Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@22:07:04 GMT

شتاب و شفقت؛ تجدید ارادتی به دکتر محمود گلزاری

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۷۸۵۳

شتاب و شفقت؛ تجدید ارادتی به دکتر محمود گلزاری

در بازار عطاران
حتماً برای شما هم پیش آمده که با کسی همراه شوید که تندتر از شما راه می رود. ناچارید سریع تر قدم بردارید تا از او عقب نمانید. وقتی هم که از او جدا می شوید تا مدّتی ناخودآگاه تندتر از قبل راه می روید، گویی که قرار بوده شما هم به جایی برسید و دیرتان شده است. این همان تصویری است که از مصاحبت سی و چندساله با دکتر گلزاری در ذهن من نقش بسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همیشه احساس کرده ام که مصمم و شتابناک رو به مقصدی معین دارد. همواره ایده ها و اهدافی در ذهن دارد، و بی آن که از اطرافیانش غافل شود، سرگرمشان نمی شود تا از رفتن بازنماند.

غمخواری مردم
ترجمان تلاش های گوناگون دکتر گلزاری، از دانشجوییِ مادم العمر و تجربه اندوزیِ مداوم در آزمودن شیوه های نوینِ مشاوره و درمان گرفته تا تدریس و سخنرانی و انتشار نشریه و استفاده از موقعیت های رسمی و شبکه ارتباطی دوستان؛ یک چیز بیشتر نیست: "شفقت بر خلق" و کمک به حل مشکلات روحی و روانی مردم.
برای او کاستن از درد و رنج آدمیانِ گرفتار در تنگنای زندگی آن قدر مهم و خواستنی است که همۀ توش و توان و فرصت زندگی را مصروفش کرده است. گویی مسیر کمال خود را در کوچه های تنگ و تاریک و بن بست های روحی و روانی آدمیانی می جوید که چشم به یاری و دستگیری اش دوخته اند. چشم دوختن به شکوه قلّۀ است که دشواری صعود را تحمل پذیر می کند.

از راه بپرس
جست و جوگری علمی و حرفه ای برای دکتر گلزاری، نه فعالیتی ذهنی و تماشاگرانه، بلکه کنشی معطوف به عمل و کاربرد است. برای ایشان دانش ورزی اگر در خدمت تقلیل مرارت مردم نباشد، فضلی بی فضیلت است. اما به بهانه همین دانش ورزی معطوف به عمل هم نباید، هرچند موقت، دست از تلاش و یاری گری نیازمندان کشید. اگر نقصی در کشتی هست، می باید آن را، نه به هنگام لنگرانداختن در بندر، بلکه حین حرکت در پهنۀ اقیانوس رفع کرد تا از رفتن بازنماند.

خویش را دریاب
ناجی غریق باید مراقب باشد که غریقِ وحشت زده او را غرق نکند. مددکار آزموده هم باید هوشیار باشد که نه مددجو را وابسته به خود کند و نه در هزارتوی مشکلات او گرفتار شود. دستان افتادگان روحی را باید گرفت تا دوباره کمر راست کنند و بتوانند سنگلاخ زندگی را به پای خود طی کنند. نگاه و شیوۀ دکتر گلزاری همیشه این چنین بوده است.

نکته آخر: آن که هر انسانی قصه ای است ناشنوده، که هر فصل آن نصیب کسی می شود. سهم من از حکایت دکتر گلزاری همین بود که نوشتم، تا روایت دیگران چه باشد.  شاد باش و دیر زی عزیز.  

* دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه علامه

پاسداشت مکتوب دکتر محمود گلزاری در گروه نخبگان خبرآنلاین

کد خبر 1318674

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: باشگاه پرسپولیس ایالات متحده آمریکا زلزله عراق آژانس بین المللی انرژی اتمی زلزله آذربایجان سینمای ایران تیم ملی فوتبال ایران استان آذربایجان شرقی باشگاه استقلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت بیش از ۲۳ هزار هرمزگانی در مرحله اول کنکور از فردا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، شهرام گلزاری با اشاره به اینکه داوطلبان ۶۹ درصد خانم و ۳۱ درصد آقا هستند، افزود: از این شمار ۱۶ هزار و ۶۹ تن خانم و ۷ هزار و ۲۲۹ تن آقا هستند.

وی گفت: آزمون مرحله اول کنکور رشته‌های علوم انسانی و ریاضی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ششم اردیبهشت برگزار می‌شود.

گلزاری افزود: آزمون کنکور رشته‌های زبان و هنر نیز عصر روز پنجشنبه ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ تجلیل از دانش‌آموزان برتر کنکور ۱۴۰۲ در هرمزگان
نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در هرمزگان گفت: همچنین کنکور رشته علوم تجربی روز جمعه هفتم اردیبهشت ساعت ۸ صبح برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه داوطلبان کارت ورود به جلسه و مدرک شناسایی عکس دار همراه داشته باشند، افزود: داوطلبان یک ساعت پیش از شروع آزمون در محل حضور داشته باشند و از آوردن لوازم الکترونیکی، تلفن همراه، ساعت هوشمند و خوراکی خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • رقابت بیش از ۲۳ هزار هرمزگانی در مرحله اول کنکور از فردا
  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
  • همدلی نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است