Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرحسین ولی، روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، زمان اجرای طرح را افزون بر یک سال و  هدف از اجرای آن را حفاظت از عرصه‌ها، کنترل عوامل تخریب و پیشگیری از تخریب برشمرد.

وی با بیان اینکه برای طرح گشت و مراقبت در عرصه‌های طبیعی اصفهان چهار میلیارد ریال هزینه خواهد شد، گفت: ۶ گروه در این طرح با استفاده از خودرو و موتورسیکلت عملیات گشت و مراقبت را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در مناطقی که طرح‌های بیابان‌زدایی در حال اجراست، انجام خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی با بیان‌ اینکه افزایش هرچه بیشتر طرح‌های مرتبط با گشت و مراقبت نقش ویژه‌ای در جلوگیری از تخریب‌ها دارد، اضافه کرد: بهترین راهکار برای حفاظت از پهنه‌ها و عرصه‌های طبیعی، اقدامات پیشگیرانه است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت سازمان‌یافته و همه‌جانبه را ضروری خواند و تاکید کرد: این امر نیازمند مشارکت و همکاری سایر نهادهای مرتبط نیز هست و بطورکلی همگان باید منابع طبیعی و عرصه‌ها را متعلق به خود و سایرین بدانند و در حفظ آن سهیم باشند.

ولی، بیابان‌زدایی در شرق اصفهان را با اهمیت دانست و گفت: اجرای راهکارهای مقابله با ریزگردها تنها با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی امکانپذیر نیست بلکه به همکاری و هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های مختلف نیاز دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توقف فعالیت معادن و کارگاه‌های غیرمجاز تصریح کرد: گرد و غبار اصفهان فقط بخاطر ریزگردهای شرق استان نیست، اما گرد و غبار این مناطق را باید جدی گرفت و برای مهار آن کوشید و جدا از مسائل بهداشتی، از ضرر مالی که به اطراف وارد می‌کند نیز نباید غافل شویم.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل(۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل(۳۲ درصد) دربرگرفته است.
جنگل‌های استان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل در کمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح کم تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) دارد.

 این استان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و از این پهنه۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شن‌زار تشکیل داده که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند،این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار ۱۰۰ هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده‌اند، بطورکلی ۱۰ درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل می‌دهد که این میزان در ایران ۲۰ درصد و در استان اصفهان ۳۰ درصد است.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده است به نوعی که منشا بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان در این ذرات ریز جستجو کرد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زایی اصفهان بیابانزدایی اعتبارات منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زایی اصفهان بیابانزدایی اعتبارات منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زایی اصفهان بیابانزدایی اعتبارات منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۷۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه حدود هفت درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان واقع شده است، اظهار داشت: سکونتگاه‌های غیررسمی این استان شامل ۶۴ محله در ۱۴ شهر می‌باشند که با مساحت یک هزار و ۵۲۹ هکتار بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی شهری اعم از احداث مساجد، روکش آسفالت، احداث مدرسه، مرمت بناهای تاریخی، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی در استان اصفهان با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص بخشی از اقداماتی که در راستای بازآفرینی شهری این استان طی سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ انجام شد، اضافه کرد: پرداخت تخفیف صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است.

وی ادامه داد: تعریف پروژه‌ای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری‌ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر اقدامات در این بازه زمانی بوده است.

قاری قرآن با اشاره به پرداخت بالغ بر چهار هزار و یکصد میلیارد ریال تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده، گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ تعداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد جهت تسهیلات بافت فرسوده به بانک معرفی شدند که از این تعداد، متقاضیان برای افزون بر یک هزار و ۳۰۰ واحد تسهیلات دریافت کرده اند.

وی تهیه طرح‌های توانمند سازی سکونتگاه‌های غیر رسمی استان به تعداد پنج طرح در شهرهای اصفهان-کاشان- نجف آباد-شهرضا-خمینی شهر، اجرای ۵۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۷۳ میلیارد ریال و تخصیص حدود ۴۰۲ میلیارد ریال اعتبار قیر برای آسفالت با اولویت معابر خاکی بافت‌های ناکارآمد در سطح استان را از دیگر اقدامات صورت گرفته بیان کرد.

کد خبر 6095282

دیگر خبرها

  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • یک درصد آسیبهای اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • اختتامیه نخستین جشنواره همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در همدان
  • میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین