Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-02@03:23:28 GMT

نغمه آغاز در مجموعه گنجعلی‌خان

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۴۵۵۵

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابتدای مراسم پس از تلاوت قران و پخش سرود ملی محمدرضا علیزاده (مدیرکل اداره ارشاد کرمان) پیام سید عباس صالحی(وزیر ارشاد) را به این شرح قرائت کرد: «موسیقی نواحی روایت‌گر تاریخ و جغرافیای فرهنگی، اجتماعی و انسانی ایران است. گنجینه‌ای از نواها و آواهایی که تجلی اصالت و معرفت است و با باورهای مردمان این سرزمین پیوندی وثیق دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت‌ها و قصه‌های فراوانی با این موسیقی از مسیر تاریخ گذر کرده و تا امروز راه پیموده است. موسیقی نواحی برخاسته از فرهنگ، اقلیم و هویت قومی مناطق مختلف ایران نسل به نسل حفظ شده و جلوهایی از تنوع فرهنگ‌های بومی و قومی در آیینه زلال آن هویداست. در روزگار ما موسیقی نواحی فرصتی است برای بیان فرهنگ و هنر بومی و نوجوانان و جوانانی که دل در گرو این موسیقی دارند و راه استادان و هنرمندان را ادامه می‌دهند. جشنواره موسیقی نواحی ‌این موسیقی را چون منشوری از نقش‌ها و رنگ‌ها به نمایش می‌گذارد اما بیش از آن رویدادی برای بازخوانی و یادآوری اهمیت و ضرورت موسیقی نواحی در زمان حاضر و اندیشه و گفت‌وگو درباره داشته‌ها، نیازها و فردای موسیقی نواحی است. حضور هنرمندان گرانقدر موسیقی نواحی را در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان ارج مینهم و از تلاش خالصانه دستاندرکاران این رویداد سپاسگزارم».

ادامه این مراسم به اجرای دهل و سرنا اختصاص داشت. پس از آن محمدجواد فدایی(استاندار کرمان) رو به حضار گفت: به همه کسانی که در این مراسم حضور دارند خوش‌آمد می‌گویم و از دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم. خوشحالم این جشنواره در کرمان برگزار می‌شود. ترجیح می‌دهم در این موقعیت مطالبی را در حوزه موسیقی، گردشگری و توسعه موسیقی بیان کنم.

فدایی ادامه داد: ما در استان کرمان دنبال گردشگری فرهنگی و به ویژه گردشگری موسیقی هستیم  و در این راستا برای موسیقی نواحی اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم. امیدوارم روزی شاهد این باشیم که موسیقی مقامی در تمامی شهرهای ایران اجرا شود.

در ادامه سید مجتبی حسینی(معاون وزیر ارشاد در امور هنری) در سخنانی گفت: «موسیقی نواحی شرح شریف سرزمین‌هاست و نغمه و الحان این موسیقی در سوگ و سور در ستایش و نیایش قرین آدمی است و روایتگر زندگی. نواهایی که نشان‌دار کوه و دشت و دریاست و با خاک و خورشید هم‌پیوند. نغمه‌هایی که موزه مزامیر و مضامینی است که به مرحمت پنجه کاردان و حنجره هنردان پنجره‌ای می‌گشاید به منظر گسترده فرهنگ از دیروز تا همیشه‌ای که صدا باقی است.»

حسینی در ادامه گفت: «موسیقی نواحی بدین‌صفت نه تنها پدیده‌ای شنیدنی که نگارخانه‌ای دیدنی است. حتی حرمان و هجران منظومه‌هایش رنگ امید دارد و رنگ کوشش. و جشنواره موسیقی نواحی گردهمایی مشتاقانه‌ای که پیر و جوان می‌خواهند از ارمغان دلپذیر هنر در گوش محرمان فرهنگ قصه‌های ناب زمزمه کنند، از این روست که دغدغه تمامی دست‌اندرکاران نه صرف نغمه‌پردازی که ایجاد معرض است برای گفتگو، برای آن‌که ببینیم و بدانیم از اقلیم رنگارنگ و اقوام مختلف نجد ایران چه گوهرها برای فردا می‌توان سفت.

دیروز را چراغ راه فردا قرار دادن و امروز را با امید و وحدت و یکدلی سپری‌کردن حاصل ارزشمند این روزهاست. روزهایی که می‌تواند بر جذابیت‌های کرمان کریم بیفزاید».

در ادامه مراسم تعدادی از گروه‌ها به اجرای برنامه پرداختند.

گروه «فرامرز گلزار» از آذربایجان‌شرقی، گروه «زهی زنگ‌شاهی» از سیستان و بلوچستان، گروه «سزیکلی» از کشور ترکیه، گروه «ویسی» از کرمانشاه، گروه «جرجانی» از ترکمن، گروه «طوفان ریگان» از کرمان، گروه «آوای اصلان» از علی‌آباد کتول و گروه «میسان» با رقص شمشیر از خوزستان از جمله گروه‌هایی بودند که در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی نواحی ایران موسیقی نواحی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۴۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس

جابر آفریدون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: هنرمندان خطه مرزی تایباد در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در بندرعباس به روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی مقامی خراسان پرداختند.

وی افزود: این گروه هنری، متشکل از هنرمندان نسل قدیم و جدید موسیقی، با نام «مولانا» و با حضور اساتیدی همچون حسین رحمت الهی و یعقوب تنها و نیز یونس یوسفعلیزاده و عزیز عزیزانی به عنوان نماینده استان خراسان رضوی در این جشنواره فرهنگی حضور داشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس از هفتم تا دهم اردیبهشت در تالار شهید آوینی مرکز استان هرمزگان برگزار شد.

آفریدون بیان کرد: از ۳۲ اثر ارسال شده، تعداد ۱۰ اثر برگزیده به بخش پایانی این جشنواره موسیقی راه پیدا کردند و هنرمندانی از استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمان به روی صحنه رفتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خطه تایباد به عنوان مهد و خواستگاه موسیقی مقامی خراسان شناخته می‌شود؛ به طوریکه در حال حاضر ۱۵۰ هنرمند دوتارنواز در این شهرستان شناسایی شده اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد خاطرنشان کرد: در راستای انسجام بیشتر فعالیت فرهنگی و هنری، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار باشگاه دوتارنوازان در شهرستان اساس گذاری شد که هدف آن استعدادیابی در حوزه موسیقی، پرورش و آموزش آن و نیز اعزام هنرمندان به رویداد‌های مختلف است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود
  • آغاز اما و اگر‌ها برای ادامه «نون خ»
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • پیروز در جنگ اقتصادی با ادامه راه شهدا رقم می‌خورد
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس