Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر موسسه بین المللی تحقیقاتی صلح استکهلم (SIPRI) در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با بررسی چالش‌‌های هژمونی جهانی آمریکا گفت: روسیه و چین به عنوان دو قدرت اقتصادی و نظامی رو به رشد دنیا، نقش ایالات متحده در سراسر جهان را به چالش کشیده‌اند. ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

«دان اسمیت» در این مصاحبه به تحولات اخیر در سیاست‌ خارجه آمریکا در غرب آسیا و آخرین وضعیت رقابت قدرت در جهان پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تسنیم: اقدامات اخیر ایالات متحده در حوزه استراتژیک و نظامی در خاورمیانه نشانگر تغییر سیاست خارجی واشنگتن است. برخی از کارشناسان معتقدند که این امر نشان دهنده عدم رغبت واشنگتن برای سرمایه گذاری منابع نظامی و اقتصادی خود برای دفاع از امنیت متحدین خود در منطقه است. این را چطور می بینید؟ پشت این تغییر سیاست چیست؟

اسمیت: ترامپ اعلام کرده که مأموریت آمریکا برای از بین بردن داعش با موفقیت انجام شده است و به همین دلیل می توان نیروها را از شمال سوریه خارج کرد. با این حال، شایان ذکر است که سرکرده داعش البغدادی پس از آن اظهارات کشته شد. بعلاوه، 3000 سرباز آمریکایی دیگر برای اطمینان بخشی به عربستان سعودی به منطقه خلیج فارس اعزام می شوند. بنابراین، موضوع خروج ایالات متحده از منطقه عملی فریبنده و گمراه کننده است. این کار بیشتر نوعی سازماندهی مجدد سرمایه های نظامی آمریکا در منطقه‌ای وسیع تر است.

 

تسنیم: آیا فکر می‌کنید که تمایل آمریکا برای جلوگیری از تنگناهای خارجی نتیجه جنگ های طولانی و پرهزینه آن در افغانستان، عراق و سایر کشورها است؟

اسمیت: ایالات متحده مدتها است که بر سر دوراهی بد و بدتر قرار گرفته است. از سویی مخالفت های شدیدی (در داخل) با ماجراجویی‌های نظامی و سیاسی آمریکا در خارج از کشور وجود دارد. این موضوع از زمان دوره ریاست جمهوری جورج واشنگتن و توماس جفرسون وجود داشته است. آنها‌یی که تأثیرات قدرت ایالات متحده را در سراسر جهان دیده و تجربه کرده‌اند، ممکن است درک این موضوع را نداشته باشند که نپذیرفتن نقش یک کنشگر ماجراجو در سطح جهانی در فرهنگ سیاسی آمریکا به چه معنا است. از طرف دیگر ، واقعیت این است که منافع جهانی ایالات متحده مدتهاست به دنبال ترویج و حفاظت از آنها در سراسر جهان بوده است. هر زمانی که یک جنگ خارجی با تلفات سنگینی وجود داشته باشد و ناموفق باشد، پاندول سیاسی به سمت اجتناب از این نوع تعهدات خارجی که می تواند منجر به جنگ بیشتر شود، می چرخد. اما پس از گذشت مدتی، پاندول به جای قبلی خود برمی‌گردد.

 

تسنیم: کارشناسان معتقدند که هژمونی آمریکا در حال نزول است چنانکه چین و روسیه نقش های جدید و پیشرو را در منطقه و جهان ایفا می‌کنند. آیا شما به این نزول اعتقاد دارید؟ فکر می کنید روسیه و چین در تلاش هستند جایگزین آمریکا شوند؟

اسمیت: چین قدرت اقتصادی در حال رشد جهان‌ است، هرچند سرعت رشد آن بطور ناگزیر کاهش یافته است، بنابراین دولت آن شکل نظم جهانی و نقش قدرتمندترین بازیگر آن یعنی ایالات متحده را به چالش می کشد. در روسیه احساسات سیاسی‌ ضد آمریکایی و نوعی حس نارضایتی شدید نسبت به نحوه برخورد با این کشور در دهه 1990 و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد. روسیه در زمان پوتین بطور مداوم نقش جسورانه تری در سیاست‌های خارجی داشته است، طوری که آن را به سمت مداخله در امور اوکراین و سوریه سوق داد. این همچنین نقش ایالات متحده را به چالش می‌کشد. در همین حال، ایالات متحده توسط رئیس جمهوری هدایت می شود که سخنان و کردارش موجب نگرانی‌های روز افزون بسیاری در دولت‌های متحد آمریکا در مورد قدرت تعهد فعلی ایالات متحده به آن‌ها می شود. این همچنین نفوذ آمریکا را تضعیف می‌کند.

بنابراین به نظر می رسد هژمونی ایالات متحده رو به زوال است اما شایان ذکر است که استدلال مشابهی در اواخر دهه 1970 پس از جنگ ویتنام مطرح شد. در دهه 1990، ایالات متحده برای دوره ای تنها قدرت بزرگ جهان شد. اما این موقت بود. اکنون سه قدرت بزرگ وجود دارد که برای تأثیرگذاری رقابت می‌کنند. نقاط قوت نسبی آنها احتمالاً طی یک دهه آینده دچار نوسان خواهد شد. مهمترین چیز این است که امنیت و رفاه قربانی آن رقابت‌ها نشوند.

انتهای پیام/

R1517/P42329/S8,87,89,1128/CT3 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۶۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا

رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد: هفته گذشته دولت بایدن تحویل یک محموله تسلیحات آمریکایی به سمت سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه آمریکایی آکسیوس در مقاله‌ای به قلم باراک راوید، خبرنگار نزدیک به مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی، نوشته است برای اولین بار از ۷ اکتبر آمریکا ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، این حادثه نگرانی‌های جدی در داخل دولت نتانیاهو ایجاد کرده و مقامات آن را به تکاپو انداخت تا بفهمند چرا ارسال محموله متوقف شده است. بایدن با انتقاد شدید آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت او از اسرائیل هستند، روبرو است. دولت بایدن در ماه فوریه از رژیم اسرائیل خواست تا تضمین دهد که تسلیحات ساخت ایالات متحده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌شود. رژیم اسرائیل در ماه مارس یک تضمین‌نامه امضا شده ارائه کرد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که تحویل مهمات از هفته گذشته متوقف شد. کاخ سفید تا کنون از اظهار نظر خودداری کرده است. دولت بایدن به شدت نگران است که رژیم اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله کند.

به گفته آکسیوس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بیانیه‌های متعددی را منتشر کرده و گفته است که قصد دارد دستور تهاجم به رفح را صرف نظر از نتیجه توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، صادر کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای به مناسبت روز یادبود هولوکاست که یکشنبه منتشر شد، به تنش با دولت بایدن اشاره کرد: «در هولوکاست وحشتناک، رهبران بزرگ جهان بودند که بیکار ایستادند؛ بنابراین، اولین درس هولوکاست این است: اگر از خود دفاع نکنیم، هیچکس از ما دفاع نخواهد کرد. و اگر لازم باشد تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد.»

دو منبع آگاه از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با نتانیاهو به آکسیوس گفته‌اند که طرفین گفتگوی دشواری درباره حمله رژیم صهیونیستی به رفح داشتند. بلینکن در جریان این دیدار گفت که «عملیات نظامی بزرگ» در رفح منجر به مخالفت علنی ایالات متحده با آن خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

یک روز بعد، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که رهبران اسرائیل درک می‌کنند که تهدید بایدن درباره احتمال تغییر در سیاست ایالات متحده در مورد جنگ غزه «واقعی است» و به نحوه انجام عملیات زمینی در رفح و وضعیت پناهندگان بستگی دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه در کنفرانس فایننشال تایمز گفت که دولت بایدن برای رژیم اسرائیل شفاف کرده است که شیوه اجرای عملیات در رفح بر سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه تأثیر خواهد گذاشت.

آکسیوس در پایان نوشته است که میانجی‌های مصری و قطری همچنان در تلاش برای دستیابی به یک معامله تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس هستند که منجر به توقف درگیری‌ها در غزه شود. دولت بایدن عمیقاً درگیر این تلاش‌ها است و بیل برنز، رئیس سیا، در آخر هفته در قاهره به مذاکرات پیوست.

حماس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد فعلی را با ذهنیت مثبت بررسی می‌کند و با همین روحیه برای دستیابی به توافق به قاهره می‌رود. در حالی که رژیم اسرائیل منتظر پاسخ حماس به این پیشنهاد است، نتانیاهو چندین بیانیه در آخر هفته صادر کرد و گفت که با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از معامله تبادل اسرا موافقت نخواهد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز شنبه از نیروهای نظامی ارتش اشغالگر در غزه بازدید کرد و گفت که اسرائیل «سیگنال‌های نگران‌کننده» می‌بیند مبنی بر اینکه حماس قصد ندارد به سمت توافقی برای آزادی اسرا حرکت کند و تهدید به شروع قریب‌الوقوع عملیات در رفح کرد.

کد خبر 750960

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • دیدار «شی» با میراث‌دار «دوگل»
  • کاخ سفید: اوکراین آماده حمله روسیه در تابستان است
  • اینجا «ایالات متحده اسرائیل» است!
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد