Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید کنندگان شهرک صنعتی نمونه کاسپین قزوین با یک رخداد عجیب در هیئت دولت گرفتار مشکل مالیاتی شده اند و همچنان بعد از ۳ سال پیگیری هیچ مسئولی پاسخگوی آن‌ها نیست.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ شهرک صنعتی کاسپین (یک) واقع در استان قزوین در سال ۱۳۷۸ با هدف کمک به رونق تولید و صنعت و ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته و جلوگیری از تمرکز گرایی در پایتخت و کلان‌شهرها، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از پایتخت و با انگیزه‌ی تشویق معافیت مالیاتی ۵ ساله تاسیس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرک با تعداد ۳۲۰ واحد تولیدی بزرگ که حدود ۲۰۰ واحد آن با ۱۲ هزار پرسنل فعال و ۱۲۰ واحد در حال تاسیس یا تجهیز (با پیش بینی ایجاد ۸ هزار شغل) است به عنوان یکی از شهرک‌های صنعتی نمونه در کشور شناخته می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  
سال ۱۳۹۴ در مجلس برای خروج صنعت کشور از رکود و کمک به بخش تولید تصمیم به افزایش مشوق برای این دست از شهرک‌های صنعتی تصمیم گرفته می‌شود که معافیت برای واحد‌های تولیدی از ۵ سال به ۷ تا ۱۴ سال ارتقا یابد و قانون آن تصویب می‌شود.
شهریور ۱۳۹۴ در هیئت وزیران بخشنامه اجرایی این قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در غیاب وزیر صنعت وقت، در عین ناباوری با ابتکار خانم ابتکار؛ رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه دود و آلایندگی از هوا منتقل می‌شود و نه از زمین، شاخص اندازه گیری شعاع ۱۲۰ کیلوکتری از پایتخت از "زمینی" به " هوایی" تغییر می‌یابد و به این صورت فاصله شهرک صنعتی کاسپین یک از ۱۲۵ کیلومتر از پایتخت به ۱۶۶ کیلومتر تبدیل شده و از شمول این مشوق مالیاتی به طور کامل خارج می‌شود.
در واقع با تغییر یک کلمه در بخشنامه اجرایی، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقا نظام مالی کشور به هوا رفته و مشوق مالیاتی سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی سه استان قزوین، قم و سمنان ازبین می‌رود و این درحالی است که صد‌ها سرمایه گذار و تولید کننده‌ی داخلی و خارجی روی این قانون مصوب شده حساب کرده و به شوق همین مشوق در این مکان‌ها میلیارد‌ها تومان و میلیون‌ها دلار سرمایه گذاری کرده اند.  
از سوی دیگر شهرک‌های صنعتی استان‌های قم و سمنان با پیگیری مسئولین و نمایندگان استان خود از این بخشنامه اجرایی غلط مستثنی می‌شوند، اما واحد‌های شهرک صنعتی کاسپین قزوین علی رغم پیگیری‌های مکرر از سوی ۳ استاندار مختلف و نمایندگان خود در مجلس و نامه نگاری چند وزیر صنعت و اقتصاد به جایی نمی‌رسد و بعد از پذشت بیش از ۳ سال همچنان گرفتار این معضل مانده است و البته ضمن خوشحالی از حل مشکل شهرک‌های صنعتی قم و سمنان و تایید درست بودن این مساله بسی جای تامل دارد که چگونه آن‌ها توانسته اند مستثنی شوند، اما استان قزوین با این همه درخواست و مطالبه و قول مسئولین مختلف، اما تا کنون حتی موفق به دریافت کوچکترین پاسخی از سوی هیئت دولت و به ویژه معاون اول رئیس جمهور نشده است!  
با شرایط غیر یکسان و تبعیضی که صورت گرفته آیا یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی قزوین که باید ۲۰ درصد از سود خود را مالیات بپردازد می‌تواند با تولید کننده هم صنف خود در شهرک صنعتی قم یا سمنان که مشمول مالیات صفر است در بازار رقابت کند؟
برای نمونه یکی از واحد‌های صنعت چاپ در شهرک صنعتی کاسپین با بیش از ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و تجهیزات درجه یک بهره برداری را متوقف کرده و معطل رفع مشکل مالیاتی شهرک شده است چرا که نمی‌تواند با شرایط غیر یکسان در بازار مشترک با رقیب خود در شهرک صنعتی سمنان رقابت کند.         پیش بینی می شود با درنظر گرفتن 8 هزار شغلی که با فعال شدن 120 واحد مثل همین چاپخانه  بوجود می آید و پر شدن ظرفیت خالی 200 واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی کاسپین که منتظر تعیین تکلیف مسئله معافیت مالیاتی هستند بیش از 12 هزار شغل جدید ایجاد می شود که همچنان در وضعیت نامعلوم قرار دارد.

اصل ثبات قوانین و رویه‌ها یکی از اساسی‌ترین اصول سرمایه گذاری در هر کشور است لذا به هیچ وجه قابل قبول نیست که با تغییر یک کلمه در بخشنامه اجرایی، اجرای یک قانون مشخص و مدون و وعده‌ی سیستم مدیریتی کشور به سرمایه گذار و بخش خصوصی که روی آن حساب کرده ازبین برود! در این نا اطمینانی آیا سرمایه گذار دیگری حاضر به سرمایه گذاری در تولید و صنعت خواهد بود؟!   سرمایه گذاری خارجی که بماند! آیا حتی سرمایه دار و فعال اقتصادی داخلی حاضر است با وجود مشکلات دیگر کسب و کار و نظام بانک و بیمه در حوزه تولید و صنعت کشور از خیر بازار‌های غیر مولد و پربازده و زودبازده و کم دردسر بگذرد و سرمایه‌ی خود را روانه‌ی تولید و صنعتی کند که دستخوش چنین مسائلی است؟ آیا رونق تولید و اشتغال با این رویه‌ها ممکن است؟ آیا اعتبار کشور عزیزمان ایران در بین سرمایه گذاران خارجی که با این رفتار‌های عجیب دولت مواجه می‌شوند در مجامع بین المللی خدشه دار نمی‌شود؟

چطور ممکن است این همه شعار و وعده‌ی حمایت از تولید از مسئولین اجرایی و سران قوا شنیده شود و صدای چند ده واحد تولیدی که مورد بی مهری و ظلم قرار گرفته اند بعد از گذشت ۳ سال به جایی نرسد؟
چطور می‌توان باور کرد که معاون اول رئیس جمهور به عنوان دومین مقام اجرایی کشور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی که در هر جایی حمایت قاطعانه از تولید و صنعت را اولویت خود و دولت می‌داند بعد از ۳ سال به هیچ یک از نامه‌ها و درخواست‌های نمایندگان مجلس و ۳ استاندار قزوین و چند وزیر اقتصاد و صنعت واکنشی نشان ندهد؟!    
چطور وزیر صنعتی که تنها راه نجات کشور را رونق فعالیت‌های مولد و رشد بخش صنعت می‌داند و خود را موظف به رفع موانع تولید معرفی می‌کند در طول مدت خدمت خود برای رفع این معضل نتوانسته است کاری کند؟!
در همین دیدار اخیر دانشجویان و دانش آموزان با رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه تورم و مشکلات اقتصادی کشور به مردم فشار می‌آورد فرمودند که اگر بخواهیم این مشکلات برطرف شود تنها راه این است که به مسئله تولید ملی بپردازیم و در همین خصوص وزیر محترم صنعت مرا خرسند کرد و به بنده قول داد هر جایی و هر واحد تولیدی صنعتی که دچار مشکل شده و بخواهد تعطیل شود ما سراغش می‌رویم و نمی‌گذاریم تعطیل شود و این عالی است و باید پای این قول بایستند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
پس بسم الله، این گوی و این میدان! منتظریم ببینیم که جناب آقای رحمانی وزیر محترم صنعت به این قول خود عمل می‌کنند و به مشکل مالیاتی شهرک صنعتی قزوین و ده‌ها واحد تولیدی صنعتی ورود کرده و آن را به سرعت حل می‌کنند یا همچنان شاهد تعطیلی و معطل ماندن سرمایه گذاری و متوقف شدن توسعه کارخانجات این شهرک صنعتی نمونه و از دست رفتن ۸ هزار شغل خواهیم بود!
در صورت عدم پاسخگویی معاون اول محترم ریاست جمهوری و وزیر محترم صنعت و رسیدگی به مشکل تولیدکنندگان در بخش بعدی پرونده در هفته‌ی آتی تمامی نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های مذکور و سایر مصاحبه ها و ابعاد دیگری از پرونده را منتشر خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهرک صنعتی کاسپین قزوین رونق تولید وزارت صنعت جهانگیری ابتکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۴۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد

سید مسعود عظیمی با بیان اینکه ایجاد ناحیه صنعتی جویم از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرارگرفت و در دور دوم سفر ریاست محترم جمهوری نیز مصوب شده است افزود: در این مدت استعلامات اصلی این ناحیه صنعتی اخذ و ناحیه صنعتی جویم در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز به تصویب رسید.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه تعادل و توازن بخشی در ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از برنامه‌های راهبردی این شرکت است گفت: باتوجه به اینکه شهرستان جویم از شهرستان‌های نوپای استان است، تمام تلاش خود را برای تسریع در راه اندازی ناحیه صنعتی بکارخواهیم بست.

او گفت: باراه اندازی ناحیه صنعتی جویم شاهد جذب سرمایه گذار، توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود. 

عظیمی با اشاره به اینکه برای راه اندازی ناحیه صنعتی، تامین زیرساخت‌ها نظیر آب، برق، گاز وجاده دسترسی از نیاز‌های اساسی است که بر اساس قانون باید توسط دستگاه‌های خدمات رسان تامین شود گفت:در راه اندازی این ناحیه صنعتی باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند تا، زیرساخت‌های آن به سرعت احداث شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود:باتوجه به قرارگیری شهرستان جویم در محور ترانزیتی جنوب و موقعیت این ناحیه صنعتی در جوار این بزرگراه و همچنین ظرفیت‌های موجود در شهرستان بتوانیم شاهد تسریع در راه اندازی این ناحیه صنعتی و جذب سرمایه گذار باشیم.

در جلسه شورای اداری شهرستان جویم که به ریاست استاندار فارس برگزار شد مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی لارستان حداکثر ظرف مدت ۷ ماه نسبت به ایجاد مسیر دسترسی ناحیه صنعتی اقدام و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز نسبت به اختصاص اعتبارات طرح اقدام کند.

همچنین مقرر شد دستگاه‌های اجرایی نسبت به تامین ۵ لیتر برثانیه آب بهمراه خط انتقال، تخصیص۷مگاوات برق از پست و اجرای خط انتقال برق، تامین ۵۰۰۰متر مکعب بر ساعت گاز و اجرای خط فیبر نوری تا ورودی ناحیه صنعتی جویم و تحویل و تحول و انتقال سند اراضی اقدامات لازم را انجام و بصورت هفتگی گزارش پیگیری اقدامات خود را به استانداری فارس اعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ