Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@01:21:47 GMT

وقف؛ میراث جاودانه و استمرار بخش عمر انسان

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۱۱۷۸

وقف؛ میراث جاودانه و استمرار بخش عمر انسان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجتالاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان عصر روز شنبه،۱۱ آبان‌ماه در جمع نمازگزاران مسجد امیرالمومنین(ع) شهرک ارم تبریز با اشاره به فطرت ابدی‌خواهی انسان گفت: دین اسلام دین جامع و تنها دین شناخته شده نزد خداوند، برای پاسخ به این نیاز فطری انسان، سنت وقف را در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که معنای حقیقی وقف، کنار گذاشتن خودخواهی و خلق فرصتی برای دوست داشتن دیگران است، ادامه داد: دین اسلام با سنت وقف، فرصتی ایجاد می کند تا افراد متمول جامعه، مهر و عاطفه خود را با نیازمندان جامعه تقسیم کنند.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان این‌که وقف میراث جاودانه و استمرار بخش عمر انسان است، ادامه داد: وقف سنتی است که نه تنها نام و یاد انسان، بلکه اموال انسان را نیز در جامعه ماندگار می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، با تفکیک وقف بر مبنای نیات واقف؛ به وقف عام و خاص، وقف انتفاعی و منفعتی و همچنین وقف متصرفی و غیر متصرفی گفت: بیش از ۸۰۰ نوع نیت از جمله در حوزه درمان، بهداشت، آموزش و رسیدگی به فقرا وجود دارد.

وی از موقوفه ربع رشیدی متعلق به خواجه رشید الدین فضل الله طبیب همدانی به عنوان یکی از وقفیات ماندگار یاد کرد و گفت: در ایران و حدود ۸ استان موقوفه به یادگار گذاشته است و در ۸ استان و ۶ کشور وقف دارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنای آذربایجان شرقی خبرگزاری بین المللی قرآن اجتماعی حجت الاسلام حسینی اوقاف آذربایجان شرقی وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۱۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  در این همایش پس از برگزاری نماز به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و اجرای نمایش دانشجویی، وحید یامین پور دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله شهید مطهری غرب بود گفت: شهید مطهری به عنوان یک روشنگر دینی و اجتماعی مسئله غرب را تبیین کرد. غرب به عنوان یک کلیت منسجم که سرآغازی در تاریخ دارد و با گونه‌ای از هنر و شئون تمدنی تجلی کرده است، بعد از گذشت چند دهه در شئون سیاسی عالم گیر شد. مسئله تاریخ بشریت غرب بوده است و شهید مطهری به همین وجه مسئله غرب برایش دغدغه بود یعنی جبهه‌ای را برای خود در مباحث دانشگاهی انتخاب می کرد که ناظر به صور فکر و آکادمی جهان ما بود.

یامین پور افزود: اگر شهید مطهری به شهادت نمی‌رسید تمرکز فکری‌اش از مارکسیسم آرام آرام به لیبرالیسم می‌آمد، چراکه مسائل روز جامعه برایش بسیار اهمیت داشت. تلاش وی در عرصه فکر، پیراستن دین از نفوذ تفکر‌های التقاطی بود. این مهم تقریباً در تمام آثار ایشان منور است.

وی گفت: در مواجهه با غرب شهید مطهری به نقطه‌ای از اسلام اتکا می‌کند که حقیقتی از آن به عنوان وجه عزت و خودباوری است همان وجه بازگشت به خویشتن که نقطه پیش برنده جامعه است.

وی افزود: این وجه دقیقاً همان وجهی است که امام از آن برای انقلاب کمک گرفته است. بخش عظیمی از تلاش شهید مطهری ارجاع به همین موضوع است. در جای دیگر وی اشاره می‌کند جامعه مانند انسان روح دارد و انبیا و رهبران کسانی هستند که می‌توانند روح جامعه را احیا کنند و آن را به هویت حقیقی خود بازگردانند، یعنی همان سنت الهی.

دبیر شورای عالی جوانان گفت: رهبر جامعه مسئولیت بسیار بزرگی دارد، اینکه دست جامعه را بگیرد و آن را پای همین سفره بنشاند. یکی از بزرگترین کار‌های شهید مطهری دور کردن جامعه از تفکر التقاطی بود. در واقع کل طرح شهید مطهری همین بود و بخاطر همین امام در مورد شهید مطهری با تأکید می‌گوید آرای شهید مطهری را بخوانید.

در این همایش حجت‌الاسلام رکوفیان هم گفت: ما با جوانی مواجه هستیم که عاشق غرب و اعمال غربی است، اما در مقابل برگرفته از بهترین هاست و می تواند اتفاقات بسیار بزرگ جهانی را رقم بزند. در این جامعه، جوان ما درگیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است.

وی با طرح این گزاره که در نگاه شهید مطهری، تعریف جوان از اندیشه او می‌آید افزود: کسی جوان است که اندیشه اش جوان است. اندیشه جوانی یعنی اندیشه تغییر یعنی دلتنگ از یکنواختی.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه جنگ شناختی یعنی جنگی که ارزش‌ها و باور‌ها و ادراک انسان را مورد هدف قرار داده است تا برداشت انسان از همه چیز متفاوت باشد گفت: جنگ شناختی در واقع وظیفه اش جادو کردن است، جنگ تغییر نگرش هاست و همه آن در ذهن انسان شکل می‌گیرد. این جنگ همه را و علی الخصوص نسل جوان را شامل می‌شود. هدف اصلی دشمن در این جنگ گرفتن اعتماد جوان ما و تغییر نگرش اوست. چاره جوانان ما تغییر نگرش به زندگی است.

رکوفیان سلاح دشمن را ناامید سازی دانست و افزود: در واقع جوان ما را دچار یک ابهام می کنند و به ترویج آن می‌پردازند و اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت را از بین می‌برند. در جنگ شناختی دشمن به دنبال این است که جوان اصلاً فرصت فکر کردن نداشته باشد. در واقع میدان نبرد ذهن انسان است.

دیگر خبرها

  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است