Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@21:32:30 GMT

دماوند با فقر نسبی سرانه کتابخانه مواجه است

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۸۹۹۹

دماوند با فقر نسبی سرانه کتابخانه مواجه است

شاهرخ جهانشاهی روز سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان که با حضور اعضای کتابخانه ها برگزار شد، با بیان اینکه ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی یک ضرورت است، اظهار داشت: شهرستان دماوند بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۱۲۵ هزار نفر جمعیت دارد که قطعا با گذشت این سال ها شاهد افزایش جمعیت هستیم.

وی با بیان اینکه با گسترش جمعیت باید زیرساخت های بخش کتاب و کتابخوانی را فراهم کنیم، افزود: اگر به دنبال حفظ و گسترش فرهنگ غنی دماوند هستیم باید فقر نسبی سرانه کتابخانه در دماوند را از بین ببریم تا شاهد توسعه شهرستان در این بخش باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند با اشاره به اینکه توسعه فرهنگی موجب توسعه در تمامی زمینه ها و بخش ها می شود، گفت: علاوه بر توسعه سرانه کتابخانه، دستگاه های فرهنکی همچون کانون پرورش فکری، آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز غفلت نکنند.

حسین محمدی، رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند نیز در این نشست به در پیش بودن هفته کتاب و کتابخوانی اشاره و اظهار داشت: در این هفته برنامه های ویژه ای همچون برگزاری مسابقات نقاشی، همایش دانشجو، نشست شعرخوانی، نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب، بازدید از کتابخانه های مدارس، قصه‌گویی و برگزاری کارگاه برای مادران قصه‌گو، نمایشگاه کتاب و عضویت رایگان پیش بینی شده است.

وی در ادامه با اشاره به سند آمایش سرزمینی شهرستان دماوند نیز خاطرنشان کرد: این سند در قالب آیتم ها و برنامه های پیش بینی شده و بر اساس شاخص های مهم حوزه کتاب و کتابخوانی شکل گرفته و تمامی موضوعات همچون جمعیت، میزان دسترسی و ... مورد توجه است.

محمدی تصریح کرد: طبق آمار موجود، ۱۸ باب کتابخانه برای شهرستان دماوند براساس سند آمایشی در نظر گرفته شده و این درحالی است که دماوند ۱۸ باب کتابخانه ندارد و بخش عمده ای از آنها غیرفعال هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون ۶ کتابخانه فعال در منطقه وجود دارد که دو مورد آن مشارکتی است، گفت: با وجود این تعداد کتابخانه، بزرگ ترین آن در شهر کیلان واقع شده که هم جمعیتی کمتری نسبت به دیگر مناطق دارد و هم دسترسی را برای استفاده دیگران کاهش داده و حتی دو شهر آبعلی و رودهن فاقد کتابخانه است.

رئیس کتابخانه های عمومی دماوند افزود: کتابخانه‌های فعلی با توجه به مکان از وضعیت خوبی براساس استانداردها برخوردار نیستند و حتی میزان فضای کتابخانه های موجود به میزان کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه نخستین کتابخانه روستایی شهرستان دماوند در روستای سربندان امسال بهره برداری می شود، بیان داشت: بر اساس این سند احداث کتابخانه برای روستاها و دهستان‌های بالای ۲۵۰۰ نفر جمعیت امکانپذیر است که در شهرستان دماوند دو روستای مهرآباد و سربندان این شرایط را دارند که روستای سربندان امسال قابل بهره برداری است.

محمدی با بیان اینکه این شهرستان از لحاظ شاخص فضای کتابخانه‌ای رتبه سوم را در سطح استان دارد، گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر باید هشت مترمربع فضا داشته باشیم که در حال حاضر یک متر و شش دهم است.

وی با بیان اینکه هرچه فضای کتابخانه بیشتر باشد تعداد منابع و عضو افزایش خواهد یافت، بیان کرد: با توجه به شاخص تعداد اعضا در سند، برای شهرستان دماوند به ازای هر ۱۰۰ نفر باید ۳۰ درصد از جمعیت شهرستان دماوند عضو کتابخانه‌های عمومی باشند که این میزان در حال حاضر کم بوده و رتبه هفتم را در استان داریم؛ هم اکنون ۳هزار و ۱۳۶ نفر عضو داریم.

محمدی در خصوص تعداد منابع افزود: در هر کتابخانه باید به ازای هر نفر چهار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم که در حال حاضر مجموعا ۵۳ هزار و ۱۴۸ نسخه و ۳۳۶ عنوان کتاب وجود دارد و رتبه ما در استان سه است. میزان امانت هم به ازای هر صدنفر ۴۱ نسخه است که دماوند رتبه ۷ را دارد.

عباس صفری، شهردار دماوند نیز با اشاره به تکمیل کتابخانه خیرساز شهر دماوند بعد از گذشت چندین سال توسط شهرداری، گفت: امسال شهرداری با دریافت مجوز یک میلیارد تومانی از سوی شورا جهت تکمیل کتابخانه، این پروژه را آغاز نموده است؛ گرچه این میزان برای تکمیل کافی نیست.

وی گفت: شهرداری دماوند در تمامی بخش ها همچون پرداخت ۵درصد، چاپ کتاب، برنامه های فرهنگی و ... امور کتابخانه های شهرستان را حمایت نموده و البته برای تقویت این نهاد نیازمند حمایت های بیشتر خیرین هستیم.

برچسب‌ها شهرستان دماوند کتاب کتابخانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان دماوند کتاب کتابخانه شهرستان دماوند کتاب کتابخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند

ایسنا/مازندران رییس جمعیت هلال‌احمرشهرستان از نجات جان ۴ کوهنورد گمشده در مسیر صعود به قله دماوند توسط نیروهای عملیاتی این جمعیت با راهنمایی‌های تلفنی به یکی از اعضای این گروه خبر داد.

جمشید نیکزاد دراین رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: گزارش مفقودی ۴ کوهنورد تهرانی در مسیر بازگشت از صعود به قله دماوند به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر اعلام شد و بلافاصله عوامل این جمعیت در پایگاه عملیات کوهستان شهر رینه با برقراری ارتباط تلفنی با اعضای گروه، شرایط راهنمایی مسیر بازگشت را برای آنها ایجاد کردند.

وی افزود: به علت شرایط جوی نامناسب، اعضای این گروه در ارتفاع بیش از ۳۶۰۰ متری مسیر بازگشت خود را گم کرده بودند و با راهنمایی که به صورت تلفنی با آنها ایجاد شده بود به پناهگاه سوم قله دماوند رسیدند.

رییس جمعیت هلال‌احمر آمل ادامه داد: پس از استقرار آنها در پناهگاه سوم و درشرایطی که آنها برای بازگشت به سمت پایین در روز بعد اقدام کرده بودند، شرایط ارتباطی با تلفن همراه هر چهارنفر از اعضای گروه قطع شده بود که درنهایت یک تیم سه نفره از پایگاه امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر مستقر در شهر رینه و یک گروه کوهنوردی داوطلب مردمی از استان البرز برای جستجو و پیدا کردن این کوهنوردان وارد مسیر صعود آنها در ارتفاعات قله دماوند شدند.

نیکزاده اضافه کرد: پس از چند ساعت جستجو در مسیرهای مختلف و اعلام شده اعضای گروه، در نهایت با اعلام قرارگاه فدراسیون کوهنوردی درشهر رینه، که اعضای گروه به این مکان رسیدند ،در نهایت اعضای گروه در سلامت کامل و بعد از حدود دو روز از صعود و گم شدن در مسیر بازگشت نجات یافتند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان آمل درعین حال به کوهنوردان و دیگرعلاقمندان به طبیعت گردی در فصل بهار توصیه کرد: افرادی که قصد صعود به قله دماوند را دارند، حتما با همراهی کوهنوردان خبره که تجربه صعود در شرایط‌های خاص را دارند، بهره ببرند.

وی همچنین اضافه کرد: در صورت نیاز به کمک و قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کوهستان حتّی بدون داشتن سیم کارت در تلفن همراه، با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.

دماوند با ۵۶۰۰ متر بلندترین قله‌ ایران  است و بیشترین صعود به این قله نیز از نیمه اردیبهشت تا اوایل شهریور انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • ۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش