Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@03:07:06 GMT

تدبیر وزارت علوم برای مقابله با تقلب علمی!

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۵۹۸۲

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: تمام دانشگاه ها براساس آیین نامه قانون مقابله با تقلب علمی ملزم به تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش هستند.

به گزارش مهر، حمیدرضا علومی یزدی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای آیین نامه قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در دانشگاه ها گفت: آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، پس از تصویب در هیئت دولت توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اکنون، اقداماتی که توسط دانشگاه ها باید انجام شود تشکیل «کارگروه تخصصی اخلاق در پژوهش» است، این کارگروه در وزارت علوم درحال شکل گیری است که به تبعیت از آن، دانشگاه ها نیز این کارگروه را تشکل می دهند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم یادآورشد: تمام دانشگاه ها ملزم به راه اندازی کارگروه تخصصی اخلاق در پژوهش هستند و باید براساس وظایفی که در آیین نامه هیئت وزیران برای این کارگروه مشخص شده، عمل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، پس از تصویب در هیئت دولت در شهریورماه سال جاری ابلاغ شد. براساس ماده ۴ این آیین نامه وظایف کارگروه اخلاق در پژوهش در دانشگاه ها به شرح زیر است:

۱- بررسی و آسیب‌شناسی علل و زمینه‌های بروز تخلفات پژوهشی و اِعمال تدابیر پیشگیرانه در سطح مؤسسه و ارجاع موضوع به واحدهای ذی‌ربط.

۲- پیشنهاد اصلاح مقررات و رویه‌های موجود به کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در راستای کاهش زمینه‌های بروز تخلفات پژوهشی.

۳- ترویج اخلاق در پژوهش، درستکاری علی و اطلاع‌رسانی در سطح مؤسسه.

۴- برنامه‌ریزی برای افزایش سطح آگاهی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان مؤسسه از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، نشست‌های علمی و نظایر آن.

۵- اطلاع‌رسانی در خصوص استانداردهای مصوب اخلاق در پژوهش، مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش و سایر موارد مشابه که توسط مراجع ذیربط اعلام می‌شود.

۶- بررسی اولیه و کارشناسی گزارش‌های ارتکاب تخلفات پژوهشی موضوع ماده (۱۰) این آیین‌نامه.

۷- اجرای مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش و ارایه گزارش عملکرد به کارگروه وزارت متبوع.

۸- بررسی و تصویب پیشنهاده (پروپوزال) پژوهش‌هایی که بر اساس مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، شروع مراحل انجام آنها منوط به اخذ تأییدیه از کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسه است.

براساس این گزارش، منصور غلامی وزیر علوم نیز پیش از این اعلام کرده بود: مقابله با تقلب علمی از سال تحصیلی جدید توسط وزارت علوم و دانشگاه ها بر اساس قانون به طور جدی دنبال می شود چراکه این پدیده متأسفانه گاهی شأن آموزش عالی را زیر سؤال برده است که در این رابطه برخورد جدی صورت می گیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سانتریفیوژ IR 6 روز دانش آموز امیرعلی اکبری سیزده آبان توافق نامه آب و هوایی پاریس علی اصغر پیوندی حسن عباسی تقلب علمی وزارت علوم کارگروه اخلاق در پژوهش سانتریفیوژ IR 6 روز دانش آموز امیرعلی اکبری سیزده آبان توافق نامه آب و هوایی پاریس علی اصغر پیوندی حسن عباسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۵۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسر ابراهیم رئیسی پُست جدید گرفت+جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، روز گذشته در مراسم افتتاح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران، جمیله علم الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیسی به عنوان عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی شد.

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران همچنین در این مراسم با اعطای حکمی انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور را به عنوان عضو وابسته هیأت علمی و عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی و منصوب کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901914

دیگر خبرها

  • نامه ۴۸ دفتر اتحادیه مستقل به دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • همسر ابراهیم رئیسی پُست جدید گرفت+جزئیات
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد