Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-05@03:23:46 GMT

واعظی : قیمت ارز بالاتر از نرخ واقعی آن است

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۱۵۴۰

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه قیمت فعلی ارز از قیمتی که باید باشد بیشتر است گفت: دولت به تنهایی قادر به رفع همه مشکلات نیست و بخش خصوصی باید دولت را یاری کند.

 

محمود واعظی دقایقی قبل در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی استان یزد اظهار داشت: سال ۹۲ و شروع کار این دولت، به دنبال این بودیم که تحریم‌ها و گرفتاری‌هایی که دست و پای کشور را بسته باز کند و روابط با کشورهای مختلف را تنظیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در صورت کلی دولت به دنبال این بود که در شرایط عادی هم بتواند روی ارزش‌های خود بایستیم و هم با کشورهایی که می‌توانیم روابط سیاسی و اقتصادی بهتر و بیشتری داشته باشیم.
 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه در این حوزه تلاش بسیار زیادی هم کردیم ادامه داد: نمونه برجام که وقتی ما امضا کردیم را طبیعی بود که یک سری تندروها در آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی از این موضوع عصبانی و نگران باشند.واعظی خاطرنشان کرد: ما همین اندازه که از طرف کشورهای خارجی تحت فشار بودیم، از طرف برخی نیروهای داخلی هم تحت فشار بودیم و مرتب به ما می‌گفتند چه اتفاقی افتاده، کاری که نشده است.
 

وی ادامه داد: امروز که ترامپ از برجام خارج شده همین افراد می‌گویند چرا شرکت‌ها از کشور خارج شدند و خیانت کردند؛ باید در پاسخ به این‌ها گفت اگر کسی نیامده پس چطور رفته‌اند.این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تلاش کردیم وعده‌هایی که در دولت یازدهم به مردم دادیم را با همه فشارهای داخلی و خارجی جامه عمل بپوشانیم و همه دیدیم که تورم سه سال کامل تک رقمی بود و رشد ما از منفی به مثبت و حتی در یک سال دو رقمی شد.
 

وی عنوان کرد: دولت دوازدهم ادامه دولت یازدهم هست و با این تفاوت که آقای رئیس جمهور سعی کردند برخی از ضعف‌هایی که در دولت یازدهم وجود داشت را در این دولت برطرف کنیم.واعظی تصریح کرد: این که در آمریکا یک فردی که ما در کارهای او هیچ عقلی نمی‌بینیم و بحثش هم تنها مربوط به ایران نیست و با چین، اروپا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین هم مشکلات زیادی به وجود آورده است، اقدامی انجام می‌دهد نمی‌توان گفت ایراد از ماست.
 

وی با اشاره به اینکه تحلیل ترامپ از خروج برجام این بود که بلافاصله ایران هم از آن خارج می‌شود افزود: ترامپ به این فکر بود که ایران از برجام سریعا خارج می‌شود و همه تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران باز می‌گردد.رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در این زمینه کشور تدبیر کرد و با عدم خروج از برجام، زمینه صحبت و تعامل با کشورهای مختلف را فراهم کرد و همین موضوع سبب شد که امروز همه آمریکا را مقصر این موضوع می‌دانند.
 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه قیمت ارز الان نسبت به قیمتی که باید باشد بسیار بالاتر است گفت: الحمدالله الان نسبت به همان زمان قیمت ارز حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و فاصله بین بازار و نیما مقداری نزدیک‌تر شد.واعظی با بیان اینکه بر این اساس شرایط اقتصادی که الان بر ما حاکم است سخت است ادامه داد: باید بدانیم آنچه که امروز سبب ایجاد فشار به کشور شده شرایط جهانی است وگرنه دولت همان دولت است.
 

وی افزود: سال گذشته در این زمان یک شرایط و فشارهای روانی بسیار زیادی بر مردم حاکم بود ولی با تلاش‌های صورت گرفته توسط همه بخش‌های کشور، وضعیت را بسیار بهتر از سال گذشته در همین زمان کرد.رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه قیمت ارز الان نسبت به قیمتی که باید باشد بسیار بالاتر است گفت: الحمدالله الان نسبت به همان زمان قیمت ارز حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و فاصله بین بازار و نیما مقداری نزدیک‌تر شد.
 

واعظی با تاکید بر اینکه نه این قیمت ارز و نه شرایط فعلی ما را راضی می‌کند گفت: ما با هم می‌توانیم مشکلات موجود را حل کنیم به شرطی که به هم کمک کنیم چرا که نه دولت و نه بخش خصوصی به تنهایی قادر نیستند همه مشکلات و شرایط را برطرف کنند ولی با همراهی و انصاف می‌توان همه این مشکلات را برطرف کرد.
 

وی سیاست دولت را آرامش دادن به اقتصاد و اجتماع دانست و گفت: دولت به دنبال آن است که با همه محدودیت‌های موجود، کارآفرینان و تجار ما بتوانند با خارج کار کنند البته کار کردن با خارج در شرایط فعلی سخت است.

 

آخرین خبر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اقتصاد جام نیوز ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۱۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به قدس آنلاین می گوید: در سراسر دنیا صاحبخانه بودن تعریف خاصی دارد و شغل محسوب می شود که دادگاه آن را به رسمیت می شناسد.

داود بیگی نژاد می افزاید: دولت و در واقع شهرداری ها باید به اندازه ای اختیار و قدرت داشته باشند تا واحدهای مسکونی را با هدف تنظیم بازار مسکن در تملک خود داشته باشند تا در مواقعی که قیمت اجاره متفاوت شد و به نوعی قدرت اجاره مسکن از دسترس قشر آسیب پذیر جامعه خارج شد دولت نیز این واحدها را عرضه کند؛ اما متأسفانه تاکنون این اتفاق در بخش تولید مسکن نیفتاده است.

وی یکی از عواملی که سبب گرانی مسکن شده را مربوط به شهرداری ها می داند و اذعان می دارد: افزایش سالیانه عوارض و نوسازی، طولانی شدن مدت زمان سرمایه گذاری مسکن تا دریافت پروانه ساختمان و ... از سوی شهرداری ها به افزایش قیمت مسکن دامن می زند.

بیگی نژاد می گوید: بانک ها نیز متأسفانه سرمایه هایی را که از مردم به عناوین مختلف جذب می کنند در ملک هایی سرمایه گذاری می کنند که به درد آحاد جامعه نمی خورد و بیشتر برای قشر خاصی از جامعه است که البته این روش برای جبران ناترازی هاست.

داود بیگی نژاد،نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان می کند: واقعیت این است که قیمت خانه اجاره ای تابعی از قیمت مسکن است و اگر بخواهیم رشد قیمت اجاره را کنترل کنیم باید حتماً درخصوص قیمت مسکن تمیهداتی بیندیشیم که قیمت مسکن در روند طبیعی حرکت کند در غیر اینصورت مادامی که قیمت مسکن افزایش پیدا می کند به تناسب آن قیمت اجاره نیز افزایش می یابد و به همان نسبت توانایی مستأجران کاهش می یابد.

وی می افزاید: دولت برای منافع مردم تلاش می کند اما عده ای  از مفسدان اقتصادی با فعالیت زیرزمینی خود در مقوله مسکن سیاستگذاری های دولت را بی اثر می کنند.

تمهیدات و راهکارها

بیگی نژاد در ادامه می گوید: نمی توان در حوزه مسکن، دولت و نهاد خاصی را متهم یا تشویق کرد چراکه تولید مسکن چندین شغل را در خود جای داده است؛ بنابراین همه افراد و ارگان های ذی ربط باید مسیری یکسان برای تولید مسکن فراهم کنند و در واقع از مشاور املاک گرفته تا انبوه ساز و ... همگام با سیاست های تولید مسکن دولت قرار بگیرند تا در آینده با توجه به رشد و سن جمعیتی که در کشور داریم بر اساس نیاز مسکن تولید شود و در نهایت به تعادل قیمت در بخش اجاره برسیم.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به مردم توصیه می کند: زمان نقل و  انتقال شان را در بازه زمانی خاصی قرار ندهند. چراکه در حال حاضر پیک بازار اجاره، پایان بهار و ابتدای تابستان است که این موضوع بار بسیار سنگینی را در افزایش کرایه هایی که با درآمد مستأجران تطبیق ندارد به آنان تحمیل می کند.

این در حالی است که یک کارشناس مسکن در این باره به خبرنگار ما می گوید: در بیشتر کشورهای دنیا برای حمایت از اقشاری که از سر اجبار اجاره نشینی را انتخاب می کنند قوانین مدونی وجود دارد اما در کشور ما هیچ قانونی در موضوع تعیین اجاره بها وجود ندارد.

مجید گودرزی می افزاید: متأسفانه قوانین ما در این باره ناقص و یکطرفه به نفع مالک است به گونه ای که صاحبخانه، آوارگی مستأجر را حق مسلم خود می داند در حالی که در دنیا تنها جنگ و قانون می تواند یک خانواده را مجبور به ترک محل زندگی خویش کند.

وی توضیح می دهد: در جامعه ما طبق عرف غلط و من در آوردی که در نبود قانون شکل گرفته ودیعه مستأجران به صورت قرض الحسنه با ارزش افزوده صفر محاسبه می شود که نمونه اش را در کشورهای دنیا نداریم و هر معامله ای که شکل می گیرد باید توازن بین دو طرف برقرار باشد.

این کارشناس مسکن ادامه می دهد: در همه مکاتب مالی و اقتصادی پول دارای ارزش زمانی است اما در ایران عده ای قوانینی وضع کرده اند که کاملا یک طرفه به ضرر مستاجر است و مستأجران بینوا به دلیل نداشتن تشکل های لازم نه قادر بوده اند قوانین لازم را از مجلس بگیرند و نه از حقوق خود دفاع کنند چون متأسفانه هیچ تشکل مستأجری در ایران وجود ندارد حتی تشکل های مردم نهاد هم در این زمینه فعال نیستند و بیشتر به عوارض اجاره نشینی می پردازند تا به مشکلات و نبود قانون در زمینه اجاره بها و این بی قانونی به شدت روان جامعه را آزرده کرده است.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن

گودرزی خانه دار کردن مردم را نخستین و مهم ترین راهکار حل معضل اجاره نشینی می داند و  می افزاید: امیدواریم طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن که به مجلس رفته و برای شورای نگهبان ارسال شده است بدون چکش کاری های زیادی و رفت و آمدهای بیجای این طرح به تصویب برسد تا مبادا مانند طرح مالیات بر خانه های خالی طرحی بی اثر و بی خاصیت شود و در واقع تبدیل به یک شوی قانونگذاری شود.

این کارشناس مسکن می گوید: در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه شهرداری های از قدرت بسیار زیادی برخوردارند و حمایت همه جانبه و محکمی از مستأجران دارند و از طرفی ساخت واحدهای اجتماعی و فوق اجتماعی نیز که طرح حمایتی قوی برای مستأجران است اجرا می شود که البته در کشور ما نیز طرح نهضت ملی مشابه همین طرح است اما در واقع برخی از اقشار ضعیف که تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی هستند حتی قادر به پرداخت مبالغ اولیه برای ساخت این واحدها نیستند.

گودروزی می گوید: در حال حاضر اجاره نشینی برای ۳۰ میلیون نفر ایرانی که با سرکوب شدید تقاضا حتی قادر به اجاره مسکن نیستند با حق مسکن ۹۰۰ تومانی بیشتر شبیه طنز یا شوخی است چراکه کارفرمایان هیچ تعهدی در قبال موضوع مسکن کارگران تقبل نمی کنند و از سویی کمک دولت آن قدری نیست که این مشکل را حل و فصل کند بنابراین نیاز به حمایت های بیشتر به ویژه در بحث قانونگذاری است.

این کارشناس مسکن تصریح می کند: ظرفیت های در بخش مسکن بسیار بالاست و دولت با واگذاری زمین رایگان می تواند ۶۰ تا ۷۰ درصد به کاهش قیمت مسکن مؤثر باشد.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ 
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد
  • توجه دولت و دولتمردان به سامان دادن اقتصاد کشور ضروریست
  • مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد / دولت به وزرا می‌گوید استیضاح نشو، استعفا بده!
  • آخرین مهلت استفاده از کلابرگ
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی