Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@21:20:59 GMT

علم بايد در همه لايه‌هاي جامعه نفوذ کند

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۳۸۵۶

علم بايد در همه لايه‌هاي جامعه نفوذ کند

خبرگزاری آریا- بسیاری از عالمان ما نمی‌توانند به زبان مردم صحبت کنند و اگر مرز‌های بین مجموعه‌های علمی و لایه‌های اجتماعی را برنداریم جامعه دچار بحران می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، آقای وحید احمدی در مراسم بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه که صبح امروز در محل وزارت علوم برگزار شد؛ افزود: با وجود اینکه در برخی امور توسعه یافته ایم، اما این توسعه به این معنا نیست که زندگی مان علمی‌تر شده است، زیرا هنوز نتوانسته ایم زبان علم را به لایه‌های مختلف اجتماعی منتقل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه باید همه هم و غم مان این باشد که علم به همه لایه‌های جامعه نفوذ کند گفت: گسلی که میان زندگی مردم و جامعه علمی به وجود آمده شکاف خطرناکی است و اگر ما مرز‌های بین مجموعه‌های علمی و لایه‌های اجتماعی را برنداریم جامعه ما دچار بحران می‌شود.
آقای احمدی افزود: باوجود افزایش سرعت علمی و توسعه رسانه ها، مرز‌های آگاهی جامعه بیشتر نشده است و شاهد بحث‌های شبه علمی، شایعات و خرافات در میان مردم هستیم و هر چه پیشرفته‌تر می‌شویم لزوما رسوخ علم در لایه‌های جامعه صورت نمی‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ما مرز‌های جدی میان عالمان و مردم داریم گفت: در کنار زبان تخصصی ما باید بتوانیم شفافیت و امکان انتقال علم را به مردم داشته باشیم و یکی از هنر‌ها و روش‌ها و نوآوری‌های علمی این است که ما چگونه تفکر حتی فیزیک کوآنتومی را به مردم منتقل کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: ما نباید شعاری رفتار کنیم که تعدادی مراسم، نمایشگاه و کارگاه برگزار کنیم البته این‌ها خوب است، اما کافی نیست. ما باید پا را فراتر بگذاریم و ضریب نفوذ علم را بیشتر کنیم که اگر این اتفاق نیفتد علم، گسترش پیدا نمی‌کند. یکی از کار‌های اساسی در این هفته تبیین این موضوع است.
آقای احمدی با تاکید بر اینکه همگانی شدن علم یعنی همه دسترسی کامل و آزاد به کل علم داشته باشند، افزود: بسیاری فکر می‌کنند دسترسی به علم همان دسترسی به اطلاعات است در صورتی که دسترسی به اطلاعات یک جزء از چرخه علمی است، فرآیند علمی و ساختار اطلاعات علمی، تحلیل‌های علمی، مقاله‌ها و... هم اجزاء دیگری از چرخه علمی است.
مشاور وزیر علوم گفت: اگر ما شعار علم برای همه را می‌دهیم باید جمیع ابعاد علمی را در نظر بگیریم و موانع دسترسی علمی همه آحاد جامعه را در تمام سطوح برداریم.
آقای احمدی با اشاره به تحریم جامعه علمی ایران در برخی محافل بین المللی افزود: تحریم‌های علمی مغایرت جدی با علم باز دارد، هر نوع تفکری که مانع دسترسی باز به نشریات، مقالات، مرور آزاد منابع آموزشی باز، و پژوهش‌های مردم نهاد شود نمی‌تواند شعار "علم باز" سر بدهد.
وی افزود: در دنیای مدرن امروزی که شعار علم باز را مطرح می‌کنند، اما امکان حضور و فعالیت دانشمندان ما را به بهانه تحریم می‌گیرند و امکان ارسال مقاله به بسیاری از محققان ما نمی‌دهند، این تعارض بزرگی است.
مراسم بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با محوریت "علمِ باز؛ علمی برای همه" به مناسبت دهم نوامبر برابر با 19 آبان با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، کمیسیون انجمن‌های علمی ایران، انجمن ترویج علم ایران و کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.
برگزارکنندگان این مراسم در طول این هفته برنامه‌های متنوعی با رویکرد ترویجی شناخت ایران زمین برگزار می‌کند. ترویج علم با رویکرد شناخت ایران در حوزه اقلیم دوشنبه 20 آبان، ترویج علم با رویکرد شناخت ایران در حوزه فرهنگ 21 آبان و نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد شناخت ایران زمین 22 آبان در سالن جلسات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می‌شود و 23 آبان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی بیستمین دوره جایزه ترویج علم و نکوداشت دکتر رضا منصوری برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: علم لایه جامعه نفوذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر ظهر شنبه در آئین سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و یادواره شهدای طلبه و روحانی ورامین که با حضور حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، سردار دلاور القاصی مهر فرمانده انتظامی شرق تهران در مسجد صاحب‌الزمان (عج) این شهرستان برگزار شد، نقش مردم ورامین در انقلاب اسلامی را به یادماندنی دانست و اظهار کرد: فداکاری مردم این خطه در انقلاب فراموش نخواهد شد.

قاضی عسکر در ادامه با اشاره ضرورت حجاب بانوان گفت: حجاب برای بانوان محدودیت محسوب نمی‌شو چرا که که اسلام زیباترین دینی است که برای بانوان ارزش قائل شده است.

تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (ع) با بیان اینکه اسلام زن را اجتماعی و نقش‌آفرینی آنان در جامعه را مهم می‌داند افزود: زنان باید به‌گونه‌ای در جامعه حضور یابد که هوس‌بازان طمعی به آنها نداشته باشند.

وی عنوان کرد: کسانی که شعار زن و زندگی سر می‌دادند، حامیان دروغین آزادی زنان ایران، امروز در کف خیابان، دختران دانشجوی کشورشان را لگد مال می‌کنن، این همان جامعه‌ای است که شعار حمایت از زنان جامعه کشور ما را داشت.

بر اساس این گزارش در پایان ای مراسم از خانواده ۲۰ شهید روحانی و طلبه ورامین تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6096516

دیگر خبرها

  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • تروما چهارمین علت مرگ در دنیا
  • نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود
  • گردهمایی جامعه جراحان ایران در تهران/ تبادل اطلاعات علمی
  • جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ایران هستند
  • «رخنه» سریالی درباره امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ
  • برگزاری گردهمایی و پیاده‌روی با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی نسبت به اختلال طیف اوتیسم
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • دلیل بارش‌های ناگهانی و سیل آسا در ایران چیست؟