفت دونالد ترامپ جونیور (پسر ترامپ) در جمع خانوادگی پرسیده بود که ایمیل‌ها کجاست. مایکل فلین، جرد کوشنر، پال مانافورت، کوری لواندوفسکی، جف سشنز و سم کلاویس هم ابراز تمایل کرده بودند که آن ایمیل‌ها را به دست آورند.

اوکراینی‌ها و ایمیل‌های هیلاری کلینتون
به گفته گیتس، این افراد تمرکز خود را روی ایمیل‌ها هیلاری کلینتون و کمک‌های مالی به «بنیاد کلینتون» گذاشته بودند. مولر در گزارش نهایی خود به این موارد اشاره کرده بود اما نسخه که انتشار عمومی یافت بخش‌های زیادی از آن سانسور شده بود.
بنن هم به تیم مولر گفته بود که ترامپ علاقه داشت به ۳۳ هزار ایمیلی که از روی سرور و ایمیل شخصی‌اش پاک کرده بود، دست پیدا کند. بنن و گیتس به مولر گفته بودند که روس‌ها اسناد دموکرات‌ها را دزدیده‌اند اما به اعتقاد آنها اتباع کشورهای دیگر این کار را برای آنها انجام داده بودند.
در بخش دیگری از اسنادی که به تازگی منتشر شده، به نقل از گیتس آمده است که مانافورت در سال ۲۰۱۶ گفته بود «احتمالا» اوکراینی، نه روس‌ها، ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات را هک کرده‌اند.
متحدان ترامپ بعدها از این تئوری برای تضعیف بخش‌هایی از نتیجه‌گیری تحقیقات مولر استفاده کرده و ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به نفع ترامپ را زیر سوال بردند.
مولر در گزارش خود که تکمیل آن ۲۲ ماه به طول انجامید، اعلام کرد که دلایلی برای اثبات ادعای تبانی میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌ها به دست نیاورده است.

جنگ‌های آتی
گروهی از مخالفان ترامپ امیدوار بودند که گزارش مولر به نحوی باشد که زمینه استیضاح ترامپ را فراهم کند اما اینگونه نشد. با این حال، پرونده دیگری باز شده که بر نحوه تعامل او با اوکراینی‌ها تمرکز دارد و بسترساز آغاز روند استیضاح وی شده است.
ترامپ اواسط تابستان سال جاری در گفت‌وگویی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین خواسته بود تا تحقیقاتی در مورد فعالیت اقتصادی و مالی «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» در اوکراین انجام دهد.
ترامپ در دوره انتخابات پیشین تلاش کرده بود تا اطلاعات مخربی علیه هیلاری کلینتون به دست آورد و این بار نیز در تماس با زلنسکی سعی کرد اطلاعاتی را در خصوص خانواده رقیب اصلی‌اش در این دوره از انتخابات کسب کند.
یک افشاگر ناشناس محتوای تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی را منتشر کرد. این مساله باعث شد تا دموکرات‌ها تحقیقاتی را در خصوص احتمال سوءاستفاده ترامپ از قدرتش و استیضاح وی انجام دهند.
با این حال ترامپ درخواستش را به طور علنی از اوکراین تکرار و زلنسکی را به کاخ سفید دعوت کرده است. او حتی از چینی‌ها هم خواسته است که در مورد فعالیت اقتصادی بایدن و پسرش در کشورشان تحقیق کنند.
زورآزمایی انتخاباتی ترامپ و دموکرات‌ها در ماه‌های آینده شدت خواهد گرفت و آنچه این رقابت را شدیدتر می‌کند تلاش برای استیضاح رئیس جمهوری و ضدحملات ترامپ است.
در این میان، رسانه‌هایی مانند سی. ان. ان نیز به کمک دموکرات‌ها خواهند آمد، به ویژه از این منظر که دادگاه دستور داده است تا طی ماه‌های آتی اسناد بیشتری از یادداشت‌های تیم مولر در اختیار این شبکه و بازفید قرار بگیرد. این یادداشت‌ها و روشن شدن ابعاد پرونده روسیه تامین سوخت ماشین جنگی رسانه‌ها علیه ترامپ را تضمین خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین ستاد انتخاباتی ترامپ جرد کوشنر روسیه وزارت دادگستری آمریکا جو بایدن کاخ سفید جولیان آسانژ ترامپ رابرت مولر هیلاری کلینتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۰۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی

تحلیل‌گران سیاسی در آمریکا می‌گویند که جنبش اعتراضی دانشجویان در روز‌های گذشته در حمایت از حقوق مردم فلسطین برابر اسرائیل، یک شکاف نسلی در موضوع اسرائیل ایجاد کرده و تمایل جوانان برای به چالش کشیدن سیاستمداران و مدیران دانشگاه‌ها در سراسر آمریکا را بیش از پیش جدی کرده است.

به گفته تحلیل‌گران این شکاف و افکار جوانان آمریکایی در حمایت از فلسطین موجب شده که تیم دموکرات‌ها خطر انتخاب نشدن جو بایدن ۸۱ ساله را به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا در انتخابات پیش رو بیشتر احساس کنند و حتی احزاب مخالف بایدن را نیز با این خطر جدی مواجه کرده است.

«عمر واسو»، استادیار علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: ما در حال حاضر شاهد شکاف نسلی در آمریکا هستیم و این موضوع در دراز مدت چالشی برای حزب دموکرات خواهد بود.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک طی هفته گذشته کارزار همبستگی با فلسطین را ایجاد کرده که از آن زمان تا کنون با بازداشت‌های منظم از سوی مقامات دانشگاه روبه‌رو شده است. هرچند برخورد مقامات دانشگاه کلمبیا با این تظاهرات بیش از حد خشن بوده ولی همچنان اعتراض‌های مشابهی در دانشگاه‌های دیگر این کشور ادامه دارد.

تصاویری از بازداشت خشونت‌آمیز دانشجویان، اساتید و روزنامه‌نگاران توسط افسران پلیس نیز خشم بیشتری بین دانشجویان ایجاد کرده است.

عمده بحث‌های اصلی دانشجویان در تظاهرات خود علیه مسئولان دانشگاه این است که باید نوع و میزان حمایت دانشگاه‌ها از اسرائیل مشخص شود.

کاخ سفید و احزاب طرفدار اسرائیل، دانشجویان را به دامن زدن به یهودستیزی متهم کرده‌اند ولی هیچ کدام از این اتهام زنی‌ها نتوانسته اراده دانشجویان را در کاهش اعتراضات کاهش دهد.

نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان آمریکایی از آتش‌بس دائمی در غزه حمایت می‌کنند ولی با علم به این موضوع هنوز بایدن حمایت قاطع خود را از اسرائیل حفظ کرده است.

تحلیل‌گران می‌گویند این اصرار بایدن برای ادامه حمایت آمریکا از اسرائیل هزینه بسیاری برای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت.

دموکرات‌ها در طولانی مدت نمی‌توانند برای مردم آمریکا و به خصوص جوان‌تر‌ها بهانه‌ای برای شرکت در انتخابات داشته باشند و به نظر می‌رسد باید سیاست خود را نسبت به اسرائیل تغییر دهند.

دانشجویان معترض درگیر سیاست حزبی ایالات متحده نیستند. از شعار‌های این چند روز اخیر دانشجویان این‌گونه برمی‌آید که آن‌ها تنها حمایت از فلسطین را جستجو می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
  • نظر مولر درباره حواشی هوینس-توخل: اهمیتی نمی‌دهم!
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • ادای احترام بایرن به قیصر: مجسمه برنزی بکن‌باوئر
  • (ویدئو) ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده «حق السکوت»
  • ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت به بازیگر جنجالی
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟
  • ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت برای فیلم‌های مستهجن !
  • ببینید | ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند