Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد فلسفه با بیان‌اینکه اگر حیات اجتماعی را به دایره ۳۶۰ درجه تشبیه کنیم در تمام آن با مقوله فرهنگ مواجهیم، گفت: فرهنگ چیزی نیست که از اراده ما تبعیت کند، مهمترین مساله فرهنگی ما تأخر تاریخی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های «مسئله فرهنگ» با همکاری موسسه خانه کتاب و دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه، ۱۳ آبان در سرای اهل قلم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«بیژن عبدالکریمی» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: من دوست دارم بحث را از معرفی خودم آغاز کنم، اینکه من که اینجا نشسته ام چه کسی هستم؟ من یک دانش آموخته فلسفه هستم و به هیچ جریان سیاسی تعلق ندارم، نَه می خواهم قدرت سیاسی را تعریف کنم و نه از آن نقد کنم چراکه به اندازه کافی این امر در رسانه ها صورت می پذیرد، با این وجود پیشاپیش اگر مفاهیمی به کار می برم که باز گزنده ای دارند عذرخواهی می کنم اما دردی دارم و به خاطر این درد است که این مسایل را مطرح می کنم.

 

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: خارج از هر گونه تعارف، اگر به اساسنامه و اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی یا به چشم انداز آموزش و پرورش و دانشگاه رجوع کنید، خواهید دید که قرار بود نسلی را تربیت کنیم که به خویشتن تاریخی خود بازگردد، با میراث تاریخی خودش ارتباط برقرار کند و به دنبال تحقق ارزش های والای معنوی باشد؛ اما آنچه در واقعیت اجتماعی شاهدیم اینکه کاملا حرکت طی طریق معکوس بوده و در هیچ دوره ای چنین شکافی میان جوانان و حتی افراد عادی جامعه با میراث تاریخی ایجاد نشده بود.

 

وی ادامه داد: اما امروز نوعی خودزنی و کینه نسبت به خویشتن تاریخی در میان جوانان وجود دارد و بی برو برگرد و بدون هیچ تعارفی ما در همه اهداف و هدف‌گزاری های فرهنگی شکست خورده ایم، کسی هم که این شکست را نمی پذیرد دلایل شخصی دارد.

 

عبدالکریمی تاکید کرد: فرهنگ مقوله ای است که به هیج وجه نمی توان آن را اوبجه پذیر کرد. برای درک بهتر موضوع مثالی را مطرح می کنم، مولانا قصه ای دارد که در آن ماهی های جوان از ماهی پیر می پرسند آب چیست؟ او پاسخ می دهد: نمی‌دانم  و از هر کسی می پرسند، نمی داند تا یک ماهی می گوید هفت دریا را طی طریق کنید تا به ماهی حکیم برسید و زمانی که به او رسیدند پاسخ داد: به من بگویید چه چیز آب نیست؟ همه چیز آب است.

 

در همه شئون زندگی با فرهنگ مواجهیم

 

وی اضافه کرد: ما درون فرهنگ غرق هستیم، از ساده ترین رفتارها تا پنهانی ترین روابط زن مرد در زندگی خانوادگی تا کلی ترین مناسبات بین المللی با فرهنگ سر و کار دارد و اگر حیات اجتماعی را به دایره 360 درجه تشبیه کنیم در تمام آن با مقوله فرهنگ مواجهیم. اما امروز مساله اصلی ما در فرهنگ این است که هیچ درکی از آن نداریم و در ساختار اجتماعی و سیاسی مان فقر عظیمی در خصوص درک مقوله فرهنگ وجود دارد، آنچه که نهادهای فرهنگی ما از فرهنگ می فهمند شکل تبلیغات است، فکر می کنیم اگر پوستر چاپ کنیم و سریال بسازیم و شعاری را در مطبوعات تلقین کنیم کار فرهنگی کردیم در حالی که این فعالیت ها نسبتی با مقوله فرهنگی ندارد. این همه تلاش های به اصطلاح فرهنگی در کشور صورت گرفت اما چه فکر می کردیم و چه شد.

 

عبدالکریمی افزود: شکاف عظیم موجود میان آرمان و هدف‌گذاری فرهنگی ما نشان از آن دارد که راه را درست نرفته ایم و فرهنگ را با بسیاری از امور خلط می کنیم، فرهنگ امر دم دستی نیست، که برای مثال یک استاد دانشگاه با آن سر و کار داشته باشد، چنین نیست اگر کسی کارمند وزارت آموزش و پرورش بود فردی فرهنگی باشد و با مقوله فرهنگ در ارتباط چراکه باید درک از مقوله فرهنگ وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه ما در مورد فرهنگ زیاد حرف می زنیم، گفت: اما اینها کلیشه ای و گفتمانی است. ادعای من این است که در ساختار اجتماعی ما به طور کلی هیچ درکی از مقوله فرهنگ وجود ندارد که برای اثبات این ادعا به سه گونه مناسبات انسانی اشاره می کنم که در میان ما آدمیان وجود دارد، یک رابطه بر اساس عنصر اوتولیته و قدرت است، رابطه زندانبان با زندانی بر این ساس است، او حکم می دهد و زندانی تبعیت می کند.

 

عبدالکریمی اظهار کرد: نوع دیگری از رابطه وجود دارد که مبتنی بر سود طرفین است و ترس و تبعیت در آن وجود ندارد. همچنین نوع دیگری از رابطه وجود دارد که انسانی ترین نوع آن محسوب می شود و من ناچارم علی الحساب اسم آن را رابطه فرهنگی بگذارم، وقتی که من وارد کلاس می شوم اگر در پشت اوتولیته ها پنهان شوم و به دانشجویان بگویم که کره‌بزها!جوجه ها! من دکتر بیژن عبدالکریمی هستم و خودم را پشت ورق پاره دکترا پنهان کنم و برای خود کاریزما ایجاد کرده و یا دانشجو را تهدید کنم و بگویم که چه قدر به من پول میدهی تا به شما نمره دهم این هرگز رابطه فرهنگی نیست، رابطه فرهنگی یعنی من بر اساس تعهدی که بر اساس آن به حقیقتی رسیده ام حرفم را بگویم، این دستاورد علمی من است و دانشجو بر این اساس با من رابطه آزادانه ای برقرار می کند که طی آن پدیده ای صورت می گیرد که اسم آن را تاثیر می گذاریم،  یعنی ممکن است روزی اسم بیژن عبدالکریمی بیاید و قلب یک دانشجو شاد شود.

 

رابطه فرهنگی یعنی مواجه فردی با حقیقت

 

وی  ادامه داد: رابطه فرهنگی یعنی مواجهه فردی با حقیقت و تحت تاثیر گرفتن وجود از آن و این مساله چیزی است که در کل ساختار و نهادهای فرهنگی ما به هیچ وجه وجود ندارد، چون درکی از این مقوله نیست، تازه مدعی هم هستند که کار فرهنگی می کنند و تصور می کنند که کار فرهنگی کار ساده ای است. کار فرهنی جایی است که با جان و وجدان یک جامعه و مخاطب ارتباط برقرار کند. 

 

عبدالکریمی با بیان اینکه قوله فرهنگی به همان اندازه عینیت دارد که مقولات فیزیکی، تصریح کرد: چنین نیست که بتوانیم با فرهنگ هر کاری انجام دهیم، فرهنگ به شدت مقابل شما مقاومت می کند، مقاومت فرهنگی را فارغ از اینکه قبول کنیم یا نکنیم مقوله فرهنگ مستقل است و این نکته ای است که نهادهای فرهنگی باید بفهمند؛ فرهنگ امری سوژه‌محور و انسان‌محور نیست، نَه به این معنا که با انسان رابطه ای ندارد اما نگاه کنید جهان بر اساس اراده انسان نمی چرخد، همه امور جهان تابع اراده ها و طرح‌های ما نیست، تاریخ امری سوژه محورو بشرمحور نیست به این معنا که همه جریانات تاریخ، تابع آرزوها و طرح های ما نیست، ما هدف گذاری هایی می کنیم اما بعد می بینیم که جامعه و تاریخ سر از جای دیگری در می آورد.  

 

این پژوهشگر فلسقه اظهار کرد: هیچ کسی در سال 56 و 57 فکر نمی کرد که ایران سال 98 اینجا باشد، ما اراده و برنامه ریزی کردیم و طرح ها دادیم اما تاریخ روی کاکل بشر نمی‌چرخد، این بدان معنا نیست که بشر نقش ندارد اما همه چیز تابع برنامه‌ریزی های ما نیست چه آنکه تمام رویدادهای زندگی تابع نقش های ما نیست.

 

فرهنگ چیزی نیست که از اراده ما تبعیت کند

 

وی اضافه کرد: حرفم این است که فرهنگ درست مثل خود جهان و مثل خود تاریخ امری سوژه محور نیست و درکی بسیار کُمیک و تراژیک است که یک عده در اتاق در بسته نشستند و برای فرهنگ برنامه ریزی کردند، از این جهت است که می گویم ساختار اجتماعی ما درکی از مقوله فرهنگی ندارد و این مهمترین مساله جامعه ما است. فرهنگ چیزی نیست که از اراده ما تبعیت کند، ما خیلی چیزها می‌خواهیم اما واقعیت جهان چنین نیست که هر چه اراده کردیم به زور از آن تبعیت کند، من نمی گویم با واقعیت جهان همسو شویم اما بفهمیم که اراده های ما تا کجا دخیل است.

 

عبدالکریمی تصریح کرد: مساله دیگر اینکه زیست جهان ما دگرگون شده و این زیست جهان بخشی از تاریخ هستی است، مدرنیته و زیست جهان مدرن امر عارضی نیست، جهان کنونی همان جهان گذشته نیست، سوبجکتیویسم جدید امری است که گذشتگان ما هیچ تجربه‌ای از آن نداشتند. ما جهان کنونی و مولفه های آن را درک نکرده ایم، باید درک آنتولوژیک از جهان امروز داشته باشیم.

 

وی افزود: اگر بخواهم تمام مسایل فرهنگی خودمان را در یک جمله خلاصه کنم مهمترین مساله فرهنگی ما تأخر تاریخی است، مرادم از تأخر تاریخی این است که ما به مقولاتی می اندیشیم که این مقولات با زندگی واقعی جامعه ارتباط برقرار نمی کند، ما هنوز می خواهیم با مقولات عالم سنت بیندیشیم بی خبر از آنکه چند قرن است که عالم سنت به زیر آب رفته و مساله مهمتر اینکه ساختار فرهنگی باید بفهمد که ما با دومین شکاف تمدنی خود مواجه شده ایم، یعنی اگر تاکنون مساله ما این بود که چه طور عالم سنت را با عالم مدرنیته سازگار کنیم امروز خود به بخشی از عالم کهن تبدیل شده است.

 

عبدالکریمی خاطرنشان کرد: هانری کربن می گفت: «اگر نیهلیسم در روزگار کنونی پادزهری داشته باشد آن خرد ایرانی است». سنت احیاءنشده سنت نیست جسد بی روح سنت است مثل داعش که می گوید اسلام اما اسلامی که در آن معنا و حکمت و معنویت وجود ندارد کالبد بی روحی از اسلام است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی یوم الله ۱۳ آبان کانون های فرهنگی هنری مساجد استکبار ستیزی راهپیمایی 13 آبان اردبیل 13 آبان مجلس بیژن عبدالکریمی فرهنگ فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمی‌دانند؟

تولیت حرم مطهر شاهچراغ با بیان اینکه گاهی از ترک فعل بسیاری ‌دستگاه‌ها درباره حجاب و عفاف‌ باید فریاد کشید، گفت: چرا مدیران سازمان‌ها و ادارات دولتی خود را در مسأله حجاب و عفاف مسئول نمی‌دانند؟ - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در شصت و هفتمین جلسه از سلسله مباحث جهاد تبیین با موضوع چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر مسأله حجاب بانوان طی چند سخنرانی اخیر، از جمله در دیدار مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان و خطبه‌های نماز عید سعید فطر و از سویی آغاز طرح نور توسط نیروی انتظامی، برخی سؤالات و شبهات در فضا‌های مختلف و از جمله در گروه‌های مجازی، در این خصوص مطرح شده است.

وی ادامه داد: لازم است روشن‌گری کافی انجام گیرد و پشتیبانی لازم از تلاش نیروی انتظامی توسط دستگاه‌ها و نیرو‌های مؤمن و دلسوز صورت پذیرد و نیز جمع فرهیختگان بتوانند در این خصوص بحث و اظهار نظر داشته باشند و مانع تخریب‌ها و شبهه‌پراکنی‌ها و رهزنی‌های فکری و اعتقادی باشند؛ لذا به موضوع چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف می‌پردازیم.

کلانتری در ادامه به بیان برخی از پرسش‌های مطرح در جامعه پیرامون چرایی اهمیت توجه به موضوع حجاب در جامعه پرداخت و گفت: سؤالات اصلی در این باب، بدین قرار است: چرا رهبر حکیم انقلاب اسلامی و به تبع ایشان بسیاری از دلسوزان، اندیشمندان و جهادگران عرصه فرهنگی کشور، این همه بر مسأله حجاب و پوشش اسلامی بانوان تأکید می‌ورزند؟ مگر این واجب الهی و به تعبیری این امر فرهنگی، بر سایر واجبات الهی و امور فرهنگی برتری دارد که باید این‌گونه مورد توجه قرار گیرد؟ آیا اقتصاد، سفره مردم، معیشت، امنیت، اشتغال، مسکن و مواردی از این دست، از اهمیت بیشتری برخوردار نیستند؟ این سؤالات در فضای جامعه، به اَشکال مختلف مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: گاهی به‌گونه‌ای است که هنگام تذکر حجاب، گفته می‌شود که بروید و مسئله گرانی را حل کنید و یا گفته می‌شود اگر می‌توانید، جلو اختلاس را بگیرید. رایج شده است که وقتی بر اساس حکم صریح قرآن، امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد، بلافاصله آن فرد واکنش نشان داده و آن‌چه را که در ذهن خود برای توجیه عملش پرورانده، منعکس می‌کند. متأسفانه این نوع سؤالات فقط در فضای عوام نیست و در فضای دانشگاهی، روشنفکری و سیاسی نیز مطرح می‌شود تا بحث حجاب و عفاف را از ذهن خارج کنند.

کلانتری، در ادامه به بیان 6 نکته در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: تأکید بر مسئله حجاب و پوشش بانوان، هرگز به معنای بی‌توجهی و اولویت نداشتن سایر مسائل و موضوعات حیاتی کشور نیست. به همین سبب در تحلیل دقیق رهنمود‌های رهبر انقلاب این نکته به روشنی به دست می‌آید که ایشان در مقاطع مختلف نه فقط بر همه آنچه دغدغه عموم مردم بوده تأکید کرده‌اند، بلکه مسئولان امر را، بر ترک فعل‌ها و یا کم‌کاری، بی‌توجهی و یا کم‌توجهی به امور مهمی از قبیل اقتصاد، معیشت، اشتغال جوانان، مسکن و ازدواج مؤاخذه کرده‌اند. به‌گونه‌ای که در چند سال اخیر، نام‌گذاری سال‌ها و شعار سال، بحث اقتصاد است. همچنین ایشان تأکید دارند، اگر مسائل اقتصادی حل شود، راه برای بقیه امور، هموارتر می‌شود.

وی با بیان اینکه پایه‌گذار اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب بوده‌اند، گفت: پس از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی، این بحث نه تنها در کشور ما، بلکه در سایر کشور‌ها نیز مطرح شد. حضرت آقا این بحث را بیست و پنج سال پیش آغاز کردند، مانند دیده‌بانی که بر روی قله ایستاده است و بیست سال بعد را می‌بیند، می‌فرماید اقتصاد باید مقاومتی باشد؛ که اگر به فرض، در آینده، دولتی بر سر کار آمد که چشم امید به غرب داشت و کارخانجات تعطیل شدند و رونق اقتصادی از بین رفت، بر روی این مسئله تمرکز وجود داشته باشد.

تولیت حرم توضیح داد: شخصی که می‌گوید، شما‌ها بروید سفره مردم را درست کنید، همین عبارت «سفره مردم»، کلام رهبری است. اولین کسی‌که روی مسئله اختلاس، دست گذاشته است، مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی بوده است.  

کلانتری خاطرنشان کرد: تاکید بر موضوع حجاب و عفاف به هیچ‌وجه به معنای بی‌توجهی به سایر امور نبوده و نیست. آنچه باید مورد دقت قرار گیرد آن است که در ساختار مدیریتی کشور به تناسب همه نیاز‌ها و موضوعات حیاتی جامعه، دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های تخصصی فراوانی با بودجه معین و نیروی انسانی مشخص، تعبیه شده است. به موازات همان دستگاه‌ها و سازمان‌های رسمی، هزاران کانون، گروه، نهاد و قرارگاه‌های مردمی و جهادی نیز پدید آمده است که بار سنگینی از حل مسائل گوناگون کشور را بر عهده گرفته و حقیقتا خوش درخشیده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد و معیشت مردم در اولویت اصلی کشور قرار می‌گیرد این بدان معنا نیست که دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های مربوط به حوزه فرهنگ دست روی دست بگذارند تا ببینند مسئله اقتصاد و معیشت، ختم به خیر می‌شود یا نه؟ همچنین، اگر موضوع عفاف و حجاب مورد تأکید قرار می‌گیرد این بدان معنا نیست که سایر موضوعات و مسائل حیاتی کشور باید مورد بی‌توجهی قرار گیرد تا ابتدا موضوع حجاب و عفاف حل شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی بیان کرد:  تعدد دستگاه‌های تخصصی و مسئول در کشور نیز می‌تواند اولویت هر دستگاه را نسبت به سایر دستگاه‌ها متمایز سازد. البته وقتی موضوعی از سوی رهبر انقلاب به عنوان اولویت اصلی کشور مطرح می‌شود همه دستگاه‌ها موظف می‌شوند بخشی از نگاه و توان و ظرفیت خود را به آن موضوع اصلی معطوف دارند، ضمن آنکه در حوزه تخصصیِ خود نیز، به طور جدی فعال باشند.

کلانتری در ادامه، با تأکید بر اهمیت نقش صدا و سیما در روشنگری جامعه گفت: جهاد تبیین جزو اولویت‌های اصلی کشور است. صدا و سیما اولین دستگاهی است که در این زمینه باید ایفای نقش کند لذا در مسئله جهاد تبیین نیز، اولین دستگاهی که بایستی تمام‌قد در میدان وارد شود، صدا و سیما است و پس از آن، دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و ... هستند.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه به توضیح نکته دوم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: بدون شک برخی از واجبات الهی و امور فرهنگی نسبت به سایر واجبات الهی و یا امور فرهنگیِ دیگر از جایگاه، اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردارند.  

تولیت حرم مطهر خاطرنشان کرد: بسیاری از گناهان و بی‌عفتی‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خیابان‌ها وجود داشت، با حاکمیتِ ولایت فقیه، رو به زوال رفت. امروز دشمن در تلاش است که با صرف هزینه بسیار، جامعه را به همان مسیر قبل برگرداند.

کلانتری، به توضیح نکته سوم پرداخت و گفت: پاسداشت حرمت حیا، عفاف و پوشش اسلامی همواره بخش برجسته‌ای از فرهنگ ملی ما بوده است. این بخش از فرهنگ اسلامی، در باور و سنت ما، از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار بوده‌است که ایرانیان برای حفظ و حراست از آن، در برهه‌ای از تاریخ، از تحمل سختی‌های بسیار و حتی تقدیم جان نیز دریغ نکرده‌اند. حتی پیش از اسلام، زنان دارای حجاب کامل بوده‌اند.

وی در ادامه به ماجرای کشف حجاب طاهره قرةالعین، در بهائیت اشاره کرد و گفت: ماجرای این کشف حجاب در فرقه بهائیت که یک فرقه جعلی سیاسی است، این‌گونه است که پوشش این شخصیت قبل از کشف حجاب، با برقع بوده است. وی در یک محفل خصوصی بهائی با حضور سران بهائیت، اقدام به کشف حجاب کرد. اقدام او باعث شد که بسیاری از عالمان بهائیت از این فرقه رجوع کنند. اولین شقاق در بهائیت از همین‌جا شکل گرفت.  

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نقاطی که به‌شدت مورد تهاجم دشمن قرار دارد، حریم حیا، عفاف و حجاب است، گفت: همۀ ما می‌دانیم که شکسته شدنِ این حریم، بی‌شک به شکسته شدن و تخریبِ بخش‌های دیگری از فرهنگ اسلامی نیز خواهد انجامید.

کلانتری بیان کرد: سنت ازدواج، بنیاد خانواده، دقت در روابط، پاکی نسل‌ها، نقش بی‌بدیل مادری و به تبع آن نقش پدری، سبک زندگی اسلامی و التزام به بسیاری از حدود و مرز‌های الهی، همگی، ریشه در پاسداشت حریم حیا، عفاف و پوشش دارند و اگر آن حریم شکسته شود، این سنت‌های گران‌سنگ نیز به شدت آسیب خواهند دید. پوشش و حجاب، همچون پرچمی است که جلو بسیاری از گناهان فردی و اجتماعی را می‌گیرد. اگر این حجاب کنار رود، بلایی که در اروپا دامن‌گیر آنها شده، در اینجا نیز اتفاق خواهد افتاد. هویت پدر بسیاری از دانش‌آموزان مدارس در اروپا، نامشخص است.

وی، در ادامه به توضیح نکته چهارم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: رعایت حجاب، پرهیز از تبرّج و خودنمایی زنان در مقابل مردان و همچنین رعایت حیا و عفاف برای عموم مؤمنان، پاره‌ای از واجبات الهی‌اند که به صراحت در آیات قرآن کریم و روایات مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

کلانتری خاطرنشان کرد: جای تردید نیست که در جنگ نرم و هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نماد‌های عزت‌آفرینی که به‌شدت مورد تهاجم دشمن قرار گرفته، حریم حیا، عفاف و حجاب زنان و دختران پرافتخار ایرانی است. هجمه به این نماد و پرچم عزت‌آفرین از آن روست که با شکستن این حریم بسیاری از ارزش‌ها و مرز‌های دیگر نیز شکسته خواهند شد.

تولیت آستان مقدس، پیرامون پنجمین نکته در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف گفت: تلاش برای شکستن و از بین بردن این حریم و خاکریز اصلی با آغاز عصر پهلوی در ایران با برنامه‌ریزی حساب شده شروع و پس از انقلاب از حجم و شدت بیشتر و با ابزار‌های متنوع‌تری استمرار یافته است، اما با اغتشاشات طراحی شده سرویس‌های اطلاعاتی و عملیاتیِ اردوگاه استکبار در پاییز 1401، این هجمه نرم به یک جنگ ترکیبی و تمام عیار و رویارویی مستقیم و آشکار تبدیل شد، و به تعبیر مقام معظم رهبری این جنگ نرم به کشور تحمیل شد.

وی ادامه داد: محور عملیاتی و شعار اصلی عناصر اصلی و صحنه‌گردانان و بازیچه‌های فریب خورده آنان، با تکیه بر امپراطوری زر و زور و تزویر و ائتلاف جهانی رسانه‌ای استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیزم بین‌الملل در اغتشاشات پاییز 1401، همه و همه حکایت از این حقیقت دارند که تمرکز و نقطه اصلیِ جنگ نرم دشمنان این مرز و بوم در این مقطع زمانی، عفاف و حجاب زنان و دختران ایرانی، به عنوان یک نماد عزت‌آفرین، سمبل افتخار و خاکریز اول دفاع از ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی است.

کلانتری عنوان کرد: شکستن حریم حجاب و عفاف برای دشمنان این مرز و بوم از چنان اهمیتی برخوردار است که دشمنان قسم خورده ایران، منافقان مزدور، داعشیان وحشی، حزب خون‌خوار کومله، رژیم صهیونیستی، اربابان آمریکایی و همه کشور‌های اروپایی، همه و همه در یک جبهه متحد و با آرایش طراحی شده هجومی در اغتشاشات پاییز 1401 در قالب یک جنگ ترکیبی حضور یافتند.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ گفت: جنگ ترکیبی و فتنه 1401 در حقیقت یک جنگ احزاب بود و در نهایت فتنه 1401 و آن جنگ ترکیبی سهمگین، به لطف پروردگار و تدبیر دقیق نظام مقدس جمهوری اسلامی، با شکست و آبروریزی بی‌سابقه‌ای برای دشمنان ایران روبرو شد. با وجود این، دشمنان تلاش کرده‌اند که نمایی از همان هدف پلید را در فضای عمومی جامعه حفظ کنند تا بدین‌وسیله اربابان و فریب‌خوردگان را برای هجمه‌ای دیگر در میدان نگه دارند.

وی در ادامه با اشاره به توضیح نکته ششم گفت: اکنون سؤال این است که آیا هیچ انسان آگاه و دلسوزی می‌تواند در اهمیت و اولویت مبارزه و مقابله با این جنگ صلیبی استکبار، علیه یکی از بنیادی‌ترین زیرساخت‌های فرهنگی و ارزشی میهن اسلامی تردیدی روا دارد؟ بی‌گمان مقابله با این جنگ ترکیبیِ تمام عیار باید یک مقابله تمام عیار ترکیبی باشد.

کلانتری ادامه داد: در این مقابله ترکیبی، هم دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی مسئولیت دارند، هم دستگاه‌های فرهنگی، هم نیروی انتظامی، هم قوه قضائیه، هم مجلس و هم دولت. چرا برخی از دستگاه‌های فرهنگی در این میدان مهم کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند؟ سازمان تبلیغات اسلامی چرا هیچ تبلیغ آشکاری در این خصوص انجام نمی‌دهد؟ چرا مجلس در تصویب یک قانون تأثیرگذار و جامع در پاسداشت حرمت حجاب و عفاف این‌قدر تعلل کرده است؟ چرا وزارت میراث فرهنگی در باب رعایت حجاب و عفاف اینقدر بی‌مبالات است؟ چرا مدیران سازمان‌ها و ادارات دولتی خود را در مسأله حجاب و عفاف مسئول نمی‌دانند؟ گاهی از ترک فعل بسیاری از این دستگاه‌ها، باید فریاد کشید.

وی با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» از ثمرات همان دفاع مقدس است، گفت: دفاع مقدس به ما آموخت که این موشک‌ها باید ساخته شود. در جنگ نرمی که به این صورت انجام می‌گیرد، برخی دستگاه‌ها به خواب رفته‌اند. ممکن است برخی از آنها زمانی بیدار شوند که دشمن پا بر گردن آنها نهاده باشد. دستگاه‌هایی که ترک فعل دارند، هم امروز و هم در قیامت مؤاخذه خواهند شد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی، ضمن تشکر از نیروی انتظامی بابت اجرای طرح نور، گفت: حقیقتا کاری که امروز نیروی انتظامی در مقابله با پدیده کشف حجاب و حیازدایی از جامعه اسلامی آغاز کرده است یک جهاد الهی و لبیک به هشدار رهبر فرزانه انقلاب است که لازم است با دقت و جدیّت تمام دنبال شود.

کلانتری گفت: امروز خانواده‌های داغدار شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) و همه دلسوزان اسلام و میهن اسلامی منتظر اقدامات همه جانبه در مقابله با حرمت‌شکنی‌هایی هستند که در تلاش است جامعه دینی و انقلابی را به دوران پهلوی و حاکمیت فرهنگ منحط غربی بازگردانند. طرح نور در حقیقت مقابله با تحجر و واپس‌گرایی است که باید مورد حمایت همه نیرو‌های مؤمن و متعهد قرار گیرد. حضرت آقا فرمودند، هدف اصلی این فتنه این است که ما را به فضای فضاحت‌بار طاغوت برگردانند؛ همچون جاهلیت اولی که پس از بعثت پیامبر (ص) برخی تلاش می‌کردند مردم را به عصر پیش از پیامبر (ص) برگردانند.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است
  • روحیه داوطلبی در هلال احمر برآمده از اراده انسانی است
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمی‌دانند؟
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است