Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-06@22:41:19 GMT

۹۰ درصد نان‌ها فاقد ارزش تغذیه‌ای هستند

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۴۳۰۰

۹۰ درصد نان‌ها فاقد ارزش تغذیه‌ای هستند

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد نان‌های تولیدی و مصرفی در کشور نان سفید هستند در حالیکه در کشورهای توسعه‌یافته جهان ۹۵ درصد نان مصرفی مردم نان کامل است.

به گزارش مشرق،‌ دکتر جلال‌الدین میرزای رزاز با بیان اینکه یکی از معضلات مهم موجود در کشور نان‌های مصرفی هستند، اظهار کرد: بیش از 90 درصد نان‌های تولیدی و مصرفی در کشور نان سفید هستند در حالیکه در کشورهای توسعه‌یافته جهان 95 درصد نان مصرفی مردم "نان کامل" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید غلات کامل را بشناسید

وی افزود: بحث نان و سلامت آن از سال‌های قبل مطرح بوده اما تابه‌حال اقدامات عملی چندانی در جهت رفع مشکلات آن صورت نگرفته است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور نان کامل را نانی دانست که آرد آن از گندم کامل و سبوس‌دار تهیه شده باشد و با اشاره به مسائل مطرح شده در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه‌ی شرقی تصریح کرد: نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در این اجلاس بر توجه ویژه به نان و روش‌های طبخ آن در ایران تاکید کرد و معتقد بود گندم مورد مصرف آردسازی‌ها باید بازبینی شود.

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط نماینده WHO، ما در کشور 28 درصد مواد مغذی گندم را از طریق سبوس‌گیری جدا کرده و دور می‌ریزیم!

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با انتقاد نسبت به بالا بودن درصد سبوس‌گیری در کشورمان متذکر شد: با انجام عمل سبوس‌گیری، مواد مغذی گندم را دور ریخته و آرد گندم کامل را به آرد سفید تبدیل می‌کنیم سپس همان مواد مغذی نظیر آهن، زینک، ویتامین دی و… که جزو لاینفک سلامت مردم هستند را دوباره با مکمل‌یاری به آرد سفید بازمی‌گردانیم که این سیاست غلط مورد انتقاد سازمان‌های جهانی قرار گرفته است.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه بالا بودن میزان نمک در نان یکی دیگر از معضلات حوزه نان است، تصریح کرد: سرانه مصرف نمک در کشورهای پیشرفته 5 گرم در روز است اما این سرانه در کشور ما 13 گرم است یعنی هر ایرانی به طور متوسط تقریبا 2.5 برابر متوسط سرانه جهانی، نمک مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار ارائه شده، هر ایرانی به طور متوسط 320 گرم نان در طول روز مصرف می‌کند بنابراین هر فرد ایرانی حدود 3 تا 5 گرم نمک تنها از طریق خوردن نان دریافت می‌کند که میزان بالایی است.

میرزای رزاز از بررسی مجدد سرانه مصرف نان در کشور خبر داد و گفت: نتایج این بررسی طی چند ماه آینده اعلام می‌شود.

رئیس دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد نسبت به روش طبخ نان و ذائقه‌ی مردم هشدار داد: مصرف نانی که بیش از حد در معرض آتش مستقیم قرار می‌گیرد و به اصطلاح برشته می‌شود، به دلیل تولید مواد سمی نظیر آکریلامید، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اگر چه نان برشته طعم بهتری دارد اما با توجه به این مسئله‌، ذائقه و فرهنگ سلامت مردم نیز باید تغییر کند.

وی از برنامه‌های در دست اجرا در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور خبر داد و گفت: یکی از مباحثی که در دوره جدید انستیتوی تغذیه خواهیم داشت بحث آموزش همگانی سلامت و تشویق مردم به استفاده از نان کامل است همچنین از دولتمردان و سیاستگذاران حوزه تغذیه درخواست اصلاحاتی برای طبخ و تولید نان خواهیم داشت تا جامعه به سمت استفاده از نان کامل سوق پیدا کند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم تحولات لبنان سلامت نانوایی نان سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۴۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلان‌شهر اصفهان بارش‌های یک‌سال زراعی کامل را دریافت کرد

به گزارش خبرنگار مهر، میانگین بارشی کلان‌شهر اصفهان از ابتدای سال زراعی (یکم مهرماه ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۱۴۶ میلیمتر رسیده که ۲۳ میلیمتر بیشتر از میانگین یک سال کامل زراعی این شهر است.

بنا بر آمار اداره کل هواشناسی استان اصفهان میانگین بارش‌های شهر اصفهان در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۰ میلیمتر و در دوره بلندمدت تا نیمه اردیبهشت ۱۱۴ میلیمتر بوده است.

بر همین اساس میانگین بارشی شهر اصفهان در سال زراعی کنونی نسبت به سال زراعی گذشته (۱۴۰۱- ۱۴۰۲) ۴.۲ درصد و نسبت به دوره بلندمدت (۶۳ ساله) ۲۸ درصد افزایش یافته است.

بنا بر داده‌های موجود، میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهر اصفهان ۱۲۳ میلیمتر است. یک‌سال زراعی (آبی)، از یکم مهر ماه هر سال تا ۳۱ شهریور سال بعد محاسبه می‌شود.

شهر اصفهان امسال برای دومین سال پیاپی است که بارش‌های یک‌سال خود را طی هشت ماه دریافت کرده است. این خطه در سال زراعی گذشته نیز بارش‌های مطلوبی داشت به طوری که تا بهمن ماه ۱۴۰۱ و طی پنج ماه بارش‌های یکسال زراعی خود را دریافت کرد.

میانگین بارش‌های استان اصفهان به ۱۸۳ میلیمتر رسید

همچنین میانگین بارندگی استان اصفهان از ابتدای سال زراعی تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، به ۱۸۳.۳ میلیمتر رسیده است.

میانگین بارش‌های استان اصفهان در سال زراعی کنونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد افزایش و نسبت به دوره بلندمدت هفت دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

میانگین بارندگی یک سال زراعی کامل استان اصفهان ۱۹۷.۳۸ میلیمتر است.

روند کاهشی بارش‌ها در مناطق غرب و جنوب اصفهان

همچنین فریدون‌شهر به عنوان پربارش‌ترین شهرستان استان اصفهان در سال زراعی کنونی، از ابتدای مهر سال ۱۴۰۲ تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۴۳۷ میلیمتر بارندگی داشته است. در حالی که بارش‌های این خطه در مدت مشابه سال گذشته ۴۶۲.۵ میلیمتر و در بلند مدت ۵۴۴.۶ میلیمتر بود.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل فریدون‌شهر ۵۷۱ میلیمتر است و بارش‌های امسال این شهرستان در مقایسه با سال زراعی گذشته ۵.۵ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۱۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.‌

سمیرم نیز به‌عنوان دومین شهرستان پربارش استان اصفهان از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تا نیمه اردیبهشت ۴۰۴.۵ میلیمتر بارندگی داشته در حالی که در مدت مشابه سال قبل میانگین بارش‌های این شهرستان به ۵۳۵ میلیمتر و در دوره بلندمدت به ۴۴۳ میلیمتر می‌رسید.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهرستان سمیرم ۴۶۱ میلیمتر است. بنا بر آمار اداره کل هواشناسی استان اصفهان، بارش‌های امسال شهرستان سمیرم نسبت به سال زراعی قبل ۲۴.۴ درصد و در مقایسه با بلند مدت حدود ۹ درصد کاهش یافته است.

افزایش ۱۰۰ درصدی بارش‌ها در مناطق شرق و شمال اصفهان

بررسی آمار ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان نشان می‌دهد به‌رغم کاهش بارندگی در شهرستان‌های سردسیر غرب و جنوب استان در سال زراعی کنونی، میانگین بارش‌ها در شهرستان‌های گرمسیری و دارای اقلیم گرم و خشک در شمال و شرق و مرکز استان، نسبت به سال قبل و دوره بلند مدت افزایش یافته است.

برای مثال میانگین بارندگی شهرستان نطنز از ابتدای سال زراعی تا نیمه اردیبهشت به ۲۰۳ میلیمتر رسیده و این در حالی است که میزان بارندگی این شهرستان در مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱۰۱ میلیمتر و در دوره بلندمدت ۱۴۹ میلیمتر بود.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهرستان نطنز ۱۶۲ میلیمتر است‌. بر همین اساس میزان بارش‌های شهرستان نطنز نسبت به سال گذشته ۱۰۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت ۳۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین میانگین بارندگی در شهرستان ورزنه از ابتدای سال زراعی کنونی تا ۱۶ اردیبهشت ماه به ۱۰۱ میلیمتر رسیده است. درحالی که میزان بارش‌های این شهرستان در مدت مشابه سال گذشته ۶۵ میلیمتر و در دوره بلندمدت تا این تاریخ ۷۰ میلیمتر بود.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهرستان ورزنه ۷۶.۶ میلیمتر است. بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان میانگین بارش‌های امسال شهرستان ورزنه در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل ۵۵ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین میانگین بارندگی در شهرستان کاشان در شمال استان اصفهان از ابتدای سال زراعی تاکنون به ۱۲۶ میلیمتر رسید. میزان بارش‌های این شهرستان در مدت مشابه سال گذشته ۵۸ میلیمتر و دوره بلند مدت ۱۲۳ میلیمتر بود.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهرستان کاشان ۱۳۲.۷ میلیمتر است. بر این اساس میانگین بارندگی این شهرستان در سال زراعی کنونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱۶ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۲.۸ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 6097772

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • کلان‌شهر اصفهان بارش‌های یک‌سال زراعی کامل را دریافت کرد
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان