Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@08:07:03 GMT

هشدار بیش از ۱۱ هزار دانشمند درمورد تغییرات اقلیمی

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۷۹۸۲

بیش از ۱۱ هزار دانشمند از ۱۵۳ کشور در نامه‌ای هشدار دادند که بحران تغییرات اقلیمی بیش از چیزی است که تصور می‌شد و سرنوشت بشریت را به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از  ایسنا، بیش از ۱۱ هزار دانشمند از ۱۵۳ کشور جهان زنگ هشدار تغییرات اقلیمی را به صدا درآوردند. آن‌ها در مقاله‌ای که امروز در مجله BioScience منتشر شده، بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن آمده است: به روشنی واضح است که سیاره زمین با یک وضعیت اضطراری آب و هوایی روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران اقلیمی شدیدتر از چیزی است که انتظار می‌رفت، در حال سرعت گرفتن است و حادتر از پیش‌بینی‌ها شده است، به طوری که اکوسیستم‌های طبیعی و سرنوشت بشریت را تهدید می‌کند.

این مقاله تلاشی برای برجسته کردن وضعیت خطرناک تغییرات اقلیمی زمین و ارائه شاخص‌های قابل فهم برای سنجش تأثیر بشر بر تغییرات آب و هوایی است. این نامه ۶ حوزه سیاستگذاری را تشریح می‌کند که باید برای مهار گرم شدن کره زمین مورد توجه قرار گیرند.

این مقاله تحت عنوان "اخطار دانشمندان جهان در مورد وضعیت اضطراری آب و هوا" یک روز پس از اعلام رسمی دولت ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس؛ پیمانی که ۱۸۸ کشور برای مبارزه با تغییرات آب و هوا امضا کردند، منتشر شد. در حالی که این نامه برآمده از تحقیق این دانشمندان اشتباه بودن تصمیم دولت ترامپ را نشان می‌دهد.

چندین شهر اروپایی وضعیت اضطراری اقلیمی را اعلام کرده‌اند. شورای شهر نیویورک و سانفرانسیسکو نیز همین کار را انجام داده‌اند و لوایحی را به تصویب رسانده‌اند که درمورد اضطرار گرم شدن کره زمین است. اما این نخستین بار است که گروه بزرگی از دانشمندان از سراسر جهان تغییرات اقلیمی را اضطراری اعلام می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند ما باید سریع‌تر عمل کنیم. در این مقاله آمده است: با وجود ۴۰ سال مذاکره جهانی در مورد وضعیت آب و هوا، با استثنائات اندک، ما امور تجارت را طبق معمول ادامه داده‌ایم و تا حد زیادی نتوانسته‌ایم این مشکل را برطرف کنیم.

این مطالعه مردم را ترغیب می‌کند تا به غیر از دمای هوا در سطح جهانی به شاخص‌های دیگر مانند اقتصاد، نرخ رشد جمعیت، تولید گوشت و از بین رفتن پوشش جنگلی به شدت وسعت فعالیت‌های انسانی در گرم شدن کره زمین نگاه کنند.

در بخشی از این مقاله آمده است: بحران اقلیمی با مصرف‌گرایی بیش از حد سبک زندگی ثروتمندان ارتباط نزدیکی دارد. ثروتمندترین کشور‌ها عمدتا مسئول انتشار گاز‌های گلخانه‌ای هستند و عموما بیشترین میزان انتشار سرانه را دارند.

این مقاله به طور خاص می‌گوید ما باید به سرعت، انتشار آلاینده‌های کم عمر آب و هوایی مانند متان را کاهش داده، اکوسیستم‌های زمین را محافظت و احیا کنیم، عمدتا غذا‌های گیاهی بخوریم و مصرف جهانی محصولات حیوانی را کاهش دهیم.

در این مقاله آمده است که جهان باید توسعه نیروگاه‌های تولید انرژی پاک و حفاظت از انرژی را به سرعت پیاده سازی کند و برای کنترل رشد جمعیت، خواستار ارائه خدمات برنامه‌ریزی خانواده در دسترس برای همه افراد و رفع موانع برابری کامل جنسیتی است.

در حالی که این مقاله ضرورت واکنش به تغییرات شدیدی اقلیمی را بازگو می‌کند، اما باز هم این قانون گذاران، کسب و کار‌ها و تصمیم گیرندگان کشوری هستند که باید طبق توصیه دانشمندان عمل کنند تا تغییری رخ دهد. در عین حال همچنان مشاهده می‌کنیم که دمای بسیاری از نقاط دنیا رکوردشکنی کرده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سانتریفیوژ IR 6 مهدی خدابخشی گام چهارم توافق ریاض کردستان سوریه بوریس جانسون غنی سازی اورانیوم حمیده زرآبادی تغییرات اقلیمی اکوسیستم های طبیعی گرم شدن کره زمین سانتریفیوژ IR 6 مهدی خدابخشی گام چهارم توافق ریاض کردستان سوریه بوریس جانسون غنی سازی اورانیوم حمیده زرآبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۷۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، جلسات هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و با ارتقا مرتبه علمی ۱۰ عضو هیأت علمی به استادی موافقت شد.

در این جلسات با ارتقا مرتبه علمی دکتر مژگان امتیازجو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دکتر مهدی شمسایی مهرجان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر شهرام صداقت حور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر صدیقه میرابوطالبی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سعید کامیابی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، دکتر مریم قراچورلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر نادر جعفرنیا دابانلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی خادمی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و دکتر زهره مشکاتی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به مرتبه استادی موافقت شد.

مژگان امتیاز جو با مدرک دکتری تخصصی زیست شناسی دریا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای بیش از ۱۶۰ مقاله، ۳ کتاب و سه اختراع «پکیج ها و ستون های میکروبی تثبیت شده حدف آلاینده فلز سنگین جیوه ( فیلتر زیستی) از صنایع»، «مکمل غذایی پرورش ماهی قزل الای رنگین کمان جهت از بین بردن سلول های سرطانی پوست با استفاده از اسپیرولینا» و «شیرغنی شده با نانوحامل های لیپیدی حاوی ترکیبات زیست فعال دریایی» است.

سید مسلم سیدالحسینی دارای مدرک دکتری تخصصی شهرسازی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است که دارای ۲ ایده ثبت شده، ۱۳ طرح پژوهشی،۱۲۷ مقاله ISI ، علمی پژوهشی است.

مهدی شمسایی مهرجان با مدرک دکتری تخصصی شیلات، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۸۰ مقاله ISI، علمی ـ پژوهشی و است. وی همچنین ۷ کتاب و بیش از ۶ اختراع است.

شهرام صداقت‌حور با مدرک دکتری باغبانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که دارای ۵ جلد کتاب، بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی، ISI و ۹ طرح پژوهشی است.

صدیقه میرابوطالبی با مدرک دکتری فیزیک عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای ۴۴ مقاله ISI، ۱۴ مقاله علمی پژوهشی، ۷ طرح و یک کتاب است.

سعید کامیابی با مدرک دکتری جغرافیای طبیعی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۶ کتاب و ۱۰ طرح پژوهشی است.

مریم قراچورلو با مدرک دکتری مهندسی کشاورزی ـ علوم و صنایع غذایی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۵۴ مقاله ISI، بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی، ۵ کتاب و ۳ طرح پژوهشی است.

نادر جعفرنیا دابانلو با مدرک دکتری برق عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۱۶ کتاب و ۶ اختراع در زمینه مهندسی پزشکی است.

علی خادمی با مدرک دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است که دارای بیش از ۱۷۰ مقاله ISI و علمی پژوهشی، ۱۹ طرح پژوهشی و ۸ کتاب است.

زهره مشکاتی با مدرک دکتری تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی و ۱۰ طرح پژوهشی درون و برون دانشگاهی و ۷ جلد کتاب است.

کد خبر 6091928

دیگر خبرها

  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • تعویض‌های اوسمار اشتباه هم نبود!
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند