Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - آیین نکوداشت صدمین سالروز تولد استاد «علی تجویدی» ـ آهنگساز و نوازنده فقید موسیقی ایران ـ شامگاه پنجشنبه (شانزدهم آبان ماه) با حضور فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
«زهرا تجویدی» - دختر علی تجویدی- در ویدیویی که درباره‌ی زندگی او ساخته شده بود، به این مطلب اشاره کرد که سبک آهنگ‌سازی پدرش با دیگران تفاوت داشته است: «پدرم معتقد بود که شاعر و آهنگساز باید در حال و هوای واحدی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرم همیشه ویولن تمرین می‌کرد. او برای تمرین گل قالی را چندین بار دور می‌زد و می‌نواخت. پدرم پس از انقلاب چون تصمیم نداشت تسلیم بیکاری شود علاوه بر سه تار و ویلون تمرین تار نیز می‌کرد.»
«فرهاد فخرالدینی» (آهنگساز و رهبر ارکستر) در این کلیپ بیان کرد: «زمانی که شاگرد آقای تجویدی بودم، استاد صبا به تازگی فوت کرده بود و آقای تجویدی با علاقه و عشق به ما آموزش می‌دادند. بر ردیف‌های ایرانی کاملا تسلط داشتند و حق بزرگی بر گردن موسیقی ایرانی دارند. برای آغاز کار ارکستر ملی با اینکه بیمار بودند همراه با آقای شجریان از او خواستیم تا قطعاتی را بسازند و کارهای خیلی خوبی ساختند.»
اکبر گلپایگانی (خواننده) نیز دیگر هنرمندی بود که درباره‌ی تجویدی سخن گفت: «آقای تجویدی به جوانان کمک می‌کردند و دست آنها را می‌گرفتند. او خیلی زحمت کشید تا من دوباره بخوانم. او خیلی برای من زحمت کشید و یکی از عشق‌های من بود.»
فضل الله توکل (آهنگساز و نوازنده سنتور) اظهار کرد: «در آن زمان به پدر من پیشنهاد کردند که نزد آقای تجویدی که استاد ردیف موسیقی ایرانی بودند، آموزش ببینم. در حضور ایشان کسب فیض کردم. کارهای او ماندگار بود و هنوز نیز تازگی دارند. نوع ملودی‌های او در ذهن می‌نشیند و آدم به دنبال این می‌رود که ببیند بقیه آن کجاست.»
فریدون شهبازیان (موسیقیدان) بیان کرد که استاد تجویدی همیشه ذهن فعالی داشتند و به محض اینکه چیزی به ذهنشان می‌آمد یادداشت می‌کردند. آثار او یکی از دیگری زیباتر بود و کاملا در آواهای موسیقی ایران غرق می‌شد و مردم آنها را بسیار دوست داشتند. شانس این را داشتم تا چند اثر استاد را با صدای علی اصغر شاه زیدی ضبط کنم. او زمانی که آثار را شنیدند پسندیدند و اشک در چشمانشان حلقه زد و گفتند هیچ کس اینگونه آثار مرا تنظیم نکرده بود.
در این مراسم که میزبان علاقمندان به موسیقی ایرانی بود، روزبه کلانتر نوازنده ویولن و از شاگردان استادعلی تجویدی به همراه داوود یاسری نوازنده پیشکسوت تمبک به اجرای دو نوازی در ردیف موسیقی ایرانی پرداختند. در این لحظات سالن با اجرای این دونوازی که آوایی نوستالژیک را تداعی می‌کرد در سکوت فرو رفته و برخی افراد با دوربین‌های موبایل خود ویدیوهایی را ضبط می‌کردند. در پایان لحظاتی با تشویق تماشاچیان همراه بود.
در ادامه، بردیا صدرنوری نوازنده پیانو نیز بر اساس آثاری از استاد تجویدی با چیره دستی به بداهه‌نوازی پیانو پرداخت. طی این اجرا نیز تماشاچیان سکوت اختیار کرده و با دقت به تماشای این اجرا پرداختند.
یادمان موسسه راد نو اندیش به زهرا تجویدی فرزند علی تجویدی در حضور فرهاد فخرالدینی و ناصر ایزدی اهدا شد.
در پایان هم «اکسترملی مهر» به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی محمد صرفه‌جو چند اثر از علی تجویدی را با اشعاری از جمله بازگشته، حق ناشناس، رسوا شده دلم، ای بهار من و سفر کرده اجرا کردند. حین اجرای این آثار نوستالوژیک نیز تماشاچیان با علاقه گوش سپردند و کارها را دنبال کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!

دریافت 7 MB

علی سعیدی خواننده و معلم آواز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره تازه ترین فعالیت هایی که همراه با برادر دوقلوی خود محمد سعیدی در عرصه موسیقی انجام داده است، بیان کرد: به تازگی و پس از انتشار قطعه «بوگو چیطو شد» که با لهجه اصفهانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، تک آهنگ جدیدی به نام «بلندبالا» براساس ترانه فولک شیرازی برای موسیقی الکترونیک و کمانچه تنظیم و منتشر کردیم. در این تک آهنگ که با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهیه کنندگی مسعود عابدی و شعری از باباطاهر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، امیرمهدی مقدم تنظیم کننده، شهاب روحانی نوازنده کمانچه و امیرحسین محسنی گرافیست دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می دهند.

وی افزود: قطعات فولکلوریک معمولا یک خط ملودی بیشتر ندارند مثل همین قطعه «بلندبالا» که خط ملودی اش یکی است ولی ما آمدیم آن را در اوج اجرا کردیم و ضمن حفظ ساختار ملودی به قطعه پرو بال دادیم. در انتخاب اشعار هم براساس ترجیع بند، دو بیتی‌ها را انتخاب کردیم که «وحدت موضوع» ترجیع بند هم حفظ شود. در این چارچوب تلاش کردیم تا با در کنار هم قراردادن موسیقی الکترونیک در کنار ساز ایرانی، شرایطی را فراهم کنیم که مخاطب جوان و نوجوان موسیقی در این سال‌ها با اتکا به یک قطعه به روز رسانی شده، ترغیب به شنیدن این قطعه موسیقایی مرتبط با موسیقی فولک ایرانی شود.

سعیدی در پایان بیان کرد: آن چه در این قطعه ارایه شده، ادامه همان قطعه قبلی است که براساس لهجه اصفهانی در حوزه فرهنگ عامیانه منتشر شده بود و ما این بار با محوریت شیراز آن را به مخاطب تقدیم کردیم. قطعه ای که به طور کامل محلی نیست اما دربرگیرنده رگه هایی از موسیقی پاپ است که مخاطبان امروزی جامعه را هم هدف گذاری کرده است.

برای شنیدن قطعه «بلند بالا» اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 6096895 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • نکونام قهرمانی استقلال را قطعی کرد (ویدیو)
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم
  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت