Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@23:45:44 GMT

بیماری که حافظه سیستم ایمنی را پاک می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۴۰۴۶

بیماری که حافظه سیستم ایمنی را پاک می‌کند

نتایج مطالعات انجام شده روی گروهی از کودکان نشان داد که ابتلا به سرخک حافظه سیستم ایمنی را از بیماری‌های قبلی پاک کرده، آن را به تنظیمات اولیه در زمان نوزادی برگردانده و بدن را در برابر عفونت‌های جدید بی‌دفاع می‌گذارد.

استفن الج از متخصصین ژنتیک در دانشکده پزشکی هاروارد و از مولفان این پژوهش می‌گوید: «ما شواهد محکمی پیدا کردیم که نشان می‌دهد ویروس سرخک سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
تهدید سرخک برای جان افراد بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.»

سرخک سالانه بیش از ۷ میلیون نفر را در جهان مبتلا می‌کند و بیش از ۱۰۰ هزار قربانی می‌گیرد. این بیماری شدیدا واگیردار است و با سرفه، عطسه و بازدم فرد مبتلا منتقل می‌شود. ویروس سرخک به محض وارد شدن به سیستم تنفسی به سلول‌های ایمنی که در رابط بین ریه‌ها و جریان خون وجود دارند، نفوذ می‌کند، از آن‌جا تکثیر شده و به سلول‌های ایمنی در سراسر بدن منتشر می‌شود.

دانشمندان پیش‌تر نیز به تاثیر بلندمدت ویروس سرخک بر روی سیستم ایمنی بدن پی برده بودند، زیرا می‌دانستند که این ویروس مستقیما به سیستم ایمنی حمله می‌کند و شاهد آن بودند که در پی شیوع سرخک، آمار مرگ و میر در اثر عفونت‌های دیگر بالا می‌رود، این مطالعه جدید برای نخستین بار از دامنه این آسیب پرده برداشت.

محققان از سه مدرسه در هلند داوطلبانی را برای این پژوهش جذب کردند. آن‌ها از کودکان سالم و واکسیناسیون نشده بین ۴ تا ۱۷ سال و ۷۷ کودکی که در جریان شیوع سرخک در سال ۲۰۱۳ به این بیماری مبتلا شده بودند، نمونه خون گرفتند.

محققان در نخستین مقاله خود درباره نتایج این مطالعه ذکر کرده‌اند که سرخک دو خط دفاعی جداگانه از سیستم دفاعی را تحلیل می‌برد. سیستم ایمنی در مقابله با عفونت‌های جدید و ناشناخته بر پمپاژ دائم طیف متنوعی از سلول‌های ایمنی با قابلیت جمعی شناسایی تقریبا هر نوع از پاتوژن تکیه دارد. به گفته ولیسلاوا پتروا از موسسه "ولکام سنگر" (Wellcome Sanger) و دانشگاه کمبریج، هر چه طیف این سلول‌ها متنوع‌تر باشد بهتر است. هرچند در کودکانی که پیش‌تر به سرخک مبتلا شده‌اند، این طیف تا حد زیادی محدود است.

سیستم ایمنی بدن همچنین سلول‌هایی را با حافظه بلندمدت ایجاد می‌کنند که به طور دائم در گردشند و به بدن اجازه می‌دهند تا عفوت‌هایی که پیش‌تر با آن‌ها مواجه شده را سریعا شناسایی کرده و از بین ببرد. با این حال پس از ابتلا به سرخک، بخش قابل توجهی از این سلول‌ها طی فرآیندی که دانشمندان با عنوان «فراموشی ایمنی» (immune amnesia) توصیف می‌کنند، از جریان خون کودکان ناپدید شدند. این به آن معناست که کودکانی که به سرخک مبتلا شده‌اند ممکن است به واکسیناسیون دوباره برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که قبلا به آن‌ها دچار شده بودند، نیاز داشته باشند.

به گفته پتروا، این آزمایش‌ها نشان داد که سرخک به طور مستقیم باعث از بین رفتن محافظت بدن در برابر سایر بیماری‌های عفونی می‌شود.

محققان همچنین آنتی‌بادی‌های (پروتئین‌های تولید شده توسط سلول‌های ایمنی) موجود در خون داوطلبان را نیز مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند که پس از سرخک، ۱۱ تا ۷۳ درصد از بانک حافظه آنتی بادی بدن پاک می‌شود.     منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرخک حافظه سیستم ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۴۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا مهربان در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اقدامات لازم در مواجهه با آلودگی هوا اظهار کرد: زمانی که غلظت گازها و ریزگردها در هوا افزایش می‌یابد هوا آلوده می‌شود؛ برخی از علت‌های مهم آلودگی هوا سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و پودرهای شیمایی هستند. آلودگی هوای داخل منزل نیز می‌تواند به دلیل بسیاری از فعالیت‌های داخل منزل مانند پخت و پز، عطر و ادکلن و گرد و خاک ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: شنبه جایگزین پنجشنبه به عنوان روز تعطیل شود

وی افزود: اجزای اصلی آلودگی هوا یک سری ریزگردها و گازها شامل دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اوزون، اسید سولفوریک هستند که خطرناک‌ترین نوع ذرات معلق اندازه ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: برخی از این ریزگردها بر اساس حلالیت و سایزشان می‌توانند در سیستم تنفسی فوقانی رسوب کنند و یک سری علائم برای فرد ایجاد کنند. گروهی نیز خود را به سیستم تنفسی تحتانی می‌رسانند و رسوب می‌کنند و گاهی وارد خون می‌شوند.

وی با اشاره به علائم تنفسی آلودگی هوا افزود: خارش بدن، چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گاهی تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و نیاز به بستری عده‌ای از این افراد در بیمارستان‌ها، در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند.

مهربان گفت: در شرایط آلودگی هوا باید افراد به ویژه بیماران مزمن تنفسی و قلبی، سالمندان و کودکان و مادران باردار تا حد امکان از منزل خارج نشوند. همچنین باید از ورزش و پیاده‌روی تند خودداری و از ماسک‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا استفاده شود و بهترین ماسک‌ها N۹۵، KN۹۵، FFP۲ هستند.

وی افزود: این ماسک‌ها تا ۹۵ درصد مانع ورود ذرات آلوده و ریزگردها به دستگاه تنفسی می‌شوند اما ماسک‌های نخی، پارچه‌ای و جراحی زیاد برای محافظت از ورود ریزگردها مفید نیستند. ماسک‌های معمولی تنها برای مقابله با ذرات بزرگ‌تر مناسب هستند و نمی‌توانند محافظت خوب و کاملی از ورود ریزگرد به بدن داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود بعد از رسیدن به منزل حتما دست‌ها و صورت خوب شسته و بینی و گلو با سرم نمکی شست‌وشو شود. تغذیه مناسب برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن مانند استفاده از لبنیات تازه و کم چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه و مایعات فراوان توصیه می‌شود و از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فود نیز پرهیز شود یا کم استفاده شود.

وی ادامه داد: خواب کافی و دور از استرس، دوری از سیگار و دخانیات، استفاده از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا توصیه می‌شود. دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا درصدی از آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند اما نمی‌توانند بیشتر ذرات را فیلتر کنند بنابراین خرید این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228889 برچسب‌ها آلودگی هوا

دیگر خبرها

  • CPU چیست؟ به زبان ساده و نحوه کار
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ