Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، معترضان در استان‌‌های جنوبی و مرکزی عراق، با افزایش دامنه اعتراضات خود در تلاش هستند تا راه‌‌های اصلی، نهادهای دولتی و تأسیسات انرژی را ببندند و مانع ورود کارمندان به محل کارشان شوند.

طبق این گزارش، بر خلاف بغداد که در روز یکشنبه شاهد دخالت نیروهای امنیتی و بازگشایی خیابان‌های اصلی بود، نیروهای امنیتی و ارتش این کشور در استان‌های جنوبی و مرکزی اقدام خاصی علیه معترضان انجام نداده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از شش روز گذشته تاکنون تظاهرات‌کنندگان مقابل بندر ام قصر جنوبی و شمالی استان بصره تجمع و همچنین راه‌های منتهی به میدان نفتی مجنون را نیز مسدود کرده‌اند.

میدان نفتی مجنون واقع در جنوب عراق سومین میدان بزرگ نفتی جهان است که ذخایر آن به ۱۲.۶ ملیارد بشکه می‌رسد.

به گفته‌ آناتولی، در استان میسان در جنوب شرق عراق نیز تظاهرات‌کنندگان سبب بسته شدن ساختمان شرکت نفت میسان، میدان نفتی البزرکان، و پالایشگاه نفتی میسان شدند و کارمندان را از رفتن به محل کارشان بازداشته‌اند و اعلام شورش کرده‌اند.

طبق این گزارش، در استان واسط در شمال استان میسان نیز تظاهرات‌کنندگان چند پل ارتباطی مهم را مسدود کرده‌اند و کارمندان دولتی را از رفتن به محل کارشان بازداشته‌اند. مقامات محلی هنوز به اقدامات تظاهرات‌کنندگان واکنشی نشان نداده‌اند.

در پی بسته شدن میدان‌های نفتی و تاسیسات انرژی، ثامر الغضبان وزیر نفت و معاون نخست وزیر روز یکشنبه هشدار داد که بستن تاسیسات انرژی به مردم آسیب خواهد رساند.

در همین ارتباط، ثامر الغضبان در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی عراق گفت: «هر گونه توقف در روند تولید گاز در نیروگاه‌های گازی «الرمیله» را متوقف خواهد ساخت این نیروگاه ۱۴۰۰ مگاوات از برق عراق را تولید می‌کند». وزیر نفت عراق در ادامه گفت: هر گونه اختلال در روند کاری میدان‌های نفتی گازرسانی را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

شدت گرفتن تظاهرات عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور را یکشنبه‌شب بر آن داشت تا از تظاهرات‌کنندگان بخواهد که اجازه دهند با باز شدن مسیرهای اصلی، زندگی روزمره مردم در بغداد و دیگر شهرها به حال عادی بازگردد.

در همین خصوص، نخست وزیر عراق در بیانه‌ای به مردم گفت که «یک ماه است، مدارس و دانشگاه‌های عراق بسته است و منافع کشور [زیان دیده است] اکنون وقت آن رسیده است که زندگی به حال عادی بازگردد و جلوی تمام این آتش‌زدن‌ها و تجاوزها گرفته شود... به خطر انداختن منافع نفتی عراق و بستن راه‌های منتهی به بندرها، میلیاردها [دینار] خسارت به بار آورده است».

عراق از اول اکتبر شاهد آغاز اعتراضات خیابانی است. این اعتراضات به دلیل ایام اربعین حسینی متوقف شد اما از روز 25 اکتبر از سر گرفته شد و تاکنون ادامه یافته است.

طبق اعلام کمیته حقوق بشر پارلمان عراق، تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر در جریان اعتراض‌های خیابانی جان خود را از دست داده‌اند.

معترضان در آغاز خواستار بهبودی خدمات عمومی و ایجاد فرصت شغلی و مبارزه با فساد بودند، اما با آنکه دولت عادل عبدالمهدی چند بسته اصلاحاتی در حوزه‌های مختلف ارائه کرده، شماری از معترضان برای کناره‌گیری دولت و کابینه شعار می‌دهند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید

شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» گزارش کرد که چادر‌های اعتراضی در بیش از ۴۰ دانشکده و دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده و کانادا از جمله، «نورث‌وسترن»، «جرج واشنگتن»، «هاروارد»، «براون»، «دانشگاه میشیگان»، «دانشگاه فناوری ماساچوست» (MIT) و دانشگاه پلی‌تکنیک دولتی کالیفرنیا در منطقه «هامبولت» کالیفرنیا بنا شده است.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که شب گذشته، نیرو‌های پلیس آمریکا، ۹۳ معترض حامی فلسطین را بازداشت کردند، امروز اعلام کرده است که مراسم اصلی آغاز فارغ‌التحصیلی (۲۱ اردیبهشت) را به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو می‌کند.

به نظر می‌رسد شروع اعتراضات دانشجویی از دانشگاه کلمبیا بود. در این دانشگاه معترضان حامی فلسطین اقدام به برپایی یک چادر برای اعتراض کردند. پلیس ابتدا تلاش کرد که تجمعات دانشجویان را بر هم بزند و ۱۰۰ نفر از معترضان را دستگیر کرد، اما این اقدام نتیجه عکس داد و تظاهرات‌ها شدت گرفت.

دانشجویان خواستار آن هستند که دانشگاه‌ها همکاری خود را با هر شرکتی که در پیشبرد عملیات‌های نظامی اسرائیل در غزه نقش دارد قطع کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • ببینید |‌ لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق + فیلم
  • فیلم| لحظۀ حملۀ پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان