بیانیه گام دوم، سند چشم انداز منتظران است
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۸۹۶۱۹
نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج) است، بلکه آغاز دورهای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار میآید.
فاطمی نسب/
نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج) است، بلکه آغاز دورهای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار میآید. در سالروز نهم ربیعالاول که یادمان آغاز امامت ولی عصر(عج) است آخرین برنامه خداوند برای تحقق عدالت جهانی روی زمین آغاز شد و تاریخ را به دو قسمت حضور حجت خدا و غیبت او تقسیم کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همین راستا با حجتالاسلام سیدجعفر موسوی نسب، مدیرعامل «بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)» خراسان درباره وظایف منتظران و شناخت امام عصر(عج) گفتوگویی کردهایم که در ادامه میخوانید.
به عنوان پرسش اول لطفاً بفرمایید نسبت بین انقلاب و مسئله مهدویت چیست؟
در نگاه امام راحل اساساً ریشه و مبنای انقلاب، مهدویت و زمینهسازی ظهور است. رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم همین بحث را مطرح میکنند که غایت انقلاب ما زمینهسازی برای ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه است.
به عبارتی تمام بیانیه گام دوم، چشمانداز، اهداف و وظایف منتظران است. این وظایف توسط نواب عام امام زمان(عج) به ما گوشزد میشود و مردم هم براساس همین فرمان نواب عام ولی عصر(عج) انقلاب کردند، هشت سال در دفاع مقدس جنگیدند و در انتخابات و راهپیماییهای مختلف کشور حضور پیدا میکنند. بنابراین مردم هم اگر پای انقلاب ایستادهاند در اصل پای مهدویت و پای زمینهسازی ظهور حضرت قائم(عج) ایستادهاند. بحث تمدنسازی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده است هم دقیقاً در راستای مقدمهسازی برای جامعه مهدوی است.
از طرفی مهدویت در راستای بعثت پیامبر(ص)، واقعه غدیرخم و قیام امام حسین(ع) است و اهداف این قیامها محقق نمیشود مگر در حکومت امام زمان(عج)؛ چراکه هیچ یک از پیامبران الهی به دلایلی نتوانستند عدالت را در سراسر جهان گسترش دهند و جامعه اسلامی آرمانی را بسازند.
مسئله وظایف منتظران بسیار اهمیت دارد. عدهای تقریباً نهایت اقدامشان دعا و انتظار خشک و خالی برای ظهور حضرت است. به نظر شما اهم وظایف منتظران در دوران غیبت حضرت چیست؟
آنچه ما در روایات معصومین(ع) و قرآن کریم میبینیم و بهره میبریم توصیه اکید ائمه هدی بر شناخت امام زمان(عج) در هر دوره بوده است. خود قرآن کریم هم میفرماید: «یوم ندعو کل اناس به امامهم»؛ یعنی در روز قیامت هم هرکسی به امام زمان خودش صدا زده میشود و اعمالش سنجیده میشود. در هر عصر و دورانی هم امام و حجت خدا وجود دارد. امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «بارالها ناگریز است که زمین تو از حجت بر مخلوقات خالی نباشد که آنان را به دینت هدایت کند و علم تو را به آنها آموزش دهد و اولیای تو پس از آنکه هدایتشان فرمودی ضایع نمانند».
ما باید پس از شناخت امام زمان خود با ایشان پیمان ببندیم که در این دوران سخت و شبهه ناک، ایشان را به خوبی به تمام مردم خودمان و جامعه جهانی معرفی کنیم.
برخی از غربیها و شرقیها پایان تاریخ را تاریک معرفی میکنند، اما اسلام پایان تاریخ را پایان درخشانی معرفی میکند. همانگونه که در قرآن کریم، آیه ۱۰۵ سوره انبیا، میفرماید: «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد ذکر انّ الارض یرثها عبادی الصالحون»؛ یعنی در نهایت پایان تاریخ متعلق به عباد صالح خداوند متعال است و این عباد صالح امام زمان(عج) و یاران آن حضرت هستند.
مسئله فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، ذیل همین معرفی امام میگنجد؟
ما باید در راستای ایجاد آرمان شهر مهدوی گام برداریم، خب یکی از شرایط ظهور حضرت ولی عصر(عج) وجود یاران ایشان است. یعنی تا امام زمان یاران خود را نداشته باشد ظهوری اتفاق نمیافتد. خب در دورانی که فتنههای آخرالزمان هرلحظه شیعیان را در معرض لغزیدن قرار داده و دشمن با استفاده از پیشرفتهترین ابزارها جامعه اسلامی را هدف قرار داده یکی از مباحث مهم و ضروری ما دشمنشناسی است. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم بر این مسئله تأکید زیادی کردهاند. علاوه بر دشمنشناسی، دوستشناسی نیز از موارد مهم زمینهسازی برای ظهور حضرت است.
شما چه نسبتی میان فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با وظایف یک انسان مسلمان میبینید؟
تا معرفت حاصل نشود، محبت حاصل نمیشود. تا محبت حاصل نشود اطاعت حاصل نمیشود. تا اطاعت حاصل نشود ولایتپذیری حاصل نمیشود. همه اینها در یک راستا و یک مسیر قرار دارند. اما شرط این مسیر داشتن معرفت است. همانطور که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه»؛ یعنی هرکس که بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. البته معرفت هم مراتب دارد. در همین راستا رسانه وظیفه مهمی در معرفی امام زمان(عج) و اسلام ناب دارد. دشمن همواره درحال القای قرائت منحرفانهای از اسلام است. برای همین امام(ره) دو واژه اسلام ناب و اسلام آمریکایی را مطرح کردند تا از انحراف در زمینهسازی ظهور جلوگیری کنند، چراکه از دل همین اسلام ناب است که مهدویت حاصل میشود.
مسئله وحدت را چقدر مرتبط با مسئله مهدویت میدانید؟
توصیه قرآن کریم و همه ائمه(ع) به وحدت و محبت میان جامعه اسلامی است؛ بنابراین یکی از محورهای مهم تمدن مهدوی نیز وحدت است. از طرفی یکی از نقاط وحدتآفرین ادیان الهی بهخصوص در اسلام مسئله منجی و مهدویت است. این بهترین فرصت برای جمع شدن مسلمانان حول محور مهدویت و تمدن اسلامی است.
نهم ربیعالاول یکی از روزهایی است که میشود حول حضرت ولی عصر(عج) مسلمانان کنار یکدیگر جمع شوند و در مقابل دشمن متحد شوند. اگر این اتفاق بیفتد یقیناً ما به ظهور نزدیک خواهیم شد و گام مؤثری در این جهت خواهیم برداشت.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: گام دوم انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۹۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای نخستینبار؛ انتشار دستنوشته رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
امام خمینی(ره) در اردیبهشت 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشتهای آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمیترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد میشود و به نامه قیام لله مشهور است 30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی، آیتالله سید علی خامنهای نیز در تاریخ 1353/1/17 دست خطی را در این دفتر مرقوم میکنند که برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر میشود.
به گزارش مشرق، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته میشود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.
۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیتالله سید علی خامنهای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.آیتالله خامنهای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود. متن کامل این نامه بدین شرح است:«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبتها و پایگاههاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمریدر حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد۵۳/۱/۱۷سید علی خامنهای »