Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون در روزهای نزدیک به جشنواره فیلم فجر روی آنتن رفته و به موضوع فیلم‌های ساخته شده در یک سال سینمای ایران می‌پردازد. اما در این بین برنامه‌هایی هم هستند که در طول سال از دریچه تلویزیون به فیلم‌های سینمایی نگاه می‌کنند. «هفت» از جمله همین برنامه‌ها به شمار می‌آید که در ابتدا توسط فریدون جیرانی تهیه شد و بعد از آن مجریان مختلفی را به خود دید اما هیچگاه موفقیت دوره اول را پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این برنامه در طول عمر پرفراز و نشیب خود حواشی بسیاری داشته و این بار در هفته گذشته به موضوع اکران فیلم خانه پدری کیانوش عیاری پرداخت و مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. به این بهانه با خسرو دولکو (منتقد سینما) در رابطه با نگاه رسانه ملی به سینمای ایران به گفتگو پرداختیم.  

دولکو در رابطه با نگاه کلی تلویزیون به سینما گفت: اگر بخواهم این موضوع را در یک کلمه شرح دهیم، یک‌جانبه‌گری بهترین کلمه است. متاسفانه تلویزیون ایران، هم در برنامه‌سازی و تولید سریال و هم اشخاصی که به برنامه‌ها دعوت می‌کند، کاملا یک‌جانبه برخورد کرده و وجهه ملی خودش را نادیده می‌گیرد. تقریبا در همه برنامه‌های سینمایی که تلویزیون می‌سازد، نیز این یک‌جانبه‌گری و نگاه غیرملی را که بر خلاف اسم رسانه ملی است را شاهد هستیم.

وی افزود: به نوعی اگر فیلمی باشد که به مذاق دوستان خوش بیاید، در گزینش افراد برای بحث و بررسی درباره فیلم طوری رفتار می‌کنند که آن فیلم بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران معرفی شود. اما اگر فیلمی در چهارچوب مورد علاقه آنها نگنجد، دقیقا آدم‌هایی را دعوت می‌کنند و طوری با فیلم برخورد می‌کنند که آن فیلم به عنوان بدترین فیلم تاریخ سینمای ایران معرفی شود. من نمی‌خواهم بگویم خانه پدری فیلم خوب یا بدی است. منهای اظهارنظر در این زمینه، دو هفته تمام است که ما شاهد کوبیدن این فیلم توسط تلویزیون هستیم.

دولکو ادامه داد: این نوع رفتاری که تلویزیون درباره این فیلم در پیش گرفته، منصفانه نیست. دوستان در دو هفته گذشته برای بررسی حواشی این فیلم از کارشناسان مختلفی دعوت کرده‌اند که از بین آنها تنها دو نفر قدری جانب انصاف را نگه داشته و نظرات نسبتا متعادل‌تری داشتند که البته آنها هم فیلم را دوست نداشتند. به نوعی بقیه دوستان را به گونه‌ای انتخاب کرده‌اند که مخالف فیلم باشند. جای موافقان این فیلم در برنامه هفت و دیگر برنامه‌هایی که در این دو هفته روی آنتن رفت،‌ کاملا خالی بود چراکه تمام کسانی که انتخاب شده بودند، شمشیر را از رو بسته و همگی علیه فیلم صحبت می‌کردند.

وی در ادامه بیان کرد: بر همین اساس می‌توان گفت که اسم این رسانه، رسانه ملی نیست، اسم آن رسانه جناحی است. یعنی ما یک جناح خاص هستیم و از فیلم‌هایی که در جناح ما قرار دارد تعریف می‌کنیم و از فیلم‌هایی که در جناح ما قرار ندارد، بد می‌گوییم. این تنها معطوف به سینما نبوده و در موضوعات دیگر نیز به همین صورت است. به نوعی هیچ‌گاه در رسانه ملی این رویکرد حاکم نیست که دو طرف موافق و مخالف در یک فضای باز بنشینند و با زمان مساوی حرف‌های خودشان را بزنند.

این منتقد همچنین درباره عملکرد سری جدید برنامه هفت که در این مدت روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود، اظهار داشت: هفت در دوره آقای جیرانی بهترین دوران خود را سپری کرد. در دوره آقای گبرلو هم دوران بدی نبود ولی از آن زمان به بعد، این برنامه از کف رفت. چه در دوره‌ای که بهروز افخمی اجرای برنامه را برعهده داشت و چه دوره کوتاهی که آقای رشیدپور برنامه را اجرا می‌کردند. اما بدترین دوره هفت، همین دوره‌ای است که آقای لطیفی در حال اجرای آن است. اکنون هفت برنامه‌ای بوده که کاملا دارای جهت‌گیری سیاسی خاص است که از نظر من کاملا ضدسینمای ملی است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که باتوجه به ازدیاد برنامه‌های سینمایی در ایام نزدیک به جشنواره فیلم فجر، می‌توان برنامه‌های سینمایی تلویزیون را برنامه‌های مناسبتی معرفی کرد، گفت: این موضوع کاملا درست است. صدا و سیما به جای اینکه به رسالت اصلی خودش بپردازد، درگیر کارهای دیگری شده است. رسالت اصلی تلویزیون این بوده که اگر سینما مهم است، ما باید در طول سال برنامه‌هایی در دو سه شبکه داشته باشیم، که یک برنامه هفتگی سینمایی مناسب داشته باشند تا فارغ از همه یک‌جانبه‌گری‌ها به سینما بپردازد. این یک رسالت برای رسانه ملی است. اما متاسفانه تلویزیون ما، چون این نوع سیاست‌گذاری‌ها را اعمال نمی‌کند و فقط به دنبال منافع کوتاه مدت است، طبیعتا با سینما هم به همین صورت برخورد می‌کند و آن را تبدیل به یک ویترین می‌کند که بتواند ماهی خودش را از آب گل‌آلود آن بگیرد یا اینکه بتواند منافع خودش را بدست بیارد که این منافع طبعا در دهه فجر مستتر می‌شود.

دولکو ادامه داد: به نوعی ما دهه پرجنب و جوشی در زمینه سینما داریم که تمام فیلم‌های یک ساله سینما در آن نمایش داده شده و بحث و نظر داده می‌شود. به نوعی آنجا جایی است که ما می‌توانیم سیاست‌های خودمان را اعمال کنیم؛ برای همین بهتر بوده که به جای اینکه بیاییم یک سال هزینه کنیم و یک برنامه مستمر بسازیم که فارغ از هیاهوها درباره سینما کنکاش کند، برنامه‌ای ده روزه با پول کمتر می‌سازیم که همه حرف‌هایی که می‌خواهیم بزنیم را هم در همان زمان که همه فیلم‌ها هست و بحث داغ اظهارنظر وجود دارد، مطرح کنیم. 

وی در پایان اظهار داشت: این سیاست غلطی است و کاملا نشان می‌دهد که صدا و سیما همانند یک ویترین عمل می‌کند. یعنی یک مغازه گرد و خاک گرفته‌ای که در طول سال فروشی ندارد، ناگهان به دهه فجر و عید نوروز که نزدیک می‌شود و می‌داند که ممکن است فروش بیشتر و مخاطب بیشتری داشته باشد، ویترین خودش را عوض می‌کند و جنسی را که ممکن است نظر مشتری را جلب کند، در ویترین می‌گذارد و ده روز کار و کاسبی خود را رونق می‌دهد. خب این ممکن است برای یک مغازه‌دار که فقط به دنبال تجارت و سود بیشتر است، پذیرفتنی باشد اما برای یک رسانه‌ای که رسانه ملی نام دارد، به نظرم اصلا کارکرد مناسب و فرهنگی نیست.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران تجارت جشنواره فیلم فجر صدا و سیما گرد و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در انتقاد از صحبت‌های وزیر کار برای تدوین لایحه‌ای درمورد تعیین دستمزد کارگران در مجلس و در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام سبب تعیینِ دستمزدی عادلانه می‌شود، گفت: تعیین دستمزد عادلانه زمانی محقق می‌شود که تمام گروه‌های ذی‌‎نفع بتوانند در جلساتِ مزد اظهارنظر کنند و از قدرتِ برابر برخوردار باشند. ضمن اینکه دستمزد باید متناسب با قانون افزایش پیدا کند؛ یعنی با توجه به نرخ تورم و حداقل نیازهای خانوار کارگری باشد.

وی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه تعیین عادلانه دستمزد یعنی دادنِ فرصتِ چانه‌زنی و اعمال نفوذِ برابر به تمام طرفین مذاکره گفت: مسئولیت تعیین دستمزد در قانون کار در چارچوب یک نظام چانه‌زنیِ سه‌جانبه است و مجلس ساختار چانه‌زنی ندارد. سپردنِ تعیین حقوق کارگران به مجلس، عملا به معنای بی‌صداترکردن و بی‌نظرتر کردنِ کارگران است.

میرغفاری گفت: شورای‌عالی کار تنها جایی است که کارگران می‌‎توانند بر سرِ معیشتِ خود چانه‌زنی کنند، که به نظر می‌رسد وزیر کار می‌خواهد همین را هم نقض و مسئولیت تصمیم‌گیری در رابطه با حقوق و دستمزد را واگذار کند.

نماینده کارگران در شورایعالی کار گفت: ایراد شورای‌عالی کار، به عنوان یک ساختار سه‌جانبه، این است که دولت به عنوان کارفرمای بزرگتر که قدرتِ بیشتری برای چانه‌زنی دارد، نهایتا در مورد دستمزدِ کارگران تعیین تکلیف می‌کند. اگر دولت در این ساختارِ سه‌جانبه نقشِ واسطه‌‎گری و تنظیم‎گریِ خود را به درستی انجام دهد و در مذاکراتِ مزدی و سایر مذاکراتِ شورای‌عالی کار، میانه‌گری کند به عدالت نزدیک می‌شویم. نیازی نیست برای دستمزدِ عادلانه کار را به مجلسِ شورای اسلامی که فاقدِ ساختار سه‌جانبه است واگذار کنیم.

میرغفاری تاکید کرد: سه جانبه‌گرایی انحصارا خاص ایران نیست؛ بیش از ۹۲ کشور عضو سازمان بین‌المللی کار با ساختار سه جانبه‌گرایی، حقوق و دستمزد را تعیین می‌کنند؛ حتی در کشورهایی که نظام سرمایه داری لیبرال در آن حاکم است نیز سه‌جانبه‌گرایی رعایت می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه عده‌ای می‌گویند مذاکرات را به مجلس می‌سپاریم و نظرِ گروه کارگری را هم جویا می‌شویم، با سه‌جانبه‌گرایی فاصله دارد. سه‌جانبه‌گرایی همانطور که قبلا گفتم به معنای مذاکره و گفتگو در یک موقعیتِ برابر با شرکای اجتماعی است. نباید نقش کارگران را در مذاکراتِ مزدی بیش از این تقلیل داد، طوری که آن‌ها در مورد حقوق کارگران فقط یک نظرِ ساده بدهند! به این کار چانه‌زنی نمی‌گویند و چه بسا در سالهای بعد همین را هم از آن‌ها بگیرند.

میرغفاری گفت: ساختار سه‌جانبه‌ی شورای‌عالی کار ذیل قانون کار و مربوط به بخش خصوصی است. قانون کار نیز یک قانون آمره است و برای جلوگیری از بهره‌کشی از کارگران در مقابل کارفرمایان نوشته شده است. همین قانون وظیفه‌ی تعیین حداقل حقوق را بر عهده‌ی شورایعالی کار گذاشته است. اگر قرار است قانونگذار برای حداقل دستمزد تعیین تکلیف کند، عملا واردِ حوزه‌ای شده که به آن ربطی ندارد. در واقع تصمیم‌گیری در مورد روابط بین کارگران و کارفرمایانِ بخش خصوصی وظیفه‌ی مجلس و دولت نیست که بدون حضور شرکای اجتماعی تصمیم بگیرند.

این نماینده کارگری گفت: این ساختار سه‌جانبه در دولت‌های مختلف نقض شده است اما مسئله این است که باید برای قدرتمند کردن و واقعی‌تر کردنِ این ساختار تلاش کنیم. باید قدمی رو به جلو داشته باشیم نه اینکه هر روز یک قدم از حقوقِ خود عقب‌تر برویم؛ در واقع نباید فرصتِ چانه‌زنی را واگذار کرد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900048

دیگر خبرها

  • (ویدئو) فجیع‌ترین و بدترین پرونده قتل به روایت یک کارآگاه
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • روایت آقای کاراگاه از فجیع‌ترین و بدترین پرونده‌ای که داشت | فیلم
  • ببینید | فجیع‌ترین و بدترین پرونده قتل به روایت یک کارآگاه
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • دومین برنامه‌ سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت 
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • عهد کردیم خودسانسوری نکنیم