Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌عبدالرسول هاجری، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: هم‌اکنون 20 انجمن علمی در حوزه علمیه قم فعالیت دارند که از جمله آنها انجمن قرآن‌پژوهی و حدیث حوزه است.

وی با بیان اینکه دامنه موضوعات مورد تحقیق و مطالعه این انجمن‌ها از دانش‌های با سابقه مانند تفسیر و حدیث و فقه و اصول گرفته تا روان‌شناسی، اقتصاد، رسانه، مدیریت و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را شامل می‌شود، افزود: 5 هزار عضو وابسته و پیوسته از دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه در مجموعه این انجمن‌ها عضویت دارند.

هاجری با اشاره به رویکرد جدید در انجمن‌های علمی حوزه تصریح کرد: رویکرد جدید در مدیریت انجمن‌ها، گسترش آن‌ها در استان‌های سراسر کشور بوده است و در این راستا در 12 استان، شوراهای تخصصی انجمن‌ها تأسیس شده است.

توسعه شعبات انجمن‌ها در استان‌ها

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم اظهار کرد: تا نیمه اول سال 1399 در تمامی استان‌های کشور، شوراهای تخصصی راه خواهند افتاد؛ این شوراها متشکل از رشته‌های مختلف هستند و اعضای آن اگر احساس کنند که ظرفیت برای ایجاد انجمن وجود دارد، شعبه یک انجمن علمی در استان نیز تأسیس می‌شود.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تدوین و توسعه موسوعه‌های تخصصی آیات و روایات مثل حج، صلاة، زکات و مسائل جدید مانند فقه حکومتی از جمله رویکردهای جدید انجمن‌های علمی در حوزه است.

گفتمان علمی انقلاب اسلامی

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه ادامه داد: یکی از کارهای لازم و ضروری که شروع شده گفتمان علمی انقلاب اسلامی است؛ این طرح با هدف شناسایی و معرفی آثار برگزیده در عرصه علوم انسانی و اسلامی در حال اجراست؛ زیرا از سال 1370 به بعد با جریان تدوین آثار مکتوب در عرصه علوم انسانی و اسلامی مواجه شده‌ایم که قبل از آن وجود نداشت.

هاجری تصریح کرد: این آثار در زمینه اسلام و مدیریت، اسلام و روان‌شناسی، اسلام و اقتصاد، اسلام و سیاست و به طور کلی دانش‌های روز و میان‌رشته‌ای است که محصول و ثمره فرزندان علمی امام(ع) است و چون این آثار پراکنده بود و در اطلاع‌رسانی هم ضعیف عمل شد، این آثار و مؤلفان آن معرفی نشدند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه اضافه کرد: این مسئله سبب شده تا با معرفی نشدن آثار افرادی در بیرون حوزه و حتی افرادی در داخل حوزه که با این تولیدات علمی آشنا نیستند زبان به نقد گشوده و بگویند حوزه دستاورد علمی چندانی نداشته است.

تولید 2500 عنوان کتاب علوم انسانی و اسلامی

هاجری افزود: در این راستا از سال قبل، طرح شناسایی آثار برتر و برگزیده را با همکاری 14 مرکز معروف و برتر علمی شروع کردیم و این مراکز دو هزار و 500 عنوان کتاب را در سه هزار جلد برای ما فرستادند که شامل 12 هزار و 500 صفحه در 22 جلد می‌شود و با عنوان مجموعه «کتاب شناخت آثار برتر علوم انسانی و اسلامی» در ذیل گفتمان علمی انقلاب به چاپ رسیده است.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه از راه‌اندازی کتابخانه گفتمان انقلاب اسلامی خبر داد و تصریح کرد: امسال در 22 استان کشور هر هفته یک استاد در رشته‌های مختلف علمی به حوزه‌ها و دانشگاه‌ها اعزام می‌شوند و به معرفی آثار تولیدشده در طرح گفتمان انقلاب اسلامی می‌پردازند و مخاطبان آنان هم دانش‌پژوهان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

هاجری اضافه کرد: راه‌اندازی و توسعه سایت انجمن‌های علمی حوزه از دیگر برنامه‌هایی است که در حال انجام است و این پایگاه اطلاع‌رسانی به زودی رونمایی خواهد شد.

تولید کتب و مقالات

وی با بیان اینکه انجمن چند کار مشترک هم در دستور کار دارد، اظهار کرد: برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و تولید کتب و مقالات با همکاری مراکز علمی از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌روند و در تمامی انجمن‌ها دنبال می‌شوند.

هاجری برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی در رشته‌های مربوطه، تدوین و انتشار فصلنامه‌های علمی  پژوهشی، همچنین ارائه مشاوره‌های تخصصی به نهادهای همسو، جلسات بررسی نقد کتاب و برپایی نکوداشت برای عالمان دینی در رشته‌های مختلف را از جمله فعالیت‌های مشترک انجمن‌ها برشمرد.

هاجری در پاسخ به این سؤال که آیا میان انجمن‌های فعال و غیرفعال تفاوتی قائل می‌شوید؟ بیان کرد: دبیرخانه گزارش عملکرد انجمن‌ها را هر سال دریافت و ارزیابی می‌کند و انجمن‌های فعال مورد تشویق قرار می‌گیرند که در آخرین ارزیابی، انجمن کلام و مطالعات سیاسی رتبه‌های اول و دوم را به دست آوردند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قم ایکنا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی

 

سرهنگ مهجوری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اراک گفت: به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و سالروز شهادت استاد مطهری از مربیان عقیدتی سیاسی، هادیان سیاسی، مدیران برتر عقیدتی نظارت ومدیران شعب عقیدتی سیاسی تجلیل شد.

آیت الله عباسی منتخب مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم به تبیین نقش عقیدتی سیاسی در نشر ارزش‌های اسلامی و گسترش مفاهیم و اصول انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در گام دوم انقلاب مربیان عقیدتی سیاسی برای تبیین دست آورد‌های پرشمار انقلاب بخصوص برای نسل جوان رسالت سنگینی برعهده دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • نهادینه‌شدن باشگاه شهراندیشان در شهرداری و شهر اصفهان پیگیری می‌شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است
  • لزوم تبیین گفتمان وعده صادق توسط اساتید دانشگاه 
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی