Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، این کارشناس اقتصادی افزود: این رقم ، برای اقتصاد گرجستان و البته برای اقتصاد ایران رقمی بسیار بزرگ محسوب می‌شود از این رو ضرورت دارد ، ایران عوامل اقتصادی و اجتماعی که منجر به خروج سرمایه‌ها از کشور شده است را با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل خروج سرمایه، مولفه امنیت سرمایه‌گذاری در هر کشوری است، گفت: غالبا در اقتصادهایی که عوامل داخلی و خارجی امنیت سرمایه گذاری را با خطر مواجه می‌کنند، روند خروج سرمایه شدت می‌گیرد ، اما در اغلب موارد کشورها در صدد یافتن راهکاری برای پیشگیری از این ماجرا هستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: نکته مهم اینجاست که به رغم انتشار آمارهای هشدار دهنده در خصوص خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه، گرجستان و دیگر کشورها باز شاهدیم ابزارهای نظارتی برای ممانعت از این اقدام صورت نمی گیرد.

وحید شقاقی شهری گفت: در شرایطی که ایران در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و تحریم های اقتصادی فشار سنگینی را به ایران وارد می کند، هیچ کس نمی‌داند دقیقا چه میزان سرمایه به مقصد کدام کشورها از ایران خارج می‌شود ، در حالی که می توان با ابزارهایی ضمن شناسایی سرمایه خروجی ، با دریافت مالیات و ... مقابل این وضعیت ایستاد .

مالیات بر فرار چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: به طور مثال در آلمان از دهه ۳۰ تا دوران پس از جنگ جهانی دوم مالیاتی وضع شده بود تحت عنوان "مالیات بر فرار" بدین معنا که هر کسی قصد خارج کردن سرمایه‌اش از کشور را داشت باید این مالیات را پرداخت می کرد. هم اکنون نیز در هند، کانادا قانونی تحت عنوان مالیات بر خروج سرمایه وجود دارد بدین معنا که برای خروج سرمایه از کشور باید بین ۲۵ تا ۵۰ درصد ارزش سرمایه را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند و این خود مانعی در راه خروج سرمایه است.

 وی تاکید کرد: متاسفانه ما در هر دو بعد با چالش مواجه هستیم؛ در وهله اول با کاهش امنیت سرمایه‌گذاری ، سرمایه‌ها، خصوصا سرمایه‌های قشر مرفه و پولدار، میل به خروج پیدا کرده است و از سوی دیگر نبود ابزار نظارتی سبب شده است، هزینه خروج این سرمایه‌ها به اقتصاد کشور وارد شود و افرادی که اقدام به خارج کردن سرمایه‌هایشان می کنند در حاشیه امن قرار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه با معرفی بازار رقیب ، برای بازار مسکن در ایران ، درصددند نسبت به جذب سرمایه‌های ایرانیان اقدام کنند، گفت: تبلیغات گسترده و هجومی ، حالا گرجستان و ترکیه را به مقصد بسیاری از سرمایه‌ها تبدیل کرده و از سوی دیگر کشورهای دیگر منطقه نیز این بازار را مساعد می‌بینند و درصدند شرایطی برای جذب بخشی از آن را فراهم کنند.

شقاقی پیشنهاد کرد علاوه بر اتخاذ تدابیر سختگیرانه و تقویت نهادهای نظارتی، مالیات خروج سرمایه هر چه سریعتر وضع شود تا هزینه خرید ملک توسط برخی در خارج از کشور بر اقتصاد کشور تحمیل نشود. به گفته وی با نصیحت و موعظه نمی توان مقابل خرئج سرمایه‌ها از ایران ایستاد.

بی اطلاعی از شمار شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور

شقاقی با اشاره به اینکه بخشی از این سرمایه‌ها در بخش ملک هزینه می‌شود و بخشی نیز بابت تاسیس شرکت در این کشورها از ایران خارج می شود، گفت: برای اقتصادی چون گرجستان، وقتی حجم سرمایه خارجی ورودی در بخش ملک و شرکت به ۵ میلیارد دلار برسد، در اقتصادی چون ترکیه این رقم بسیار بزرگتر خواهد بود .   

وی با اشاره به اینکه میزان ثروت افراد به راحتی قابل رصد است، گفت: ابزارهای مالیاتی اینجا می‌توانند عاملی کنترلی در ممانعت از خروج بی‌حساب و کتاب سرمایه باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: متاسفانه هیچ آمار روشنی از تعداد شرکت‌ها یا میزان سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج کشور وجود ندارد و هر آماری نیز اعلام شود آمار دقیقی نیست. حتی کشورهای اطراف نظیر ترکیه و گرجستان و ... با اگاهی از این خلا اماری هیچ گاه میزان سرمایه‌های ورودی از ایران را منتشر نمی کنند.

وی تاکید کرد: نکته قابل بررسی دیگر این است که سرمایه های ایرانی به بهانه نبود امنیت سرمایه‌گذاری راهی کشورهایی می شوند که در مقیاس بین‌المللی و استانداردهای جهانی دارای امنیت چندان بالایی نیستند .

 شقاقی در توضیح این مطلب ادامه داد: این کشورها اتفاقا دارای ریسک متوسط به بالا هستند اما عامل تبلیغات و بی توجهی به روند خروج سرمایه عامل مهم این اتفاق شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرمایه گذاری گرجستان فرار مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۱۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا، به معنای سرمایه‌ای بودن طلا از نگاه مصوبه اخیر مجلس است؛ اما به واقع جامعه‌ای که برای حفظ اندک سرمایه‌های خود در مقابل تورمی که دولت در ایجاد آن بی تاثیر نبوده است، با این سوال مواجه شده که چرا باید چنین مالیاتی پرداخت کند؟ برخی در این بین مدعی اند که اجرای این مصوبه اولین ضرر بزرگ را به بازار طلا خواهد زد.

انتخاب در گزارشی نوشت: محمدولی، کارشناس صنعت طلا، درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا گفت: این مصوبه فعالیت بازار را کند می‌کند و مصرف‌کننده دیگر تمایلی ندارد به سمت طلا بیاید. الان هم اگر مردم طلا می‌خرند، خواهان حفظ ارزش پول خود هستند و بعضا این خرید را مورد استفاده شخصی نیز قرار می‌دهند. این اتفاق که بیفتد، دیگر به سمت خرید طلا هم نمی‌آید و رونق بازار بسیار کم می‌شود. مردم به سمت و سوی طلای آبشده و دست دوم می‌روند که در آن صورت تولید طلا در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه درباره ابهام اخذ مالیات از طلا اشاره کرد: مشخص نیست منظور از مالیات بر طلا چیست؛ آیا منظور متقاضیان عادی است؟ یا اینکه مالیات بر همکاران ما در واحدهای صنفی بر روی حجم قابل توجه اخذ می‌شود؟ مالیات مشخص نیست بر چه بخشی اعمال می‌شود. اگر بر واحدهای صنفی باشد، همکاران ما در حوزه شفافیت باید فعال باشند و در مقابل قانون اطاعت کنند، اما همکاران ما بحث مالیات را همین الان هم پرداخت می‌کنند؛ چه مالیات بر مشاغل و چه مالیات بر ارزش افزوده که عموماً پرداخت می‌کنند. ممکن است برخی مالیات واقعی را پرداخت نکنند، اما بیش از نود درصد مالیات پرداخت می‌کنند. اگر مالیات برمصرف‌کننده است، سازمان امورمالیاتی باید به طور شفاف بگوید که مردم در این بین چه کنند؟

ولی درباره راهکار مناسب برای مالیات بر طلا گفت: راهکار حل مشکل دست ما نیست، اما در نهایت ما به عنوان پیشنهاد می‌گوییم که بهتر است خرید و فروش طلا مثل گذشته جریان داشته باشد. حالا اگر یک فرد بخواهد یک گوشواره و انگشتر ۲ گرمی بخرد دیگر قدرت ندارد و تمایلی هم ندارد. رونق هر بازار و شهری، چراغ‌های طلا فروش هاست. مجلس بهتر است شرایط به قبل برگرداند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899745

دیگر خبرها

  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • حمایت ۲۲۰ ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • تولید فیلم‌های غیراخلاقی از دختران ۱۵ تا ۲۶ ساله ایرانی برای مردان خارجی | انهدام باند بزرگ قاچاق زنان و دختران ایرانی به ترکیه و گرجستان + جزئیات
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت