Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@23:52:31 GMT

برخی سهم‌ها حباب کاذب دارند

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۰۶۸۰

برخی سهم‌ها حباب کاذب دارند

 آیزاک سعیدیان در مورد وضعیت بورس تهران گفت:  از ابتدای سال ٩٨ شاخص بورس اوراق بهادار ایران روند رو به رشد و مثبتی را آغاز کرد و در مهرماه توانست تا مرز ٣٣٠٤٤٧ واحد رشد را به ثبت برساند. در درجه اول مهمترین دلایل رشد بورس را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس چشم انداز این بازار را برای نیمه دوم سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد بازار بورس در هر کشور می‌تواند نشانه رشد مثبت اقتصادی و تولید ناخالص مثبت در آن کشور تلقی شود، اما رشد فعلی بورس کشور ما نمی‌تواند بصورت کلی موید مثبت بودن شاخص‌های یاد شده باشد.

وی ادامه داد: بیشترین رشد رخ داده در بورس اوراق بهادر و اکثر شاخص‌ها متاثر از جهش نرخ ارز حاصل از تنش‌های سیاسی و خروج امریکا از برجام بود. زیرا پس از این رخداد؛ شرکت‌ها سعی در پالایش صورت‌های مالی خود و لحاظ نرخ جدید ارز در آن بودند. در این بین برخی از شرکت‌ها  در گذارش صورت‌های مالی خود خبر از بهبود روند صادرات و فروش به سهام‌داران خود دادند که همین امر موجب شد تا سهام این دست از شرکت‌ها با همین پشتوانه رشد چشمگیری را به ثبت برسانند.

وی عامل دیگر شتاب‌دهنده به بازار سهام را رشد تورم دانست و افزود: این موضوع توانست به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی شاخص سهام اثرگذاری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سویی دیگر مثبت بودن بازار سهام یک جو خوشبینی بسیار بزرگی در بین اقشار مختلف مردم برای سرمایه گذاری در بورس بوجود آورد و سبب شد حجم نقدینگی قابل توجهی در بازه زمانی کوتاه به این بازار وارد شود و اکثر کارگذاری‌ها به این موضوع اذعان داشتند که در سه ماهه دوم سال متقاضیان دریافت کد بورسی بسیار زیاد بوده است. این نشان دهنده ورود نقدینگی از سویی افرادی است برای اولین بار در این بازار شرکت می‌کنند. مجموع همه این عوامل فوق توانست اکثریت شرکت‌های بورسی را با رشد مواجه سازد و در پی آن شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار توانست به یک رکورد جدید دست یابد.

سعیدیان در مورد وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی سال جاری گفت: برای تجزیه و تحلیل این موضوع چند مورد مهم وجود دارد که نخستین آن نرخ تسعیر ارز است. همانطور که اشاره شد بخش بزرگی از  رشد بازار سرمایه با تکیه بر تغییر در نرخ تسعیر ارز صورت پذیرفت تا امروز بیشتر شرکت‌های بورسی توانستند صورت‌های مالی خود را منطبق با نرخ جدید ارز ارایه کنند. بنابراین رشد بازار از این پس به اتکای بازار ارز نمی‌تواند رشد داشته باشد زیرا بازار ازز نیز به ثبات نسبی خود نزدیک شده است.

وی ادامه داد: با انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها مشخص خواهد شد که از بین آنها کدام شرکت توانسته بیشترین تراز مثبت را نصیب خود کند و به همان نسبت عملکرد ضعیف برخی شرکت‌ها نمایان خواهد شد. به زبان ساده از نیمه دوم سال، کلیت بازار نمی‌تواند یک دیت مثبت باشد زیرا با توجه به صورت‌های مالی یک غربالگری بین شرکت‌های سودساز و زیان‌ساز انجام خواهد شد.

سعیدیان تصریح کرد: ورود حجم نقدینگی به هر بازاری می‌تواند و به روند مثبت آن کمک کند؛ در عین حال این امر می‌تواند فضای حباب گونه‌ایی ایجاد کند. به طوری که برخی از سهام‌ها از ارزش واقعی خود فاصله گرفته و با حباب مثبت کاذب خرید و فروش می شوند. در صورتی که سهامداران بدون توجه به صورت‌های مالی شرکت‌ها و بررسی ارزش ذاتی آنها اقدام به خرید کنند می‌توانند متحمل ضرر جبران ناپذیری شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبات نرخ ارز و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، انتظار می‌رود مسیر شرکت‌های سودساز از شرکت‌های دارای زیان انباشته و یا کم بازده از هم جدا شوند. باید توجه داشت که از نیمه دوم سال ٩٨ دیگر هر سهمی خریدنی نیست مگر با مطالعه دقیق  ترازنامه و صورت‌های مالی آن.

۲۲۶۲۳۱

کد خبر 1318432

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارز سرمایه شاخص نقدینگی بورس تهران سازمان بورس و اوراق بهادار تعهدات ایران در برجام عراق باشگاه استقلال ایالات متحده آمریکا آژانس بین المللی انرژی اتمی شهرداری تهران بازیگران سینما و تلویزیون ایران ایران و آمریکا سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۰۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا

معامله ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶.۱ هزار میلیارد تومان در هفته گذشته در بورس کالا انجام شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در هفته‌ای که گذشت 400 شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله 3 میلیون و 281 هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش 36.1 هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات 10 شرکت برتر 15.9 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بر این اساس بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به 7 اردیبهشت را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد که جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

. ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله 6 هزار و 400 تن تمس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش 2 هزار و 805 میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش 138 هزار و 400 تن شمش بلوم، آهن اسفنجی، تختال و آرگون به ارزش 2 هزار و 729 میلیارد تومان، دوم شد.

. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش 85 هزار و 500 تن شمش بلوم و ضایعات نرمه آهن اسفنجی به ارزش 2 هزار و 3 میلیارد تومان، سوم شد.

. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ثبت معامله 11 هزار و 850 تن شمش آلومینیوم به ارزش یک هزار و 821 میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش 104 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و 486 میلیارد تومان پنجم شد.

. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با ثبت معامله 55 هزار تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش یک هزار و 298 میلیارد تومان، ششم شد.

. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با فروش 245 هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و 53 میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد.

. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) نیز با ثبت معامله 190 هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و یک میلیارد تومان هشتم شد.

. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) 64 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و سلاپس واکس به ارزش 962 میلیارد تومان فروخت نهم شد.

. صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با فروش 162 هزار تن گندله سنگ آهن و ثبت ارزش 816 میلیارد تومان دهم شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها