Web Analytics Made Easy - Statcounter

داریوش دهقان فرماندار شهرستان کازرون روز پنج‌شنبه در نشست بررسی عملکرد کمیته محلی تالاب پریشان ،  کوتاهی مسئولین در گذشته و جوامع محلی و گروهای مردم نهاد را در خشک شدن تالاب پریشان سهم عمده‌ای دانست و تاکید کرد : همه مسوولان و مردم محلی و سازمان های مسوول باید در احیای دریاچه و تالاب پریشان کوشا باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهقان در این نشست که با حضور کارشناسان محیط زیست استان فارس و مسولان محلی در فرمانداری کازرون برگزار شد با تاکید بر اهمیت و نقش تالاب پریشان در اقتصاد منطقه و جذب گردشگر گفت: باید مسایل و مشکلات دریاچه پریشان و شرایطی که بر آن پدید آمده را به مردم اطلاع رسانی کرد.

 کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در این نشست با برشمردن اقدامات اولویت دار و اضطراری با هدف  احیاء تالاب پریشان گفت: انجام مطالعه به منظور نگهداشتن آب در مدت زمان طولانی  در بستر تالاب ، مطالعه اجرای روش‌های مناسب آبخیزداری و آبخوان داری و تغذیه مصنوعی سفره های زیر زمینی ، مطالعه احیای  چشمه ها از طریق لای روبی و تغیرات مکانیکی به منظور تسهیل و انتقال بهینه آب چشمه ها به درون تالاب ، ممنوعیت هرگونه تخصیص جدید منابع آب حوضچه و جلوگیری از کف شکنی و جابجایی چاه‌های پر شده و پر کردن چاههای غیر مجاز از جمله این اقدامات است .

مهدی شریعتی افزود : چگونگی اجرای خط انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان طراحی و تهیه شده که منتظر پاسخ سازمان محیط زیست کشور برای اجرای این طرح هستیم تا  پس از دریافت پاسخ مثبت از محیط زیست و حل مشکل زیست محیطی سازمان های زیربط نسبت به تامین اعتبار اقدام خواهند کرد.

تالاب پریشان با وسعت ۴ هزار ۳۰۰ هکتار در شرق کازرون  در منطقه حفاظت شده ارژن ، پریشان واقع شده است . این تالاب یکی از تالاب های ثبت شده  در کنواسیون بین المللی  رامسر است که به همراه تالاب ارژن از طرف یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته شده است.

تالاب و دریاچه پریشان یا فامور کازرون هفتمین تالاب بین المللی کشور است   در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار داد. نام این تالاب از کوه فامور، در شمال شرقی آن گرفته شده است. 

این تالاب که در حاشیه جنوبی ارتفاعات زاگرس قرار دارد روزگاری یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین کشور بوده است. 

پریشان در زمان پرآبی پذیرای بسیاری از پرندگان مهاجردر فصل زمستان بود و  به سبب خشکسالی های پی درپی چند سال اخیر و همچنین حفر چاه های غیرمجاز در اطراف آن به خشکی گرایید.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست تالاب خشکسالی کازرون فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست تالاب خشکسالی کازرون فارس سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست تالاب خشکسالی کازرون فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۳۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی نیک‌طبع مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

نیک‌طبع با بیان اینکه تالاب جازموریان تالاب کم‌عمق و کاملا فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن، جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه فقط باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود، بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است و شرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌کند.

کد خبر 846779 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها تالاب خبر مهم استان‌ کرمان باران سازمان حفاظت محیط زیست

دیگر خبرها

  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید