Web Analytics Made Easy - Statcounter

اختلاف ۵هزار تومانی سکه طرح جدید و قدیم، توسعه همکاریهای بورس تهران و شانگهای، رشد ۳۲.۳ درصدی پرداخت خسارتها در صنعت بیمه، ۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی، ثبت ۲ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تراکنش شاپرکی در ابتدای پاییز برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز ۱۳ آبان به شرح زیر است:

اختلاف ۵ هزار تومانی سکه طرح جدید و قدیم/نرخ رسمی یورو و پوند افزایش یافت

امروز (دوشنبه 13 آبان) هر گرم طلای 18 عیار 407 هزار و 100 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1514 دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 980 تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 985 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 70 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بازار آزاد ارز نیز امروز (دوشنبه 13 آبان) دلار 11 هزار و 320 تومان، یورو 12 هزار و 650 تومان، پوند 14 هزار و 800 تومان، لیر ترکیه 2 هزار تومان، دلار استرالیا 7900 تومان، دلار کانادا 8750 تومان قیمت گذاری شده است.

 

این در حالی است که هر گرم طلای 18 عیار روز گذشته (یکشنبه 12 آبان ماه) 407 هزار و 200 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1514 دلار ارزشگذاری شده بود. سکه بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 985 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 955 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 68 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 269 هزار تومان و سکه یک گرمی 839 هزار تومان بود.

 

روز گذشته (یکشنبه 12 آبان) در بازار آزاد ارز دلار 11 هزار و 300 تومان، یورو 12 هزار و 548 تومان، پوند 14 هزار و 706 تومان، درهم امارات 3116 تومان، دلار استرالیا 7863 تومان، دلار کانادا 86600 تومان، لیر ترکیه 1992 تومان، یوان چین 1620 تومان بود.

 

همکاری های بورس تهران و شانگهای توسعه می یابد

بورس های تهران و شانگهای برای توسعه همکاری های دوجانبه سند همکاری امضا کردند که این امر در چارچوب گسترش روابط فرامرزی به اجرا در آمد. در مراسم امضای تفاهم نامه که به میزبانی بورس شانگهای و همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در این کشور برگزار شد، فرصتی برای مقام های مسئول هر دو بورس جهت رایزنی و آشنایی با بازارهای سرمایه، فرصت ها و زمینه های همکاری فراهم آمد؛ ضمن آنکه هیات ایرانی جلساتی را با تعدادی از واحدهای بورس شانگهای برگزار کرد و موضوعات موردعلاقه طرفین بررسی شد. از مسئولان بورس میزبان برای بازدید رسمی از بورس تهران دعوت به عمل آمد.

تفاهم نامه امضاشده امکان تبادل تجربه و اطلاعات بین طرفین، برگزاری دوره های آموزشی و همکاری در زمینه های سرمایه گذاری خارجی، طراحی محصولات از جمله انواع صندوق ها و اوراق مشارکت، توسعه زیرساخت های معاملاتی و نظارتی، ارتقای ساختار راهبری شرکتی، کنترل های داخلی و افشای اطلاعات و همچنین انجام پروژه های مطالعاتی مشترک را منطبق بر قوانین هر دو بازار فراهم می آورد.

همچنین، پس از مراسم امضای سند همکاری، و به دعوت شرکت سپرده گذاری چین، نشستی با مقامات این موسسه انجام شد و طی آن گزارشی از قابلیت ها و سازوکارهای پس از معاملات به هیات ایرانی داده شد و برای همکاری با بازار سرمایه ایران اعلام آمادگی گردید.

 

رشد ۳۲.۳ درصدی پرداخت خسارت‌ها در صنعت بیمه

بر اساس آمارهای  اعلام شده در سالنامه آماری بیمه مرکزی، در سال ۱۳۹۷ صنعت بیمه ۲۸۸۶۸۳.۳ میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است که از این رقم ۳۶.۳ درصد توسط بخش دولتی (بیمه ایران) و ۶۳.۷ درصد توسط بخش غیردولتی پرداخت شده است. صنعت بیمه در سال ۹۷ در حالی که بیش از یک میلیون و ۹۱۴ هزار فقره خسارت نسبت به سال قبل از آن کمتر پرداخت کرده، اما با این حال رقم خسارت پرداختی آن ۷۰۴۲۵.۳ میلیارد ریال بیشتر بوده است.

بررسی آمارهای منتشره توسط بیمه مرکزی نشان می‌دهد که صنعت بیمه کشور در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۹۱۴ هزار و ۵۱۰ فقره خسارت کمتر نسبت به سال قبل از آن پرداخت کرده است.

بررسی سالنامه آماری بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که تا پایان اسفندماه سال ۱۳۹۷ در مجموع ۴۵۴۴۳۱.۲۷ هزار میلیارد ریال حق بیمه توسط شرکت‌های بیمه تولید شده است. از این رقم ۶۶۰۶۴.۵۲ میلیارد ریال حق بیمه تولید شده در بخش بیمه‌های زندگی و ۳۸۸۳۶۶.۷۶ میلیارد ریال مربوط در بخش بیمه‌های غیرزندگی بوده که حدود ۱۱۳۹۱۲.۸۱ میلیارد ریال نسبت به سال قبل از آن رشد به ثبت رسانده است.

در سال گذشته صنعت بیمه ۲۳۹۶۷.۳ میلیارد ریال خسارت برای بیمه‌نامه‌های زندگی و ۲۶۴۷۱۶.۰ میلیارد ریال برای بیمه‌نامه‌های غیرزندگی پرداخت کرده است. بر این اساس کل خسارت پرداختی صنعت بیمه در مدت مورد گزارش ۲۸۸۶۸۳.۳ میلیارد ریال بوده است.

از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ صنعت بیمه برای بخش زندگی تعداد ۵۱۹ هزار و ۲۴۱ فقره خسارت بابت بیمه‌نامه‌های زندگی و تعداد ۵۶ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۷۴ فقره بابت بیمه‌های غیرزندگی خسارت پرداخت کرده است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد شانگهای شد

«رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگهای وارد این شهر در جنوب شرق چین شد. دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با مشارکت ۱۵۰ کشور از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از فردا ۱۴ آبان سال جاری با حضور «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در شانگهای آغازبکار می کند.

بیش از سه هزار شرکت از جمله 15 شرکت ایرانی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند که بیش از یک هزار شرکت آنها برای نخستین بار است که در بازار چین، تولیدات خود را به عرضه می گذارند.

این نمایشگاه بین المللی شامل سه بخش کشورها، شرکت ها و مجمع اقتصادی «هونگ چیائو» است در مجموع ۶۴ کشور و سه سازمان بین المللی در بخش نمایشگاه جامع کشورها به منظور نشان دادن ظرفیت، وضعیت و موفقیت های خود در زمینه تجارت و سرمایه گذاری، شرکت کرده اند.

در بخش شرکت ها نیز بیش از سه هزار شرکت از ۱۵۰ کشور جهان حضور دارند و اقلامی مانند لوازم روزمره با فناوری جدید، خودرو، تجهیزات، لوازم پزشکی و دارو، لوازم خانگی تجملی، تجارت خدماتی، خوراک و محصولات کشاورزی را به نمایش می گذارند.

 

۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی

«عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستا گرامی اعلام کرد: قدرت پول ملی ۲۱ درصد افزایش یافت. در این یادداشت آمده است:

 

شرایط افزایش سرمایه بانک‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

فرهاد حنیفی درباره افزایش سرمایه بانک ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و نظر مقام ناظر بازار پول در این خصوص گفت: درباره این موضوع بانک مرکزی ملاحظات خاصی دارد.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه نکته اول این است که از سوی بانک ها، دارایی که باید فروخته شود، نمی تواند به عنوان منابع بلند مدت طبقه بندی شده و بانک از آن محل افزایش سرمایه داشته باشد.، افزود: نکته دوم این که این دارایی ها و سهم ها عمدتا به پشتوانه پول سپرده گذار خریداری شده است و با توجه به این که به طور متوسط فقط ۵ درصد منابع بانک ها از محل وجوه صاحبان سرمایه تامین شده ، ثبت اضافه ارزش ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها که متعلق به عمئتا سپرده گذاران است در سرمایه بانک ها منطقی نیست.

حنیفی ادامه داد: در واقع این دارایی، به طور مشاع بین سپرده گذار و سهامدار است. نکته سوم این است که دارایی که بانک بابت مطالبات تملیک نموده نیز قابل تجدید ارزیابی و بردن به حساب سرمایه نیست چرا که این دارایی با پرداخت دیون شخص بدهکار شاید با تغییراتی مواجه شود.

این مقام نظارتی در مورد اینکه با این وصف بانک ها از چه محلی می توانند تجدید ارزیابی دارایی داشته و آن را به حساب سرمایه ببرند ، پاسخ داد: آنچه که در سمت راست ترازنامه بانک ها مانند شعب و ساختمان و حتی شعب  خارجی وجود دارد، توسط بانک ها می تواند مورد تجدید ارزیابی دارایی قرار گرفته و به حساب سرمایه برود.

حنیفی درباره دلیل محدودیت بانک مرکزی در افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، افزود: بانک مرکزی تا پایان سال ۹۸ به همه بانک ها مهلت داده که طبق ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید سرمایه گذاری ها و دارایی های مازاد و غیر مرتبط خود را واگذار کنند و در غیر این صورت مشمول مجازات های در نظر گرفته شده در مواد قانونی مزبور خواهند شد.

 

ثبت ۲ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تراکنش شاپرکی در ابتدای پاییز

گزارش اقتصادی مهر ماه شرکت شاپرک نشان می‌دهد که در این مدت بالغ بر دو میلیارد و ۲۶۳ میلیون و ۳۹۸ هزار تراکنش به ارزش دو هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال در شبکه پرداخت انجام شده که تعداد تراکنش‌ها نسبت به شهریورماه ماه کاهش داشته اما ارزش تراکنش‌ها با افزایش روبرو بوده است؛ در حقیقت، تعداد تراکنش‌ها در مهر ماه نسبت به آخرین ماه تابستان دارای کاهش ۱.۶۰ درصدی بوده اما ارزش تراکنش‌ها در این مدت با ۱.۱۸ درصد افزایش روبرو بود؛ همچنین مقایسه وضعیت شبکه پرداخت در مهر ماه سال جاری با مدت مشابه در سال گذشته بیانگر رشد ۲۲.۴۹ درصدی تعداد تراکنش‌ها و کاهش ۳.۱۴ درصدی مبلغ تراکنش‌ها است.

کارتخوان صاحب بیشترین سهم در میان ابزارهای پذیرش شبکه پرداخت

 بر اساس گزارش شرکت شاپرک بالغ بر ۸۷.۶۹ درصد از تراکنش‌ها از طریق پایانه‌های فروش (کارتخوان) و سهم ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب ۶.۲۵ و ۶۰۶ درصد  بوده است؛ گزارش شاپرک در خصوص سهم ابزارهای پذیرش از نظر تعداد تراکنش‌ها نشان می‌دهد که ابزار کارتخوان فروشگاهی به عنوان رایجترین ابزار پذیرش در کشور نسبت به ماه گذشته ۰.۱۰ درصد افزایش سهم داشته داشته است./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی استکبار ستیزی یوم الله ۱۳ آبان اردبیل مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد روز 13 آبان اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۱۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر محمدصادق خیاطیان در نشست مشترک با مدیرعامل بانک ملت یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۴۰۳ را حرکت هدفمندتر و اولویت‌بندی دقیق برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: تعامل و همکاری مشترک ما با شبکه بانکی کشور نیز مبتنی بر این برنامه‌ها خواهد بود. سال ۱۴۰۲ همکاری خوبی را با ۳ بانک در راستای شعار سال و رشد تولید اجرا کردیم. حدود ۷ هزار میلیارد تومان (۷ همت) مصوبات در این حوزه داشتیم که ۳ هزار میلیارد تومان (۳ همت) پرداخت و منجر به ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد فروش محصول دانش‌بنیان شد که رقم قابل‌توجهی در راستای کمک به تحقق شعار سال ۱۴۰۳ است.

وی، انتشار اوراق صکوک را یکی از مصادیق مشارکت مردم عنوان کرد و افزود: فرآیند این کار نیاز به تسهیل‌گری دارد و بانک ملت می‌تواند در این حوزه با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری خوبی داشته باشد.

خیاطیان با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از سال گذشته موضوع تأمین مالی جمعی را با جدیت پیگیری می‌کند، تصریح کرد: این حوزه نیز یکی از مصادیق بارز مشارکت مردم محسوب می‌شود و اثرگذاری بسیار خوبی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال خواهد داشت.

بحث تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره ۱۸ و همچنین موضوع سرمایه‌گذاری، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه این نشست، مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: همه ما به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی مهم این شرکت‌ها در اقتصاد کشور، اعتقاد راسخ داریم. یکی از بخش‌های مورد توجه دولت، توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. بانک ملت تلاش می‌کند در راستای سیاست‌های نظام و متناسب با ظرفیت‌های مجموعه بانک، به وظایف خود در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها عمل کند.

دکتر فرشید فرخ نژاد افزود: تعامل بسیار خوبی میان بانک ملت و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های دوجانبه هستیم. امیدواریم با شناسایی دقیق نقاط قوت همکاری مشترک، بتوانیم در سال ۱۴۰۳ اتفاقات خوبی را در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور با همکاری یکدیگر رقم بزنیم. در بحث عمل به تسهیلات تکلیفی (تسهیلات تبصره ۱۸) تلاش می‌کنیم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: اوراق صکوک و تأمین مالی جمعی نیز از موضوعات مورد توجه بانک ملت محسوب می‌شوند و تلاش می‌‎کنیم در قالب چند تفاهم‌نامه، دامنه فعالیت‌های مشترک در این حوزه‌ها را گسترش دهیم. بانک ملت تلاش می‌کند بیش از پیش از ظرفیت‌های موجود برای کمک به توسعه زیست بوم نوآوری کشور استفاده کند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست گفت: بازیگران متعددی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی می‌کنند و در این بین، شبکه بانکی کشور نقش بسیار مهمی برعهده دارد.

دکتر روح‌الله ذوالفقاری افزود: همکاری میان صندوق نوآوری و بانک ملت از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و طی دو سال اخیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی توسط بانک ملت به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است؛ همچنین ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای این شرکت‌ها صادر شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌های بسیار خوش‌حسابی در شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند و بخشی از این موضوع به دلیل حساسیت‌هایی است که در انتخاب و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • ویدیو/ پرداخت کامل بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی
  • پرداخت کامل بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند