Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@15:56:18 GMT

مأموریت جدید سوروس‌ها چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۰۵۱۳

مأموریت جدید سوروس‌ها چیست؟

عقب‌ماندگی هسته‌ای آمریکا، «واشنگتن» را مجبور به جلوگیری از اجرای برنامه‌های اتمی روسیه در آسیای مرکزی با هر وسیله و بهانه‌ای کرده است. ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، عقب‌ماندگی هسته‌ای آمریکا، «واشنگتن» را مجبور به جلوگیری از اجرای برنامه‌های اتمی روسیه در آسیای مرکزی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا بود که در قزاقستان تجمع‌های اعتراضی علیه ساخت نیروگاه اتمی و در قرقیزستان تجمع‌های اعتراضی علیه استخراج اروانیوم برگزار شدند.

همچنین در روسیه رسانه‌های منطقه با هدف گسترش ترس از تکنولوژی‌های هسته‌ای مطالب انتقادی را چاپ کردند.

در تمام موارد گسترش ترس بی اساس از تجهیزات هسته‌ای صلح آمیز دیده می‌شود.

انجمن «سوروس» از اعتراضات مردم نسبت به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای حمایت می‌کند و کارشناسان مختلف که از  سازمان‌های غربی حقوق می‌گیرند از نیروگاه‌های هسته‌ای به شدت انتقاد می‌کنند.

معترضان پیشنهاداتی برای جلوگیری از کمبود انرژی مطرح نمی‌کنند و تنها به گسترش شایعات درباره نیروگاه‌های هسته‌ای و حرارتی می‌پردازند.

این اقدامات همچنین به دلیل رقابت شرکت دولت روسی موسوم به «روس اتم» و «Westinghouse» متعلق به آمریکا صورت می‌گیرد.

بر اساس آمار سال 2014 در بازار شرکت‌های فعال در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای 2 مؤسسه قوی از جمله روس اتم و Westinghouse قرار داشتند و 41 درصد از تولیدات این بازار متعلق به روس اتم و 23 درصد به Westinghouse متعلق بود.

در سال 2018 سهم روس اتم در این بازار به 67 درصد رسید و نگرانی‌های جدی واشنگتن را در پی داشت و با توجه به سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تنش‌ها بین شرکت‌های مذکور افزایش یافت.

دولت روسیه در این زمینه سرمایه گذاری کرده و تجهیزات نوینی دارد در حالی که بخش صنعت هسته‌ای آمریکا عقب مانده و نیازمند هزینه‌های بالا برای افزایش ظرفیت رقابتی خود در بازار جهانی می‌باشد.

به این دلیل آمریکا استراتژی فشار به روس اتم در فضای کشورهای پساشوروی را انتخاب کرد.

در این زمینه سریال موسوم به «چرنوبیل» تولید شبکه تلویزیونی «HBO» آمریکا سال گذشته پخش شد و نقش بزرگی در گسترش اتم هراسی داشت و پس از آن معلوم شد که Westinghouse سفارش دهنده سریال بود و این سریال با سرمایه رقیب اصلی روس اتم تولید شد.

همزمان سازمان‌های غیردولتی غربی موسوم به «اینتر نیوز» و انجمن سوروس مشغول گسترش شایعات هسته‌ای شدند و این اقدامات با هدف جلوگیری از اجرای پروژه‌های روسیه در منطقه انجام شد.

در فضای پساشوروی سازمان‌های غیردولتی آمریکایی شعارهایی مانند دفاع از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا را مطرح می‌کنند.

غرب نگران توسعه صنعت در فضای پساشوروی است و خواستار رقابت با شرکت‌های کشورهای این منطقه در بازارهای جهانی نیست.

عقب ماندگی این منطقه در چارچوب منافع غرب است و به نظر آنان استفاده از اورانیوم و تکنولوژی‌های هسته‌ای باید در دستان کشورهای غربی بماند.

روسیه برعکس از توسعه صنعتی آسیای مرکزی حمایت می‌کند زیرا «مسکو» با این منطقه هم‌مرز است و ارزش واقعی ثبات و صلح در فضای پساشوروی را به خوبی می‌داند.

آمریکا از نابود کردن زیرساخت‌های صنعتی منطقه سود می‌برد و به این دلیل واشنگتن گسترش ترس از تکنولوژی‌های نوین و تخریب اعتماد به نفس مردم این منطقه را هدف‌گذاری کرده است.

منبغ:فارس

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود

به گزارش همشهری آنلاین، "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.
روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.
ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.
مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست. برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.

او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."
برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.

ادعای برنز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

کد خبر 849548 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • پوتین رزمایش هسته‌ای برگزار می‌کند
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود