Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از کارهایی که امام حسن عسکری (ع) در دوران امامت خود انجام دادند، این بود که سوالاتی که از حضرت در مباحث زندگی مردم و فقه می‌شد، به کتب فقهی و یا برخی علما ارجاع می‌دادند تا این وضعیت در دوران غیبت برای مردم محسوس باشد...

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، یازدهمین امام شیعیان امام حسن عسکری (ع) زندگی کوتاه و بسیار سختی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان تنها حدود ۲۹ سال عمر کردند و در اکثر مواقع تحت نظر بوده اند.بعد از شهادت امام هادی (ع) بنا بر وصیت ایشان امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۵۴ در حالی که ۲۲ سال سن داشت به امامت رسید. مدت امامت امام یازدهم ۶ سال بوده است.در طول دوران امامت ایشان سه خلیفه عباسی روی کار آمدند،معتز عباسی، مهتدی و معتمد.

امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۵۵ توسط معتز به زندان افتاد و دو سال زندانی بود اما معتمد که آغاز خلافتش با قیام های شیعیان مواجه شد امام را آزاد کرد ولی مجددا در سال ۲۶۰ قمری ایشان را به زندان انداخت. امام یک ماه بعد مجددا آزاد شد اما تحت نظر قرار گرفته شد. تاریخ شهادت امام حسن عسکری روز جمعه هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ قمری بوده است. ایشان در سن حدود ۲۹ سالگی به دست معتمد عباسی مسموم شد و به شهادت رسید.برای آشنایی بیشتر با اقدامات آن امام همام برای زمینه‌سازی دوران غیبت گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نصوری کارشناس مباحث مهدویت که در ادامه می آید:

 

از نقش امام حسن عسکری (ع) در زمینه‌سازی دوران غیبت بفرمایید؟

امام حسن عسکری (علیه‌السلام) برای ورود و آمادگی شیعه به دوران غیبت صغری و برای این که مردم در دوران غیبت دچار حیرت و بحران نشوند، اقدامات بسیاری را انجام دادند.یکی از اقدامات امام حسن عسکری (ع) برای زمینه‌سازی دوران غیبت، جمع‌آوری روایاتی بود که از زبان اهل بیت (ع) درباره دوران غیبت و ظهور بیان شده بود.

 

امام حسن عسکری (ع)، مباحث غیبت را که بر اساس کلام ائمه (ع) و پیامبرگرامی اسلام (ص) بیان شده بود، بین عموم مردم تبیین می‌کردند و نشر می‌دادند تا مردم با فضای بحث غیبت آشنایی داشته باشند.

 

یکی از کارهایی که امام حسن عسکری (ع) در دوران امامت خود انجام دادند، این بود که سوالاتی که از حضرت در مباحث زندگی مردم و فقه می‌شد، به کتب فقهی و یا برخی علما ارجاع می‌دادند تا این وضعیت در دوران غیبت برای مردم محسوس باشد.

امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در برخی مواقع، از پس پرده با مردم سخن می‌گفتند و به صورت آشکار و عیان با مردم گفتگو نمی‌کردند تا مردم برای دوران غیبت آمادگی پیدا کنند.

 

یکی از اقادامات امام حسن عسکری تقویت  سازمان وکالت بود در این خصوص توضیح دهید؟

ایجاد سازمان وکالت از جمله کارهایی بود که در زمان امامت امام صادق (ع) شروع شد و در زمان امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) به اوج خود رسید وامام حسن عسکری (ع) در دوران امامت خویش، سازمان وکالت را تقویت کردند.

امام حسن عسکری (علیه‌السلام)، وکلایی را از مناطق مختلف دنیای اسلام انتخاب می‌کردند و برای آنها کرسی‌هایی برگزارمی کردند؛ احمد بن اسحاق در قم، علی بن مهزیار اهوازی در خوزستان از جمله وکلای امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در آن زمان هستند، سازمان وکالت به صورت سری بود و کمک می‌کرد که جامعه شیعی از حالت بحرانی خارج شود.

 

دوران امام حسن عسکری (ع) دوران خفقان بود، امام حسن عسکری(ع) در این شرایط چگونه برخورد می کردند؟

امام حسن عسکری (ع) تا پایان دوران حیات خویش، اقدامات گسترده ای جهت حفظ حراست از حضرت مهدی(عج) انجام دادند و مسئولیت بسیار سنگینی به عهده داشتند؛ حفظ امام زمان (عج) در آن دوران بحرانی و خفقان حکومت عباسی کار سختی بود.

امام حسن عسکری (ع) به خاطر حفظ جان حضرت مهدی (عج)، آن حضرت را از دید دشمنان پنهان می‌کردند و از طرف دیگر باید فرزند خود را به برخی شیعیان نشان می‌دادند تا به مردم ثابت کنند که پس از ایشان، جانشینی وجود دارد، به طوری که در روایات آمده است که امام حسن عسکری(علیه‌السلام) حدود 40 مرتبه حضرت مهدی (عجّ) را به افراد معتمد نشان دادند.

 

امام حسن عسکری(ع) چگونه این تهدیدها را به فرصت‌ تبدیل کردند؟

اهل بیت علیهم‌السلام به ما یاد دادند که شاکر شرایط خود باشیم، امام حسن عسکری علیه‌السلام با وجود اینکه سخت ترین شرایط را داشتند، اما از امکاناتی که داشتند، تهدید ها را به فرصت ها تبدیل کردند.

امام صادق علیه‌السلام با توجه به فضای باز سیاسی که در آن زمان ایجاد شد، به تأسیس مدارس علمیه پرداختند و شاگردان زیادی تربیت کردند، امام حسن عسکری در پادگان حضور داشتند و امکاناتی نداشتند، اما تهدید را به فرصت تبدیل کردند؛ در دوران دفاع مقدس نیز شهدا و آزادگان ما از زندان بهترین استفاده را کردند.انسان دارا شاکر به داده های الهی است، انسان ندار هم شاکر بر نداده های خداوند و شاکر بر مصیبت ها و گرفتاری هاست.

 

 

 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان راهپیمایی 13 آبان کانون های فرهنگی هنری مساجد ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی مسجد 13 آبان راهپیمایی 13 آبان کانون های مساجد 13 آبان امام حسن عسکری شهادت امام حسن عسکری ع امام حسن عسکری ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۱۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است

سیدمحمد حسینی روز دوشنبه پس از حضور در مراسم روز ملی خلیج فارس در پاسخ به پرسش ایرنا در این باره افزود: قوانین متفرقه و پراکنده ای برای ایرنیان خارج از کشور وجود دارد که دولت در حال متمرکز کردن این قوانین است.

وی تاکید کرد: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز فعال تر از گذشته در حال کار در این حوزه است و رییس جمهور در این زمینه اهتمام ویژه دارد.

حسینی توضیح داد: مسائل و ابهاماتی درباره این افراد وجود دارد که از جمله آنها می توان به تابعیت کودکان ایرانیانی که در خارج از کشور به دنیا می آیند اشاره کرد که این مباحث در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مطرح شده است که به صحن دولت می آید و سپس به صورت لایحه تقدیم مجلس می شود.

وی یادآور شد: برای هنرمندان و فعالان فرهنگی خارج از کشور نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال است و زمینه برای بازگشت و کار آنان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تهدیدها را در توزیع برق به فرصت تبدیل کرده ایم
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • استرداد اموال و بدهی های بابک زنجانی؛ زمینه تبدیل اعدام به ۲۰ سال حبس!
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • دهه کرامت به یک اقدام روتین تبدیل نشود
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود