Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@21:02:40 GMT

مسجدی که با نیت پدر ساخته شد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۶۳۸۸

مسجدی که با نیت پدر ساخته شد

از کوچه‌پس‌کوچه‌های چهنو می‌گذرم و حسینیه سربازان حسینی پیش رویم سبز می‌شود. وارد که می‌شوم اولین چیزی که می‌بینم وقف‌نامه واقف حسینیه، زنده‌یاد حسن‌نژاد روی سنگ مرمر است...

به گزارش خبرگزاری شبستان: از کوچه‌پس‌کوچه‌های چهنو می‌گذرم و حسینیه سربازان حسینی پیش رویم سبز می‌شود. وارد که می‌شوم اولین چیزی که می‌بینم وقف‌نامه واقف حسینیه، زنده‌یاد حسن‌نژاد روی سنگ مرمر است که از سقف تا زمین ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پله‌ها را بالا می‌روم و در که باز می‌شود برق آینه‌های سرتاسری روی سقف و دیوار‌ها مرا سر جایم میخکوب می‌کند. با همه حسینیه‌هایی که تاکنون دیده‌ام فرق دارد و بعد متوجه می‌شوم که این تفاوت در باطن آن و اقداماتی که در آن انجام می‌شود هم وجود دارد. قرار مصاحبه را با یکی از فرزندانش گذاشته‌ایم و داخل حسینیه گفتگو می‌کنیم.

 

حسن‌نژاد یکی از ۸ پسر مرحوم است که پس از فوت او با تک خواهرشان امور آن را در دست می‌گیرند. او ابتدا پیش از همه چیز از پیشینه مسجد می‌گوید: «ساخت مسجد با نیت پدرم و در سال ۷۲ کلید خورد. از سال ۷۹ ساخت آن تسریع پیدا کرد. سال ۸۵ پدرم فوت کرد و آیینه‌کاری و یک‌سری کار‌های جزئی باقی مانده بود. مابقی کار را ما فرزندان انجام دادیم. کار آیینه‌کاری آن را سپردیم به آیینه‌کاران حرم امام رضا (ع) که یکی از معروف‌ترین آن‌ها وحید قدیریان بود. آیینه‌کاری این حسینیه کار سختی است، چون متراژ زیادی دارد. حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر آیینه‌کاری در دو سقف و دو طبقه این حسینیه انجام شد. سرانجام سال ۸۶ در شب نیمه شعبان این حسینیه افتتاح شد.»

 

تجلیل از شاعران در حسینیه

حسن‌نژاد درباره جلسات و فعالیت‌هایی که در این حسینیه انجام می‌شود، می‌گوید: «مراسم مختلف مذهبی به مناسبت‌های مختلف در این حسینیه برگزار می‌شود، اما یکی از باشکوه‌ترین آن‌ها مراسم شیرخوارگان حسینی است که از صفر تا صد آن را خواهرم برعهده دارد. از دیگر مجالس که به‌نوعی این حسینیه پایه‌گذرا آن بوده است، در شب شهادت حضرت خدیجه (س) برگزار می‌شود. ما اینجا علاوه‌بر مراسم مذهبی اقدامات فرهنگی هم انجام می‌دهیم. معروف‌ترین آن هم مراسم تجلیل از شعرای شاعران آیینی، نوحه‌سرایان، مداحان و پیرغلامان محله بود که در روز هفتم شهادت امام حسین (ع) برگزار شد. این مراسم در واقع یک گردهمایی بزرگ بود که چند صد نفر در آن شرکت کردند.»

 

از کودک هفت ساله تا پیرمرد نابینا.

اما او مهم‌ترین رویداد این حسینیه را متعلق به زائران امام رضا (ع) می‌داند. اسکان زائران پیاده که کیلومتر‌ها پیاده‌روی کرده و بعد در این مکان از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. این پذیرایی هم توسط اعضای هیئت خود حسینیه (هیئت بنی‌هاشم) انجام می‌شود. ۲۰ درصد کار هم افراد محله چهنو تقبل می‌کنند. روز اول با ورود زائران به مسجد سپنج دود می‌کنند و بعد با یک چایی تازه‌دم خستگی را از تنشان می‌زدایند. صبحانه، ناهار و شام هم با حسینیه است. از او می‌خواهم درباره کاروان‌هایی که در اینجا اسکان داده می‌شوند توضیح بدهد که می‌گوید: «درست است که بیشتر زائران ما از سرخس و روستا‌های اطراف هستند، اما از هر کجا که فکرش را بکنید زائر داریم. یک‌سال کاروانی از اهواز آمده بودند. یک کاروان پانصد نفره که همه را در حسینیه اسکان دادیم. سال پیش کاروان مداحان اصفهانی را اسکان دادیم که آن هم در نوع خودش جالب بود. در این کاروان از زائر هفت ساله تا پیرمرد نابینا وجود داشت، یک‌بار هم سیل‌زده‌های کرمان برای زیارت آمده بودند، ماتم دیده بودند و حس و حال عجیبی به حسینیه بخشیده بودند. پذیرایی از این زائران هم برای ما تجربه‌ای ارزشمند و خوب بود.»

 

کاروان عراق

علاوه‌بر شهر‌ها و روستا‌های داخل کشور ما از کشور‌های اطراف هم زائر پذیرفته‌ایم. سال پیش کاروان سیصد نفره از کشور عراق به مدت سه شب در این حسینیه ماندند. آمدنشان هم برنامه‌ریزی‌شده نبود. برادرم اتفاقی در فرودگاه به آن‌ها برخورده و متوجه شده بود که بی‌جا و مکان مانده‌اند و بعد دعوتشان کرد به حسینیه. عده‌ای از آن جمعیت اهل تسنن بودند که بعد از اسکان در حسینیه و مراوده با خادمان و اعضای هیئت شیعه شدند.

 

داستان احداث حسینیه

ماجرای اسکان زائران برمی‌گردد به قبل از احداث این حسینیه زمانی که مرحوم حسن‌نژاد در خانه خود از زائران پذیرایی می‌کرد و همیشه فکر تأسیس یک حسینیه و تشکیل یک هیئت مذهبی را در سر داشت. تا قبل از سال ۷۹ او به ۴، ۵ هیئت که از نظر مالی ضعیف بودند کمک می‌کرد و بعد بر اثر دیدن یک خواب تصمیم می‌گیرد به آرزوی همیشگی‌اش جامه عمل بپوشاند.

 

کمک به زائر

از «حسن‌نژاد» می‌خواهم از پدرش بیشتر بگوید و او از همان ابتدا همه چیز را توضیح می‌دهد: «پدرم روستازاده‌ای بود. یک روستایی ساده اهل رشتخوار تربت‌حیدریه که با دست خالی به مشهد مهاجرت می‌کند. اول کارش را با تخم‌مرغ‌فروشی آغاز می‌کند. هر روز با یک دوچرخه فکستنی شهر را دوره می‌کند و تخم‌مرغ به مردم می‌فروشد بعد از مدتی مرغ‌داری می‌زند و بعد هم کشتارگاه. مرحله به مرحله که پیشرفت می‌کند. کمک‌های او هم به افراد، مؤسسه‌ها، خیریه‌ها، هیئت‌ها و... بیشتر می‌شود. سه مدرسه می‌سازد و یک آسایشگاه معلولان در شاندیز و... ما در جریان خیلی از کمک‌ها نبودیم و تازه بعد از فوت پدر متوجه آن شدیم. این حسینیه هم در اصل با انگیزه شکل‌گیری اقدامات مردمی، کمک به مردم از جمله زائران و به‌ویژه زائران بی‌بضاعت احداث شد.»

 

منبع: شهرآرانیوز/شهرکی

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان راهپیمایی 13 آبان یوم الله ۱۳ آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی استکبار ستیزی مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد حسینیه مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۶۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات

رئیس سازمان راهداری با بیان این‌که برای ایام اربعین با مشکل تامین ناوگان مواجه هستیم، گفت: این مشکل را از طریق واردات و استفاده از ظرفیت داخلی رفع می‌کنیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داریوش امانی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری برای اربعین 1403، اظهار کرد:‌ در حوزه زیرساخت‌ها اقداماتی در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی در حال انجام است، بر اساس پیش‌بینی‌ها یک هفته قبل از اربعین حسینی پروژه‌ها تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: بخشی از این پروژه‌ها مربوط به روکش آسفالت، رفع نقاط پرحادثه، روشنایی، نصب نیوجرسی و تابلو علائم بوده که در حال انجام است.

وی از برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات بهتر به زائران در اربعین امسال خبر داد و با اعلام این‌که امسال 14 هزار میلیارد ریال اعتبار در بخش پروژه‌های زیرساخت راه اربعین تأمین اعتبار شده است، یادآور شد: پروژه‌هایی که در پایانه‌های مرزی انجام می‌شود مربوط به بحث بهسازی و بازسازی سرویس‌های بهداشتی، افزایش سایبان‌ها، مه‌پاش و ایجاد تونل‌های سرد در ایام گرم از سال است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: در پایانه برکت مهران نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش سایبان‌ها، سرویس‌های بهداشتی و مسقف کردن سازه‌ها در این محوطه انجام شده است.

امانی تاکید کرد: در زمینه ناوگان حمل‌ونقل نیز که با مشکل کمبود و نوسازی مواجه هستیم، نشست‌هایی برگزار شده تا بتوانیم تعدادی اتوبوس را از خارج از کشور وارد و از ظرفیت کارخانه‌ها و صنایع بزرگ نیز در این ایام و در زمان مسیر رفت زائران بهره بگیریم.

وی با بیان این که باید با تدابیر خود در بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار بتوانیم جوابگوی مردم باشیم، گفت: به فضل الهی و مدد امام حسین (ع) سال گذشته با وجود کمبود ناوگان با کمترین مشکلی اربعین باشکوهی برگزار شد و طبق آمار ستاد اربعین بیشترین معطلی دو ساعت بود. همه مدیران با تمام توان و امکانات سازمانی باید در خدمت اربعین و خدمت‌رسانی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین باشند و هیچ‌گونه کوتاهی از هیچ مدیری پذیرفته نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند
  • انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • هزار و ۵۰۰ نفر عازم سرزمین وحی شدند
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟