Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ماست که بر ماست!

طرفداری- داستان دخالت سیاست در عالم ورزش رفته رفته وارد فاز جدیدی می‌شود. از در دست داشتن پرچم ترکیه و عراق در ورزشگاه‌های ایران تا بازی خطرناک با جان بازیکنان تیم ملی! مورد آخر را اگر فیفا به آن ورود نمی‌کرد، فدراسیون فوتبال باید پاسخگو می‌بود.

تیم ملی ایران پس از دو پیروزی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر در بازی سوم باید به مصاف تیم ملی عراق برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند وقتی است که عراق شدیداً درگیر کشمکش‌های میان دولت و مردم است و دامنه این اعتراضات تقریباً کل شهرهای این کشور را گرفته است. عراقی‌ها کنسولگری ایران را نیز به آتش کشیده‌اند و به نظر نمی‌رسید در حال حاضر اصلاً زمینه مساعدی برای حضور هیچ‌یک از تیم‌های ورزشی ایران در این کشور وجود داشته باشد.

اما نکته شک‌برانگیز در این میان سکوت فدراسیون فوتبال در قبال امنیت کاروان تیم ملی ایران است. ایرانی‌ها هیچ درخواستی برای بازی در کشوری بی‌طرف و امن ارائه نکردند تا اینکه امروز خود فیفا اعلام کرد که دیدار ایران و عراق در کشور ثالث برگزار خواهد شد.

این بی‌تفاوتی مسئولان ایرانی از چند جهت مشکوک به نظر می‌رسد و چند نقطه ابهام در این میان وجود دارد.

سیاست دوگانه ایران برای اعتراضات هنگ کنگ و عراق

نخست اینکه وقتی مردم هنگ کنگ در خیابان‌های این کشور تظاهراتی را علیه سیاست‌های دولت چین برگزار کردند فدراسیون فوتبال ایران تلاش کرد تا بازی با این تیم را در کشوری دیگر برگزار کند. حال آنکه دامنه این اعتراضات به مراتب وسعت کمتری از درگیری‌های عراق داشت، اما فدراسیون فوتبال ایران نامه‌ای به فیفا فرستاد با این مضمون که اگر شرایط این کشور ناامن است بازی در کشور ثالث برگزار شود یا اینکه امنیت تضمین شده‌ای را برای حضور در این کشور دریافت کند. فیفا نیز به ایران تضمین امنیت داد. 

اتخاذ موضعی خنثی در رابطه با به آتش کشیده شدن سرکنسولگری ایران

سال‌هاست تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا مسابقات خود با تیم‌های عربستانی را در کشوری ثالث برگزار می‌کنند. اما دلیل آن از کجا نشأت گرفت؟ حمله به سفارت عربستان در ایران در محکومیت اعدام شیخ نمیر! هنوز بعد از چندین سال باشگاه‌های ایرانی باید با خرج هزینه‌های گزاف بازی خانگی خود با تیم‌های عربستانی را در کشورهای دیگری برگزار کنند و حتی مذاکرات متعدد با AFC نیز درباره لغو این مورد بی‌نتیجه مانده است.

اما جالب است بدانید در جریان اعتراضات عراقی‌ها، کنسولگری ایران در کربلا به آتش کشیده شد. یعنی برای عدم مواجهه با خطرات احتمالی بازی در این کشور راه دیگری نیز پیش پای مسئولان ایرانی وجود داشت و آن‌ها می‌توانستند مانند عربستان با استناد به همین حمله به کنسولگری، بازی را به کشوری ثالث بکشانند. اما هیچ موضعی در رابطه با این حمله از سوی مسئولان ایرانی اتخاذ نشد.

اما در کمال تعجب فدراسیون فوتبال در کمتر از 10 روز مانده به بازی با عراق و در حالیکه اعتراضات این هر روز شدت و ابعاد بیشتری به خود می‌گیرد هیچ درخواستی را برای برگزاری بازی در کشور ثالث مطرح نکرد. حال آنکه یقیناً با مواردی که در این اعتراضات مشاهده شد، حتی می‌توان خطر جانی را برای بازیکنان و کادرفنی تیم ملی ایران متصور شد.

در اقدامی تعجب‌برانگیز دیگر محمدرضا ساکت 4 روز پیش به عراق رفت تا شرایط میزبانی شهر بصره را بسنجد. اما نه تنها هیچ گزارشی از دستاورد این سفر اعلام نشد بلکه باسل کورکیس، مدیر تیم ملی فوتبال عراق در مصاحبه با نشریه الصباح گفت:

ساکت سرپرست تیم ملی ایران و هیات همراهش بعد از دیدن وضعیت ورزشگاه بصره و هتل اقامتگاه تیم ملی ایران برای برگزاری این بازی در بصره موافقت کردند. در پایان این جلسات توافق شد تا بازی‌های رفت و برگشت در مکان و موعد قبلی برگزار شود.

البته فدراسیون فوتبال این موافقت را تکذیب کرد و باید منتظر ارائه اسناد و عکس‌های این ملاقات از سوی طرف‌های عراقی بود.

چندی پیش دریل موری، مدیر ورزشی تیم هیوستون راکتس (یکی از تیم‌های حاضر در لیگ NBA) با انتشار توئیتی از معترضان هنگ کنگی حمایت کرد. این توئیت که حتی چند ساعت بعد پاک شد موجی از خشم را در میان دولتی‌های چینی برانگیخت. آدام سیلور، کمیسیونر لیگ NBA بلافاصله بازی‌های پیش‌فصل لیگ NBA در کشور چین را به حالت تعلیق درآورد و از تیم‌های این کشور خواست تا به کشور آمریکا بازگردند. این مسئله موجب شد هیوستون راکتس و لیگ NBA که از کشور چین منتفع می‌شدند ضرر و زیان مالی بسیاری داشته باشند اما اقدام سیلور ستودنی بود چراکه اولویت بر حفظ امنیت بازیکنان است.

اما به راستی چرا باید فدراسیون فوتبال در رابطه با جان بازیکنان خود تا این اندازه منفعل باشد. تنها دیدن چند ویدئو از درگیری‌ها کافی است تا متوجه شویم که فاجعه امنیتی عراق تا چه میزان عمیق است. سیاست یک بام و دو هوای ایران در رابطه با اعتراضات هنگ کنگ و عراق چه معنایی دارد؟ اولویت فدراسیون فوتبال ایران نیز باید حفظ امنیت بازیکنان تیم ملی باشد و ساده‌ترین کاری که می‌توانست برای این منظور انجام گیرد درخواست از فیفا برای بازی در کشور ثالث بود. حال باید از فیفا متشکر بود که این قصور مسئولان فدراسیون ایران را جبران کرد!

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۷۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح یکشنبه نهم اردیبهشت با میانگین ۷۶ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و کردآباد با عدد ۵۶، خیابان احمدآباد، پارک زمزم و رهنان ۷۴، میدان انقلاب ۶۲، بزرگراه خرازی ۹۶، سپاهان‌شهر ۵۲، خیابان فیض ۵۱، بولوار کاوه ۷۳ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان‌های فرشادی و میرزا طاهر به ترتیب با عدد ۳۷ و ۲۳ پاک است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه دانشگاه صنعتی و خیابان زینبیه با عدد ۱۵۳ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در ایستگاه ولدان با عدد ۱۰۱ ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۴، کاشان ۷۳ و مبارکه با میانگین ۵۵ AQI در وضعیت قابل قبول، سجزی با میانگین ۱۴۱، شاهین‌شهر ۱۰۶ و قهجاورستان با ۱۲۲ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و در نجف‌آباد با ۱۵۲ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6090493

دیگر خبرها

  • قلم قرمز قلعه‌نویی روی نام 2 لژیونر
  • تصمیم قطعی؛ قلم قرمز قلعه‌نویی روی نام ۲ بازیکن نامدار
  • محکومیت باشگاه تراکتور در آستانه بازی با استقلال
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • اصولی: بازی‌های دوستانه باعث شکل گیری شاکله تیم ملی فوتسال شد/ قرارداد شمسایی تمدید خواهد شد
  • واکنش دبیرکل فدراسیون فوتبال به قرارداد سرمربی تیم ملی و تعیین پاداش‌ها
  • اصولی: درخواست حواله خودرو برای فوتسالی‌ها را پیگیری می‌کنیم
  • آرنه اسلوت؛ قمار بزرگ، سیاه یا قرمز؟
  • اعتراض فجرسپاسی به رای بازی جنجالی لیگ یک
  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی