Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  در بحبوحه نوسان ارزی سال 97، تحلیلهای مختلفی در خصوص بررسی سیاست ارزی دولت مطرح شد. در آن برهه دولت با استفاده از سیاست تثبیت نرخ ارز از دلار 4200 تومانی رونمایی کرد، البته این سیاست مدت زیادی دوام نیاورد و از مردادماه شاهد شکل گیری بازار ثانویه ارزی بودیم.

 

برای بررسی سیاست دولت،  بازخوانی تشخیص اثرات آن روی سفره و سبد مصرف روزانه مردم بسیار با اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع سوال اصلی که وجود داشت این بود که با حذف ارز 4200 تومانی از کالاهای تولیدی چه تغییری در سبد مصرف مردم ایجاد شده است. به عبارت ساده تر وقتی قیمت پراید از 20 میلیون تومان به 44 میلیون تومان جهش می‌کند، وضعیت تغییر قیمت و تولید این کالا مشخص است اما نکته مغفول میزان مصرف و تغییرات آن همزمان با اعمال سیاستهای پولی یا مالی است .

 

گفتنی است، بعد از حذف بانک مرکزی از انتشار آمارهای مربوط به تورم، این مرکز به صورت متمرکز اقدام به انتشار آمارهای تورم (تغییرات قیمت کالاها) کرده است. همچنین در یک اقدام پیش دستانه شاهد انتشار آمارهای مربوط به تولید اقلام مختلف از جمله گوشت دام از سوی این مرکز بوده‌‌ایم.

 

اما همانطور که اشاره شد سوال اصلی این است که چرا آمارهای مصرف از سوی این مرکز به صورت عمومی منتشر نمی‌شود؟  به عنوان مثال از اردیبهشت ماه دولت اقدام به حذف ارز 4200 تومانی و تخصیص ارز نیمایی برای واردات گوشت دام کرده است، از طرف دیگر مرکز آمار به صورت ماهیانه و فصلی تغییرات قیمتی این کالا و همچنین میزان تولید آن را منتشر میکند اما نکته اصلی میزان مصرف این کالاست که به عنوان یک شاخص دقیق برای مسئولان و تحلیلگران عمل می‌کند.

 

پیگیریها از مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، این اطلاعات در قالب طرح هزینه درامد خانوار تهیه می‌شود. این در واقع پاسخی است که حسین زاده رئیس این مرکز بعد از پیگیریهای متوالی به خبرنگار تسنیم ارائه کرد.

 

اما بررسی طرح هزینه درآمد خانوار که به صورت یکساله تهیه می‌شود نشان می‌دهد به صورت واضح هیچ اطلاعاتی از نتایج مورد نظر در آن وجود ندارد. برای پیگیری بیشتر موضوع به مرکز امار ایران مراجعه  و مشخص شد آمارهای مذکور  توسط مرکز تهیه می شود اما ظاهرا این گزارشها مصرف کننده خاص دارد و به همین علت به صورت عمومی منتشر نمی‌شود.

 

مشخص نیست که چرا نباید چنین آمارهای ارزشمندی که به سرعت نتایج سیاستهای اقتصادی پولی یا مالی دولت را مشخص می‌کند نباید به صورت عمومی منتشر شود؟

 

تسنیم

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کالاهای مصرفی آمار اقتصاد جام نیوز بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۵۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندان برای هکری که اطلاعات ۳۳ هزار بیمار را سرقت کرد

ایتنا - این هکر در سال 2018 با اتهام هک کردن سیستم اطلاعاتی مرکز و سرقت اطلاعات 33000 بیمار مواجه شد و در سال 2020 مرکز و مشتریان آن مورد "باج‌گیری" قرار گرفتند و اطلاعات محرمانه بیماران به صورت آنلاین منتشر شد.
شرکت فنلاندی Yle گزارش داد هکری که مرکز روان درمانی واستامو در فنلاند را هک کرده و اطلاعات 33 هزار بیمار را برای باج‌گیری از مدیریت این مرکز سرقت کرده بود، به 6 سال زندان محکوم شد.

به گزارش ایتنا، این شرکت افزود: این هکر در سال 2018 با اتهام هک کردن سیستم اطلاعاتی مرکز و سرقت اطلاعات 33000 بیمار مواجه شد و در سال 2020 مرکز و مشتریان آن مورد "باج‌گیری" قرار گرفتند و اطلاعات محرمانه بیماران به صورت آنلاین منتشر شد.

وی گفت: دادگاهی در شهر Uusimaa حکمی را در مورد بزرگترین پرونده جنایی در تاریخ فنلاند از نظر تعداد افراد آسیب دیده صادر کرد.

دیگر خبرها

  • ۶ سال زندان برای هکری که اطلاعات ۳۳ هزار بیمار را سرقت کرد
  • پیام مشخص از بازار مسکن؛ جمعیت خانه‌ندار‌ها چه می‌گوید؟
  • جمعیت خانه‌ندار‌ها
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار