Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@02:02:13 GMT

چه کسانی در ترکیه ملک می‌خرند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۳۵۲۸

چه کسانی در ترکیه ملک می‌خرند؟

حسام عقبایی می‌گوید: حجم سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بخش املاک در کشور ترکیه طی یک سال گذشته برابر با هفت، هشت سال اخیر بوده است.

نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: طی ماه‌های اخیر حجم تبلیغات برای خرید ملک توسط خارجی‌ها در ترکیه به شدت افزایش یافته و اتفاقا ایرانی‌ها مشتریان مهمی برای املاک ترکیه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ترکیه در سال‌های اخیر تبلیغاتی هدفدار برای سرمایه گذاری خارجی‌ها در بخش املاک در دستور کار قرار داده است. ترکیه با این هدف سیاست‌های تشویقی مهمی را برای خریداران ملک در نظر گرفته است که از جمله این قوانین تسهیل‌گرانه می‌توان به اعطای حق شهروندی در ازای خرید املاکی با ارزش بیش از ۲۵۰ هزار دلار اشاره کرد. بر اساس این گزارش افزایش تقاضا برای خرید ملک در ترکیه در حالی اتفاق افتاده است که تشدید ترحیم‌ها اقتصاد ایران را با موقعیتی اضطراری مواجه کرده است. ایران سال‌هاست درگیر جنگ اقتصادی است و در این مسیر ممانعت از خروج سرمایه مولفه مهمی برای عبور از این دوران تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های سنگینی بابت تبلیغات در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای هزینه می‌شود، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد طبقه ثروتمند و بسیار مرفه در ایران مشتری اصلی املاک در ترکیه هستند، کسانی که قصد دارند با خرید ملک، حق شهروندی و ... را دریافت کنند، اما به این موضوع توجه ندارند که تحقق وعده‌های داده شده چندان هم صد در صدی نیست و بسیاری از صاحبان املاک نمی‌توانند در کنار خرید ملک از موقعیت‌های این چنین بهره‌مند شوند. در عین حال بازار املاک ترکیه به دلیل موقعیت اقتصادی این کشور چندان بازار مناسبی نیست و احتمال ضرر اقتصادی در آن بالاست و محدودیت‌های ویژه‌ای بر فروش املاک خریداری شده وضع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات جدید بر تعویض ملک در تهران با ترکیه یا گرجستان و ... استوار است، گفت: این خطر وجود دارد که با پا گرفتن چنین معاملاتی طبقه متوسط نسبت به خروج سرمایه هایش از کشور اقدام کند.

گزارش خبرآنلاین نشان می‌دهد شرکت‌های متعددی جتی به صورت ریالی پول ملک را در ایران دریافت می‌کنند. در عین حال تعویض املاک در تهران با ترکیه و گرجستان و همچنین پرداخت قسطی مبالغ از جمله پیشنهادات تازه به مشتریان است.

سرمایه‌گذاری در ملک؛ آری یا نه؟

عقبایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی تصور می‌کنند خرید ملک در ترکیه یا هر کشور دیگری می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی برای آینده باشد، اما در حقیقت این بازار اصلا بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاران نیست.

وی گفت:در برخی موارد مشخص است که برخی با هدف سرمایه‌گذاری قصد ورود به این بازار را دارند، اما باید توجه داشت که این بازار، بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

وی به تجربه سرمایه‌گذاران در بازار املاک دوبی اشاره کرد و گفت: پول‌های سرگردان در ایران، سال‌هاست به بازار املاک دیگر کشور‌ها از جمله گرجستان، دوبی و حتی اسپانیا و کانادا مهاجرت کرده‌اند، اما در نهایت زیان مالی محتمل‌تر از سود در این بازارهاست.

وی در توضیح این مطلب اضافه کرد: همین حالا ارزش لیر در ترکیه با کاهشی قابل توجه روبرو شده است، گفت: جدای از مساله امنیت سرمایه که پیشتر به آن اشاره کردم عوامل اجتماعی، سیاسی و امنیتی منطقه نیز به شدت در متزلزل کردن جایگاه ترکیه بعنوان مقصد سرمایه گذاری موثر است.

پیش از این آماری به نقل از رضا کامی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه منتشر شده است که نشان می‌دهد از آبان سال گذشته تا شهریور امسال، عراقی‌ها ۷۸۱ واحد، ایرانی‌ها ۴۸۹ واحد، روس‌ها ۲۴۸ واحد، سعودی‌ها ۲۱۴ واحد و کویتی‌ها ۱۹۱ واحد آپارتمانی در ترکیه خریداری کرده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سانتریفیوژ IR 6 مهدی خدابخشی گام چهارم فردو علی مطهری چند همسری کاظم جلالی مارک ویلموتس کردستان سوریه تابناک ملک ترکیه عقبایی سانتریفیوژ IR 6 مهدی خدابخشی گام چهارم فردو علی مطهری چند همسری کاظم جلالی مارک ویلموتس کردستان سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۳۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست

زمان اوج نقل و انتقالات مردم در حوزه مسکن در حال فرا رسیدن است، از همین رو بازار عقد قرارداد اجاره نیز قطعا داغ خواهد شد اما امسال تفاوتی اساسی با سال‌های قبل دارد و دیگر برخی نمی‌توانند با انحصارشان جیب مالک و مستاجر را خالی کنند. با رونمایی از سامانه خودنویس، امسال مستاجران به جای مجبور شدن به استفاده از بنگاه های املاک یا واسطه گران، اکنون می توانند عقد قرارداد اجاره ملک را مستقیماً با احراز هویت مستاجر و مالک از طریق پلت فرم خودنویس به سرانجام برسانند.

معرفی سامانه خودنویس این پتانسیل را دارد که با افزایش تعداد معاملات اجاره مسکن و کاهش نفوذ واسطه ها، بر بازار اجاره بها تأثیر چشمگیری داشته باشد. این سیستم با ارائه روشی مقرون به صرفه تر و کارآمدتر برای اجاره ملک، افراد بیشتری را تشویق می کند تا وارد بازار اجاره شوند و مکانی برای زندگی پیدا کنند. علاوه بر این، سامانه خودنویس این پتانسیل را دارد که با کنترل بیشتر بر روند اجاره، زمین بازی را برای مستاجرین یکسان کند. مستاجرین به جای اتکا به کارگزاران املاک و واسطه گران برای یافتن ملک، اکنون می توانند امور را به دست خود بگیرند و قرارداد اجاره را نیز به صورت رایگان ثبت کنند.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس درمورد سامانه خودنویس، گفت: با سامانه خودنویس دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان و ‌دفاتر نیست. اگر طرفین به قرارداد نهایی دست یابند؛ با احراز هویت به ثبت قرارداد خواهد خواهند پرداخت و دیگر نیازی به واسطه‌گران برای عقد قرارداد اجاره نیست و به همین ترتیب مراجعه به دفاتر اسناد به حداقل می رسد.

وی اظهار کرد: قیمت سازی که دفاتر ‌و مشاورین املاک، سایت هاو آگهی ها انجام می دهند با این سامانه از بین می رود.  قیمتی که از این طریق  بیرون‌می آید حالت روانی مثبتی برای طرفین ایجاد می کنند چون احتمال دارد  مالکی خودش راضی باشد که با قیمت کمتری ملکش را اجاره بدهد ولی وقتی که ملک را در مشاورین املاک‌ اگهی می کند آنها قیمت بالا پیشنهاد می دهند و مالک هم می پذیرد.

وی بیان کرد: چون در این سامانه همه چیز ثبت می شود در داداگاه اثبات همه موارد راحت است زمان و اطلاعات است و آن طرفی که مقصر است نمی تواند ادعای دیگری کند.

وی خاطر نشان کرد:  ما تکمیل تر این سامانه را در قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره آوردیم. 

شاکری خاطر نشان کرد: باید این سامانه به تمام معاملات مسکن توسعه یابد و حتی برای خرید و فروش باشد. ابراز هویت متعاملین و  رضایت و سوابق متعاملین را باید بیاوریم و قدرتمندش کنیم.

دیگر خبرها

  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران در مشهد
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟