Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز عقیده کرد: علت مخالفت برخی از افراد در ارتباط با پیوستن ایران به سازوکار FATF موضوع منافع ملی  کشور و حفظ حقوق ملت ایران نیست.

مهدی مطهر نیا در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این موضوع که عده ای پیوستن ایران به FATF را خلاف منافع ملی می‌دانند و عده‌ای آن را در راستای منافع ملی می دانند، اظهار کرد: پرونده‌هایی مانند FATF ، پالرمو و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در مرکز ثقل اهمیت قرار ندارند بلکه در مرکز ثقل ،تعریفی است که از منافع ملی در ساختار سیاسی کشور ارائه می‌شود در واقع در  این فرآیند آن چه که مهم است این است که منافع ملی را چه کسانی و بر اساس  چه شاخص‌هایی تعریف کرده‌اند .


وی با بیان این که سازوکار  FATF در راستای مبارزه با پولشویی و تامین مالی گروه‌های تروریستی در  عرصه بین الملل  تدوین شده است و FATF  یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است که تحت عنوان « گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force  – FATF) در سال ۱۹۸۹ به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی ۷» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند، خاطر نشان کرد: اکنون کشورهای مختلفی به این روند پیوسته و در چارچوب آن عمل می‌کنند، حال سوال این است آیا کشورهایی که این روند را پذیرفته اند در روند معاملات مالی خود و حفظ منافع ملی کشورشان با مشکلی روبرو شده اند ؟
این استاد دانشگاه با بیان این که مخالفت عده‌ای با پیوستن FATF براساس منافع ملی نیست ، بلکه آنها در راستای منافع خود با پیوستن ایران به این موضوع مخالف هستند، اظهار کرد: واقعیت این است که برای این که بتوانیم با فساد مبارزه کنیم باید  به اعمال قوانین و مقررات تحول آفرین که دارای ضمانت اجرایی بالایی هستند ، اقدام کنیم.

مطهرنیا با اعتقاد  بر این که به نظر نخبگان و متخصصان، کشور با فساد عمیق و گستره‌ای رو به رو است و مبارزه با این امر تحول عظیمی را طلب می‌کند، افزود : از نظر مردم در پی این سال‌ها قوانین مختلفی در کشور برای مبارزه با این فساد تدوین شده ولی این قوانین کارساز نبوده‌اند  و شاید قوانین بیرونی شامل FATF بتواند تغییری در این روند ایجاد کند.
وی با تکرار این موضوع که برخی کسانی که با پیوستن ایران به FATF مخالف هستند نگران منافع ملی نیستند بلکه نگران این هستند با پذیرش FATF فراغ بالی که برای انجام برخی از امور داشته اند با محدودیت روبرو شود ، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد کنترل‌های بیرونی از کنترل‌های درونی برای تحقق این موضوع کارآمدتر است و  پذیرش ورود به این نهاد می تواند گامی برای جلوگیری از فساد مالی باشد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مهدي مطهرنيا گروه بین المللی اقدام مالی FATF یک کارشناس مسائل بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۸۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس

در حالی‌که کمیته حقوقی پارلمان گرجستان لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» را در قرائت دوم تصویب کرد تا بعد به تصویب نمایندگان برسد، گروهی از مردم تفلیس در حمایت از این قانون در مقابل پارلمان تجمع کردند و اعتراضات مخالفان این لایحه نیز همچنان ادامه دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، کمیته امور حقوقی پارلمان گرجستان شب گذشته در پایان نشست ویژه خود لایحه جنجال برانگیز مربوط به «شفافیت نفوذ خارجی» را در قرائت دوم تصویب کرد.

کمیته حقوقی این ابتکار عمل را به مدت 10 ساعت مورد بررسی قرار داد. در طول این نشست مناظرات داغی بین نمایندگان حزب حاکم "رویای گرجستان - گرجستان دموکراتیک" و مخالفان صورت گرفت. به دلیل نقض قوانین پارلمان، 14 نماینده مخالف از حضور در سالن محروم شدند.

هنوز تاریخ ارائه این لایحه برای رای گیری در نشست عمومی پارلمان گرجستان اعلام نشده است.

همزمان با این نشست، در خیابان مرکزی تفلیس، تجمع حامیان حزب حاکم "رویای گرجستان - گرجستان دموکراتیک" در حمایت از تصویب لایحه "شفافیت نفوذ خارجی" برگزار شد. ایراکلی کاباخیدزه، نخست وزیر گرجستان در این گردهمایی سخنرانی کرد.

این در حالی است که یک روز قبل تظاهرات اعتراض آمیز دیگری علیه تصویب قانون عوامل خارجی در تفلیس برگزار شد و در جریان آن هزاران نفر در میدان جمهوری پایتخت تجمع کردند.

در اوایل ماه آوریل، حزب حاکم گرجستان اعلام کرد که قصد دارد لایحه مربوط به عوامل خارجی را بار دیگر به پارلمان ارائه دهد که در مارس سال 2023 به دلیل اعتراضات گسترده از دستور کار پارلمان خارج شده بود. این لایحه در نخستین قرائت در 17 آوریل به تصویب رسید. 83 نماینده به تصویب رای دادند و هیچ رای مخالفی وجود نداشت. سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان گفت که این لایحه را وتو خواهد کرد.

پس از آن، نخست وزیر گرجستان، زورابیشویلی را عامل نفوذ خارجی خواند. سپس تظاهرات کنندگان در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان در تفلیس یک ساعت به مقامات فرصت دادند تا لایحه را پس بگیرند. چند هزار نفر در این تظاهرات تجمع کرده بودند که تجمع به خشونت کشیده شد و پلیس 14 نفر از معترضان را بازداشت کرد.

نخست وزیر گرجستان خواستار پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن حاکمیت آن شد

ایراکلی کاباخیدزه، نخست وزیر  گرجستان شب گذشته در تجمع بزرگ حامیان لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» تاکید کرد که تفلیس  قصد دارد و حق دارد به اتحادیه اروپا بپیوندد، ولی خواهان آن است که حاکمیت و ارزش‌های این کشور مورد توجه و احترام قرار گیرد.

او گفت:  امروز گرجستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است. جامعه گرجستان دارای ارزش‌های قوی است و ما می خواهیم با استقلال، حاکمیت و ارزش‌های خود عضو اتحادیه اروپا شویم.

نخست وزیر یادآور شد: ادعاهای متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا تنها در صورتی گرجستان را می پذیرد که از حاکمیت دولتی و ارزش‌های ملی خود چشم پوشی کند، ولی هرگز چنین نخواهد شد. وی همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا مذاکرات برای پیوستن گرجستان به این سازمان را در سال جاری آغاز کند.

گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کردنخست وزیر گرجستان: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیمقانون «عوامل خارجی»دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟-بخش پایانی

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق