Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@20:46:14 GMT

مهدویت و جریان‌های انحرافی

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۰۵۶۴

مهدویت و جریان‌های انحرافی

اعتقاد به مهدی موعود (عج)، یکی از بدیهی ترین مسایل اندیشه اسلامی و مورد تایید و اعتقاد مسلمانان به خصوص شیعیان است و آیات مختلفی از قرآن و  روایات متعددی به این موضوع با اهمیت پرداخته اند و در بعضی روایات هم جزئیات آن به شکلی دقیق و روشن بیان شده است.

با این وجود، این موضوع هم گاه مورد سوء استفاده افراد یا گروه هایی با انگیزه شخصی یا سیاسی قرار گرفته و می گیرد و همان طور که در طول تاریخ، افرادی ادعای نبوت و رسالت داشتند افرادی هم ادعای امام زمانی یا نیابت آن حضرت را کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روشن است که این سوءاستفاده و ادعاها، هرگز به اصل و اصالت این حقایق ضربه نمی زند و کسی نمی تواند با این بهانه که مطالب واقعی و ریشه دار در فطرت و عقل و مدلل به صدها دلیل، مورد سوء استفاده قرار گرفته یا می گیرد آنها را زیر سوال ببرد و یا این که به نحوی در صحت و اصالتشان تردید کند. 
مهدویت حتی در زمان ائمه(ع) و با وجود حیات امامان معصوم(ع) که جزء مبشران و نویددهندگان به آن حضرت بوده اند هم به وسیله برخی افراد به نحوی مورد سوء برداشت قرار می گرفت که با برخورد امامان معصوم رو به رو می شد. و این حرکت پس از ائمه نیز نه تنها در جوامع شیعی بلکه حتی در جوامع سنی نیز ادامه یافت و عده‌ای کوشیدند از اعتقاد و علاقه مسلمانان به این موضوع مهم، حساس و سرنوشت ساز سوءاستفاده کنند.

دشمن بر روی موضوع مهدویت سرمایه گذاری کرده است

رییس اداره فرهنگی و تربیتی نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان با اشاره به اهمیت موضوع مهدویت و تلاش برخی اشخاص و فرقه های انحرافی برای سوء استفاده از این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: مهدویت یک موضوع واضح و در عین حال حساس برای شیعیان است و حساسیت آن پیش از این برای دشمنان هم مشخص شده و دشمن بر روی آن سرمایه گذاری کرده است.
محسن پیشاهنگ با بیان اینکه دشمنان می‌دانند تا پرچم سبز مهدویت و پرچم سرخ حسینی در جامعه وجود داشته باشد آنها به اهداف خود نمی‌رسند افزود: ما شیعیان معتقدیم که امام عصر(عج) ناظر اعمال ما هستند و پرونده ما هر هفته پیش آن حضرت به امضا می‌رسد و این اعتقاد عاملی برای تقرب بیشتر به درگاه الهی و پیشگیری از گناه می‌شود.
وی ادامه داد: امیدی که برای از بین رفتن ظلم و جور و ایجاد عدل و انصاف درجهان وجود دارد شیعیان را امیدوار می‌کند که مقدمات را برای ظهور آن حضرت فراهم کنند. 
رئیس اداره فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی در خراسان گفت: دشمنان، خطر اعتقاد به مهدویت را برای خود متوجه شده اند و برای مقابله با آن به ایجاد فرقه های انحرافی روی آورده اند.
پیشاهنگ افزود: دشمنان نیازهای جامعه را شناسایی کرده اند و بر همان اساس به طراحی های مختلف و ایجاد فرقه های انحرافی پرداخته اند و در جوامع مسلمان برای توسعه این جریان ها کار می کنند تا جوانان مومن را که دل آنها برای ظهور امام زمان(عج) پر می کشد را گمراه کنند.
وی ادامه داد: اگر شناخت و اطلاعات کافی از مهدویت نداشته باشیم به سوی این فرقه ها جذب می شویم و یکی از ادعاهای این فرقه ها ارتباط با امام عصر(عج) و نیابت آن حضرت است و برخی از آنها هم ادعا کرده اند که خود، امام زمان(عج) هستند در حالی که در روایات داریم اگر کسی چنین ادعایی کرد او را تکذیب کنید.

رئیس اداره فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی در خراسان اطلاع رسانی و بصیرت بخشی به منظور مقابله با جریان های انحرافی را وظیفه نهادهای فرهنگی، روحانیت و آموزش و پرورش دانست و گفت: باید سطح آگاهی بخشی و بصیرت افزایی را در جامعه چنان افزایش دهیم که راه برای سو استفاده جریان های انحرافی باقی نماند. 

آموزش و ارتقای اندیشه فرهنگ مهدویت، باعث رسوا شدن مدعیان دروغین می شود
کارشناس ادیان و فرق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امروز اندیشه مهدویت یکی از اندیشه‌هایی است که در تمام ادیان و مذاهب وجود دارد و هر کسی در واقع معتقد به یک منجی آخر الزمانی است چنانکه در دین زرتشت، سوشیانت به عنوان منجی ذکر شده است و مسیحیان معتقدند مسیح ظهور می کند و مسلمانان هم معتقدند منجی آخرالزمان فرزند پیامبر(ص) است اما اختلاف شیعه و سنی در این است که شیعیان معتقدند امام عصر(عج) متولد شده و حضور دارد اما اهل سنت معتقدند هنوز متولد نشده است.
حجت الاسلام محمد باقر غلامی جامی افزود: روایات زیادی در قرآن دلالت می‌کند که امام زمان(عج) و اندیشه مهدویت واقعیت دارد اما برخی از این اندیشه سوء استفاده می‌کنند که به مدعیان دروغین مشهور هستند و در طول تاریخ اسلام هم فرقه هایی ایجاد کرده اند.
وی ادامه داد: مدعیان دروغین و جریان های انحرافی، سراغ مذهبی ها می روند و از مذهب به عنوان یک عنصر استفاده می‌کنند به خاطر اینکه افراد مذهبی قلب پاک و اندیشه زلالی دارند و به مهدویت اعتقاد دارند اما ممکن است اطلاعات دینی آنها ناقص باشد بنابراین مجذوب شیادان شوند.
کارشناس ادیان و فرق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: آموزش و ارتقای اندیشه فرهنگ مهدویت و تربیت مربیان اندیشه مهدوی، باعث کمرنگ شدن و رسوا شدن مدعیان دروغین می شود.

غلامی افزود: جریان های انحرافی، خرافات را گسترش می‌دهند و معلمان، اساتید دانشگاه و روحانیون باید با بصیرت جا را برای افراد خرافه پرست تنگ کنند و در این مسیر باید از زبان هنر هم استفاده کرد همچنین در کتاب‌های درسی اندیشه مهدوی را به زبان ساده بیان نمود تا بصیرت و آگاهی جامعه و به خصوص نسل جوان افزایش یابد و راه نفوذ جریان های انحرافی بسته شود.

فرقه های انحرافی مانند قرص مسکن هستند اما درمان نمی کنند
یک استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر کارگروه فرق و ادیان آستان قدس رضوی نیز گفت: فرقه های انحرافی بر جهل مردم سوارند و از روزنه فقر فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی و اعتقادات غیر مبین نفوذ می کنند.
حجت الاسلام مهدی سالاری افزود: اعتقادات غیر مبین اعتقاداتی است که روشن نیست مثلا بسیاری از مردم نمی دانند چرا شیعه و مسلمان هستند چون حقیقت را کامل نمی شناسند و اعتقادات درست ندارند به راحتی گرفتار خرافات و در بعضی موارد جریان های انحرافی می شوند.
وی ادامه داد: اگر اعتقادات غیر مبین در حوزه معنویت همراه با فقر فرهنگی افراد باشد آنها راحت‌تر جذب فرقه های دروغین می شوند و فرقه های انحرافی هم مانند قرص مسکن عمل می کنند اما درمان نمی کنند و درد را از جایی به جای دیگر منتقل می کنند.
پژوهشگر کارگروه فرق و ادیان آستان قدس رضوی گفت: مهمترین راه برای مقابله با اعتقادات غیر مبین، تبیین مسایل و مبادی دینی به صورت روشن برای مردم و ارائه راهکار از درون دین و برملا کردن اهداف پلید این جریان ها و رفع نیازهای مردم از لحاظ معنوی است. 
سالاری افزود: هم اکنون در تبیین مسائل در وضعیت خوبی قرار نداریم و می‌توان گفت خرافه ها و رفتارهایی که مبنای شرعی و عقلی ندارند در جامعه وجود دارد و  همه این مسایل به این خاطر است که اهل تحقیق و جست و جو و مطالعه نیستیم و تنبل شده ایم.
وی ادامه داد: حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و فعالان عرصه دین موظفند مسایل را تبیین کنند و از سوی دیگر کوتاهی و عدم مطالبه گری مردم باعث می شود که موضوعات به خوبی تبیین نشود.

پژوهشگر کارگروه فرق و ادیان آستان قدس رضوی گفت: در حوزه دین و مسائل معنوی و تبلیغ آن، بودجه، نقش نخست را ندارد و به تنهایی نمی تواند کاری کند زیرا این برنامه‌ها را به صورت مردمی می توان اداره کرد هر چند بودجه تاثیرگذاری خود را به نحوی دارد و طرح‌های فراوانی در حوزه تبیین و توسعه اعتقادات درست می توان اجرا کرد.

سالاری تاکید کرد: در مجموع راه مقابله با اشخاص و جریان های انحرافی در هر موضوعی به خصوص موضوع مهدویت، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم است. 

برچسب‌ها مشهد حضرت مهدی فرقه‌گرایی سازمان تبلیغات اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد حضرت مهدی فرقه گرایی سازمان تبلیغات اسلامی مشهد حضرت مهدی فرقه گرایی سازمان تبلیغات اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۰۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امتداد»، در راه شبکه چهار سیما

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این برنامه تلویزیونی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی انصاری و سردبیری سیدعرفان حسینی قصد دارد به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه نظیر فیلم و سریال، تکنولوژی، فضای مجازی و موسیقی در گفتگو با مهمانان بپردازد.

هدف از ساخت «امتداد»، علاوه بر به تصویر کشیدن طرح‌ها و اندیشه‌هایی که جهان امروز را ساخته‌اند، انتقال این گزاره به مخاطب است که «مولفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری به هر جهت و خود به خودی به وجود نمی‌آیند و منشا آن‌ها، وادی فکر و اندیشه است.»

این برنامه به میزبانی رامین پورمند، در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای در مرکز سیمرغ تولید شده است.

 

دیگر خبرها

  • رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود | انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم
  • رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم
  • رئیسی: انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم/ موشک جواب موشک است
  • یسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم
  • واحد پردیس به جمع میزبانان جشنواره امامت و مهدویت پیوست
  • راه‌اندازی «مدارس سعادت» در دانشگاه آزاد اسلامی
  • جذب حداکثری از اهداف مهم برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است
  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • «امتداد»، در راه شبکه چهار سیما