Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس تصمیم گیری‌های صورت گرفته مقرر است ایران با راهبرد سه گانه متنوع سازی کالاها، متنوع سازی بازارها و ایجاد تنوع در بنگاه های صادراتی برنامه توسعه صادرات غیر نفتی را در فضای تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران پی بگیرد.  ایران نزدیک به دو دهه است که به کشوری صادراتی تبدیل شده است، بیست سال پیش بود که هدفگذاری برای افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با صادرات غیر نفتی در دستور کار قرار گرفت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 1378 میزان صادرات غیر نفتی ایران به 4 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید. از آن روز تا امروز که ایران تجربه صادرات 47 میلیون دلاری را نیز در تاریخچه اقتصادی خود دارد، راه درازی پیموده شده است. در شرایطی که ایران گام بعدی را رسیدن سقف صادرات غیر نفتی به 50 میلیون دلار تعریف می کند، افزایش کشورهای هدف از یک سو و سهم گیری بالاتر از کشورهای همسایه از سوی دیگر دو مولفه مهم و راهبردی تلقی می شوند .   ایران در منطقه‌ای است با موقعیت خاص جغرافیایی. هم مرزی با 15 کشور موقعیت ویژه‌ای را پیش روی ایران قرار داده است، با این حال بررسی‎ها نشان می دهد این موقعیت استراتژیک در برنامه ریزی‌ها تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است .  چرا کشورهای همسایه ایران در موقعیتی تحریمی است، تحریم‌ها حمل و نقل کالا از ایران را نیز با دشواری‌هایی مواجه کرده است به این ترتیب در شرایط کنونی توسعه تجارت به کشورهای همسایه، از این منظر نیز اقدامی مناسب تلقی می شود. این اقدام می‌تواند آثار منفی تحریم را به حداقل برساند. آمارهای نشان می دهد در حال حاضر سهم ایران از صادرات به کشورهای همسایه 2 درصد است؛ در استراتژی جدید پیش بینی شده است این سهم به 4 درصد برسد. به این ترتیب پیش بینی می شود تا دو سال آینده حجم صادرات ایران به 15 کشور همسایه از 24 میلیارد دلار باید به 48 میلیارد دلار برسد. یعنی 4 میلیارد دلار بیشتر از کل صادرات ایران در سال 1397.  کشورهای هدف را بشناسید جدا از 15 کشور همسایه ایران یعنی عراق، امارات، افغانستان، ترکیه، پاکستان، فدراسیون روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، عمان، کویت، قطر، ارمنستان، قزاقستان، بحرین و عربستان، کشورهای هند و چین هم در بسته صادراتی ایران قرار دارند.   این در حالی است که بنا بر اعلام قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ، نزدیک به 70 درصد صادرات غیر نفتی ایران در حال حاضر به 5 کشور صورت می گیرد.   به این ترتیب شمارش معکوس برای ورود کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه آغاز شده است و در این مسیر دو شریک عمده شرقی ایران یعنی چین و هند نیز قرار است در این راستا با افزایش خرید کالا از ایران روبرو شوند.  به نظر می رسد در عصر خداحافظی اجباری ایران با نفت، مزیت های اقتصادی به تدریج در حال رخ نمایی هستند، مزیت هایی که در برنامه ریزی دقیق می توان آنها را به ظرفیت های ذاتی اقتصاد تبدیل کرد.  لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000G7L برچسب ها: ابران ، نفت ، صادرات غیر نفتی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ابران نفت صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۵۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند

حسن نوری زاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در جلسه کمیته هماهنگی مرز دوغارون گفت: اینکه خراسان رضوی با کشور‌هایی مصرف کننده همجوار است، خود یک فرصت طلایی برای شکوفایی و رونق بخش صادرات این استان به شمار می‌رود که باید نهایت استفاده از آن را داشت.

وی افزود: مرزنشینان نقش بسزایی در تامین امنیت پایدار مرز‌های کشور دارند و فعالیت‌های اقتصادی قانونیبرای آنان باید پیش بینی شود که این خود رضایتمندی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ایجاد رضایتمندی در بین سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی باید در اولویت کاری همه مسئولان، به ویژه دستگاه‌های اجرایی در مناطق مرزی استان، باشد.

نوری زاده بیان کرد: استاندارد‌های لازم و بالابردن سطح کیفیت محصولات ایرانی باید در دستور کار تولیدکنندگان باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای رشد و پویایی اقتصاد هر منطقه باید زیرساخت‌های لازم در آنان نیز تقویت شود که این نیاز به تلاش، هم افزایی و تلاش مضاعف مدیران و نهاد‌های متولی دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: داشتن تناسب بین صادرات و واردات کالا در بین کشور‌های همسایه یک اصل مهم است که این خود افزایش سطح تعاملات را به همراه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران/توسعه صادرات فنی و مهندسی در دستورکار