چیزی به نام عیدالزهرا(س) در اسلام و تشیع نداریم/ عیدالزهراهای ما خون شیعه را در خارج از کشور هدر میدهد
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۸۴۲۵
حجتالاسلام نصیریفرد با بیاناینکه در اسلام و تشیع چیزی به نام عیدالزهرا(س) نداریم، گفت: امروز شیعیان در خارج از ایران در خط مقدم مبارزه با تفکرات افراطیِ وهابی و سلفیگری قرار دارند و تاوان عیدالزهراهای ما را پس میدهند.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، 9 ربیع الاول به دلایل بدون پایه و اساس به عنوان عیدالزهرا(س) و روز رفع القلم شهرت یافته در حالی که بنابر گزارش های متقن، برگزاری جشن های موسوم به عیدالزهرا(س) نه تنها اصالت دینی مذهبی ندارد بلکه عواقب سوئی را دامنگیر شیعه و اسلام می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لذا در بررسی ریشه های رواج این سنت بی پایه و آثار منفی ناشی از آن، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «عباس نصیری فرد»، رئیس مجمع بین المللی تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی گفت وگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
آیا جشن های موسوم به عیدالزهرا که به اسم شاد کردن حضرت زهرا(س) برگزار می شود ریشه دینی مذهبی دارد؟
ما چیزی در اسلام و تشیع به عنوان عیدالزهرا(س) و نیز روز رفع القلم نداریم، لذا اینکه نهم ربیع الاول به بهانه رحلت عمربن خطاب به روز رفع القلم و عیدالزهرا شهرت یافته هیچ گونه مبنای شرعی و مذهبی ندارد بلکه از دوران آل بویه که عصر اوج اختلاف میان شیعه و سنی بود و این دو مذهب یکدیگر را متهم می کردند این مسئله ایجاد شد و بعد در عصر صفویه، برگزاری عیدالزهرا گسترش یافت در صورتی که تشیع چنین چیزی را نمی پذیرد علاوه بر آنکه روز وفات عمر بن خطاب، خلیفه دوم 30 ذی الحجه است نه نهم ربیع الاول.
حتی بعضا قول ضعیفی نیز مطرح شده که چون 30 ذی الحجه در آستانه محرم حسینی بوده است و نمی شد ابراز شادی کرد، 9 ربیع برای عیدالزهرا انتخاب شده است. این قول ضعیف در عصر صفویه گسترش یافت.
این در حالی است که علمای شیعه و اهل سنت ازجمله شیخ مفید، یعقوبی، طبری، مسعودی و ابن ادریس در کتب تاریخی خود آورده اند که وفات عمر بن خطاب، خلیفه دوم در 30 ذی الحجه واقع شده است.
رواج بدون مبنای این خرافات انحرافی، چه ضربه هایی را به شیعه می زند و چقدر سبب وهن این مذهب و پیروانش است؟
مطرح کردن عیدالزهرا چیزی جز ضربه زدن به شیعه را در پی ندارد به ویژه آنکه با طرح تفکرات سلفی و اشتراک نظر یهودیت و وهابیت در دشمنی با شیعه، این مسائل دستاویز آنها قرار می گیرد چنان که شبکه های ماهواره ای وهابی سعودی از جشن های عیدالزهرا فیلم تهیه و در سراسر دنیا پخش می کنند.
باید توجه داشت اولا طرح روزی به نام عیدالزهرا به عنوان روز وفات خلیفه دوم مبنای تاریخی ندارد ثانیاً در شرایط امروز جهان اسلام و با کارشکنی های دشمنان مشترک اسلام و مسلمین چنین اقداماتی خیانت بوده و نه تنها به نفع شیعه نیست بلکه علیه شیعه و اسلام است.
نکته مهم آنکه اکثریت مسلمانان جهان اهل سنت هستند و وقتی شیعه عیدالزهرا می گیرد و به مقدسات آنها توهین می کند، به شیعه بدبین می شوند آنهم در زمانه ای که همه دشمن شیعه هستند.
از این رو، نه تنها مبنا و ضرورتی برای طرح این قسم مسائل وجود ندارد ضمن آنکه مقام معظم رهبری نیز همه را از توهین به مقدسات اهل سنت نهی کرده اند.
روز 9 ربیع الاول در تقویم شیعی به عنوان سالروز آغاز امامت و ولایت امام مهدی(عج) نیز گرامی داشته می شود، مسئله برگزاری جشن های عیدالزهرا چقدر این اتفاق را تحت تاثیر قرار می دهد؟
باید توجه داشت امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) از هشتم ربیع الاول آغاز شده یعنی از همان روز شهادت امام عسکری(ع) چراکه شیعه قائل به این مهم است که در امامت، لحظه ای انفصال ایجاد نمی شود و لذا وقتی امام عسکری(ع) به شهادت رسیدند امامت امام بعد از ایشان از همان لحظه آغاز شده است. از این رو، انتساب 9 ربیع به سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) نیز صحیح نبوده و در زمره تاریخ سازی های جدید از عصر صفویه است.
متاسفانه، ما برای اتفاقات تاریخی سندسازی های غلط می کنیم تا افکاری را که مبنای دینی ندارد، رشد دهیم.
آیا این موضوع می تواند به مهدویت و انتظار هم صدمه بزند؟
اینکه در این روز شادی کنیم، ایراد ندارد اما نباید بگوییم در مقام ولایت و امامت انفصالی رخ داده است. این می تواند اهل سنت را نسبت به به امام زمان(عج) حساس کند چراکه بعضا مطرح می شود 9 ربیع عیدالزهرا و نیز آغاز ولایت امام عصر(عج) است و برخی مادحین و سخنرانان این دو را به هم ربط می دهند و سبب وهن شیعه می شوند.
می توان به جای روز، هفته امامت را گرامی داشت و تاریخ سازی های جدید نداشت تا دشمن را نسبت به شیعه حساس و اهل سنت را به امام عصر(عج) بدبین نکنیم چون اهل سنت هم منتظر امام زمان(عج) هستند.
این ربط دادن ها نه به مصلحت شیعه است نه به مصلحت ظهور و زمینه سازی های آن. بشر امروز به ضرورت ظهور منجی رسیده و منتظر او است اما اینکه مهدویت را با عیدالزهرا(س) آمیخته کنیم به مهدویت ضربه می زند.
عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک منهدم جندالشیطان در تهییج اعضا برای کشتار شیعه، فیلم های مربوط به جشن های عیدالزهرا را پخش می کرد، این مسئله چه خطراتی را در پی برگزاری این جشن ها یادآور می شود؟
امروز آثار جلساتی مانند عیدالزهرا(س) را در خارج از کشور می بینیم؛ بنابر نقل منبعی موثق در پاکستان، سپاه صحابه فیلمی را از یکی از مراسم های عیدالزهرا پخش کرد و به مدت زمان همان لعن ها، شیعیان را سر بریدند!!
امروز شیعیان در خارج از ایران در خط مقدم مبارزه با تفکرات افراطیِ وهابی و سلفی گری قرار دارند و تاوان عیدالزهراهای ما را پس می دهند و خون شان بی گناه ریخته می شود. چون وهابیون با دیدن این فیلم ها خشمگین شده و از شیعیانِ در دسترس خود انتقام می گیرند.
جان شیعه امروزه در خطر است بسیاری از شیعیان خارج از ایران می گویند به مداحان و سخنرانان بگویید چنین مباحثی را مطرح نکنند و موجب رعب و وهن شیعه نشوند چراکه جشن های موسوم به عیدالزهرا خون شیعه را در خارج از کشور به هدر می دهد.
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی مسجد یوم الله ۱۳ آبان کانون های فرهنگی هنری مساجد استکبار ستیزی مجلس اردبیل کانون های مساجد 9 ربیع الاول گروه های تکفیری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمتهایی که رخ میدهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصههای پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم؟ - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتم اکتبر مصادف با 15 مهر 1402 عملیاتی پیشدستانه از سوی حماس با نام «طوفانالأقصی» علیه مواضع رژیم صهیونیستی در شهرکهای نظامی فلسطین اشغالی رقم خورد. عملیاتی که به گفته خود مسئولان اسرائیلی، بزرگترین شکست امنیتی آن رژیم منحوس محسوب میشد. به دنبال این آبرو ریزی بود که آنان در اقدامی تلافیجویانه و البته عجولانه و احمقانه و برای جبران شکست مفتضحانه خود، شروع به حملات موشکی و توپخانهای علیه مردم غزه کردند و این ماجرا را تا امروز ادامه دادند، به گونهای که تاکنون 34 هزار و 488 شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند. بیشتر کشتگان این حملات را کودکان و زنان تشکیل میدهند. چنین اقدامی از سوی یهودیان صهیونیست، نمایش اوج خباثت همان قومی است که خداوند در قرآن از آنها با تعابیری همچون آتشافروز، جنگطلب، قاتل و نسل کُش، فاسد و قَسیُالقلب یاد میکند.
اما از منظر دین، این جنگ، تقابل بین جبهه حق با باطل است و عاقبت این تقابل چیزی جز شکست جبهه باطل و پیوستن آنها در جرگه ظالمان در برگههای تاریخ آیندگان نیست؛ تاریخ بشر نشان میدهد هیچ سلطهطلب و مستکبری بدون عقوبت نماند و یاد فرعونیان و نمرودیان و نیز داستان شکوه آنان در گورستان برگههای تاریخ دفن شد. خداوند در دو جا از زوال باطل سخن میگوید. در آیه81 سوره اسراء میفرماید «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است» و در آیه 18 انبیاء میفرماید «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ...» یعنی «بلکه ما همیشه حق را بر باطل غالب و پیروز میکنیم تا باطل را محو و نابود کند و باطل بی درنگ نابود می شود.»
از دیگر سو هرچند ممکن است جبهه کفر در شرایط پیروزی قرار گیرد، اما این پوسته و ظاهر ماجراست. بالاخره خاصیت نبرد، پیروزی و شکست است. این بار سپاه اسلام در شرایط نابرابر قرار دارد و دشمنِ مقابل با همسو کردن سایر کشورهای قدرتمند با خود و با رویگردانی از قوانین جنگ و زیر پا گذاشتن تمام انسانیت و حیثیتش، شروع به نسلکشی کرده است، دریغ از آنکه در باطن ماجرا، هر روز بیشتر در باتلاق جهل خود و خوی وحشیگریاش فرو میرود.
ما نمونهی وسیعتر آن را در ماجرای عاشورا و اتفاقات پس از آن دیدیم. در این ماجرا، دشمن که با قلدری سعی داشت از امام حسین علیهالسلام نسبت به حاکم فاسق زمانه بیعتی اجباری بگیرد و با مخالفت امام روبرو شد، نبردی نابرابر را علیه امام حسین علیهالسلام آغاز کرد و به ظاهر توانست لشکریان اسلام را از دم تیغ بگذراند و وقیحانه سر جگرگوشه خاتمالأنبیاء و سایر یارانش را از تن جدا کند و آنها را در کوچه و بازار بچرخاند. بنابراین ظاهر ماجرا، خون و شمشیر و آتش و فساد است، اما همین مسئله در نگاه حضرت زینب سلامالله علیها با تعبیر «ما رأیت إلّا جَمِیلاً» تفسیر میشود؛ یعنی در شرایطی که تفسیر ما از ماجرای عاشورا چیزی جز خون و شمشیر و کشت و کشتار نیست و سعی میکنیم از منظر تاریخی به ماجرای کربلا و حوادث پس از آن نگاه کنیم، حضرت زینب سلامالله علیها از افقی به این رویداد تلخ نگاه میکند که زیبایی را نتیجه میگیرد.
اما زیبایی ماجرای کربلا چه بود که ما و مداحان و شاعرانمان نمیتوانیم ببینیم؟ شاید اینطور باشد که وقتی ما زمین خوردن امام حسین علیهالسلام و یاران با وفای ایشان را مشاهده میکنیم، ایشان با چشمی دیگر، اوج گرفتن و ارتفاع گرفتن آنان در درجات عالی فضل تا رسیدن به اعلا علیین را میدیدند. اگر ما حرکت کاروان را در تاریخ میخوانیم، ایشان اوج تبعیت یاران آن هم پا به پای امام و در سختترین شرایط نبرد را میبینند، به گونهای که به تعبیر امام حسین علیهالسلام هیچ پیامبری در طول تاریخ چنین یارانی را به خود ندید؛ ضمن آنکه برخی از این یاران، عمری را در جهالت و تاریکی سپری کرده بودند. حضرت زینب سلامالله علیها در منظر خداییِ خود، آینده قیام و اثر جوشش خون امام خویش را میدید که منجر به بیداریهای گسترده مردم در تمام زمانها و مکانها میشد تا جایی که طی همین دهه گذشته، اربعینهای باشکوه را رقم زد و نه تنها مسلمانان بلکه تمام پاکطینتان و آزادگان دنیا را در یک نقطه به هم وصل و زمینه را بیشتر برای زوال دولتهای مستکبر فراهم کرد و این همان تعبیری که امام صادق علیهالسلام در زیارت اربعین درباره اثر خون اباعبدالله علیهالسلام فرمود: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»؛ یعنی خون اباعبداالله علیهالسلام برای نجات مردم از جهل و گمراهی نثار شد. به همین ترتیب میتوان لیستی از نقاط مثبت واقعه عاشورا تهیه کرد و درباره آن تأمل کرد؛ زیرا هر اندازه در این ماجرا تفکر کنیم، بیشتر میتوانیم تبیین خدایی از صحنههای فعلی داشته باشیم.
«ما رایت الا جمیلا» نگاه حاکم بر جریان اربعین حسینی (ع)اما ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمتهایی که رخ میدهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصههای پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم.
1. شکستن اُبهت پوشالی یهود
یکی از دستاوردهای مثبت ماجرای طوفان الأقصی و نبرد غزه، شکستن اُبهت پوشالی یهودیان صهیونیست در اذهان عمومی جهان بود. رژیمی که از لحاظ نظامی و امنیتی خود را در جرگهی برترینهای دنیا به حساب میآورد، در یک عملیات حسابشده از سوی یکی از جنبشهای مقاومت به نام حماس شکست سختی خورد. این مسئله معبری را به روی سایر جنبشهای مقاومت برای مقابله با آن رژیم دستنشانده گشود و به سایر جبههها جرأت بخشید.
2. معنویتگرایی مردم غزه
طی حوادث تلخی که در غزه رخ داد، انتظار نداشتیم که این میزان معنویت در بین مردم آن دیار افزایش یابد که در تمام سختیها به قرآن پناه ببرند و از خداوند طلب یاری کنند. نوجوانانی را دیدیم که روی منزل مخروبه خود نشستهاند و در حالی که بستگان خود را از دست دادند، مشغول خواندن قرآن هستند. یا نوجوانی را دیدیم که وقتی پزشکان قصد خارج کردن تیر و ترکش از پای او آن هم بدون ماده سرّ کننده را داشتند، برای آنکه درد را احساس نکند، شروع به خواندن آیاتی از قرآن میکرد.
3. بیداری جهانی
طی حوادث غزه و تصاویری که از این حوادث در دنیا مخابره میشد، یک بیداری جهانی گسترده صورت گرفت که این بیداری حداقل در سه بود:
الف) در سطح مردم
اولین جایی که تحت تأثیر قرار گرفت، گروههای مردمی بودند. انها با ایجاد تظاهرات خیابانی انزجار خود را از رژیم منحوس اسرائیل و سیاستهای دولتشان نسبت به حمایت از صهیونیستها به شکلهای مختلف نشان دادند تا جایی که با دولت و پلیس درگیر شدند.
ب) در سطح نخبگان و دانشجویان
گروه دومی که متأثر از ماجرای غزه به میدان آمدند، نخبگان بودند. این گروه نسبت به گروههای مردمی بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی بودند؛ چرا که بسیاری از آنان با آنکه میدانستند شغلشان و تحصیلشان در معرض خطر قرار میگیرد، به شکلهای مختلف اعتراض خود را نشان دادند و این امر سبب شد روشنگری بیشتری درباره اعمال جنایتکارانه اسرائیل و حامیان آنها شکل بگیرد.
ج) در سطح مسئولان و سلبریتیها
در سطحی بالاتر، برخی مسئولان کشورهای غربی پای کار آمدند و اقدامات وحشیانهی رژیم کودککش صهیونیستی را محکوم کردند و به سیاستمداران غربی هشدار دادند تا دست از حمایت آنان بردارند. گسترش این اعتراضات به حدی بود که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سفارتخانهها و نمایندگیهای دیپلماتیک خود در خارج دستور داد تا آمادگیهای لازم برای مقابله با گسترش اعتراضهای جهانی نسبت به رفتار نتانیاهو و ارتش اسرائیل در صورت صدور حکم لاهه درباره بازداشت تعدادی از مسئولان ارشد این رژیم داشته باشند.
4) گسترش اسلامگرایی
انتشار تصاویر بمباران مردم غزه توسط صهیونیستها و فیلمهایی از قرآن خواندن مردم فلسطین در بحبوحه نبرد، سبب برانگیخته شدن احساسات مردم دنیا شد و رغبت و کنجکاوی آنان را نسبت به مطالعه بیشتر مبانی اسلام بیشتر کرد. طبق گزارش گلوب آی نیوز، تنها در کشور فرانسه بیش از 20 هزار نفر با تماشای کلیپهایی از جنایات اسرائیل در غزه به تحقیق درباره اسلام پرداخته و آن را پذیرفتهاند. بر پایه گزارش «ابنا»، از میان علاقهمندان به دین اسلام، افراد اثرگذاری نیز اسلام را پذیرفتهاند که از آن جمله «دیوی فان دن برگ» فوتبالیست هلندی، پروفسور هنری کلاسن استاد مشهور چشم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، مگان رایس تیک تاکر معروف آمریکایی و بسیاری از جوانان در اروپا و آمریکا هستند. ملیسا گومز، از جمله تازهمسلمانان آمریکایی که به دین اسلام تشرف پیدا کرده و یکی از دلائل اصلی گرایش به اسلام را وقایع غزه و ایمان مردم این منطقه در برابر مصائب و مشکلات حملات رژیم صهیونیستی معرفی میکند. رئیس انجمن جامعه اسلامی در اسپانیا درباره تاثیر تحولات غزه و بیداری جهانی علیه صهیونیسم میگوید: حملات اسرائیل به غزه علاقه بیشتری را به اسلام در اسپانیا برانگیخته است.
5) عملیات وعده صادق
عملیات وعده صادق را میتوان در امتداد طوفانالأقصی مورد توجه قرار داد؛ عملیاتی که ضربهای نهایی بر پیکره ابهت پوشالی صهیونیستها و بلکه جهان غرب محسوب میشد. آنها که ادعا میکردند صاحب قویترین پدافند هستند و نام آن را «گنبد» آهنی گذاشته بودند، در این عملیات دیدند که آنچنان آهنین هم نیست بلکه مانند یک سد، شکننده و نفوذپذیر است. ضمن آنکه چندین تله پدافندی را با کمک آمریکا و انگلیس و فرانسه در منطقه تدارک دیده بودند و هیچ کدام مانع از نفوذ موشکها و حتی پهپادهای ایرانی نشد.
تمام اینها و تمام آنچه که گفته نشد، گوشههایی از رویدادهایی است که به ماجرای غزه در عین اتفاقات تلخی که در آن دیار میافتد، روح بخشیده و آن را زیبا جلوه داده است. نتیجه آنکه دست قدرت خدا را در ماجرای غزه به وضوح میتوان مشاهده کرد؛ دستی که یک صحنه رشد برای مسلمانان غزه و سایر مسلمانان ایجاد کرده و آنها را به همدلی کشانده و از سوی دیگر موجبات بیداری جهانی و گرایش به اسلام را در سایر ملتها و مذاهب دنیا فراهم آورده است و در آخر، شاید بتوان گفت صحنه غزه، صحنه نمود این آیه از قرآن است:
«وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنْفِقُ كَیْفَ یَشَاءُ ۚ وَلَیَزِیدَنَّ كَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ و یهود گفتند: دست [قدرت] خدا [نسبت به تصرّف در امور آفرینش، تشریع قوانین و عطا کردنِ روزی] بسته است. دست هاشان بسته باد و به کیفر گفتار باطلشان بر آنان لعنت باد؛ بلکه هر دو دست خدا همواره گشوده و باز است [به هر چیز و به هر کس] هرگونه بخواهد، روزی (معنوی) میدهد. و مسلماً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان (یهودیان) میافزاید. و ما میان [یهود، نصاری و گروه های دیگر] آنان تا روز قیامت کینه و دشمنی انداختیم. هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد و همواره در زمین برای فساد میکوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد.»
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/