Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@08:56:42 GMT

افزایش 30 درصدی اضطراب افراد با یک شب بی‌خوابی

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۳۷۳۴

به نقل از نیوز، متیو واکر، محقق ارشد این تحقیق از دانشکده علوم اعصاب و روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا، اظهار کرد: ما عملکرد جدیدی در خواب عمیق شناسایی کردیم که می‌تواند اضطراب ناشی از یک شب بی‌خوابی را با سازماندهی مجدد اتصالات در مغز کاهش دهد.

واکر و همکارانش مجموعه‌ای از آزمایشات را با استفاده از ام آر ای عملکردی و پلی مونوگرافی (آزمایش تشخیص انواع اختلالات خواب) انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تحقیق، مغز 18 فرد جوان با مشاهده فیلم‌های تحریک کننده عاطفی بعد از یک شب خواب کامل و سپس بعد از یک شب بی‌خوابی بررسی شد.

بعد از هر جلسه، میزان اضطراب این افراد با استفاده از پرسشنامه استاندارد مربوط به اضطراب سنجیده شد.

هنگامی که افراد دچار کمبود خواب بودند، اسکن مغز کاهش چشمگیر فعالیت عصبی در قشر جلوی مغز که در کنترل اضطراب درگیر است را نشان داد و در این زمان، در مراکز عاطفی عمیق‌تر مغز نیز فعالیت بیشتری مشاهده شد.

واکر گفت: "به نظر می‌رسد، کمبود خواب موجب افزایش فعالیت‌های عاطفی شدید بدون توقف می‌شود."

محققان دریافتند، خواب کامل شبانه منجر به کاهش چشمگیر میزان اضطراب به ویژه در NREM یا حرکت غیرسریع چشم، خواهد شد. در این مرحله از خواب، امواج مغزی معمولا آرام و با ولتاژهای بلند هستند و تنفس و ضربان قلب آهسته، منظم و فشار خون پایین است.

این روش در تحقیق دیگری با 30 شرکت کننده متفاوت، تکرار شد و نشان داد که خواب بیشتر شبانه با اضطراب کمتر روزانه همراه است.

سیمون محقق دیگر این تحقیق گفت: "خواب عمیق عملکرد لوب پیشانی مغز که در تنظیم احساسات ما نقش دارد را تنظیم و واکنش عاطفی و فیزیولوژیکی را کاهش می‌دهد و از تشدید اضطراب پیشگیری می‌کند."

محققان اظهار کردند: نتایج نشان می‌دهد که حتی تغییرات کوچک در کیفیت خواب، می‌تواند بر میزان اضطراب تاثیر داشته باشد و شاید تصادفی نباشد که میزان تشدید اختلالات اضطرابی در کشورهای صنعتی با کاهش خواب همگام شده است.

 سیمون گفت: "افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی از اختلالات خواب نیز رنج می‌برند ، اما به ندرت بهبود خواب به عنوان توصیه‌ای بالینی برای کاهش اضطراب در نظر گرفته می‌شود."

وی در ادامه افزود: نتایج این تحقیق فقط ارتباط علّی بین خواب و اضطراب را نشان نمی‌دهد، بلکه نوع خواب عمیقی که برای آرام کردن مغز از اضطراب مفرط لازم است را نیز معرفی می‌کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Human Behaviour منتشرشده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد

جواد محجوبی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا امروز، ۱۰۹.۵ میلی متر بارندگی در سطح استان یزد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۶ درصد و نسبت به متوسط دوره آماری بلندمدت ۲۷.۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این در حالی است که متوسط بارندگی کشور ۱۹۰ میلی متر بوده و استان یزد به لحاظ بارندگی رتبه ۲۷ را در بین ۳۱ استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: تفت با ۲۵۳.۲ میلی متر و بافق با ۶۶.۲ میلی متر بیشترین و کمترین بارندگی را به خود اختصاص داده اند. بیشترین آمار بارندگی در ایستگاه منشاد با ۳۹۸ میلی متر ثبت شده و کمترین میزان نیز مرتبط به بافق بوده است.

محجوبی با اشاره به تاثیر بارش باران بر کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی تصریح کرد: این بارش‌ها سبب پر شدن چشمه‌ها و قنوات می‌شود، اما نباید انتظار داشت که سبب بالا آمدن دائمی سطح آب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد ابراز کرد: با وجود بارندگی‌های خوبی که اتفاق افتاده است به دلیل افت بالای کسر حجم مخازن تجمعی، اثرات این بارش‌ها به صورت موقت است. 

محجوبی گفت: در سطح استان یزد ۲۵ پروژه تغذیه مصنوعی با حجم ۲۷ میلیون متر مکعب وجود دارد که علاوه بر کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی را انجام می‌دهد. 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در پایان بر صیانت از سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از آبخوان‌ها و اجرای برنامه سازگاری با کم آبی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی میزان حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان
  • افزایش ۳۵ درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد
  • چگونه می‌توان قهوه نوشید و بی‌خواب نشد؟
  • افزایش ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از مرز مهران
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد