Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نگین تاجی گفت: مجازات‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت کیفری تاثیرگذار است. تاریخ انتشار: 10:22 - 16 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۵۵۵۴ به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در نشستی که به منظور ساماندهی بیشتر در امور کاهش جمعیت کیفری زندانیان برگزار شد، اظهار داشت: مجازات‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت کیفری تاثیرگذار بوده و می‌بایست از همه‌ی تأسیسات حقوقی مربوط به برنامه مجازات‌های جایگزین حبس استفاده و این قوانین را به درستی اجرا نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد بدهکاران مالی نیز گفت: در نحوه اجرای محکومیت‌های مالی باید تقسیط تعیین شده برای محکومان مالی متناسب با وضعیت مالی او باشد تا توان و زمینه پرداخت آن را داشته باشد.   بیشتر بخوانید: مشکلات مردم با استفاده از ظرفیت ریش سفیدان و شورای حل اختلاف بهتر حل و فصل می‌شود

نگین تاجی تأکید کرد: با توجه به این اینکه مرخصی‌ها و تسهیلات زندانیان در جهت کاهش جمعیت کیفری مهم است، باید قانونمند وحساب شده باشند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف و ریش سفیدان را در ایجاد صلح و سازش و حل و فصل دعاوی مهم دانست و افزود: شورای حل اختلاف باید براساس رسالتی که خود بر عهده دارد از ظرفیت ریش سفیدان و متنفذین نسبت به اصلاح بین زندانیان و شکات آن‌ها استفاده کند و این عمل درجهت کاهش جمعیت کیفری موثر خواهد بود.
وی در ادامه به همکاران قضایی نیز توصیه و تاکید کرد: همکاران قضایی نیز صدور قرار‌های تامین مناسب را مد نظر قرار دهند و با لحاظ وضعیت متهمین اقدام کنند.

نگین تاجی در این جلسه در مورد زندانیان مهریه هم گفت: با توجه به سیاست رئیس قوه قضائیه در خصوص عدم اعزام زندانی بابت مهریه به زندان، قضات دادگاه خانواده باید شرایط مالی و واقعیت زندگی زندانیان مهریه را مد نظر قرار دهند.

بیشتر بخوانید: 
آزادی ۳۸ زندانی دیه با گذشت ۲۴۸ میلیاردی شکات از بدهی
وی خاطر نشان کرد: بازداشت‌های موقت، وثیقه‌ها وکفالت‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند تا در جهت کاهش جمعیت کیفری بر روی پرونده آن‌ها اقدام شود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نظارت و بازدید از زندان باید هدفمند، مستمر و دائمی باشد.

سید علی هاشمی معاون قضایی رئیس کل و رئیس دبیرخانه هیئت بازرسی و نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان نیز اظهار کرد: بازدید از زندان بصورت مداوم انجام می‌شود و لازم است قضات ناظر زندان و افراد مسئول، سرکشی از زندان را به صورت مستمر داشته تا جهت رفع ابهامات و مشکلات زندانیان اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود: رتبه‌ی استان کهگیلویه و بویر احمد در کل کشور از لحاظ بازرسی از زندان در رتبه اول تا سوم کشوری بوده است و باید در آراء جایگزین حبس اقدامات بیشتری انجام شود، زیرا بازتاب و بازدازندگی بهتری دارد.

انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد حقوق شهروندی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۹۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی

به گزارش خبرنگار مهر، قوه قضائیه برای جلوگیری از شهادت کذب علاوه بر راه‌اندازی سامانه شهود و مطلعین که شهود حرفه‌ای و غیر واقعی را شناسایی می‌کند، در پیش‌نویس لایحه تعزیرات فصلی قانون افزایش مجازات شهادت کذب را پیش بینی کرده است.

دروغی که در محکمه به زبان بیاید می‌تواند منجر به صدور حکم غلط علیه کسی و یا گاهی مرگ یک نفر شود. امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده‌اند: دروغ در دنیا ننگ و عار است و در آخرت عذاب جهنم، زیرا شهادت کذب گاهی می‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری شود. ممکن است ساختمانی که قرار است خانه چند جوان باشد با یک شهادت دروغ نیمه‌ کاره رها شود، کسب و کار کسی تعطیل و یا آبروی کسی برود و یا حتی خانواده‌ای از هم دور شوند.

اما با توجه به قانون پیشنهادی جدید اگر کسی سوگند دروغ یاد کند، به «مجازات اجتماعی درجه ۷» یعنی ۹۱ روز تا ۶ ماه زندان، جزای نقدی و بین ۱۱ تا ۳۰ ضرب شلاق و شش ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود.

اگر سوگند دروغ آن فرد روی رأی دادگاه تأثیر بگذارد، «مجازات سنگین‌تر درجه ۶» در انتظار اوست.

اگر شهادت دروغ منجر به مجازاتی مثل سلب حیات حبس ابد یا زندان درجه یک شود، شاهد کاذب به «مجازات سخت درجه ۵» محکوم می‌شود.

اگر فردی به صورت حرفه‌ای و در ازای دریافت پول حاضر به ارائه شهادت دروغ شود باید بداند که در هر حالتی مجازاتش یک درجه تشدید می‌شود. اگر کسی در ادارات شبه قضائی مانند تعزیرات حکومتی یا تخلفات اداری و انتظامی، شهادت دروغ داده باشد و شهادتش مؤثر واقع شود، یکی از مجازات‌های درجه ۷ در انتظارش است.

کسی که سوگند دروغ خورده باشد و پشیمان شود و به صورت رسمی در عدلیه اعلام کند که شهادت دروغ داده است به تشخیص دادگاه ممکن است از مجازات معاف شود یا یک یا دو درجه تخفیف در مجازات او اعمال شود. تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی موجب کاهش شهادت‌های دروغ شده و احکام صادره متقن‌تر از قبل خواهد شد.

کد خبر 6096970

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • مدل جدید اعتبار سنجی بانک ها برای دریافت وام ؛ خلافی خودرو هم تاثیرگذار شد؟
  • بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت
  • عفو موردی ۱۴۹ زندانی در کامیاران
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • عفو بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت در البرز
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی