Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا ممکن است بگوییم که زمین‌لرزه رخ داده آخرین رخداد زلزله در منطقه بوده و با پس‌لرزه های در حال وقوع زلزله ای دیگر نخواهد آمد؟ زلزله با بزرگای بیش از 6 در آذربایجان فراوان رخ داده است. امیدوار باید باشیم که مرکزیت زلزله شدید و اصلی  در منطقه شهری رخ ندهد.
ما نمی‌توانیم با آرزوهای خوش خودمان را سرگرم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پسلرزه ها در کمترین حالت می‌توانند هشداردهنده باشند. با این حال   آنچه  در شمال میانه از بامداد جمعه 17-8-98 به صورت رخداد لرزه ای به ثبت و احساس شده غیر طبیعی و  غیرقابل فهم از نظر علمی نبوده است.
ولی اینکه آیا پسلرزه های با بزرگای 4 تا 6 اخیر از وقوع زلزله‌هایی با توان بالا جلوگیری می‌کند لزوما چنین نیست، شاید این زلزله‌های کوچک  مانند کبریت دم در انبار باروت باشد و محرک رخدادهای بزرگ‌تر هم  باشد. چنین اظهارنظرهای غیر علمی  را نمی‌توان تفسیر علمی کرد و نتیجه غلط ارائه داد. با اطلاعات کمی که ما در مورد لایه‌های زیر زمین داریم نمی‌توان چنین نتیجه گرفت.

شرح وضعیت زلزله
گسل شاخص در این منطقه گسلی فعال با راستای شمالشرق- جنوب غرب است که به عنوان گسل بزقوش - گرمرود شناخته می شود. سازوکار این زلزله امتداد لغز و گسل مسبب با شیبی به سوی شمالغرب و ژرفای آن حدود 18 کیلومتر برآورد شد.
سازوکار گسله امتداد لغز چپگرد و با مولفه فشاری است و به احتمال وقوع زمین‌لرزه در محدوده ای روستایی و ژرفای نسبتا زیاد آن موجب شده تا خسارت ها و تلفات این زمینلرزه که بزرگای آن در حد یک زمینلرزه شدید بوده است، نسبتا محدود باشد.  
این روند گسله در انتهای خود به سامانه گسلی تبریز – زنجان می رسد. ساز و کار غالب گسل های با روند شمال شرق – جنوب غرب در منطقه مزبور امتداد لغز چپگرد و سازو کار غالب گسلش در پهنه تبریز- زنجان، و به ویژه گسل شمال تبریز  امتدادد لغر راستگرد است. 
زلزله های تاریخی در این پهنه زلزله های 1844 و 1879 در قرن نوزدهم در زمان قاجاریه و مهمترین اتفاق قبلی زلزله 10 اسفند 1375 (28فوریه 1997) زلزله گلستان اردبیل با بزرگای 6.0 است که در شمال پهنه کانونی همین زلزله 17-8-98 با بزرگای 5.9 رخ داده است.  
زلزله شمال میانه تا ساعت 11:20 صبح جمعه  7 پسلرزه با بزرگای بیش از 3.5 داشته است که بزرگترین آنها با بزرگای 4.3 در ساعت 3:02 بامداد روی داد. تَرْک مرکز دهستان کندوان و بخش کندوان شهرستان میانه در میان جاده نیر به میانه  در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر میانه (مرکز شهرستان)  و در رقوم ارتفاعی   ۵۲۵، ۱  واقع است .

* استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم

کد خبر 1318770

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مهدی زارع زلزله زلزله آذربایجان قاجار زلزله زلزله آذربایجان باشگاه پرسپولیس ایالات متحده آمریکا استان آذربایجان شرقی سینمای ایران باشگاه استقلال آژانس بین المللی انرژی اتمی تیم ملی فوتبال ایران عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۹۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران همچنان در این مناطق می‌بارد | شدت بارش‌ها در ۵ استان | وزش باد شدید و گرد و خاک در بخش‌هایی از کشور

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد امروز (چهارشنبه) به تدریج ابرناکی و بارش در شرق سواحل دریای خزر، شرق تهران و استان‌های سمنان و خراسان شمالی کاهش یافته و در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور ادامه خواهد داشت.

امروز در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در سایر مناطق بارندگی خفیف است.

پنجشنبه در شرق و شمال شرق کشور و استان فارس رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود و در جنوب شرق کشور شامل کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

جمعه در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد رگبار پراکنده و وزش باد و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما انتظار می‌رود.

شنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد. همچنین در ساعات بعدازظهر در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

یکشنبه در ارتفاعات خوزستان و ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و شمال بوشهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

تا روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت و در برخی ساعات روز شدید و گاهی با گرد و خاک همراه خواهد بود.

چهارشنبه و پنجشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

کد خبر 846826 برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي باران گرد و خاک

دیگر خبرها

  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید
  • زمین لرزه در شهمیرزاد
  • رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها
  • هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها
  • هشدار به تهرانی‌ها؛ بارش‌ها در پایتخت شدید می‌شود
  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • باران همچنان در این مناطق می‌بارد | شدت بارش‌ها در ۵ استان | وزش باد شدید و گرد و خاک در بخش‌هایی از کشور