Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@16:55:07 GMT

۸۵۰۰ تن طلای سبز در اردکان تولید شد

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۵۵۶۳

۸۵۰۰ تن طلای سبز در اردکان تولید شد

ایسنا/یزد مدیر جهادکشاورزی اردکان با اشاره به این که متأسفانه سال گذشته به دلیل مخاطرات طبیعی همچون گرمازدگی تنها ۳۵ درصد برداشت پیش‌بینی شده‌ی اردکان تحقق یافت، گفت: این در حالیست که خوشبختانه امسال باغات پسته اردکان پربار بوده با تحقق ۸۳ درصدی برداشت مورد انتظار شاهد تولید بیش از ۸۵۰۰ تن پسته خشک در این شهرستان خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«علیرضا احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به روزهای پایانی برداشت پسته در شهرستان اردکان، خاطرنشان کرد: پسته یکی از مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان اردکان است که با توجه به اهمیت اقتصادی و نیز سازگاری با آب و خاک و شرایط جوی این شهرستان، به عنوان شغل اصلی اکثر کشاورزان منطقه به شمار می‌رود.

وی با یادآوری این که از ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت فعال شهرستان اردکان، ۷۵۰۰ هکتار آن زیر کشت پسته است، خاطرنشان کرد: فصل برداشت پسته در اردکان از اواسط تیرماه آغاز شده و تا اواسط آبان ماه برداشت از باغات شهرستان ادامه پیدا می‌کند.

احمدی با بیان این که کار برداشت پسته در اردکان به روش کاملاً سنتی و به صورت دستی انجام می‌شود، تصریح کرد:  تاکنون برداشت محصول پسته در اردکان مکانیزه نشده و به همین دلیل نیز فصل برداشت در اردکان، زمان پرکار و وقت‌گیری برای باغداران پسته به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: با توجه به این که هر کارگر در روز متوسط توانایی برداشت حداکثر ۷۰ کیلو پسته را دارد، در شهرستان حداقل به ۳۶۴ هزار نفر روز کارگر نیاز است که معادل کارکرد سه هزار نفر در طی این مدت چهار ماهه‌ی برداشت است.

مدیر جهاد کشاورزی اردکان گفت: قریب به ۶۸۰۰ هکتار از سطوح زیر کشت پسته در اردکان را باغات بارور تشکیل داده‌اند و ۷۰۰ هکتار آن‌ را باغات غیر بارور شامل می‌شود که درختانشان هنوز به محصول‌دهی نرسیده‌اند.

این مسئول در ادامه تأکید کرد: انتظار می‌رود با بارور شدن باغات جدید و حذف بعضی مزروعات پرآبخواه و نیز جایگزینی آنها با کشت درختان پسته، سطح کشت این محصول در شهرستان اردکان در پایان برنامه ششم توسعه به ۸۵۰۰ هکتار برسد.

احمدی با بیان این که در سال‌های قبل بیش از ۲۴ ترمینال با ظرفیت فرآوری ۳۵ هزار تن پسته در شهرستان ایجاد شده که در آنها پوست‌کنی پسته و خشک کردن آن به صورت بهداشتی انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این که پسته مهمترین محصول صادراتی کشاورزی کشور و شهرستان است و وجهه کشور در صادرات در گروی صادرات محصولات بهداشتی است، از باغداران انتظار می‌رود که محصول خود را جهت آماده‌سازی، تنها به ترمینال‌های استاندارد و بهداشتی شهرستان بسپارند و از نی طریق از وجهه کشور در صادرات پسته محافظت کنند.

وی در این باره یادآور شد: واحدهای پسته‌ پوست کنی آبی، غیرمجاز و غیربهداشتی هستند و برای ادامه فعالیت باید خط فرآوری خود را اصلاح کنند.

مدیر جهاد کشاورزی اردکان همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ساخت چند کارخانه فرآوری پسته در شهرستان، ظرفیت فرآوری پسته در اردکان به ۵۳۰۰ تن رسیده است که در این واحد‌ها معمولاً از پسته‌های در بسته، مغز و خلال پسته تولید شده و به واحدهای تولید گز و سوهان و همچنین برای صادرات، ارسال می‌شود.

احمدی با بیان این که انتظار این است که در پایان برنامه ششم یعنی سال ۱۴۰۰، ظرفیت فرآوری در شهرستان به ۷۵۰۰ تن برسد، تاکید کرد:‌ ارزش محصول پسته شهرستان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هرساله بخشی از محصول پسته به دلیل مخاطرات جوی همچنین گرمازدگی و سرمازدگی و طوفان از دست می‌رود، متذکر شد: اگر کشاورزان از زمان و محل وقوع این مخاطرات خبر داشته باشند می‌توان با اقدامات پیشگیرانه، خسارت ناشی از این مخاطرات را به حداقل رساند.

وی گفت: در سال گذشته سامانه‌هایی  در محل مزرعه‌های حجت آباد و مهدی آباد شهرستان نصب شده که پیش از وقوع این مخاطرات، زمان وقوع آن را از طریق ارسال پیامک برای کشاورزان به اطلاع آنها می‌رساند.

مدیر جهاد کشاورزی اردکان ابراز امیدواری کرد که با گسترش استفاده از این سامانه و اقدامات پیشگیرانه، خسارت ناشی از این مخاطرات در باغات پسته اردکان به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

احمدی در پایان نیز با بیان این که از ارقام پسته غالب شهرستان می‌توان رقم‌های تیرماهی، بادامی، حاجی عبدالهی، حسن عباسی، احمدآقایی، اکبری، فندقی، پرنده‌ای و کله قوچی را نام برد، اظهار کرد: باغات شهرستان اردکان به علت قدمت سابقه کشت پسته به عنوان بانک ژنتیکی ارقام سازگار این محصول شناخته شده و می‌توان از آن به عنوان پایه‌های مقاوم به شوری، گرما، سرما و گومز بهره‌برداری کرد چرا که این ارقام می‌تواند باعث ایجاد مقاومت در برابر مخاطرات جوی از جمله گرمازدگی و سرمازدگی و همچنین مقاومت در برابر آفات شود.

النتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اردکان جهاد كشاورزي پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۵۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: با آغاز برداشت گوجه فرنگی از ۲۵۰ هکتار مزارع این شهرستان پیش بینی می‌شود، ۱۰ هزار تن محصول برداشت و به بازار‌های داخلی و خارجی ارسال و صادر شود.
مجید صفری بیان کرد: ۱۰ تن محصول تولید شده گوجه فرنگی از مزارع شهرستان مهر به کشور امارات متحده عربی صادر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: کشاورزانی که قصد صادرات محصول تولیدی خود را دارند باید از طریق سامانه سانکا و کشاورزانی که قصد فروش محصول خود را در بازار‌های داخلی دارند از طریق سامانه سبک ،  اطلاعات خود را ثبت و کد شناسه سلامت محصول دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی