Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در حوزه ادبیات هفته گذشته روی داد. در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

حفظ حامل های صوتی و تصویری نیاز به عزم ملی دارد

مراسم بزرگداشت میراث دیداری و شنیداری  در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اسوتکوفسکی رئیس دفتر منطقه ای یونسکو، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رمضانعلی موسوی مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم اسوتکوفسکی رئیس دفتر منطقه ای یونسکو پیام دبیر کل یونسکو را برای این مراسم خواند. در این پیام با اشاره به نلسون ماندلا برای اهمیت محافظت از اسناد این وقایع تاریخی به صورت دیداری و شنیداری و آسیب پذیر بودن اسناد دیداری و شنیداری و دیجیتالی شدن اولین نمونه های این اسناد اشاره شد.

فراخوان ثبت‌نام در دوره آموزش داستان‌نویسی آل‌جلال منتشر شد


بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای ثبت‌نام در «سیزدهمین دوره متمرکز آموزش داستان‌نویسی آل‌جلال» فراخوان داد.

در متن این فراخوان آمده است:

بنیاد شعر و ادبیات داستانی همزمان با برگزاری اختتامیه دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد، دوره عمومی داستان‌نویسی ویژه اعضای پایگاه نقد داستان را در قالب دوره‌ای سه روزه از ۳۰ آبان تا ۲ آذرماه در تهران برگزار خواهد کرد.

کتاب «پرنده، پسرک، قطار» احمدرضا احمدی به چاپ سوم رسید


کتاب «پرنده، پسرک، قطار» داستانی مفهومی دارد و با تصویرگری راشین خیریه برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ وارد بازار کتاب کودک شد.داستان این کتاب جست‌وجوی پسر کوچکی است که پرنده‌ خود را در قطار گم می‌کند و روزها در پی یافتن گم ‌شده‌اش می‌گردد و جست‌وجوی خود را به شیوه‌های مختلف ادامه می‌دهد تا آن‌که ناامیدی بر او چیره می‌شود، با این حال او همچنان در تقلای یافتن گم ‌شده‌اش است.

گرامیداشت پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان در هفته کتاب


انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در بیست و هفتمین دوره هفته کتاب به مناسبت تجلیل از یک عمر تلاش مداوم پیشکسوتان عرصه ادبیات کودک و نوجوان، نشستی را تحت عنوان «گرامیداشت پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان» برگزار خواهند کرد.

این نشست ساعت ۱۶ روز چهارشنبه (۲۹ آبان ماه) در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار می‌شود و از ۳ تن از پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان تجلیل خواهد شد.

انتصاب دبیران ستاد برگزاری هفته کتاب در استان‌ها


محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکامی مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها را به عنوان «دبیر ستاد برگزاری هفته کتاب استان» منصوب کرد.

«هفت سال غفلت از کودک» منتشر شد


انتشارات حدیث راه عشق در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی افزایش و تضمین سلامت روانی خانواده و جامعه با تشریح تربیت دینی، کتاب«هفت سال غفلت از کودک» به قلم محدثه قاسمی را تولید و چاپ کرد.این کتاب با موضوع راهکار‌های عملی انتقال آموزه‌های دینی به کودکان تولید شده است.

تجدید میثاق کتابداران با آرمان‌های امام (ره) در هفته کتاب


مهدی رمضانی با اشاره به ادای احترام و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در هفته کتاب گفت: هرسال همزمان با برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و به منظور ادای احترام و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، دبیرکل نهاد، معاونان، مشاوران، مدیران، کارکنان و جمع کثیری از کتابداران کتاب‌خانه‌های عمومی در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) حضور پیدا می‌کنند.

مجوز انتشار دو کتاب لغو شد


طبق اطلاع واصله، کتابِ «ناپاک زاده استانبول» نشر «آسیم» و نشر «فرهنگ نشر نو» و کتاب «شرم» نشر «نیماژ» و نشر «مروارید» لغو مجوز شده است.مراتب جهت اطلاع و پیشگیری از هرگونه پیگرد احتمالی حاصل از خرید و فروش آن به اطلاع می‌رسد.

دومین دوره پویش کتاب‌خوانی کتاب‌قهرمان تمدید شد


دومین دوره پویش کتاب‌خوانی کتاب‌قهرمان با محوریت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته حمید حسام که از نیمه مرداد آغاز شده و قرار بود تا پایان مهر ادامه داشته باشد، به دلیل استقبال مخاطبان تا پایان آبان تمدید شد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات ادبیات در هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۹۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت

ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل می‌گیرد و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهر اصفهان با پیشینه بسیار کهن تاریخی خود از پیش از اسلام تاکنون همواره مورد توجه و تحولات و منشأ تأثیرات گوناگون در عرصه‌های مختلف بوده و بر این اساس اوضاع اقلیمی و جغرافیایی و واقع شدن اصفهان در میانه کشور، موقعیت بسیار ممتازی به این شهر بخشیده است.

در برخی از برهه‌های تاریخی این نقش بسیار پررنگ‌تر و قوی‌تر بوده و پس از اسلام نیز بر میزان توجه به این شهر افزوده شد و در طی قرن‌های متمادی علی رغم وقوع حوادث و پیدایش فراز و نشیب‌های فراوان تاریخی، نه تنها هیچ گاه از اهمیت آن کاسته نشد، بلکه در برخی مقاطع تاریخی به عنوان پایتخت ایران نیز برگزیده شد.

اولین بار در زمان آل‌بویه این شهر مرکز حکومت آل‌بویه قرار می‌گیرد و پس از آن در دوره سلجوقیان، به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب می‌شود؛ وجود آثار متعدد معماری مربوط به عصر سلجوقی در این شهر و نیز آرامگاه برخی از بزرگان این حکومت در اصفهان، مؤید این مطلب است؛ از سویی لازم به ذکر است که ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل می‌گیرد؛ و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.

محمّد حسین صغیر اصفهانی ابن اسداللَّه شاعر ادیب و عارف وارسته، از مشاهیر شعرای معاصر اصفهان بود که در ۸ سالگی زبان به سرودن شعر گشود و شگفتی همگان را برانگیخت و از همان زمان «صغیر» تخلص پیدا کرد.

او اگرچه قصیده و غزل بسیار گفته اما اغلب اشعارش مدح و مرثیه چهارده معصوم (ع) است او از مداحان طراز اول اصفهان بوده و در تشکیل انجمن مداحان و تربیت و پیشرفت آنان نقش زیادی داشته و بر همین اساس حاج احمد صغیر فرزند مرحوم صغیر اصفهانی که خود نیز شاعر است، در ویژه برنامه بهار بهار با بیان اینکه صغیر اصفهانی از کودکی ذوق عرفان داشت، اظهار کرد: صغیر اصفهانی در شعرهای خود خدا را شکر می‌کند و می‌گوید افتخار می‌کنم که در کودکی خدا زبان مرا به اشعار گشود.

وی با اشاره به خصوصیات پدرش ادامه داد: صغیر اصفهانی یک پارچه حقیقت و نو دوستی بود، به طوری که از ناراحتی، خودپسندی و مواردی از این دست در وجود وی دیده نمی‌شد.

این شاعر و فرزند مرحوم صغیر اصفهانی تصریح کرد: صغیر اصفهانی همیشه سعی می‌کرد به دیگران در حد توان خدمت کند، عشق وافری به چهارده معصوم داشت و در مدح امیرالمومنین و اباعبدالله اشعار زیادی سرود.

وی با بیان اینکه صغیر اصفهانی به تخلص خود راضی بود و به آن اشاره داشت، افزود: «یک شب وی در دوره نوجوانی و زمانی که زبانشان به شعر باز شده بود در انجمن شعرا، قطعه شعری می‌خواند که برای مهمانان جالب بوده، پس از آن یکی از مهمانان به وی می‌گوید که تو اکنون صغیر هستی و این شعر را گفته‌ای و چه بهتر که همین فامیلی را داشته باشی؛» از این‌رو تخلص وی صغیر شد.

صغیر با اشاره به اینکه صغیر اصفهانی از هر سبکی شعر دارد، گفت: اینکه صغیر اصفهانی همیشه خود را کوچک می‌دانست و خضوع و خلوص داشت، او را بزرگ کرد.

وی با اشاره به بخشی از اشعار صغیر اصفهانی در خصوص قیامت اظهار کرد: قیامت روزی است که هرکس هرچه فرستاده است را می‌بیند، در همین راستا باید گفت که پدر دین باور بود و در اشعار او نیز این مورد تجلی پیدا کرده است.

کد خبر 747367

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • زیر تیغ
  • راهیابی نوجوانان چهارمحال و بختیاری به باشگاه استعداد‌های برتر کشور
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها