Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:19:54 GMT

اطلس جامع داده‌های فرهنگی در راه است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۴۵۱۰

اطلس جامع داده‌های فرهنگی در راه است

به گزارش روز یکشنبه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات داریوش مطلبی ضمن تشریح فعالیت‌های پژوهشگاه اظهار داشت: داده های بسیار زیادی در پژوهشگاه موجود است مانند داده‌هایی که در طرح‌های ملی و پژوهشی مختلف بدست می آید و همه این داده‌ها به صورت مجزا و بدون این‌که میان آنها ارتباطی باشد، به صورت کاغذی یا کتاب عرضه می‌شوند و اگر کسی بخواهد مثلا میان داده‌های (ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان) و داده‌های پیمایش «مصرف کالای فرهنگی» ارتباطی برقرار کند، نمی‌تواند چنین ارتباطی را شکل بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای همین در تلاش هستیم یک «اطلس جامع داده‌های فرهنگی» ایجاد کنیم که تمام داده‌های حوزه فرهنگ اعم از آنچه ما داریم و چه در جای دیگری است، گردآوری کنیم و ضمن دسترسی یکپارچه به داده‌ها بتوانیم خروجی به صورت گزارش‌های ترکیبی از این داده‌ها بگیریم. برای مثال از داده‌های پیمایش «مصرف کالای فرهنگی» اطلاعات مرتبط با استفاده مردم از رسانه‌ها و پیمایش «ارزش‌ها و نگرش‌ها» اطلاعات مرتبط با باورهای اجتماعی یا سیاسی گزارش گرفته شود و میان این دو ارتباط برقرار کنیم که بدون کنار هم قراردادن داده‌ها، این نوع گزارش ها ممکن نیست.

مطلبی تاکیدکرد: با ایجاد پایگاه داده‌ها چنین ارتباطی برقرار است و البته با دسترسی یکپارچه به داده‌های مختلف حوزه فرهنگ امکان تحلیل ثانویه هم امکان‌پذیر است.

مرکز اسناد پژوهش‌های فرهنگی ایجاد می‌شود

مطلبی افزود: نکته دیگر ایجاد مرکزی برای گردآوری پژوهش‌های حوزه فرهنگ و هنر است، زیرا چنین مرکزی در ایران وجود ندارد، اگرچه برخی پژوهشگاه‌ها با نگاه کلی، یکسری طرح‌ها و پژوهش‌های مرتبط با فرهنگ و هنر را جمع‌آوری می‌کنند، اما چون آنها نگاهشان کلی است، جامعیت کافی ندارد؛ لذا هیچ مرکزی وجود ندارد که منابع پژوهشی و آثار حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را گردآوری کند، با توجه به این‌که پژوهشگاه جشنواره پژوهش فرهنگی سال را برگزار می‌کند و هر سال آثار خیلی زیادی برای جشنواره ارسال می‌شود، به این فکر کردیم که خروجی این آثار را در قالب یک مرکز دسترسی به منابع حوزه فرهنگ گردآوری کنیم و قرار بر این شد که نام آن را «آرشیو پژوهش‌های فرهنگ، هنر و ارتباطات» بگذاریم.

وی ادامه داد: البته در نهایت در تلاشیم که از لحاظ کپی‌رایت مشکلی نداشته باشد و آثار متعلق به پژوهشگاه را به صورت دیجیتال دربیاوریم و در دسترس عموم قرار دهیم و آثاری را که نمی‌توانیم به صورت دیجیتال در دسترس عموم بگذاریم در کتابخانه پژوهشگاه در دسترس علاقه‌مندان باشد. امیدوارم در یک زمان دو –سه ساله پژوهشگاه بتواند مرجع اطلاعاتی– پژوهشی حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات باشد.

مطلبی گفت: در پژوهشگاه کارهای زیادی انجام می‌شود و سالانه بالغ بر صد پژوهش خُرد و کلان در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود که برخی از آنها تبدیل به کتاب یا گزارش و توزیع می‌شود، البته این اتفاق برای بعضی از پژوهش‌ها نمی‌افتد، برای همین در حال برنامه‌ریزی هستیم که این طرح‌های پژوهشی در قالب یکسری گزارش‌های کوچک پژوهشی یا گزارش های سیاستی به شکل مطلوب منتشر شود و در اختیار سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و مسئولان مرتبط قرار گیرد تا آنها بتوانند مبتنی بر دانش علمی تولیدشده، اقدام به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند. 

وی افزود: همچنین سال ۹۷ بر اساس ساختار و تشکیلات جدید پژوهشگاه -که به تصویب هیات امنا رسیده است- گروه پژوهشی (فرهنگ مکتوب) به زیرمجموعه پژوهشکده فرهنگ اضافه شده است که یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آن برنامه‌ریزی برای انجام پژوهش های کاربردی در حوزه نشر و کتاب است. در حال حاضر گروه فرهنگ مکتوب تشکیل و اعضای آن مشخص شده است. با تشکیل این گروه تلاش بر آن است که یکسری مطالعات متمرکز در حوزه کتابخوانی، صنعت نشر و حوزه‌های پیرامونی آن برنامه‌ریزی کنیم و به اجرا دربیاوریم و در همین زمینه علاوه بر پژوهش‌ها ممکن است نشست‌هایی را پیش‌بینی و برگزار کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه گفت: در واقع «اطلس جامع داده‌های فرهنگی» این امکان را به ما می‌دهد تا داده‌هایی که به شکل‌های مختلف تولید کردیم، به صورت یک دیتای یکپارچه در بیاوریم تا پژوهشگران و مسئولان بتوانند مبتنی بر شرط هایی که تعیین می‌کنند، از آن داده بگیرند و استفاده کنند. برای مثال فردی که می‌خواهد کاری را در حوزه فرهنگ یا حوزه اجتماعی به شکل عام در استانی مثل سیستان و بلوچستان انجام دهد، می‌تواند به اطلس داده‌ها مراجعه کند تا دریابد در این شهر یا شهری با این ویژگی جمعیتی و منطقه‌ای مشخص وضعیت ازدواج، طلاق  و حاشیه‌نشینی، مصرف مطبوعات یا میزان کتابخوانی به چه شکلی است. به عبارتی هر پژوهشگری می‌تواند با مراجعه به آن، وضعیت موضوعی را در یک شهر یا استان خاص جست و جو و داده‌های آن را دریافت کند.

مطلبی افزود: در حال حاضر ایده‌ای درباره یک کتابخانه نسبتا خوب در حوزه فرهنگ و هنر مطرح کرده‌ایم تا پایان‌نامه‌های این حوزه، پژوهش‌های پژوهشگاه و خارج از آن و سایر منابع اطلاعاتی مانند فیلم یا آنچه که می‌تواند به کار پژوهشگران حوزه فرهنگ بیاید، را در آن جمع‌آوری کنیم. به عنوان مثال یکسری طرح‌های پژوهشی به پژوهشگاه رسیده که عموما سازماندهی نشده بودند و در حال حاضر سامان یافته‌اند، علاوه بر این آثاری در پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در قالب پایان‌نامه، رساله و کتاب‌های منتشر شده به دست ما رسید که به مجموعه اضافه کردیم. از طرفی مقدمات دیجیتال‌سازی یکسری آثار را فراهم کردیم که امیدوارم تا اواسط پائیز، بخش مهمی از طرح‌های پژوهشی موجود دیجیتال شود و روی سایت پژوهشگاه قرار گیرد و در کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه قابل دسترسی باشد.

وی گفت: از طرف دیگر، نگاهی به کمبودهای منابع پژوهشی داریم و در تلاشیم کمبود منابع را از سازمان‌های مختلف جمع‌آوری و به مجموعه اضافه کنیم و کم‌کم محیطی را فراهم آوریم تا پژوهشگران با خیال آسوده از منابع ما استفاده کنند؛ هر چند قبلا هم بخش مهمی از مراجعان کتابخانه پژوهشگاه، عضو هیات علمی یا پژوهشگران بیرونی بودند و اکنون نیز هر کسی که به کتابخانه پژوهشگاه مراجعه کند بدون هیچ محدودیتی می‌تواند با کارت شناسایی کتاب امانت بگیرد بدون این‌که عضو باشد. به طور کلی کتابخانه پژوهشگاه هیچ محدودیتی برای استفاده افراد مختلف ندارد.

وی ادامه داد: در واقع جامعه مخاطب منابع پژوهشی دو گروه هستند، یکی گروه مخاطبان فعال که پیگیرند و به شکل‌های مختلف منابع را جستجو می‌کنند و حتی در حد متا دیتا و منابع کتاب‌شناختی شناسایی و با مراجعه به آن بهره می‌گیرند و گروه دیگر، افرادی هستند که منتظرند اطلاعاتی برایشان ارسال شود تا در جریان پژوهش‌ها و کتاب‌های جدید قرار بگیرند.  

مطلبی گفت: به طور طبیعی افرادی که جزو پژوهشگران فعال هستند و پژوهشی مبتنی بر نیازهای آنها در پژوهشگاه وجود دارد، به پژوهشگاه مراجعه و از منابع استفاده می‌کنند. 

وی ابراز امیدواری کرد: درباره اطلاع‌رسانی عمومی با تغییراتی که قرار است از لحاظ پویایی و به‌روزکردن سایت پژوهشگاه انجام شود، جامعه وسیعتری از منابع اطلاعاتی پژوهشگاه مطلع شوند و بسته به نیازشان از آن استفاده کنند. اگرچه در حوزه پژوهش بیشتر پژوهشگران جستجو می‌کنند و بعد از شناسایی پژوهش‌ها از آن بهره می‌گیرند، اما برای سایر جامعه مخاطبان که کمتر در صدد پیگیری پژوهش‌های جدید برمی‌آیند، امید داریم که ایده ما عملیاتی شود و با این رویکرد سازوکارهایی در سایت پژوهشگاه پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم پژوهش‌ها را راحت‌تر در دسترشان قرار دهیم.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مانند یکسری پژوهشگاه‌هایی که وابسته به یک سازمان مادر هستند وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وظیفه و ماموریت اصلی آن انجام پژوهش‌های بنیادی نیست و طبیعتا مبتنی بر مساله و کاربرد آن، پژوهش‌هایش را پی‌ریزی می‌کند. البته گاهی یک پژوهش غیرکاربردی می‌تواند زیربنای پژوهشی کاربردی باشد. 

مطلبی گفت: برنامه ای که از قبل درباره پژوهش‌های پژوهشگاه مبنا قرار گرفته، بر این اساس است که پژوهش‌ها مبتنی بر نیازهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد که البته در بعضی دوره‌ها کمرنگ و برخی دوره‌ها پررنگ بوده است، از آنجا که از قبل ارتباط نزدیکی با بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، تلاش‌مان بر این شد تا حجم پژوهش‌های را که به صورت عام انجام نمی‌شود و جامعه مخاطب خاصی در وزارت ارشاد ندارد، کمرنگ کنیم و سراغ پژوهش‌های برویم که مرتبط با ماموریت‌های وزارتخانه است تا بدانیم برای چه قشری تولید می‌شود و چه گروهی قرار است از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای همین اکنون بخش زیادی از پژوهش‌های ما در زمینه پژوهش‌های کاربردی است و حتی دبیرخانه پژوهش‌های کاربردی وزارتخانه در پژوهشگاه مستقر است و این پژوهش‌ها به صورت مستقیم بنا بر نیاز سازمان یا معاونت‌های وزارتخانه همخوانی نزدیکی دارد. بنابراین در همین زمینه سال گذشته دبیرخانه شورای عالی و پژوهشی وزارتخانه را در پژوهشگاه راه‌اندازی کردیم و بر آنیم که نیازهای پژوهشی وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط با آن را تجمیع و مبتنی بر آن، دانش کاربردی تولید کنیم. به این ترتیب روز به روز پژوهش‌هایی که در پژوهشگاه انجام می‌شود، برمبنای نیاز وزارتخانه و سازمان‌های آن پیش می‌رود و پژوهش‌های کلان و کلی که ربط مستقیم به ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  ندارد، کاسته می‌شود. 

مطلبی گفت: در تلاش هستیم که این اتفاق بیفتد. اکنون چند کلان‌برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشگاه پیگیری می‌شود که در حال انجام یا نهایی‌شدن طرح پژوهشی است، ۱۸ طرح نیز به صورت خیلی خاص و کاربردی و منطبق با معاونت‌های وزارتخانه در دست داریم که تعدادی از آنها به قرارداد رسیده و در مورد برخی از آنها در حال نهایی‌کردن طرح‌نامه هستیم و بخش دیگری را فراخوان دادیم تا پژوهشگران طرح‌نامه خود را ارسال کنند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه افزود: همچنین تقریباً اغلب جشنواره‌هایی را که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل جشنواره کتاب سال، فیلم و نظایر آن در حال اجراست، رصد و آسیب‌شناسی کرده‌ایم و به سازمان‌ها و معاونت‌های وزارتخانه فرستاده‌ایم. در واقع ما تلاش می‌کنیم به نهادی تبدیل شویم که داده، دانش و اطلاعات مورد نیاز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تابعه آن را تولید کنیم تا بتوانند با تکیه بر داده‌ها و پژوهش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را تبیین کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم

محمدمهدی اسماعیلی روز شنبه -هشتم اردیبهشت- در حاشیه نشست با مدیران و دبیران جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران بدون ذکر نام کارگردان فیلم سینمایی «اقبال لاهوری» شاعر ملی و مشهور پاکستانی اظهار داشت: کارگردان در حال آماده‌سازی فیلم‌نامه است، تا قرارداد بسته نشود، اسمش را نمی‌آورم. بنیاد سینمایی فارابی در حال منعقد کردن قرارداد آن است و تا آخر سال و یا اوایل سال آینده اثر ساخته می‌شود، می‌خواهیم یک فیلم با کیفیت و خوب بسازیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر پیگیری ویژه برنامه‌های زبان فارسی ادامه داد: ما ۶ خانه فرهنگ در پاکستان از جمله لاهور، کراچی و کویته و دیگر شهرها داریم که باید تقویت شود. در این سفر، آقای رئیس جمهوری عنایت ویژه‌ای روی بحث گسترش فرهنگی در پاکستان داشتند و ان‌شالله این کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وی گفت: در سریلانکا هم با استقبال بسیار بالای هنرمندان و اهالی فرهنگ آنجا روبه‌رو بودیم. چهار تفاهم‌نامه همکاری از پنج تفاهم دو کشور در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های رسانه‌ای، سینما، فرهنگی به معنای خاص خود و همچنین در زمینه تعاملات میان هنرمندان و برگزاری اجلاس‌های مشترک بود.

اسماعیلی اظهار داشت: در حال تجربه فضای ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل هستیم، شاید برای اولین بار است که همزمان با حرکت در حوزه حل مسائل فرهنگی در داخل کشور، این دیپلماسی فرهنگی را به صورت برجسته پیش می‌بریم.

سفر به دو کشور همسایه در روزهای آینده

اسماعیلی گفت: در روزهای آینده نیز دو سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالا جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • میدان شهرت در ایران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی