ایرج تقی‌پور، مدیر سی‌سینما با بیان اینکه سازمان سینمایی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ارائه‌ زیربنایی که یکی از جنبه‌های آن خدمات اطلاع رسانی است، در چند سال گذشته تصمیم به توسعه‌ خدمات اطلاع‌رسانی در حوزه‌ سینما به‌ویژه برای فعالین حوزه پژوهش گرفته است، گفت: «به‌ویژه فعالین حوزه‌ بین‌الملل سینما همواره با این سوال مواجه بوده‌اند که با وجود پایان‌نامه‌ها و مقالات متعددی که سالیانه درباره‌ سینمای ایران در دنیا نگاشته می‌شود و فقط فهرست آن به اندازه‌ یک کتاب است، چرا منبع رسمی و جدی در این حوزه وجود ندارد.

»

او ادامه داد: «در زمان دکتر حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی وقت، قرار شد پایگاهی اینترنتی به عنوان دایره‌المعارفی برای ارائه‌ اطلاعات سینمای ایران به زبان انگلیسی طراحی شود که این کار در موسسه‌ رسانه‌های تصویری به سرپرستی من آغاز شد. این کار به دلیل نبودن بودجه‌ کافی بسیار کند پیش می‌رفت. در زمان آقای حیدریان و میرکریمی که مشاور بین‌الملل ایشان بودند از من پرسیدند که آیا می‌شود این کار را زودتر و در کمتر از یک سال انجام داد و راه اندازی کنیم؟ من هم با وجود این که کار بسیار مشکلی بود گفتم فاز اول آن شدنی است که انجام شد و در جشنواره‌ جهانی فجر ۱۳۹۷ رونمایی شد.»

ایرج تقی پور

تقی‌پور همچنین یادآور شد: «این کار برای چهار فاز پیش بینی شده و تنها یک فاز که مربوط به اطلاعات اولیه‌ فیلم‌های ایرانی بود اجرایی شد. این سایت حاوی همه‌ اطلاعات سینمای ایران از اولین فیلمی که در ایران ساخته شده تا به امروز است. تمام فیلم‌های سینمایی بلند و کوتاه که در هر جای دنیا و ایران ثبت شده باشند، اطلاعات اولیه‌ آنها در این سایت موجود است. ما دسترسی به نسخه‌ فیلم‌ها برای بازبینی نداشتیم و ناچار از مراجعه به مطالب مکتوب، شامل کتاب‌ها و نشریات بودیم. با تطبیق این منابع متوجه شدیم که اشکالات و غلط‌های متعددی در این منابع وجود دارد؛ حتی در بهترین منابعی که در زبان فارسی هست. گروه همکاران بنده تلاش بسیاری کردند که این اشکالات را برطرف کنند و با تطبیق اسامی با همدیگر، افرادی را که با اسامی متفاوتی در منابع و عنوان‌بندی فیلم‌ها نام برده شده بودند، اصلاح کنند.»

مدیر سی سینما ادامه داد: «هیچ فیلم بلند و کوتاه ایرانی به جز فیلم‌ها و برنامه‌های صدا و سیما که نتوانستیم به اطلاعات آرشیو سازمان دسترسی پیدا کنیم و ادارات دولتی مانند وزارت نفت و جهاد کشاورزی (که برای فاز دوم به بعد پیش بینی شده بودند)، نیست که در جایی از دنیا ثبت شده باشد و در این پایگاه موجود نباشد. در اجرای این کار طبیعی بود که تقریبا همه‌ پایگاه‌های ایرانی و خارجی دیگر را هم بررسی کردیم. بعد از راه‌اندازی این پایگاه مورد این سوال قرار گرفتیم که حیف است این اطلاعات فقط به زبان انگلیسی ارائه شود و فارسی نباشد و محققین و نویسندگان و روزنامه‌نگاران فارسی زبان از آن بی‌بهره باشند. لذا بخش فارسی آن هم چند ماه بعد راه‌اندازی شد.»

تقی‌پور افزود: «جاهایی هستند که سینما قبل از انقلاب را به رسمیت نمی‌شناسند و موضوع فعالیت‌شان صرفا سینما بعد از انقلاب است و بعضا هم به ارگان‌های انقلابی وابسته هستند اما پایگاه اطلاع رسانی‌شان شامل اطلاعات همه‌ سینماگران قبل و بعد از انقلاب می‌شود. بسیاری از پایگاه‌های سینمایی هم هستند که جنبه‌ تجاری دارند. بسیاری از این پایگاه‌های تجاری، از اطلاعات ما هم استفاده می‌کنند. عجیب این است که تقریبا در همه‌ آنها به بازیگران و سینماگران قبل از انقلاب هم اشاره شده است. حتی پایگاه‌های متعددی وجود دارد که درباره‌ قد، اندازه‌ کفش، همسران، فرزندان و … یعنی جزئیات زندگی بازیگران قبل از انقلاب اطلاعات مبسوطی را ارائه می‌کنند، و عجیب‌تر این که تا کنون هیچ فردی معترض این موضوع نشده ولی در خصوص پایگاه سینمایی سی‌سینما توسط عده‌ای که مطمئن هستم تاکنون حتی یک بلیط سینما یا تئاتر یا یک واقعه‌ فرهنگی را نخریده‌اند، واکنش سخت نشان داده شده است. چطور کسی که فیلم ندیده می‌تواند قضاوت کند که کس دیگری اهل سینما بوده یا خیر. چگونه می‌توان از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و پژوهش‌گران، مثلا برنامه‌سازان و خبرنگاران وسایل ارتباطی فراگیری مانند صدا و سیما انتظار کار دقیق و علمی داشت ولی منابع کافی پژوهشی در اختیار نداشته باشند و نمی‌توان تاریخ را فقط با اشاره به اولیا نوشت و از سایرین چشم پوشی کرد.»

این کارشناس سینمایی تاکید کرد: «به نظر بنده این حسن نظر سازمان امور سینمایی در اجرای قانون تاسیس و اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود را موظف به حمایت از همه‌ شئون سینما می‌دانسته و در اجرای همین سیاست، از تامین منابع اطلاعاتی برای اهالی سینما و علاقمندان آن حمایت کرده است را باید ارج نهاد. در سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مضیقه روبرو است. امیدواریم با رفع تنگناهای هر چه زودتر بتوانیم فازهای بعدی این پروژه را هم اجرایی کنیم.»

۶۰۲۴۵

کد خبر 1318917

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران کارگردانان سینمای ایران زلزله زلزله آذربایجان باشگاه پرسپولیس استان آذربایجان شرقی ایالات متحده آمریکا سینمای ایران تیم ملی فوتبال ایران لیگ برتر نوزدهم مارک ویلموتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۵۷۲۲۸۱۵ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

کیهان: به بندر حیفا حمله و به آنها تلفات سنگین انسانی وارد کنیم/ آمریکا و اسرائیل آمادگی جنگ را ندارند

رییس سابق اداره امنیت حفاظت قوه قضائیه دستگیر شد

بحران‌ اقتصادی را کش ندهید؛ مشکلات معیشتی حاصل از تحریم‌ها، امان مردم را بریده

محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و موشکی ایران ترور شد/فیلم و عکس

میزان افت سکه کاهش یافت

خبر بعدی:

عجیب‌ترین گریم‌های بازیگران که تماشاگران را حیرت‌زده کرد + تصاویر

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ستارگان سینما برای تجسم شخصیت خاصی به تغییراتی  نیاز دارند. گریمور‌ها از زمانی که فیلمسازی آغاز شد نیز حضور داشتند برای مثال در زمان فیلم‌های ارتوکروماتیک به دلیل حساسیت به رنگ‌هایی مثل قرمز و آبی باید آرایش زرد سنگینی روی صورت بازیگران اعمال می‌شد.

تکنیک‌های گریم و تصاویر تولید شده توسط رایانه کنار هم قرار می‌گیرند و شخصیت‌هایی مثل چهره مار نمای لورد ولدرمورت در فیلم «هری پاتر» شکل می‌گیرد که در ادامه تعدادی از این گریم‌ها را ببینید.

جان هرت در «مرد فیل نما»


در فیلم سینمایی «مرد فیلم نما» ساخته دیوید لینچ در سال ۱۹۸۰ این بازیگر فقید باید گریم سنگینی را تحمل می‌کرد که هشت ساعت طول می‌کشید تا روی صورت بازیگر قرار گیرد و همچنین برداشتن آن نیز دو ساعت زمان می‌برد.

مارلون براندو در «پدرخوانده»


برای آماده سازی برانده در نقش دون کورلئونه باید شکل خاصی به فک او داده می‌شد و به طبع نیز نوع حرف زدن وی در این فیلم دچار تغییر شد.

مایکل کیتون در «بیلتل جویس»


این فیلم در دهه هشتاد میلادی ساخته شد و تلاش زیادی برای تبدیل مایکل کیتون به این شخصیت عجیب صورت گرفت. نیل چهره پرداز این فیلم بود که اولین اسکارش را برای این فیلم دریافت کرد.

جانی دپ در «ادوارد دست قیچی»


برای خلق این شخصیت نمادین به علاوه دست‌های قیچی مانندش، بورتون استن وینستون که سابقه گریم شخصیت پنگوئن در فیلم «بتمن باز میگردد» را داشت برای این فیلم انتخاب کرد. مدت زمانی که طول می‌کشید جانی دپ به طور کامل گریم شود یک ساعت و ۴۵ دقیقه بود.

تیم کوری در سریال «آن»


برای دهه‌ها این بازیگر اولین گزینه برای کار کردن زیر شرایط و گریم‌های سنگین بود که نقش پنی وایز در سریال «آن» از جمله آنهاست.

گلن کلوز در فیلم «هوک»


گلن کلوز قبل از اینکه در آلبرت نابز نامزد اسکار شود، در فیلم سینمایی «هوک» ساخته استیون اسپیلبرگ در سبک دزدان دریایی بازی کرد. البته او نقش متفاوتی را بازی کرد و به سختی می‌شد او را در این نقش شناسایی کرد.

گری اولدمن در «دراکولا»


گری اولمدن برای این فیلم مجبور بود مو‌های سر خود را بتراشد که همانطور در نقشش پیداست او یک پیشانی بسیار بلند دارد که غیر طبیعی و مناسب شخصیت کنت دراکولا بود.

ادی مورفی در «پروفسور دیوانه»


گریمور فیلم پرفسور دیوانه برای ادی مورفی در این فیلم  یک بدن دیگر خلق کرد تا به این ترتیب این بازیگر در نقشش بیش از ۲۰۰ کیلوگرم به نظر برسد. قسمت‌های دیگر لباس با آب پر شده بود تا حرکت باور پذیرتری ایجاد شود. فیلمبرداری این اثر ۷۰ روز طول کشید و گریمور‌ها باید هر روز سه ساعت مشغول گریم این بازیگر می‌شدند.

در ادامه با تصاویر دیگری از بازیگران و گریم‌های قابل توجهشان همراه شوید.

جیم کری در نقش «گرینچ»


شارلیز ترون در «هیولا»


کیت بلانشت در «من اینجا نیستم»


تام کروز در «تندر استوایی»


جرد لتو در «آقای هیچکس»


بنیسو دل تورو در «مرد گرگ نما»

هلی بری در «اطلس ابری»


جانی دپ در «عشاء ربانی سیاه»


ادریس آلبا در «فراتز از پیشتازان فضا»


اسکار ایزاک در «مردان ایکس:اخرالزمان»


داگ جونز در «شکل آب»


کریستین بیل در «معاون»


دنیرو در «مرد ایرلندی»


شارلیز ترون در «بامبشل»

 

      

دیگر خبرها

  • اکران آنلاین «جمشیدیه» در دوران کرونا/فیلم حامد کمیلی قید اکران در سینماها را زد
  • درج نام یک شرکت چینی در لیست تحریم‌ها
  • درج نام شرکت تکنولوژیکی چین در لیست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا
  • واکنش یحیی گل محمدی به پیروزی درخشان پرسپولیس و موقعیت سوزی آرمان رمضانی + سند
  • گلایه گل‌محمدی از چمن ورزشگاه آزادی
  • لزوم تداوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خوزستان
  • نورالهی: از امروز باید خودمان را برای ۲ بازی بعد آماده کنیم/ از باشگاه بابت پرداخت مطالبات تشکر می‌کنم
  • بازیکن فصل پیش هیات فوتبال خراسان رضوی لژیونر شد/ شریف: تیم کویت بابت حضور غلامی پولی به هیات فوتبال استان نداده است
  • عصبانیت یحیی از کرمانشاهی بابت آوانتاژ
  • قیمت کالاها همان قیمت درج شده روی کالا
  • فیلم قهرمان‌محور مخاطب دارد/ نگاه بی‌اغراق «تک تیرانداز»
  • بیوگرافی لیندا کیانی
  • رفیق‌بازی و رانت مانع حل مشکلات صنوف سینمایی است/ خانه سینما از پای‌بست ویران است
  • جزییات تذکر مجلس به وزیر راه بابت گرانی بلیت هواپیما
  • پروژه‌های سینمایی تعطیل می‌شوند؟
  • الزام واحدهای دریافت‌کننده سهمیه مرغ به درج قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان
  • ماجرای تذکر مجلس به وزیر راه بابت گرانی بلیت هواپیما
  • بابت پرونده شکایت علیه تیروکمان با فدراسیون جهانی هماهنگ بودیم
  • استاندار قزوین: طرح حدنگاری اراضی استان تا پایان ۱۴۰۰ تمام شود