Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مسئول امور کتابخانه‌های آموزش و پرورش کاشمر گفت: در حال حاضر 70 تا 80 درصد کتب‌ کتابخانه‌های مدارس کاشمر مناسب سن دانش‌آموزان نیستند و باید کتاب‌هایی که مبتنی بر نیازهای دانش‌آموزان نیستند، بازنگری شوند.

حسین افشاری در مراسم افتتاح ششمین کتابخانه خیرساز آموزشگاهی کاشمر که به نام شادروان محمد عبدالله‎نژاد در دبیرستان دخترانه عفاف برگزار شد، عنوان کرد: قطع شدن سرانه کتاب مدارس از سال 84 به بعد موجب شد اکنون هر کتابی که در کتابخانه‎های مدارس وجود دارد از 15 سال قبل باشد و اغلب آن‌ها یا قدیمی هستند و یا دیگر موضوعیتی با سن دانش‌آموزان نداشته و از رده خارج باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: چون حدود 70 تا 80 درصد کتاب‎های موجود در کتابخانه‎های مدارس قدیمی و از نظر موضوعی قابل استفاده دانش‌آموزان نیستند، به همین دلیل تصمیم گرفته شده برخی از این کتاب‌ها به فروش رسیده و کتاب‎های جدید خریداری و جایگزین شوند.

نماینده امور کتابخانه‌های آموزش و پرورش کاشمر  بیان کرد: به دلیل اینکه از کتاب‌های درسی، آثار شعرا و ادیبان این کشور حذف شده‌ است، مجبور شدیم با کتاب‎های جانبی این خلا را جبران کنیم، به همین دلیل باید برای شناساندن شاعرانی همچون حافظ، سعدی و مولانا کتاب‌های کمک غیر درسی را در مدارس در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه تمامی کتاب‎هایی که توسط خیران برای مدارس خریداری می‎شوند، غیر درسی هستند، بیان کرد: از 180 مدرسه‌ای که در کاشمر وجود دارد تاکنون در 6 دبیرستان کتابخانه خیرساز دایر شده و هفته آینده نیز همزمان با هفته کتاب هفتمین کتابخانه خیرساز در مدرسه متوسطه پسرانه بصیری افتتاح می‎شود.

افشاری اظهار کرد: به جز شش مدرسه‌ دولتی که کتابخانه آن‌ها توسط خیران تجهیز شده، سال گذشته 14 مدرسه خاص نیز در مقطع یک و دو دبیرستان با بخشی از شهریه که توسط والدین پرداخت می‎شود، تجهیز شده‎اند.

وی گفت: به رغم اینکه در اکثر مدارس متوسطه کتابخانه وجود دارد، اما کتاب‎هایی که دارند قدیمی و فرسوده هستند، از سویی در اکثر مدارس ابتدایی نیز کتابخانه‌های کلاسی وجود دارد اما کیفیت آنها پایین است.

مسئول امور کتابخانه‌های آموزش و پرورش کاشمر عنوان کرد: در همین راستا طی 5 سال گذشته توسط گروه خیرات کتاب در کاشمر علاوه‌بر تجهیز هفت کتابخانه، بالغ بر 25 هزار جلد کتاب به مدارس روستایی و مناطق محروم اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه از بین 100 مدرسه ابتدایی شهر و روستا حدود 45 مدرسه در کلاس‎ درس قفسه کتاب دارند، گفت: کاشمر اولین شهر در استان خراسان رضوی بوده که به صورت ابتکاری به جذب خیران برای ساخت و یا تجهیز کتابخانه‎ها پرداخته است.

افشاری همچنین افزود: اگرچه در مدارسی که نوساز هستند، مکانی برای کتابخانه در نظر گرفته شده اما در مجموع از 14 مدرسه که سال گذشته کتابخانه‎هایشان تجهیز شد، ساختمان 50 درصدشان فرسوده هستند و برخی مدارس دیگر در داخل راهرو قفسه کتاب زده‌اند.

وی عنوان کرد: نه تنها ارزش‌گذاری به کتاب و کتابخوان در جامعه کمرنگ شده بلکه کتابخانه‌های مدارس از نظر منابع غنی نیستند، باید ارتباط دانش‌آموزان را با کتابخانه‌های عمومی افزایش داد.

افشاری یادآور شد: اگرچه تمامی 6 کتابخانه خیرساز در مدارس دخترانه تاسیس شده اما به زودی اولین کتابخانه خیرساز در مدارس پسرانه در دبیرستان بصیری با کمک خانواده فخار افتتاح می‎شود.

در ادامه مدیر آموزش و پرورش کاشمر گفت: به رغم اینکه در شرایط امروزی باید به کتاب بیشتر احساس نیاز شود، اما متاسفانه کمتر از گذشته به آن توجه می‎شود، دانش‌آموزان باید بدانند به همان میزان که کتاب درسی اطلاعات می‌دهد کتاب غیر درسی هم به آن‌ها اطلاعات لازم را می‌دهد.

علی طاهریان افزود: کتاب‎های موجود در کتابخانه مدارس براساس نیاز دانش‌آموزان تهیه شده است، هرچند با فضای مجازی و رسانه‌های جدید مقداری کتاب به فراموشی سپرده شده اما با این وجود بازهم برخی افراد هیچ گاه ارتباطشان را با کتاب قطع نکرده‌اند.

وی عنوان کرد: متاسفانه حتی معلمان هم به کتاب کم توجهی کردند و کتاب و فرهنگ مطالعه در بین ایرانیان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

حسن رمضانی معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان کاشمر گفت: در مدارس شهرستان برنامه‎های متفاوتی در زمینه ترویج و گسترش کتابخوانی برگزار شده که نشست‌های کتابخوان از آن جمله است.

وی برگزاری نشست‌های کتابخوان را در مدارس بسیار ارزشمند ذکر کرد و افزود: امیدواریم به زودی کاشمر به عنوان پایتخت کتاب در کشور معرفی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتابخانه مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۶۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدرسه‌ای در یزد با رویکرد تحول و نوآوری، علاوه بر تعلیم و تربیت درس زندگی نیز به دانش آموزان می‌آموزد.

همه برنامه‌های این مدرسه به سمتی پیش می‌رود که دانش آموزان را با زندگی بهتر آشنا کند.

نظافت این مدرسه با خود دانش آموزان است وهر دانش آموز خودش را مسئول زیبایی مدرسه می‌داند.

در خیلی از برنامه‌ها همه‌ی کار‌ها به دست خود دانش آموزان انجام می‌شود و اداره برنامه‌ها و کار‌ها را بچه‌ها با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند.

نکته قابل توجه این است که در برنامه‌های این مدرسه دانش آموزان حق انتخاب دارند تا با سلیقه خود انتخاب کنند و معلمان مدرسه در همه برنامه‌ها با دانش آموزان همکاری و مشارکت دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • اجبار دانش‌آموز برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • آغاز به کار طرح مدرسه هنر در کاشان
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • نسخه‌پیچی و ممنوعیت‌های عجیب به سبک دهه ۶۰ در مدارس دخترانه | دانش‌آموزان را لجباز نکنید!
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس
  • یک روزنامه: سختگیری دهه 60 در مدارس در حال تکرار است/ هنوز «آینه» ممنوع است! دانش‌آموزان دوره متوسطه می‌گویند در مدرسه کیف‌هایشان را می‌گردند و مسئولان مدرسه برخوردهای خشن و توهین‌آمیز دارند
  • اهدای ۱۴۶ بسته معیشتی به مدرسه استثنایی پارسا در سنندج