Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@12:16:42 GMT

ایران فقط یک موزه علم واقعی دارد!

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۲۸۳۸

ایران فقط یک موزه علم واقعی دارد!

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، سی‌وهشتمین قسمت فصل ششم «چرخ» به بررسی وضعیت موزه‌های علم ‌و فناوری در ایران اختصاص داشت. در «میز فناوری» برنامه دوشنبه 13 آبان، محمدحسین جهان‌پناه به‌عنوان مجری-کارشناس «چرخ»، میزبان سیف‌اله جلیلی، رئیس موزه ملی علم و فناوری ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلیلی صحبت‌هایش را با توضیحاتی درباره تاریخچه شکل‌گیری موزه‌ها در دنیا آغاز کرد: در قرن 15 موزه‌ها در ابتدا مجموعه‌های خصوصی افراد بودند. آن چیزی که واقعاً به‌عنوان موزه شروع به کار کرد و برای مردم بازگشایی شد، سال 1471 بود. این موزه‌ مجموعه پاپ ششم بود. از همان دوران صنایع مختلف و دانشگاه‌ها کم‌کم درگیر موضوع راه‌اندازی موزه‌ها شدند. اولین موزه‌ای که واقعاً جزو بزرگترین و مهم‌ترین موزه‌های امروزی هم محسوب می‌شود، موزه لوور پاریس بود. این موزه به‌عنوان موزه‌های هنر در سال 1793 ایجاد شد. سال 1759 هم موزه بریتانیا تأسیس شد که موزه تاریخ بود. موزی تاریخ طبیعی فرانسه هم سال 1793 ایجاد شد.

از نگهداری اشیا تا آموزش مردمی علم

رئیس موزه ملی علم و فناوری ایران در ادامه‌ درباره شکل‌گیری اولین موزه‌های علم دنیا گفت: نسل اول این موزه‌ها در قرن هجدهم ایجاد شد. سال 1794 هنرستان ملی علم و صنعت فرانسه یک مجموعه علمی را راه‌اندازی کرد. نسل دوم اوایل قرن بیستم تأسیس شد. در سال 1906 موزه دویچه آلمان، سال 1930 موزه علم و صنعت نیویورک و سال 1933 موزه علم و صنعت شیکاگو راه‌اندازی شد. نسل سوم هم تحت عنوان مراکز علوم و فناوری آغاز به کار کردند، به سال 1937 برمی‌گردد که کاخ اکتشاف پاریس افتتاح شد. به‌طور کلی نسل اول با اهداف نگهداری، مجموعه‌داری و پژوهش ایجاد شد؛ اما از نسل دوم و سوم، آموزش عموم مردم به‌عنوان اهداف اصلی مطرح شد.

لطفاً به وسایل دست بزنید!

جلیلی درباره تفاوت موزه‌های کلاسیک با موزه‌ها و مراکز علم و فناوری بیان کرد: تفاوت بنیادینی که بین موزه‌های سنتی و موزه‌های علم وجود دارد، این است که موزه‌های سنتی معمولاً مراکزی برای نمایش اشیای تاریخی است. این مجموعه‌ها فقط برای دیدن هستند و اجازه دست زدن به آنها را ندارید. موزه‌ها و مراکز علوم و فناوری، تعاملی هستند؛ یعنی شما مجاز هستید به وسایل آنها دست بزنید و با آنها کار کنید. این موزه‌ها محل آموزش هستند. در واقع در این موزه‌ها می‌گویند لطفاً به وسایل اینجا دست بزنید!

ایران فقط یک موزه علم واقعی دارد

جلیلی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره‌ وضعیت مراکز و موزه‌های علم و فناوری در ایران گفت: اولین موزه‌های سنتی ایران در سال 1295 در زمان ناصرالدین‌شاه افتتاح شد. از این سال موزه‌های سنتی بسیار زیادی در ایران به‌وجود آمدند؛ اما موزه‌های علمی ایران بسیار کم هستند. شاید اصلی‌ترین و واقعی‌ترین موزه علمی ایران، موزه ملی علم و فناوری ایران است که سال 1389 تأسیس شده است. در خیلی از شهرهای ایران، موزه تاریخ طبیعی وجود دارد؛ اما نمی‌توان به آنها موزه علم گفت. در ایران، استقبال از مراکز علمی محدود است؛ چون دسترسی به آنها کم است؛ اما موزه ملی علم و فناوری ایران، سالانه حدود 50 هزار بازدیدکننده دارند.

شایعه‌ است؛ با خیال راحت ذرت بخورید!

در ابتدای این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری برنامه، صحت‌وسقم شایعات داغ این روزها درباره آلودگی ذرت‌های موجود در بازار را از سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت جویا شد که کیانوش جهان‌پور پاسخ داد: از سال 95 محموله‌هایی در گمرکات کشور از واردات ذرت وجود دارد که وزارت بهداشت به علت تشخیص ندادن سلامت آنها، جواز ترخیص این کالاها را نداده است. به همین دلیل این ذرت‌های ناسالم به هیچ‌وجه در بازار داخلی و چرخه‌ی غذایی کشور وجود ندارد. طبق مقررات، اجازه ترخیص این ذرت‌های ناسالم داده نخواهد شد و مسئولان مربوطه درباره‌ی امحا یا عودت این کالاها به فروشنده تصمیم خواهند گرفت.

وی ادامه داد: این موضوع بسیار بد منعکس شد و باید تأکید کرد هیچ ذرت ناسالمی در حال حاضر در کشور وجود ندارد و مردم با اطمینان می‌توانند این محصولات را مصرف کنند.» در بخش روایت خبری برنامه هم علی خورشیدی، کارشناس «چرخ»، اخبار جدید مربوط به پروژه فوق‌محرمانه یک هوافضاپیمای سری x27 و رکوردشکنی سرعتی با سرعت 1610 کیلومتر بر ساعت یک خودروی غیرعادی را بررسی کرد.

گزارش‌ بهزاد یوسفی از موزه‌ی ملی علم و فناوری ایران از دیگر بخش‌های سی‌وهشتمین قسمت «چرخ» در فصل ششم بود.

«چرخ» روزهای،یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

168 / 168 برنامه چرخ برنامه تلویزیونی چرخ شبکه چهار سیما موزه علم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: برنامه چرخ برنامه تلویزیونی چرخ شبکه چهار سیما موزه علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی از انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز برای نمایش در نمایشگاه روز جهانی موزه‌ها خبر داد.

احمد حمزه‌زاده روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به‌ مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان‌ از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌ شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌ شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

وی گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌ شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • پائز و یک سورپرایز غیر والیبالی! (عکس)‌
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران