Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@03:30:11 GMT

قاچاق چوب از درختان جنگل قربانی می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۰۱۷۴

قاچاق چوب از درختان جنگل قربانی می‌گیرد

ایسنا/مازندران دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران گفت: حفظ جنگل و جلوگیری از قاچاق چوب نیازمند مشارکت عمومی و عزم ملی از سوی مسئولان و مردم است و تنها در سایه حفظ قانون و همدلی می‌توان جنگل را حفظ کرد.

داریوش عبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص قاچاق چوب درختان شمال و آسیب‌های آن اظهار کرد: بیکاری در روستاها، پایین بودن سطح درآمد روستائیان، وجود نیازهای چوبی در سطح کشور، عدم تدارک برای نیازهای چوبی و عدم تبیین فرهنگ منابع طبیعی و حفظ درخت از عواملی است که طی چند دهه اخیر باعث قطع چوب و درختان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر نیمی از جنگل‌ها را از دست داده‌ایم، تصریح کرد: تجاوز به منابع طبیعی، ویلاسازی، تغییر کاربری اراضی جنگلی، ارائه خدمات به روستا و رشد نامتوازن در روستاها به سمت توسعه و رشد ناپایدار مسیر خطرناکی را طی می‌کند، دادن امتیازات برق، گاز و آب به روستائیان و دامداری‌ها در دل جنگل و توسعه فیزیکی باعث شد تا سطح وسیعی از جنگل‌ها را از دست دهیم.

دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه راه‌سازی و جاده‌سازی در جنگل موجب از دست رفتن منطقه جنگلی و افزایش قاچاق چوب شده است، گفت:همه این‌ها علاوه بر بیکاری و خدمات برنامه‌ریزی نشده مصارف کشور، خدمات و رشد ناپایدار و نامعقول باعث شد که بستر را برای قطع درخت، تخریب و نابودی محیط زیست آماده شود.

عبادی خاطرنشان کرد: انتهای این تخریب، تبدیل این عرصه‌ها به یک کویر و سرزمین سوخته برای نسل آینده است.

 وی با بیان اینکه کنترل قاچاق چوب یا انجام نمی‌شود و یا بسیار محدود است، افزود: در سال ۶۰ جمعیت کشور ۳۵ میلیون نفر بود و تعداد اره موتوری‌ها و تخریب محدود و تعداد قاچاقچیان و بیکاری کم و اداره کل منابع طبیعی مازندران دارای هزار و ۵۰۰ پرسنل بود و یک سازمان قوی و مستقلی اما امروز با سازمانی مواجه هستیم که ۷۰ درصد نیروهایش کاهش یافته است و تنها با ۲۵ تا ۳۰ درصد نیروها کار می‌کند.

دبیرشبکه تشکل‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران یادآور شد: امروز با وجود تلاش‌های مدیران منابع طبیعی، بسیاری از واحدهای جنگل بانی تعطیل شده است و یا تنها با یک نیرو کار می‌کنند، پس چه انتظاری می‌توان داشت که جنگل‌ها در روستاها حفظ شود.

عبادی با اشاره به اینکه هنوز به آن فرهنگ نرسیدیم که مردم خودشان جنگل را حفظ کنند، گفت: در تمام دنیا اهرم‌های نظارتی شدیدی برای حفظ طبیعت و محیط زیست وجود دارد و انداختن زباله جریمه دارد اما در کشور ما این موضوع تعریف نشده است و متاسفانه ضعف قانونی و اجرایی در کشور دیده می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه روند حمایتی به سمت منابع طبیعی روبه کاهش است، ادامه داد: حمایت اعتباری، مالی، پرسنلی و سیاسی به حداقل رسیده است بنابراین نباید انتظار داشت که قاچاق چوب نشود.

 دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها فعلا راهکار جدیدی برای جلوگیری از قاچاق چوب ندارد، افزود: طرح‌های مشارکتی در قالب مدیریت پایداری جنگل‌های هیرکانی ارائه شده است که جایگزین طرح جنگل‌داری شد و ارکان اصلی این طرح مدیریت جامع و مدیریت مشارکتی نیست.

عبادی متذکر شد: برای جلوگیری از قاچاق چوب، راهی جزء مشارکت مردم و ایجاد پایگاه‌های محلی نیست تا خود مردم جنگل‌ها را حفظ کنند و با استفاده از نصب دوربین و یا بستن جاده و یا هر راهکار دیگری جلوی قاچاق چوب را بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه مازندران قاچاق چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۰۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود قلیزاده اظهار کرد: قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد و ما برای بازدید خبرنگاران از این منطقه آماده برگزاری تور رسانه‌ای هستیم.

وی خاطرنشان کرد: درختان جنگلی فندقلوی نمین سالیان سال مورد حفاظت ماموران یگان حفاظت قرار دارد و تصاویر منتشر شده از درختان جنگلی قطع شده مربوط به منطقه سوهای نمین نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: اخیرا تصاویر قطع درختان جنگلی منطقه سوهای نمین در برخی از کانال‌های مجازی با عنوان نابودی درختان جنگلی فندقلو منتشر شده است که بعد از بررسی کارشناسی و پایش منطقه مورد ادعا، مشخص شد هیچ گونه قطع درختان در این منطقه رخ نداده است.

قلیزاده ادامه داد: ادعای قطعی درختان جنگلی و انتشار تصویر هوایی آن از سوی کانال‌های مجازی مربوط به حوزه استحفاظی گیلان است و مربوط به محدوده جنگلی فندقلو در استان اردبیل نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: برای اثبات واقعیت و رد ادعای کانال‌های مجازی مبنی بر قطع گسترده درختان جنگلی آماده برگزاری تور خبری با حضور خبرنگاران هستیم تا وضعیت موجود جنگل فندقلو به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود.

قلیزاده تصریح کرد: از انتقاد و نقد سازنده رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و معتقدیم با نقد سازنده و پویا می‌توان مشکلات و کاستی‌های موجود را برطرف کرد.

وی اظهار کرد: آماده برگزاری تور خبری با حضور خبرنگاران هستیم تا وضعیت موجود جنگل فندقلو به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود.

کد خبر 6097904

دیگر خبرها

  • چرا شهرداری تهران درختان پارک جنگلی سرخه حصار را قطع کرد؟
  • واکنش شهرداری به ادعای «قطع درختان و ساخت و ساز در سرخه حصار»
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)
  • شیرجه در سرسبزی طبیعت با سفر به این مکان‌ها
  • توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه