Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر طبق اصل پانزدهم قانون اساسی ایران، زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است و همه مردم و نهادها ملزم به رعایت این اصل در همه جا هستند. اما متاسفانه در مکان های همگانی و گردشگری شهر اصفهان استفاده از واژه های غربی رواج دارد و شورای شهر نیز که مسئولیت سنگین نامگذاری خیابان ها و اماکن شهری را برعهده دارد در این چند سال واکنشی نسبت به نامگذاری هایی مانند مسیر اتوبوس BRT، تله سیژ Telesiege، ناژلند، کارتینگ karting و غیره که در بیشه ناژوان به چشم می خورد نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه این واژه ها برای شهروندان نامانوس است اما انگار هر چه واژه های غربی تر باشد جذاب تر به نظر می رسد؛ این در حالی است که مدیریت شهری باید وظیفه قانونی خود را در پاسداری از زبان فارسی به بوته فراموشی نسپارند و با بازاندیشی، برابریابی درست از فرهنگستان را استعلام کنند و از به کارگیری نام های بیگانه و غیرفارسی در گردشگاه ها و مراکز فرهنگی و طبیعی شهر پرهیز کنند.

رئیس شورای شهر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر در توضیح این بی توجهی به اصل پانزده قانون اساسی اظهار داشت: در شورای نامگذاری استفاده از اسامی غربی ممنوع است؛ در شورای نامگذاری پیشنهاداتی برای نامگذاری اماکن شهری و خیابان ها داده می شود و اسامی پیشنهاد شده به کمیسیون فرهنگی شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت در صحن علنی مجلس به تصویب می رسد.

علیرضا نصر با تاکید بر اینکه هرگونه نامگذاری بر اماکن شهری و خیابان ها از چندین فیلتر می گذرد، تصریح کرد: در این پروسه یکی از خطوط قرمز عدم استفاده از اسامی غربی در نامگذاری اماکن شهری و خیابان هاست. این در حالی است که در بعضی از مواقع استفاده از اسامی غربی که در سطح شهر دیده می شود به شهرداری مربوط نیست و باید در مراجع مربوطه و اتاق اصناف بررسی شود.

وی افزود: چنانچه برابریابی فارسی اسامی که در اماکن شهری وجود دارد مشخص شود حتما در اولویت قرار خواهد گرفت.

کد خبر 4765012

منبع: مهر

کلیدواژه: نامگذاری معابر نامگذاری خیابان شورای شهر اصفهان یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان ایلام شهرکرد گرگان پدافند غیرعامل تئاتر کودک و نوجوان خطبه های نماز جمعه بیرجند شیراز قزوین مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۲۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ۴۳۴ فقره پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون‌شهری آذربایجان‌غربی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: در مدت زمان یک سال گذشته ۴۳۴ فقره پرونده در سامانه شحباز برای رانندگان متخلف ناوگان برون‌شهری آذربایجان‌غربی تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، ایرج دست‌نشان امروز _پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه به تمامی پرونده‌های تخلفات رانندگان در سال گذشته رسیدگی و منتج به صدور رای شده است، اظهار کرد: در این مدت تعداد ۲۴۷ پرونده تخلف شرکت‌های حمل و نقل برای رسیدگی به کمیسیون‌های حقوقی ارسال شده که همه پرونده‌ها به منتج به صدور رای شده‌اند.

وی افزود: طی سال گذشته تعداد پرونده‌های رسیدگی به تخلفات مالکین ماده ۱۴ در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۲۱۵ فقره پرونده بود که برای همه پرونده‌ها رای نهایی صادر شد و از نظر تعداد پرونده تشکیل شده در این بخش نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۱۲۱ پرونده بود، روند کاهشی را شاهد هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌غربی گفت: در مجموع گشت‌های تلفیقی کنترل و نظارت انجام گرفته در سطح استان توسط پرسنل این مجموعه، پنج هزار و ۶۲۱ دستگاه ناوگان حمل و نقلی اعم از باری و مسافری در طول سال گذشته مورد پایش و بازدید قرار گرفته‌اند.

دست‌نشان خاطرنشان کرد: به منظور بازدارندگی، شناسایی و اعمال قانون بر تخلفات رانندگی و همچنین ارتقای ایمنی تردد و کاهش تصادفات و فوتی های جاده ای، طرح کنترل و نظارت بر تردد وسایل نقلیه عمومی توسط این اداره کل و قرار گاه پلیس راه استان به صورت مستمر در حال اجرا است.

کد خبر 750118

دیگر خبرها

  • تشکیل ۴۳۴ فقره پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون‌شهری آذربایجان‌غربی
  • بررسی و تصویب ۱۴ طرح در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان به نام دکتر فروغی
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • احقاق حقوق کارگران شهرداری، خط قرمز شورای ششم
  • اعلام اسامی نامزد‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌ی بیرجند، درمیان و خوسف
  • دست‌درازی به کاربری باغات خط قرمز شورای شهر کرج است
  • اعلام اسامی و مشخصات نامزدهای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
  • اعلام اسامی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران