Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، بررسی رسانه ای و پیگیری اظهارات منتسبان به هر یک از جریان های سیاسی، حاکی از وجود نوعی تردید و در عین حال نگرانی درخصوص مشارکت مردم در جریان انتخابات اسفند ماه است.  

در این میان اصلاح طلبان ضمن تاکید بر نقش نهادهای نظارتی و نیز روند تعیین صلاحیت ها، از اهمیت بازتاب و ابعاد خارجی این انتخابات سخن گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اصولگریان که به نظر می رسد چندان نگران تایید صلاحیت نیروهای خود نیستند و با اذعان بر بی‌برنامگی و آشفتگی درون جناحی خود، در خصوص امکان اقناع جامعه مدنی مردد هستند.

اردوگاه اصلاح طلبان

وضعیت حال گفتمان اصلاح طلبی و راهبردهای این جریان برای انتخابات پیش رو

روزنامه ابتکار در گزارشی به بررسی فضای سیاسی کشور در مدت زمان باقی مانده به انتخابات پرداخته است. بر اساس این گزارش حیات و شادابی یک جامعه را با شاخصه‌هایی چند می‌توان سنجید که یکی از آنها فعالیت‌ها و تلاش‌های سیاسی سیاست‌پیشگان و احزاب سیاسی است. با توجه به آنکه جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند، انتظار می‌رود که مثل همیشه این اتفاق نیز هم‌اکنون بین جریان‌های سیاسی رخ دهد اما متاسفانه تا به امروز ما شاهد هیچ‌گونه تحرکی نبوده‌ایم. اینها نشان از بی‌رمقی در فضای سیاسی و درونی جریان‌های موجود در کشور دارد. اما چرا این اتفاق رخ داده است. قطعا یکی از مهم‌ترین دلایل آن بن‌بست گفتمانی بین جریان‌های سیاسی موجود در کشور است. کاملا مشخص است که دیگر جریان‌های سیاسی موجود در کشور با گفتمان سنتی نمی‌توانند نتیجه بگیرند و مشارکت سیاسی در جامعه را بالا ببرند. واقعیت این است که امکان تکرار الگوهای سنتی دیگر وجود ندارد. باید توجه داشت تداوم ضعف گفتمانی جریان‌های سیاسی کشور، فضا را به سمت رکود و بی‌تحرکی پیش خواهد برد.

تارنمای فرارو در گزارشی به چالش های پیش پای اصلاح طلبان برای ورود به عرصه انتخابات پرداخت و نوشت: انتخاب یک اصلاح طلب به عنوان سرلیست هدف اصلی شورای عالی هماهنگی اصلاح طلبان است. با این حال این گروه در این راه با چالش مهمی روبه رو است. اصلاح طلبی که هم محبوب و سرشناس باشد و هم بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند اندک است اما روشن است که اصلاح طلبان گزینه‌های زیادی نخواهند داشت. در همین حال ممکن است ابتکار پیشروانه‌ای را در پیش گیرند. گفته می‌شود شاید یک زن سرلیست اصلاح طلبان باشد. این زن کسی نیست جز شهیندخت مولاوردی معاون پیشین امور زنان ریاست جمهوری.

به نوشته این تارنما شاید انتخاب مولاوردی به عنوان سر لیست اصلاح طلبان بتواند برای هواداران این گروه سیاسی کمی راضی کننده باشد. از طرف دیگر این انتخاب می‌تواند توجه زنان را برای حضور در پای صندوق‌های رای به خود جالب کند. این گمانه تاکنون از سوی اصلاح طلبان تائید یا تکذیب نشده است. شهیندخت مولاوردی در چهار سال اول حضور در دولت روحانی حضوری پرکار و جسورانه در دولت داشت و سعی کرد طرح‌های مهمی را پیگیری نماید. او همیشه زیر بار انتقاد اصولگرایان قرار داشت. با این مقدمه به نظر می‌رسد تائید صلاحیت او به سادگی صورت نخواهد گرفت.

نقش نهادهای نظارتی برای برگزاری انتخابات آزاد و مشارکت پرشور

حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا تاکید می کند: چون کشور متعلق به همه است باید با دید باز سعی کنیم از همه نحله‌های فکری با رعایت همه مسائل قانونی در انتخابات شرکت کنند هم انتخابات رقابتی می‌شود و هم اینکه این سردی که وجود دارد با یک نگاه دید ملی و قانونی شاید در آینده تبدیل به گرما شود.

وی درباره راهکار اصلاح‌طلبان در مواجه با شورای نگهبان، گفت: اصلاح‌طلبان وقتی که نیرویی ندارند طبیعتا  نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند اما انتظار از شورای نگهبان این است که نگاه قانونی داشته باشند و اگر نگاه قانونی باشد هیچ مشکلی نیست. اما اگر اینگونه نباشد و اصلاح‌طلبان نماینده‌ای نداشته باشند به فرد دیگری نمی‌توانند رای بدهند، عملا این آنها نیستند که نمی‌توانند رای بدهند بلکه شورای نگهبان امکان را از اصلاح‌طلبان گرفته و نگذاشته که آنها بیایند رای بدهند اما در جایی که نماینده دارند در انتخابات شرکت می‌کنند.

سید رحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا درباره دغدغه اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در انتخابات مجلس بیان کرد: با گاردی که شورای نگهبان گرفته است، بعید می‌دانم کار اصلاح‌طلبان به ارائه لیست بکشد. در سال ۹۴ هدف اصلاح‌طلبان این بود که چهره‌های تندرو جریان رقیب به مجلس راه نیابند که در رسیدن به این هدف موفق هم شد اما این استراتژی این ضعف را هم داشت که اینگونه جمع‌بندی شد که مجلس دهم، مجلس اصلاح‌طلب است و همه بی‌رمقی، بی‌خاصیتی و ناکارآمدی مجلس به اسم اصلاح‌طلبان نوشته شد...وی در ادامه گفت: پیشنهاد من این است که اگر در حوزه‌ای نامزد اصلاح‌طلب حضور ندارد، نباید اصلاح‌طلبان فرد دیگری را به مردم معرفی کنند زیرا من در حال حاضر معتقدم در حوزه‌هایی اصلاح طلبان نمی توانند لیست ارائه کنند مگر اینکه رویکرد شورای نگهبان تغییر کند.

تحولات جهانی و انتخابات ایرانی

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی از یک تحلیلگر مسائل سیاسی می نویسد: عیار مجلس ایران چنانچه در انتخابات پیش‌رو، به نفع جریان اعتدال و اصلاحات رقم بخورد و قدرت اجرایی آمریکا هم به دموکرات‌ها برسد، برجام مبنای همسویی اروپا و آمریکا و تنش‌زدایی آنها با ایران خواهد شد. با قوت گرفتن برجام باب گفت‌وگوهای جدیدی بر سر خاورمیانه، شرق آسیا و سایر نقاط مورد مناقشه، بین قدرت‌ها گشوده خواهد شد که چین هم لاجرم در این گفت‌وگو خواهد بود و جهان به سمت ثبات هژمونیک چندجانبه‌ای پیش خواهد رفت و نقش‌آفرینی نهادهای بین‌المللی به‌عنوان قوام‌بخش سازوکارهای ثبات هژمونی چندجانبه‌ای تقویت خواهد شد. پیمان‌های تجاری ترانس پاسفیک و نفتا، محیط زیستی پاریس، نظامی ناتو و... احتمالا بازآفرینی خواهند شد و چین هم درنهایت، کنار آمدن با پیمان ترانس پاسفیک را مغتنم خواهد شمرد؛ ولی در مورد دموکراسی با جهان مساله خواهد داشت و اردوغان به‌عنوان عضو نامتجانس ناتو با چالش جدی با غرب مواجه خواهد شد. مجلس نمایندگان آمریکا از هم‌اکنون ضدیت خود علیه اردوغان را با صدور قطعنامه مربوط به موضوع نسل‌کشی ارامنه، کلید زده است. تنش بین غرب و پوتین در مورد سوریه، افغانستان و کریمه تشدید خواهد شد. همه تحولات فوق در گروی نتایج انتخاباتی است که در انگلستان، آمریکا و ایران، با احتمال زیاد در لبنان، اسرائیل (در صورت عدم‌توفیق بنی گانتس در تشکیل دولت) در پیش است.

نگارنده در پایان توصیه می کند: جامعه‌ مدنی و نیروهای اجتماعی دموکراسی‌خواه در ایران، باید در برخورد با انتخابات مجلس پیش‌رو، منافع ملی را در چارچوب تحولات جهان و منطقه و فونداسیون موازنه موجود که با ترکیب مجلسی با عیار بهتر تقویت خواهد شد؛ برای برداشتن گام‌های بعدی ببیند و تصمیم بگیرند.

در جبهه مقابل چه می گذرد؟

روزنامه شرق در گزارشی تحلیلی با تیتر اصولگرایان در تنگنای سرلیستی؛ می نویسد: کار برای اصولگرایان سخت خواهد شد. آنها این روزها درگیر راضی‌کردن جبهه پایداری برای همراهی در ائتلاف‌اند، اما حالا باید به مشکل دیگری هم فکر کنند. اینکه چه کسی سرلیست فهرست خواهد شد؟ جلیلی، قالیباف یا حدادعادل؟

به نوشته این روزنامه تا این لحظه درباره سرلیست‌شدن چهره‌های دیگر اظهارنظری شنیده نشده است. استقبال از سرلیستی قالیباف قطعا، هم نامش را بیش از پیش برای این سمت بر سر زبان‌ها خواهد انداخت، هم زمینه را برایش بیشتر فراهم خواهد کرد و هم قطعا چیزی نیست که به مذاق باقی رقبا خوش بیاید.

منابع مالی نامزدهای انتخاباتی

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشته است: زمانی که مشاهده می‌کنیم احزاب انتخاباتی شب قبل از انتخابات لیست می‌بندند و فردای آن که انتخابات تمام می‌شود چه موفق شوند چه شکست را پذیرا باشند هیچ کس دسترسی به دفتر و برنامه‌های این احزاب ندارد، طبیعی است که نقش پول‌های کثیف، جریان‌های قومی و ذی‌نفوذان محلی بالا می‌رود. بنابراین به طور طبیعی حتی اگر پول‌های کثیف در آرای انتخابات کارایی نداشته باشد که البته دارد، خود به خود به دلیل بدهکاری که برای یک فرد در جریان انتخابات به‌وجود می‌آید، همچنین به دلیل رانت‌های اطلاعاتی که بعد از آن در اختیار حامیان چنین فردی قرار می‌گیرد وضعیتی بسیار بدتر از صرف وجود پول کثیف در انتخابات شکل می‌گیرد. در نتیجه نگاه نمایندگان به جای آنکه ملی باشد بیشتر به پروژه‌های عمرانی منطقه‌ای معطوف خواهد شد.

به گزارش آرمان ملی نگاه آماری به انتخابات مختلف نشان می‌دهد که نماینده‌هایی که بدون حمایت جریان‌های سیاسی از مرحله انتخاب گذشته و وارد مجلس شده‌اند و به مفهوم واقعی به هیچ‌ جریان سیاسی تعلق نداشته‌اند، ‌درصد بسیار اندکی از مجموع انتخاب شده‌ها را شامل می‌شود. معنای دیگر این حرف این است که سهم اصلی نگرانی از آغشته شدن به پول‌های کثیف معطوف به جریان‌های سیاسی است و آنها هستند که باید در این زمینه بیش از «رقیب سیاسی» حساسیت داشته باشند.

این روزنامه در ادامه تصریح می کند: دو راه برتر و بسیار موثر برای غلبه بر این مشکل وجود دارد که هر دو با هم می‌توانند حل‌کننده مساله باشند و یکی به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد. بازتربودن دست رسانه‌ها و مطبوعات برای رسیدن به حداکثر شفافیت است و دیگری قوه قضائیه، قوه‌ای که برایش این یا آن جریان سیاسی اهمیت ندارد و تنها و تنها در پی احقاق حق است. در این صورت قوه قضائیه در کنار پیگیری رسانه‌های مستقل می‌تواند نقش بازدارندگی موثری را ایفا کند. برای اینکار البته باید رسیدگی به وضعیت متخلفان درون قوه هم ادامه داشته باشد. موضوع حساسی که در مدیریت جدید قوه قضائیه خود را نشان داده و موجب افزایش امید شده است.

اردوگاه اصولگرایان

وضعیت اصولگریان و برنامه های انتخاباتی از زبان چهره های منتسب به این جریان 

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا، در گفت و گو با روزنامه همدلی ارزیابی خود را از وضعیت اصولگرایان چنین بیان می کند: اصول‌گرایان از بی‌برنامه بودن و آشفتگی طیف‌های مختلف درونی خود رنج می‌برند و برنامه مشخصی برای نشان دادن قابلیت‌های خود در برابر افکار عمومی ندارند. باید گفت که دلگرمی احتمالی اصول‌گرایان به اینکه شاید مردم در این انتخابات به جریان روبه‌روی آنها تمایلی نداشته و به آنها رای ندهند، یک مقداری در آنها حسن ظن به وجود آورده و باعث شده که شاید تمایل زیادی برای حضور پر رنگ رقابتی در این عرصه نداشته باشند، چرا که پیروزی خود را قطعی تصور می‌کنند. این مساله شاید باعث پدید آمدن نوعی رخوت سیاسی در این طیف سیاسی شده است.

وی در خصوص ورود قالیباف به عرصه انتخابات مجلس گفت: قالیباف به دلیل حضور پر سابقه به عنوان شهردار تهران و خدماتی که انجام داده است و نیز به واسطه چندین دوره‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است، به عنوان شخصیتی شناخته شده برای مردم به شمار می‌رود. بنابراین امکان رای‌آوری بالایی دارند.حتی اگر قالیباف در نظر داشته باشد که در انتخابات سال بعد از آن برای نامزدی ریاست جمهوری هم شرکت کند، ورودش به عرصه انتخابات مجلس مانعی بر این امر نخواهد بود و حتی اقدام مثبتی هم در جهت هدف بعدی ایشان به شمار آید.

این فعال سیاسی در ادامه متذکر شد: اگر چه ورود احتمالی آقای قالیباف به انتخابات مجلس به معنای حضور او در لیست اصول‌گرایان خواهد بود، اما این به معنای آن نیست که الزاما حضور او باعث شود تا اصول‌گرایان در جهت ارائه یک لیست واحد به اجماع دست یابند و به عبارتی دیگر موجب وحدت جریان اصول‌گرایی شود.

سیدحسن نقوی حسینی، عضو فراکسیون ولایی مجلس نه تنها احتمال کاندیداتوری قالیباف را رد نمی کند که حتی خبر از رایزنی ها و گفتگو ها با شهردار اسبق تهران برای مجاب کردن او به کاندیداتوری می دهد. او در گفت و گو با خبرآنلاین معتقد است درصورت کاندیداتوری قالیباف، سرلیست اصولگرایان قطعا او خواهد بود.

مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون مستقلین و از نمایندگان نزدیک به قالیباف اما نگاهی دیگر دارد. او به خبرآنلاین می گوید احتمال کاندیداتوری قالیباف ضعیف است.

مهدی چمران، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در گفت و گو با تارنمای راه دانا با اشاره به آخرین وضعیت شورای ائتلاف اصولگریان اظهار داشت: تقریبا می شود گفت که همه گروه ها و جریان های سابق حضور دارند؛ آن گروه ها و جریان هایی هم که تاکنون به این ائتلاف ملحق نشده اند، قرار است که به جمع ما بپیوندند که شاید تمایلی نداشته باشند نامی از ایشان ببرم. مهم ترین جریان جبهه پایداری است که عموما  می دانند که جبهه پایداری به این شورا ملحق نشده است و خودشان نیز این مسئله را اعلام کرده اند.

وی در خصوص لیست و سرلیست احتمالی شورای ائتلاف اصولگرایان ابراز داشت: هنوز به لیست و سرلیست نرسیده ایم، اما در استان ها و شهرستان ممکن است به لیست و سرلیست رسیده باشند و در واقع در تهران زمان این مسئله نرسیده است.چمران به جامعه روحانیت اشاره کرد و گفت: این گروه فعالیت سیاسی خاصی ندارد و در حقیقت بیشتر نقش ارشادی و مشورتی و هماهنگی دارد.

دیده بانی از جریان مقابل

تارنمای مشرق نیوز در گزارشی فرافکنانه مدعی شده است که اصلاح طلبان از موقعیت خود در انتخابات پیش رو نگران هستند. به نوشته این تارنما تحرکات سیاسی جریان اصلاحات، از یک سال مانده به انتخابات، یعنی از اواسط زمستان سال گذشته کلید خورد و در سیر خود تا به امروز، یک نوع تحرکات سینوسی و رفت و برگشتی و حتی آشفتگی در این اردوگاه مشاهده می‌شود.

نگرانی مشهود اصلاح طلبان از برتری گفتمان «عدالت‌خواهی» در انتخابات حال اصلاح‌طلبان که سال‌هاست دیگر نه نشانی واقعی از «چپ» (در مفهوم دقیق آن در اقتصاد سیاسی) دارند و نه پیوندی با «خط امام»، و سال‌هاست که به مدیحه‌سرایان «لیبرالیسم» تبدیل شده‌اند، در هول و ولا افتاده‌اند که با مانورهای تبلیغاتی چون «احیای چپ اسلامی»، نسبتی با پارادایم‌هایی چون «عدالت‌خواهی» و «فسادستیزی» پیدا کنند، غافل از این که آب در هاون می کوبند...

روزنامه جوان در گزارشی به بهانه واکنش های اعتراضی درخصوص توقیف فیلم خانه پدری می نویسد: بازی دادن سینماگران در آستانه انتخابات رویکردی است که بارها تکرار شده و انتظار می‌رفت برخی از سینماگرانی که احیاناً ناخواسته و نادانسته اسم آن‌ها زیر بیانیه‌ای که بیشتر بوی سیاست از آن به مشام می‌رسد درج شده در این شرایط هوشیارانه‌تر عمل می‌کردند و اجازه نمی‌دادند بار دیگر قدرت‌طلبان سیاست باز از آن‌ها سوءاستفاده کنند. وقتی کار به بیانیه‌نویسی می‌رسد دیگر می‌توان به ضرس قاطع پشت پرده غائله «خانه پدری» را حدس زد. اینکه رئیس سازمان سینمایی شخصاً بدون در نظر گرفتن شورای نظارتی اکران آثار سینمایی و در آستانه انتخابات فیلمی را که نزدیک ۱۰ سال توقیف بوده از صندوقچه بیرون می‌آورد و با اکران آن و به میان کشیدن پای دادسرا و قوه قضائیه شاخک‌های جامعه سینمایی را حساس می‌کند و این پیام غیرمستقیم را به جامعه سینمایی همیشه طلبکار مخابره می‌کند که چه نشسته‌اید، او که قرار بود در پیاده‌روها دیوار بکشد فیلم هنرمند بزرگی، چون کیانوش عیاری را از پرده پایین کشیده و اگر واکنش نشان ندهید احیاناً همین آزادی که الان دارید را هم از شما بازخواهند ستاند و قس علیهذا...

جوان در ادامه افزود: بیانیه‌نویسی بخشی از پازل اتاق فکرهای سیاسی است که انتخابات را مهم‌ترین موعد برای بازی دادن هنرمندان می‌دانند. کسانی که اصولاً اعتقادی ذاتی به هنر و فرهنگ ندارند و این عرصه را صرفاً بستری برای رسیدن به اهداف سیاسی خود می‌دانند به طور قطع پشت این بیانیه ۲۰۰ امضا هستند.

روزنامه جوان همچنین در ستون ویژه های خود و در واکنش به گمانه زنی ها در خصوص احتمال ورود شهین دخت مولاوردی به انتخابات مجلس مدعی شد: به نظر می‌رسد رد صلاحیت مولاوردی برای اصلاح طلبان با مظلوم‌نمایی‌هایی که به تبع آن خواهند کرد، آورده بیشتری برای اصلاح طلبان دارد تا کاندیداتوری‌اش که روشن نیست رأی بیاورد یا نه.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اصولگرایان رسانه اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۱۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم بزرگداشت روز معلم که در مجتمع آموزشی و فرهنگی حکمت نبوی (ص) برگزار شد، ضمن تبریک و گرامیداشت این روز و مقام شامخ معلمان، با تاکید بر اینکه اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد، اظهار داشت: علم از همین مدارس آغاز شده و اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد؛ معلم باید صالح و سالم باشد تا بتواند دانش آموز صالحی را تربیت کند. باید به داد مدارس و دانشگاه‌ها برسیم در غیر اینصورت معلوم نیست که دانش آموزان به چه شکل و چگونه تربیت می‌شوند. 

رئیس شورا با تاکید بر اینکه از اوجب واجبات است که در مسیر ترقی قرار بگیریم، چرا که غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها به راحتی علم خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها اجازه تحصیل دانشجویان ایرانی در هر رشته‌ای را نمی‌دهند. در گذشته ایرانیان برای تحصیل به خارج می‌رفتند و تحت تاثیر فرهنگ و شرایط آنها قرار گرفته و با تجدد گرایی به دنبال ایجاد تغییر در داخل کشور بودند. 

وی در ادامه از دلایل بازگشت شهید چمران به کشور گفته و عنوان کرد: بار‌ها از من پرسیده اند و می‌پرسند که چرا شهید چمران تمام امکاناتی که در آمریکا را رها کرده و به کشور بازگشت؛ در پاسخ به این سوال شهید چمران همواره یک دلیل داشت و آن اینکه نمیخواهم نتایج علم و تحقیق من برای تهیه بمب و انرژی استفاده شده و بر سر مردم فلسطین فرود می‌آید. دلم میخواست علم و دانش و توان خود را برای مردم کشور خود به کار گیرم. 

چمران در پایان تاکید کرد: اگر همزمان با علم تزکیه و اخلاق و سلامت نفس را به دانش آموز بیاموزیم آینده او را به خوبی تضمین کرده ایم. خداوند این توفیق را عنایت کند تا بتوانیم بهترین دانش آموزان و دانشجویان را برای کشور تربیت کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟