Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه عادل المهدی با سران نظامی و امنیتی عراق، مخالفت بغداد با انتقال ۱۳ هزار داعشی به عراق، حمله موشکی به حومه «لاذقیه» سوریه و ارسال نامه روحانی برای سران شورای همکاری خلیج فارس و عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به خروج ۵۵ خودروی نظامی آمریکا از سوریه به سمت عراق نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داد ۵۵ دستگاه کامیون نظامی آمریکایی امروز شنبه از سوریه به سمت اراضی عراق حرکت کردند.

این رسانه  افزود ۵۵ کامیون حامل تجهیزات نظامی متعلق به نظامیان اشغالگر آمریکایی، خاک سوریه را از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید به سمت عراق ترک کردند. این رسانه به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

جلسه عادل المهدی با سران نظامی و امنیتی عراق

 «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق برای بررسی وضعیت امنیتی و هماهنگی اقدامات لازم برای حفظ ثبات در این کشور، با سران نظامی و امنیتی عراق جلسه برگزار کرده است.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق در مورد این نشست آمده است: «عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر و فرمانده کل قوا شنبه شب در نشستی با حضور وزیر کشور با سران امنیتی گفت‌وگو کرد.»

این بیانیه می‌افزاید: «آن‌ها در این نشست آخرین تحولات را مورد بررسی قرار داده و بر لزوم اقدام نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت و ثبات و اجرای وظایفشان در راستای دستور حفاظت از اعتراضات مسالمت‌آمیز و اموال عمومی و خصوصی و تأسیسات حساس در سرتاسر کشور، تأکید کردند.»

این دومین جلسه عبدالمهدی با سران امنیتی و نظامی عراق در یک هفته گذشته است.

عراق از یک ماه پیش صحنه اعتراضات و ناآرامی در چندین شهر بوده است. تظاهرات مردم عراق در اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی آغاز شده، اما در مواردی به خشونت و آسیب به اموال عمومی منجر شده است. دولت عراق تأکید کرده است که از حق مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند و در تلاش است تا برای بهبود اوضاع اقتصادی، اصلاحاتی را در دستور کار قرار دهد.

مخالفت بغداد با انتقال ۱۳ هزار داعشی به عراق

مسئولان اروپایی اخیرا با سفر به عراق از دولت این کشور درخواست کردند که با طرح انتقال ۱۳ هزار نفر از عناصر داعش از سوریه به عراق موافقت کند، اما بغداد این طرح را نپذیرفت.

یک منبع سیاسی عراق به شبکه خبری روسیاالیوم گفت که «مسئولان اروپایی اخیرا به عراق سفر و درخواست کردند که این ۱۳ هزار نفر از عناصر داعش به عراق منتقل و محاکمه شوند، اما بغداد آن را رد کرد».

وی درباره دلیل مخالفت عراق با این درخواست گفت که «بغداد می‌گوید که آنها در خاک عراق جرمی مرتکب نشده‌اند که در این کشور محاکمه شوند».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ دهم اکتبر گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور، دو نفر از خطرناکترین عناصر داعش وابسته به گروهک «بیلد» را از اراضی سوریه دور کرده است. این دو نفر به نام‌های «الکساندر کوتی» و «الشافعی الشیخ» به عراق منتقل شدند.

علاوه بر آن، همزمان با حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه، شمار زیادی از عناصر داعشی به عراق منتقل شده‌اند. خبرنگار خبرگزاری سانا در این باره گزارش داد که آمریکا از ابتدای عملیات ترکیه در شمال سوریه، ۱۵۰۰ زن داعشی را به عراق منتقل کرده است.

خبرنگار سانا مستقر در استان الحسکه (شمال سوریه) گفت که نیروهای آمریکایی از آغاز حملات ترکیه به شمال سوریه، بیش از ۱۵۰۰ زن داعشی را از اردوگاه «الهول» واقع در ریف الحسکه به عراق انتقال داده‌اند.

حمله موشکی به حومه «لاذقیه» سوریه

گروه های تروریستی اخیرا عملیات تجاوزکارانه جدیدی را علیه غیرنظامیان سوری ترتیب داده اند.

رسانه های عربی اعلام کردند که منطقه «جبله» در حومه لاذقیه هدف حمله موشکی گروه های تروریستی قرار گرفت.

این در حالی است که حملات خمپاره ای تکفیری ها به مناطق مسکونی و غیرنظامیان در دیگر نقاط سوریه نیز ادامه دارد.

ارسال نامه روحانی برای سران شورای همکاری خلیج فارس و عراق

سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه‌شب در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اخبار منتشره از ارسال نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عراق، ضمن تایید این خبر افزود: پس از ارائه «پویش صلح هرمز» توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایشان متن کامل آن را برای سران کشورهای یاد شده ارسال کرد و در آن خواستار تشریک مساعی همه آنها در پردازش و اجرای آن شدند.

وی افزود: این امر نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دادن به کشورهای منطقه در تامین ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس است.

موسوی اضافه کرد: دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز بزودی نامه‌ای در این زمینه خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال خواهد کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سیزده آبان اعظم طالقانی شورای عالی اقتصادی گام چهارم شیخ دیاباته روز دانش آموز آنتونیو گوترش تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا ترکیه داعش سیزده آبان اعظم طالقانی شورای عالی اقتصادی گام چهارم شیخ دیاباته روز دانش آموز آنتونیو گوترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۱۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد که فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه با عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین در ساختمان وزارت خارجه دمشق دیدار کرد.

خبرگزاری آرتی نیز گزارش داد در پایان ماه مارس گذشته، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دعوت رسمی از حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین برای شرکت در نشست آتی سران کشور‌های عربی دریافت کرد.

اجلاس سران کشور‌های عربی قرار است ۱۶ می در منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

سال گذشته، اسد برای اولین بار پس از ۱۲ سال دوری و توقف عضویت دمشق در اتحادیه عرب در نشست سران این اتحادیه عرب در جده عربستان شرکت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو