Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@01:35:40 GMT

تفاهمنامه صلح نهایی شده و معطل امضای واشنگتن است

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۸۲۱۶۰

تفاهمنامه صلح نهایی شده و معطل امضای واشنگتن است

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، با خبرنگار مهر به گفتگو پرداخت، وی در این گفتگو در ارتباط با آینده مذاکرات و واکنش این گروه نسبت به عقبگرد آمریکایی ها از ادامه گفگتوهای صلح و همچنین روابط بین المللی طالبان، موضع این گروه را صراحتاَ بیان داشت.

شاهین در حالی از آمادگی طالبان برای بازگشت به پای میز مذاکره صحبت به میان آورد که زلمی خلیلزاد در سفرهای اخیر خود به کشورهای مختلف در حال رایزنی پیرامون موضوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال شاهین تأیید کرد که گفتگوهای پیشین با آمریکایی ها به نتیجه رسیده و توافقنامه مکمل شده است.

شاهین در این ارتباط گفت: در تفاهمنامه موضوع خروج نظامیان خارجی ازافغانستان، عدم استفاده از خاک افغانستان بر ضد امریکا ومتحدینش، آغاز مذاکرات بین الافغانی و بحث درمورد آتش بس شامل است. اما امریکا عهد شکنی کرده، از توافقنامه بر خلاف توقع ما روکشاند. البته ما فکر نمی کردیم که امریکا از یک طرف تیم قوی مذاکراتی میفرستد که در آن نمایندگان همه ارگانهای امریکا حضور دارند، وهمه چیز را با ما نهایی می سازند و از طرف دیگر به یک باره عقب میروند. فکر میکنم که امریکایی ها با این عمل، خود را بی اعتماد ساخته اند.

این در حالی است که سهیل شاهین یادآوری کرد که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفتگو حل شود.

«مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد و از طریق گفتگو حل می شود و طالبان در کنفرانس های متعدد موضع خود را گفته بودند.»

اما با این حال شاهین هشدار داد که اگر آمریکا خواهان صلح نیست ما برای صلح از این کشور خواهش نمی کنیم و همچنان طالبان مانند گذشته در مبارزه با قوای خارجی مصمم هستند.

شاهین در ادامه گفت: امارت اسلامی یک نیروی سیاسی و نظامی است و این موضوع را هیچ کس نمی تواند کتمان کند. ما طی 18 سال گذشته این موضوع را ثابت کرده ایم و در مقابل سلاح های پیشرفته آمریکا مقاومت کرده ایم. امارت اسلامی یک واقعیت است، اما با این حال امریکا در حال حاظر امارت اسلامی را به عنوان یک واقعیت نپذیرفته است. در حال حاضر 70 درصد از خاک افغانستان در دست ما است.

شاهین دراین ارتباط بیان داشت که آمریکا باید به میز مذاکره برگردد در غیر این صورت عواقب جنگ در افغانستان به عهده ایالات متحده خواهد بود.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: توافقنامه برای امضا آماده است و اگر امریکا به جریان مذاکرات برگردد ما مانعی نداریم بیاید و امضا کند و اگر نمی خواهد افغانستان کشور ما هست ما از خاک خود دفاع می کنیم.

سهیل شاهین در ارتباط به حساسیت هایی که در ارتباط به حضور طالبان تحت پوشش امارت اسلامی در افغانستان بروز کرده است و مقامات آمریکایی نیز بارها مخالفت خود را در این ارتباط بیان داشتند گفت: آمریکایی ها در ارتباط با امارت اسلامی به توافق رسیده اند، این موضوع در توافقنامه نیز گنجانده شده و دیگر نیاز به بحث ندارد.

این در حالی است که قبل از این زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجۀ آمریکا برای صلح افغانستان گفته بود که بازگشت امارت اسلامی برای آمریکا قابل قبول نیست و آمریکا خواهان ایجاد حکومتی در افغانستان است که براساس گفتگو و تفاهم به‌وجود بیاید.

البته سهیل شاهین در گفتگوی خود تأکید نمود که صلح در افغانستان نیاز اساسی این کشور است، وی در این رابطه افزود: به نظر ما رسیدن به صلح دائمی و خاتمه اشغال نیاز اساسی کشوراست، زیرا زمینه سازی میکند که همه جوانب افغانی با هم بنشنید، و یک نظام اسلامی همه شمول بسازند. اگر امریکا میخواهد، مسئله افغانستان را حل کند باید توافقنامه را امضا کند وگرنه مسئولیت بدوش امریکا وآنهایی که ضد صلح و طرفدار ادامه اشغال هستند می باشد. اکنون این مربوط به امریکا است که می خواهد چطور مسئله افغانستان را حل کند.

شاهین بار دیگر تأکید کرد: ما  آماده هستیم که در میز مذاکره و یا در میدان جنګ هدف آزادی کشور را تعقیب نمائیم.

شاهین در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که طالبان تا چه اندازه علاقمند به گفتگوها با جریان های سیاسی افغانستان آن هم در شرایطی که حکومت فعلی این کشور با آن مخالف است می باشند، گفت: بله گفتگو با همه جریان ها وشخصیت های سیاسی بخشی از برنامه ما است. ما قبلاً نیز همراه این جریانها و اشخاص گفتگو کرده ایم ودرآینده نیز ادامه می دهیم. چون ریشه مردمی دارند برای آوردن و تطبیق صلح شمولیت انها درمذاکرات ضروری است.

خبرنگار مهر در سوالی از شاهین پرسید که طالبان نیز تا چه اندازه تمایل به حل مشکلات افغانستان دارند و در این رابطه چه برنامه هایی دارند؟ شاهین در پاسخ گفت: مسئله افغانستان دو بعد دارد، بعد خارجی و بعد داخلی. در بعد خارجی نیاز است که ما با امریکایی ها مذاکره کنیم تا در مورد خروج قوای خارجی از افغانستان و نگرانی های آنها به توافق برسیم. حل بعد خارجی مسئله برای حل بعد داخلی مسئله  ضررویست. انهاییکه میخواهند اشغال بجای خود باشد و مسئله افغانستان حل  شود، دور از واقعیت فکر می کنند.

شاهین در ارتباط به چگونگی روابط بین المللی طالبان که در این اواخر افزایش نیز داشته است، تصریح نمود: بلی ما با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان تماس داریم. این روابط برای هماهنگی مساعی صلح خیلی مهم است. آنها ازموضع ما برای حل مسالمت آمیز مشکل افغانستان حمایت می کنند و در مورد  صلح نقش مهم ایفا می کنند.

خبرنگار مهر از شاهین پرسید؛ بسیاری از فعالین حقوق بشری و نهادهای اجتماعی نگران این هستند که با حضور طالبان آزادی بیان و به ویژه حقوق زنان که در طول 18 سال گذشته در افغانستان رونما گردیده زیر پا شود؛ واکنش شما در این رابطه چیست؟ وی در این زمینه گفت: اشغال، بمباران و حملات شبانه به مردم و ادعای دروغین حراست از دست آوردها که این همه موانع صلح هستند و به معنی ادامه جنگ می باشد. ما در صورت رعایت حجاب،  مخالف تعلیم و کار زنان نیستیم. آنها به اساس اصول اسلامی  حقوق دارد که شامل حق تعلیم نیز میباشد اما از اداره کابل از شعارحقوق زن برای ادامه اقتدار خودش سوء استفاده میکند. باید زن افغان متوجه باشند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطردر پایان گفت: باید صلح اولیت داده شود، اشغال ختم ګردد وتوافقنامه صلح امضا شود، اما تا اکنون ما چنین چیزی نمی بینیم. انهائیکه در کشور صلح واقعی وخاتمه اشغال می خواهند دست بدست هم  بدهند.

کد خبر 4763561

منبع: مهر

کلیدواژه: طالبان افغانستان ایالات متحده آمریکا زلمی خلیل زاد دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا سوریه عراق ترکیه دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی روسیه لبنان ابوبکر البغدادی فلسطین ایران داعش عربستان سعودی عادل عبدالمهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۲۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا به نقل از شبکه خبری آمو تی، افراد مسلح ناشناس شامگاه دوشنبه به مسجد امام زمان (عج) در شهرک اندیشه شهرستان گذره در هرات حمله کردند.

در پی این حمله مسلحانه که هنگام نماز مغرب و عشا روی داده است، دست‌ کم هفت تن از نمازگزاران از جمله امام جماعت این مسجد، ۲ زن و یک کودک به شهادت رسیده و تعدادی هم مجروح شده‌اند.

تاکنون جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده و حکومت سرپرست طالبان در افغانستان نیز بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

کد خبر 848217 برچسب‌ها خبر ویژه افغانستان طالبان افغانستان

دیگر خبرها

  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • پیروزی شاهین‌طبع در جدال مهران‌های بسکتبال/ استیونس همچنان می‌درخشد
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم